ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: gutte84 skrivet 12 mars 2014 kl. 05:03:42
-
ryktet går att highlifter kommer släppa portal hubar
-
Utveckla!
Vi som inte hänger på utländska forum, eller andra forum öht, vill också veta!
Det är alltså inte hela axlar då eller?
Portalaxlar har ju ofta dessutom fördelen (förutom ökad frigång) att de har egen utväxling, vilket gör att större hjul klaras av med klenare axlar plus att man kan få samma utväxlingsförhållande med jättehjul som man hade med original, eller kanske rent av än lägre.
Är det något med navreduktion kanske?
Planetväxlar?
Isf skulle man ju kunna låsa dessa och få en växel till, dvs ytterligare en hög/låg... som man dessutom skulle kunna växla emellan under drift/körning.
Är det något liknande på gång tro?
Eller är det bara något amerikanskt hiskeligt skräp med kedjor och liknande på gång?
Man vet ju aldrig från det landet...
(för övrigt skulle väl denna tråd mycket väl kunnat legat kvar under teknik, för det handlar ju om just teknik... och frågor måste man ju få ställa även där?)
-
Jag skulle vilja ha frågan bättre utförd för att slippa onödig spekulering och missförstånd.
Förstod ärligt inte ens vad det handlade om därav jag lade den i övrigt.
Vidareutvecklas frågan kan vi självklart flytta tillbaka den.
-
Portalaxlar används av militär och till viss del även av andra med gott om pengar och tunga grejer...
Det är alltså för fordon med stela axlar där man vill slippa jobbig diffklump som fastnar överallt, plus då detta med möjlighet till klenare axlar osv tack vare ytterligare utväxling.
Volvos C303 (TGB11) och även 13 och några till har detta och även tex Unimog.
Bland fordon med delade axlar försvinner ju lite av finessen, men klart markfrigång är trevligt.
Och i USA brukar de ju höja genom extrema bärarmar, men vinkeln för drivknutarnar sätter ju en gräns.
Så det finns ju även de som sätter ner navet och sedan har kedjor som driver hjulen.
Principen är ju faktiskt inte helt olik tekniken som finns i bandsatser.
Är på jobbet nu och kan inte bildgoogla, men kolla gärna portalaxel, där navet inte sitter i hjlucentrum.
(och ute i navet kan man då ha reduktion tex)
En klart överdriven prinpip finns ju hos tex grensletruckar, bildgoogla!
(de är flera meter höga emallan hjulen)
-
Dom har tydligen gjort nya bärarmar med navreduktion så orginal vinkel på drivaxlarna behålls..
-
den 17 kommer dom troligen släpas
-
Fräckt!!
Finns det nån prisindikation?
-
inget bara bilder ()p
-
Runt 3000 dollar har jag läst
-
Såg en hjuling för en vecka sen med portaler och 32-tummare.
Den kunde säkerligen gränslat en sugga utan att nudda!
(http://www.runelandhs.se/storage/ma/226ce87dcab84b48acc74a3ab17831e0/6f47af14cf8f4378962bce38dbe97a38/jpg/518D827F9657540AD9B89F8F2408AE7B2885968A/374005_1000px.jpg)
Är detta något som kommer på bred front eller?
Jag mötte honom när jag körde bil, och hörde sen på omvägar vad det var... höjer 4" och har viss navreduktion.
Låg på 40' i delar, hjul tillkom.
Här är en pincip:
https://www.youtube.com/watch?v=a_DM2xxBFyU
-
Körs ju med i staterna men det håller inte så bra, ostacruiser som alla vet vem det är hade det ju på sin maverick men fick ta av dom då det gick sönder hela tiden.
Finns som 4" och 6" vad jag vet
-
Fullrus i lera frestar ju naturligtvis, men lugn körning i skogsterräng då?
Säljer nån i Swe?
Patrik tex..
-
ja till det håller det säkert, blir ju bra mycket nedväxling så perfekt för arbete så sett
ja han säljer, även lito offroad
-
Lito offroad byggde ju om en Polaris rzr med portaler på som gick på gotland efteråt. Höll hur bra som helst (den tävlingen i alla fall).