Det är en intressant tanke och beroende på hur långt man vill gå så koster det ju olika.Man behöver inte byta kamaxel, en orginal kamaxel för sugmotorer är ganska snälla och lämpar sig rätt OK för turbo/kompressor.Samma sak gällande ventiler, finns ingen anledning att ge sig på dom heller.Kompressionsförhållandet måste man bara ändra om man ska ladda så pass mycket att orginal kompressionsförhållandet är för högt.Det riskerar att knacka och man bränner kolvar.Det är NOG så viktigt att bränslet är duktigt mappat, annars så inträffar kolvhaveriet betydligt snabbare.Man kan räkna att en turbo som laddar 0,5 ger TEORETISKT 50% höjning av orginaleffekten. Sen blir det inte alltid så. Då måste man ge sig på mer saker i motorn, som ovan talade om.Säg att du får 25% ökning av 50 hästar, du får kanske 65 häst och vridet ökar med samma hastighet.Turbo är som en drog, du laddar på tills nått brister, sänker du trycket och lagar? Nej, du förstärker det som gick sönder så du kan ladda mer osv EDIT: med en liten turbo så får man laddtryck tidigt vilket ger en rätt ok motor, behåller man kompressionen intakt så har man en lättrycksturbo och man har ju då orginalvridet kvar på låga varv.
nira sprut ! det är ju en efi are sådet problemet är minimalt mot motorn !kompressor klurade jag på oxå ! finns ganska smidiga till H-D och dom är ju v-twin ,,,,,,,risken finns
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️