ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Bashan/Badboy => Ämnet startat av: gocreate skrivet 8 januari 2012 kl. 21:19:07
-
Hej
Har en BASHAN BS300S-A, 2008:a, även kallad Badboy som bara dog när jag var ute och körde.
Inte minsta tendens till att vilja starta
Ingen expert på att meka, men detta har jag gjort:
Kollat att det finns gnista och det gör det
Kollat att gnistan är stark nog genom att böja upp elektroden, och det är den- den hoppar ut på sidorna av stiftet.
Har bytt till kvalitetsstift
Inget fel på kolv, cylinder etc. Den går runt fint och "andas" som den ska.
Om jag sprutar in startgas där luftburken normalt ansluter till vakuumförgasaren så baktänder den ut via förgasaren. Inte överdrivet många gånger dock. Säg att jag håller in startknappen 10 sekunder så får jag kanske 3-4 puffar..
Har haft av motorkåpan och konstaterat att krysskilen inte är av och att svänghjulet lever sitt egna liv.
Jag utesluter att det skulle vara fel på bränsle/luft sidan- kanske fel av mig? Återigen, ingen tendens till att gå igång utan startgas, och ett par bakpuffar MED startgas
Tydligen är kritiska tändningsdelar följande:
CDI box
Tändspole
Stator
Hallgivare
Vad kan vara felet?
Har mätt ohm över tändspole och fick 0.5 ohm på primärsidan och 9500ohm på sekundärsidan.
Är det inte lite väl LÅGT på primärsidan?
Kan man mäta över nått annat?
OM det skulle vara CDI:n har jag hittat en endaste, i Holland- 35Euro frakt- dyrare än självaste komponenten ffs.. Denna SER iaf likadan ut som min:
http://www.algmotoparts.com/index.php/cPath/78_94_180_159_160?osCsid=a48686b8f06d11bc60edbee454d2b27c (http://www.algmotoparts.com/index.php/cPath/78_94_180_159_160?osCsid=a48686b8f06d11bc60edbee454d2b27c)
Jo, kan nån tipsa om en trimCDI box, om jag nu ändå kanske måste byta den? Vad är kriterierna, dvs vad gör respektive CDI unik? Räcker tex input som 4-taktare, 300cc? Ger det mycket?
Och V A R F Ö R finns ingen leverantör av reservdelar i hela Sverige till just denna modell? :(
Tack för ALL sorts input
:help:
-
Det som behövs för att en motor ska gå är bränsle och gnista vid rätt tillfälle och sprutar du in startgas och har gnista så ska den gå kort stund om inte gnistan kommer vid helt fel tidpunkt. Att han skjuter bakåt tyder även på det. Det är ju rätt bra om ventilerna öppnar och stänger när de ska också. ;) Jag kan tyvärr inget om din motor men eventuella fel skulle kunna vara kamkedja som kuggat över, noll ventilöppning ut och styrning av tändningen. Någon annan här har säkert mekat badboy då många börjat med dessa och kan komma med bättre svar.
-
Tjena Vespa,
Näe inte en chans att han "går" på startgasen..
Intressant tanke med kamkedjan.. hoppas dock inte att det är det.. låter dyrt isf..
Hade av förgasaren och tittade in när jag körde runt på starten och insugsventilen såg iaf ut att må hur bra som helst.. antar att man kan anta att så även är fallet då för avgasventilen?
Vet du om CDI boxen kan spöka, eller är det så att om den är sönder så ger den ingen signal ALLS till tändspolen och därmed ingen gnista?
-
Trådlyfter denna oxå ifall du skulle komma tillbaka å titta.
Vad händer när du provar att starta den med full choke?
-
Hej.
Hur gick de?
Fick du nån ordning på quaden?
Vad var felet isåfall?
Kan vara intressant att veta inför framtiden ev!?
-
Byt ut hallgivaren.
Den ger signal till tändningen, om den är trasig eller glapp så kommer inte din BBs att starta.
Är samma fenomen på en bil ta en Saab 93 -00 till exempel ;).
Hoppas du fick igång din quad.
Ps hade en vältrimmad 300cc själv. Sålde den men saknar monstret lite bara.
-
Tråden är 4år gammal
-
Byt ut hallgivaren.
Den ger signal till tändningen, om den är trasig eller glapp så kommer inte din BBs att starta.
Är samma fenomen på en bil ta en Saab 93 -00 till exempel ;).
Hoppas du fick igång din quad.
Ps hade en vältrimmad 300cc själv. Sålde den men saknar monstret lite bara.
Ursäkta min ironi, men "monstret"??
-
jo jag såg att tråden var gammal , men det visade nya inlägg , och då svarade jag ()p .
Jo min Bashan 300cc gick som tusan, vägde lite, o ganska mycket motor "trim".
Går ju inte att jämföra mot en typ ny Can-am eller en Gas-Gas i 300cc +, men rolig var den ialla fall :) .
Ska inte svara mer på gamla trådar. Mvh
-
Dessvärre har GasGas gått i konkurs till på köpet. :(