ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Dinli 4500cc skrivet 15 oktober 2015 kl. 23:02:55

Titel: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 15 oktober 2015 kl. 23:02:55
Hojt!

Bytte kamkedja. Motorn går runt utan att haverera. Inte minsta antydan till att starta. Smäller dock från avgaset. Kan väl tyda på tändinställning. Hittar ej något om att det går ställa tändningen. Cdin som sköter allt ang tändning kke? Hade fenomenet att den var svårstartad, svajig tomgång (fick ställa många ggr varje tur och rassel från kamkedjan (troligen. Bytte sträckare och rasslet fortsatte)

Har ej kollat gnista än då jag ej fått tag i tändstiftnyckel än. Bensin verkar den få iaf.

Läste något om att en sliten krysskil kan ändra tändningen - var sitter den krysskilen och är den svår att byta ? Läste även att någon o-ring kan sitta fel vid bränsleskruven och ge svajig tomgång.

Tips idéer lösningar mottages tacksamt !!!!!!!!!! :D
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Pv544 skrivet 16 oktober 2015 kl. 15:51:58
Är du helt säker att du fått kamkedjan och det andra rätt?
Så den inte tänder vid fel takt liksom, ett varv fel alltså.
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 16 oktober 2015 kl. 16:16:02
Jo det ska vara rätt. Följt alla 3 markeringar på kedjan och ställt motorn på ÖD.


Är du helt säker att du fått kamkedjan och det andra rätt?
Så den inte tänder vid fel takt liksom, ett varv fel alltså.
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Jupiter skrivet 16 oktober 2015 kl. 16:19:10
Sliten kil låter som 60-tal, det är trotsallt konan som håller svänghjulen på plats, kilen är för att få det i rätt läge. Har du kollat så att det inte är pulsgivaren som lossnat och ligger an mot svänghjulet och det är där rasslet kommer samt att den inte tänder?
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 16 oktober 2015 kl. 17:15:06
Nån påstod att krysskilen kunde slitas vid för många "backslag". Vet dock ej om min motor gjort såna. Kommer ej ihåg om motorn har en kåpa för svänghjulet - men det har den väl. Bara att lossa den och kolla då ? Lätt att byta pulsgivare ? Ganska säker att rasslet kom från höger sida (kopplings-sidan dock). Blev även tyst ett tag när jag bytte sträckare. Och sen återkom det.

Sliten kil låter som 60-tal, det är trotsallt konan som håller svänghjulen på plats, kilen är för att få det i rätt läge. Har du kollat så att det inte är pulsgivaren som lossnat och ligger an mot svänghjulet och det är där rasslet kommer samt att den inte tänder?
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Gasser skrivet 20 oktober 2015 kl. 07:52:28
Oj, att du vågade byta kamkedja utan att ta loss tändstiftet för att kolla att kolven verkligen stod i övre dödläget...
-Jag tyckte markeringarna i kåpan var lite otydliga, tyckte det var lätt att missuppfatta vilken markering som gällde då det var flera streck intill varandra. Men det fanns bra beskrivningar att tanka ner bl.a härifrån forumet med vettiga bilder som underlättade jobbet.

Vred du runt motorn för hand innan du körde den på startmotorn? Gick det trögt? (Okey, du hade tändstift i och därav kompression, men gick det trögare först för att sedan bli en aning lättare?)

Jag hade nog testat om den startar med Startgas, sedan accepterat läget och demonterat ventilkåpa, lutat hjulingen på sidan (för att inte motoroljan ska rinna ut) och demonterat motorkåpan för att kolla att verkligen alla 3 markeringar hamnat rätt på kamkedja och dreven.

Lycka till, hoppas att det löser sig!
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 20 oktober 2015 kl. 21:10:35
Hojt!

Jodå det var väl inte så läskigt - kollade var jag tyckte "t" fanns (den sista av de 5 strecken tror jag - otydligt som du säger. Kollade så kammarna stod rätt ut. Och monterade kamkedjan enligt de 3 markeringarna. Drog sen runt motorn flera varv för hand. Men visst är det spännande att pröva med startmotorn sen.
Jo trögt ibland att dra runt ibland och sen lätt som det ska vara när det finns komp. Tyckte dock den var hårdare i kompet vid första kamkedjemontaget.

Prövade startgas idag. Kollat gnistan och det fanns gnista. Och förgasaren är fylld med bensin. Inte ett liv. Smäller från avgaset ibland. Men motorn tänder ej. Ska rengöra fuggen härnäst. Sen får det väl bli att ta väck kåpan igen. Undrar på cdi och startrelä och sånt - kan det ha gett sig? Brukar alltid gå sönder något helt oväntat när man ska laga något.

Jävligt störigt !!

Tack behöver all lycka jag kan få


Oj, att du vågade byta kamkedja utan att ta loss tändstiftet för att kolla att kolven verkligen stod i övre dödläget...
-Jag tyckte markeringarna i kåpan var lite otydliga, tyckte det var lätt att missuppfatta vilken markering som gällde då det var flera streck intill varandra. Men det fanns bra beskrivningar att tanka ner bl.a härifrån forumet med vettiga bilder som underlättade jobbet.

Vred du runt motorn för hand innan du körde den på startmotorn? Gick det trögt? (Okey, du hade tändstift i och därav kompression, men gick det trögare först för att sedan bli en aning lättare?)

Jag hade nog testat om den startar med Startgas, sedan accepterat läget och demonterat ventilkåpa, lutat hjulingen på sidan (för att inte motoroljan ska rinna ut) och demonterat motorkåpan för att kolla att verkligen alla 3 markeringar hamnat rätt på kamkedja och dreven.

Lycka till, hoppas att det löser sig!
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Pv544 skrivet 20 oktober 2015 kl. 23:13:04
Har du gnista så borde det ju vara att den tänder vid fel tillfälle.
Och du har väl bara bytt kamkedja va? Då känns det ju mest troligt att det ändå är så att det hamnat fel.
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 21 oktober 2015 kl. 05:14:59
 
Ja kan vara så. Hur kollar jag att kolven är i ÖD ? Lyser med stark ficklampa i tändstifthålet ? Att känna efter med en sticka av något slag kan ju vara lägligt också men får vara rätt material så den inte lämnar nåt fragment i cyl. En metallsticka som de har när de stickar tröjor. Får skaffa mig en ny hobby och häva mig i tröjstickandet så jag får tag i en sån sticka :)


Har du gnista så borde det ju vara att den tänder vid fel tillfälle.
Och du har väl bara bytt kamkedja va? Då känns det ju mest troligt att det ändå är så att det hamnat fel.
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 21 oktober 2015 kl. 23:04:08

Borde inte kolven krocka med ventilerna isåfall? Var också inne på detta spår efter dina inlägg men kom på att det borde väl inte gå att dra runt motorn

Är du helt säker att du fått kamkedjan och det andra rätt?
Så den inte tänder vid fel takt liksom, ett varv fel alltså.
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Pv544 skrivet 22 oktober 2015 kl. 01:47:18
Den tänder ju bara varannan gång den är uppe...

googla 4 stroke.  ()p
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 22 oktober 2015 kl. 21:15:22
Ahupp ! Tycker det låter rätt logiskt utan att googla :) men hur i helvete vet jag vilken av gångerna den är i ÖD som den tänder ? :)

Den tänder ju bara varannan gång den är uppe...

googla 4 stroke.  ()p
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Jupiter skrivet 22 oktober 2015 kl. 21:23:26
Har du fått veven ett halv varv fel borde den krocka med ventilerna, men det låter som att kamtiderna inte stämmer. Står kammarna rätt och man har gnista så tänder de i 99% av fallen åtmindstone på startgas.
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Pv544 skrivet 22 oktober 2015 kl. 22:11:40
Ahupp ! Tycker det låter rätt logiskt utan att googla :) men hur i helvete vet jag vilken av gångerna den är i ÖD som den tänder ? :)

Du har ju markeringar på flera ställen som ska stämma. Och dom kommer ju bara visa rätt varannat varv.

Kolla lite filmer på tuben så förklarar dom bättre än mig... four stroke timing eller nått sånt.   
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Pv544 skrivet 22 oktober 2015 kl. 22:32:32
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=42054.0

Där är ju en guide här från  forumet. Gör man så borde det ju funka.
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 22 oktober 2015 kl. 22:41:48
Jupiter/pv544

Tycker också det bör krocka om det är fel :)

Japp den guiden är det jag använt och jovisst finns det markeringar. Och har följt dessa markeringar inte mindre än två gånger och då undrar man ju om det spökar :)
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Pv544 skrivet 23 oktober 2015 kl. 00:23:20
Hur stämmer markeringarna när du vevar runt den då?

Jag vet inte vad det är som triggar gnistan på den där.
På en mc jag hade var det en liten klack på utsidan av svänghjulet som en givare kände av.
Hittar du givaren och vad som triggar den borde du kunna se om den tänder vid rätt tillfälle.

Min givare var dålig så jag hade ingen bra gnista när motorn gick på startmotorn. Men med stift ur eller springstart blev det bra. Tror jag sabbade min pga att jag använde batteriladdare med starthjälpsläget på.

Jag tycker inte det borde krocka om du har den ETT varv fel.
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Pv544 skrivet 23 oktober 2015 kl. 00:38:11
Dinlimotorn är väl väldigt lik polaris 500 snurra va? Så du kanske kan hitta mycket läsvärt om du kollar sådan  forum och dina problem.
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 24 oktober 2015 kl. 16:07:55
Pv:

Markeringarna stämmer inte när jag dragit runt ett varv och stannar på "T" (ÖD) inte heller när jag drar runt varv efter varv och gör samma kontroll varje gång.
Det var därför jag lossade kam-axlarna och flyttade kedjan så alla markeringar stämde återigen. Det gav samma resultat - markeringarna stämmer ej efter att motorn dragits runt ett eller flera varv.
Försökte hitta info om fenomenet men hittade bara bil-relaterad info och där fick de samma resultat att markeringarna ej stämmer när de drar runt motorn.

Men jag tror det finns ett visst antal varv man kan dra runt och få markeringarna att stämma igen.

Det var ett bra förslag att söka på polaris predator 500 trådar om tändning, ÖD och markeringar för jag har sökt på Dinli förut


Thanx !


Hur stämmer markeringarna när du vevar runt den då?

Jag vet inte vad det är som triggar gnistan på den där.
På en mc jag hade var det en liten klack på utsidan av svänghjulet som en givare kände av.
Hittar du givaren och vad som triggar den borde du kunna se om den tänder vid rätt tillfälle.

Min givare var dålig så jag hade ingen bra gnista när motorn gick på startmotorn. Men med stift ur eller springstart blev det bra. Tror jag sabbade min pga att jag använde batteriladdare med starthjälpsläget på.

Jag tycker inte det borde krocka om du har den ETT varv fel.
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Pv544 skrivet 24 oktober 2015 kl. 16:40:12
Jag har för mig jag läste någonstans att efter 22 varv så stämmer markeringarna på kedjan igen.

Men dom andra markeringarna borde ju stämma varannat varv.

Och det är väl bara så att det ska vara vid rätt varv som gnistan kommer.

har du hittat givaren som säger till när gnistan ska till?
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Jupiter skrivet 24 oktober 2015 kl. 18:28:10
22 varv? På en fyrtaktare ska det stämma vartannat varv.  :hmmm:
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Pv544 skrivet 24 oktober 2015 kl. 19:20:30
22 varv? På en fyrtaktare ska det stämma vartannat varv.  :hmmm:
(http://i1213.photobucket.com/albums/cc480/LEOGM5150/CAM20CHAIN202-1.jpg) (http://s1213.photobucket.com/user/LEOGM5150/media/CAM20CHAIN202-1.jpg.html)

Det är ju några länkar som är markerade, och det var ju dom som skulle komma i det läget som syns på bilden igen efter 22 varv. Och sanningshalten i det vet jag inte...


Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Gasser skrivet 26 oktober 2015 kl. 07:51:14
Om jag inte minns fel så fanns det flera markeringar på kamdreven, har du kollat att kamnockarna står utåt (som på bilden) när kamkedjan är på markeringarna?
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 26 oktober 2015 kl. 20:37:28
Hojt pv/Jupiter/gasser

Har inte orkat se åt maskin. Letat info på nätet men ej hittat något. Vi var väl inne lite på att det kunde finnas två ÖD men vad jag kunnat utröna så finns bara ett - när kolven går upp och komprimerar så säger det pang och då är alla ventilerna stängda och kammarna står rakt ut.
Men visst bör det enbart vara ett ÖD och jag ställde den på "T" på svänghjulet och kammarna stod rätt ut.

Alla guldlänkarna satte jag på plats två ggr på sina markeringar och de övriga två små inpressade markeringarna på kamdreven stod också exakt enligt bild.

Jag drar mig för att ta av kåpan på kopplingsidan igen då packningen tog mig ett par tim att tillverka. Har bytt olja/filter 3 ggr på 10-15mil sen rasslet uppstod.

Jag ska försöka få en offert från en mc-mek jag upptäckte som ligger på vägen till jobbet. Om den är för kostsam så ska jag ladda energi att montera av båda kåporna - kolla tändgivaren (kke skaffa en ny och smälla dit) och montera kedje-djävulen en tredje gång.

Den gick ju innan kamkedjebytet (om än illa ) så det bör ju gå att få fyr i den igen :)

Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Jupiter skrivet 26 oktober 2015 kl. 21:03:23
Var i landet håller du till?
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 26 oktober 2015 kl. 22:22:54
Gbg. Landvetter/Härryda-området. Min förmåga att läsa tankar säger mig att du vet någon riktig motorgud(inna) här i trakten som kan få min bebis att spinna som en katt på 5min för en back mustigt bubbel (hoppas jag) :) :)
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Pv544 skrivet 26 oktober 2015 kl. 22:39:11
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=37497.0

Borde ju kanske gå att mäta om givaren fungerar, ev kanske det även går att mäta om den ger signal vid rätt tillfälle när du vevar runt motorn.

Vevaxeln ska ju snurra två varv för varje varv som kamaxlarna gör. Så du borde ju få lika markeringar varannat varv.
Dock är ju kedjan så lång att inte dom markeringarna stämmer så ofta.
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 9 november 2015 kl. 23:19:10
Hej igen

Dinlin har stått och skämts i grannens garage. Idag fick jag ett ryck och rev ned den igen. Ska pröva att återmontera kedjan efter konstens alla regler. Den gick ju före kamkedjebytet så får se om kedjan sitter fel trots allt. Blir ju tredje ggn jag monterar kamkedjan och tredje gången gillt ska det ju vara (ans ska jag leta upp den som myntade det uttrycket och ge igen för förlorad körtid ;) ;) )
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 5 januari 2016 kl. 23:49:01
Nu går den igen!!!! :D :D en duktig mek som renoverade fuggen. Så förgasaren var boven m a o! Kamkedjan är nu tyst och fin också :) stod subaru på kedjan (men det kanske jag nämnt redan - orkar ej plöja tråden igen)

Tack för alla tips och förslag!
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 10 januari 2016 kl. 23:43:39
Näpp ! Svårstartad ändå så efter demont. av cyl blir det ny kolv och cyl

Tips på lösa motorer, objekt som står, billiga kit på nätet, mc-demont eller bilskrotar som kan ha nåt. Tips på öd-kolv.
Även till andra maskiner såsom polaris predator (runt -03 nån gång), smc 500, adly 500, hisun 500, quadzilla 450. Tips på märken med andra namn också

Mvh
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Jupiter skrivet 11 januari 2016 kl. 08:00:00
Har du tagit ett komptest och konstaterat att det behövs byte a cylinder och kolv? På en fyrtaktare är det ganska ovanligt att det behövs.
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 11 januari 2016 kl. 08:22:05
Både komptest som visade lågt komp och därefter demonterat cylinder och konstaterat att det behövs.
Vet att JE-pistons har något bigbore kit till predator så kanske de även har överdim kolv så det går att hona befintlig cyl och bara skaffa öd-kolv
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Jupiter skrivet 11 januari 2016 kl. 08:30:50
Hona upp loppet till så en öd-kolv passar går inte. Är du säker på att ventilerna är täta eller att toppacknibgen inte var kass?
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 11 januari 2016 kl. 08:49:15
Går det ej hona / renovera original cyl och få tag i öd-kolv som passar ?
Ventilerna kan ha varit otäta då viss beläggning fanns - de ska vara åtgärdade nu (lämnat bort toppen för det jobbet)
Topppackning såg ok ut men får kolla närmre
Kolv ser riktigt illa ut i framkant mot avgassidan. Cyl något bättre (mot avgassidan) men troligen ej ok för att använda utan åtgärd
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Jupiter skrivet 11 januari 2016 kl. 08:56:38
Cylindern måste borras upp till rätt mått, honingen är mest för att få kryssrillor i loppet så att oljefilmen fäster och sitter kvar.
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 11 januari 2016 kl. 09:05:33
Ok då är det borrning och öd-kolv jag är ute efter. Men honing sker alltid efter borrningen så oljefilm fäster ok?
Hojta gärna om du kommer på någon lösning eller har tips till rätt delar
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Jupiter skrivet 11 januari 2016 kl. 09:12:40
Kontakta en motorrenoveringsfirma så hjälper de dig, de kan sånt. Skulle tippa på borrningen kostar runt 1200-1500kr.
Titel: SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 11 januari 2016 kl. 09:42:00
Tack för bra tips! Ska kolla med firmorna runt här.