ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Rickard Marklund skrivet 21 oktober 2007 kl. 11:46:23

Titel: Några frågor i väntan på leverans.
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 21 oktober 2007 kl. 11:46:23
Hej.

Trevligt forum!
Jag är helt ny här och uppskattar alla hjälpsamma människor som verkar skriva här, driver själv forumen www.varmepumpsforum.com och www.poolforum.se och tycker verkligen att ni som driver detta forum (och även ni medlemmar) har fått till ett förstklassigt forum.

Har sedan 4 år en Kymco KXR 250 som nu skall besiktigas... kommer att fixa till de småfel som finns och göra det för att sedan sälja den, har nämligen beställt en ny Linhai 300SE 4 X 4 som kommer att levereras i slutet av nästa vecka om allt går som planerat.

Jag har några frågor som jag inte riktigt sett något svar på i de många trådar jag läst hittils, här kommer de:

1. Funderar på ett trimavgassystem men undrar om det finns fler än WILEYCO RS46 som passar och gör "jobbet".

2. Med ett icke original system, går motorn lika bra på tomgång och startar den lika bra?

3. Kallstarter... har förstått att det är automatchock på motorn, vad säger ni som bor i ett kallhål och har ATV:n ute, startar den när tempen kryper ned mot -25°C?

4. Har sett att lite lättare vikter i variatorn verkar bli bra, är det mycket jobb att byta dessa? (tid)

5. Om jag fattat rätt skall man för att få bättre effekt på låga och medelvarv byta avgassystem, sätta in 150:s munstycke, lättare vikter i variatorn + eventuellt modifiera luftburken.
Tydligen kan man öka toppfarten genom att klippa en brun kabel bakom CDI-boxen, finns den även på senaste modellerna "300SE"

6. Dåligt startrelä har det skrivits en del om, nån som har någon uppfattning om huruvida man på något sätt kan förebygga problemen genom att täcka över eller "isolera" relät?

Sådär, det var några frågor, hoppas på svar.

/Rickard
Titel: varför hålla på så där då
Skrivet av: nek skrivet 21 oktober 2007 kl. 12:22:08
************** låt maskin va som den är går bäst då************
Titel: Några frågor i väntan på leverans.
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 21 oktober 2007 kl. 12:24:17
Mmm, det kan så vara, men man vill ju utforska alla möjligheter.  :lol:
Titel: Re: Några frågor i väntan på leverans.
Skrivet av: STENE skrivet 21 oktober 2007 kl. 13:23:52
1. Funderar på ett trimavgassystem men undrar om det finns fler än WILEYCO RS46 som passar och gör "jobbet".
- Själv kör jag med en orginal dämp från en Honda CGB 600. Om det ger så mycket vet jag inte.

2. Med ett icke original system, går motorn lika bra på tomgång och startar den lika bra?
- Min är det iaf ingen skillnad på

3. Kallstarter... har förstått att det är automatchock på motorn, vad säger ni som bor i ett kallhål och har ATV:n ute, startar den när tempen kryper ned mot -25°C?
- Bor i stockholm och där blir det sällan så kallt. men förra året hade jag min ute hela vintern och det var inga större problem att få igång den. Det ända som krånglade var att gasvajern frös..

4. Har sett att lite lättare vikter i variatorn verkar bli bra, är det mycket jobb att byta dessa? (tid)
-Första gången kanske en timme. Där efter typ 20 min.

5. Om jag fattat rätt skall man för att få bättre effekt på låga och medelvarv byta avgassystem, sätta in 150:s munstycke, lättare vikter i variatorn + eventuellt modifiera luftburken.
Tydligen kan man öka toppfarten genom att klippa en brun kabel bakom CDI-boxen, finns den även på senaste modellerna "300SE"
-inte en aning med jag tror det. Tror inte de bytt CDI på de nya maskinerna.

6. Dåligt startrelä har det skrivits en del om, nån som har någon uppfattning om huruvida man på något sätt kan förebygga problemen genom att täcka över eller "isolera" relät?
- Jag har haft detta problem men inte gjort något. Men att stoppa den i en påse eller gegga på silicon skulle nog hjälpa. Sitter undet sadeln på vänster sida.
Titel: Re: Några frågor i väntan på leverans.
Skrivet av: nordman skrivet 21 oktober 2007 kl. 20:51:37
Citat från: "STENE"
Det ända som krånglade var att gasvajern frös..


Förlåt, lånar tråden lite... Stene hittade du "botemedel"?
Titel: Några frågor i väntan på leverans.
Skrivet av: STENE skrivet 22 oktober 2007 kl. 00:26:21
Värmde upp fanskapet och använde såndär låsolja man har till bilar för att inte låsen frysa (det fans en tid då man använde nyckel för att låsaupp dörrarna  :wink: ). funkade sådär. Det blev klart bättre men helt 100 blev det inte. Sen gick vajern av (Slet och drog i den lite för mycket förmodligen) och den nya smorde jag in med något fett jag hittade som skulle klara låga temperaturer.
Titel: Re: Några frågor i väntan på leverans.
Skrivet av: Blizzter skrivet 22 oktober 2007 kl. 18:53:33
>1. Funderar på ett trimavgassystem men undrar om det finns fler än >WILEYCO RS46 som passar och gör "jobbet".

Det är dämparen som är det kostsamma i systemet, utav dom 4 papp med frakt jag gav så kostade Wileyco dämparen i sig nog ca 3200 ungefär. Man kan nog inte få in något grövre vid cylindern vad jag kan se, men vill man ha ett billigare system så kan man köpa bara främre röret och sedan sätta på valfri dämpare. Enligt Scandimoto så är Wileyco systemet godkänt för besiktning, kan inte svara på om du kan besikta med något hempul.

>2. Med ett icke original system, går motorn lika bra på tomgång och >startar den lika bra?

Just vid startögonblicket så är motorns varv så lågt att det knappast är något motstånd oavsett system, det bör inte vara svårare att starta oavsett vad man hänger på. Min startar precis lika bra vare sig det är standard system eller Wileyco som sitter på, detsamma gäller tomgången.

>3. Kallstarter... har förstått att det är automatchock på motorn, vad säger >ni som bor i ett kallhål och har ATV:n ute, startar den när tempen kryper >ned mot -25°C?

Fick min Linhai i Februari, det var inga somhelst problem att starta fast tempen kröp under -20 Det enda problemet var att inte frysa röven av sig när man åker vid den temperaturen, har en sån där fårfäll som både ser rätt tuff ut samtidigt som den håller juvelerna på rätt sida plus strecket. Är det riktigt kallt så låt den gå någon minut på tomgång så svarar den bättre på gas.

Ett tips som gäller både skoter och fyrhjuling och då särskilt om man plogar eller kör mycket korta vändor, köp en liten CTEK laddare och montera fast laddkabeln direkt på batteriet. Det gör det lätt att hänga på laddaren på ett par sekunder, man har alltid fullt batteri och den rekondar batteriet utan att överladda. CTEK Zafir kostar ca 400 spänn och den är väl värd pengarna.

>5. Om jag fattat rätt skall man för att få bättre effekt på låga och >medelvarv byta avgassystem, sätta in 150:s munstycke, lättare vikter i >variatorn + eventuellt modifiera luftburken.
>Tydligen kan man öka toppfarten genom att klippa en brun kabel bakom >CDI-boxen, finns den även på senaste modellerna "300SE"

En leverantör talade om för mig att med original pipa så är det ingen idé att sätta på större än 130 mundstycke, byter du till Wileyco så rekommenderar dom 150 munstycke plus skumluftfiltret som andas bättre. OBS kör inte skumfiltret utan luftfilter olja för då kommer det fint damm i motorn! Några på forumet har lyckats att få ut ännu mera prestanda med 160 munstycke och en 0,5mm bricka under nålen. Man kan även borra lite lufthål i locket till luftfilter burken om man vet med sig att man inte ska ned i 1 meter djupa vattenhål. :)

Kabeln på CDI boxen kapas så får man ytterligare 1000rpm enligt grabbarna på forumet, sitter den som min rätt häftigt inbakad i plasten så funkar det fint att slipa av den med en Dremel eller liknande. Tror varvstoppet finns på alla nyare Linhai, dom äldre verkar sakna den och Challenger (Linhai kopia) verkar sakna den. Ingreppet tar max 10 minuter om man är trött och bakfull..

/Blizzter
Titel: Några frågor i väntan på leverans.
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 22 oktober 2007 kl. 20:17:08
Tack för utförligt svar, vi får väl se hur nöjd jag är med prestandan...
Det där med laddaren var en kanonide, den skulle jag haft redan på min nuvarande Kymco - mycket kortkörningar gör precis som du säger att det lätt blir lite svagt.
Titel: Re: Några frågor i väntan på leverans.
Skrivet av: MadMike skrivet 23 oktober 2007 kl. 06:25:01
Citat från: "Blizzter"

Kabeln på CDI boxen kapas så får man ytterligare 1000rpm enligt grabbarna på forumet, sitter den som min rätt häftigt inbakad i plasten så funkar det fint att slipa av den med en Dremel eller liknande. Tror varvstoppet finns på alla nyare Linhai, dom äldre verkar sakna den och Challenger (Linhai kopia) verkar sakna den. Ingreppet tar max 10 minuter om man är trött och bakfull..
/Blizzter


Klippt tråd tar bort varvstoppen helt...
Titel: Några frågor i väntan på leverans.
Skrivet av: Rohnny skrivet 23 oktober 2007 kl. 15:44:40
Ikke helt. Ni har en varvstopp ennå høgre. Har hørt den jeg :P
Titel: Några frågor i väntan på leverans.
Skrivet av: MadMike skrivet 23 oktober 2007 kl. 18:11:47
Åtminstone min gammla 300 varvade tills motorn inte klara mer... fanns varvräknare på den, sluta vid 9900rpm sen blev det bara -- så inte f-n fanns den nån mer varvstopp på den boxen inte :lol:  :lol:  :lol: Så om det finns nån mer varv stopp så va den på ÖVER 10000rpm... lite väl mycke för en encylindrig motor :twisted:  :twisted:  :twisted: