Avgasbandage gör enbart att maskinen kommer gå ännu varmare, om pumpen ger för lågt tryck kan ånglås uppstå, men då ska pumpen ge jäkligt dåligt tryck. Minsta tryckökning av vätska ökar förångningspunkten, även för bensin. Bludder tyder oftast på för mycket bränlse snarare.
”Baktänder”, alltså den slår genom insuget?
Hur kan maskinen gå varmare om man isolerar bort den värmestrålning som kommer från avgassystemet?På min Can Am smälta plasten på sidan av värmen från avgassystemet, problemet är borta sedan jag isolerade avgassystemet.Jag har även svårt att se hur själva motorn skulle kunna bli varmare för att man isolerar avgassystemet, värmen har ju redan lämnat motorn när det finns i avgaserna?
Det finns ingen seriös motorbyggare som lindar avgasrören, på en bil eller mc som ska gå på strippen ja, annars nej. Bandaget isolerar in värmen i avgassystemet vilket bidrar till att strömningsmotståndet ökar och i sin tur motorns fyllandsgrad minskar. Avgaserna är ca 900 grader, de ska kylas så fort det går och just det gör avgasröret/n. Då ökar strömningen/flödet ut när gasen minskar i volym i samband med nedkylningen. Avgasbandage har samma nytta som en Wunderbaum eller Duralube.No offense, men det gäller att veta vad man gör. Det finns folk som smärglar cylindar och filar på kolvringar etc.etc. De vet i regel inte vad de sysslar med.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️