Det skulle väl kunna vara att bensinen blir så varm så den kokar före insprutaren/insprutarna, då blir ju blandningen mager?(Vet inte om det är förgasare med insprutning eller "äkta insprutning" på de där maskinerna) Du kanske skulle kunna testa att sätta in en 12 V fläkt som får blåsa på detaljerna för bränsletillförseln så du får kylning på de grejerna även om maskinen mest står still på tomgång eller körs sakta?Eller, du kanske kan plocka bort några kåpor som gör att den för bättre "luftkylning"?Håller i vart fall med om att det låter som ett problem med bränslet.Om det är avgassystemet som "värmer" detaljer på insprutningen så kanske du (Verkstan) kan skärma av det med plåtar eller "avgasbandage" så att problemen försvinner.
Vad den larmar för vet jag inte, men det kan väl finnas både knackningssensorer, att varvtalet inte är stabilt eller nåt med O2 som du skriver.Min erfarenhet är att maskinerna går som varmaste under belastning i låg fart.På tomgång blir den svalare, men även när man kör i lite högre hastighet, så jag tycker att dina erfarenheter pekar på att bränslet kokar i just de fall du berättar om.Märkligt att inte killarna på verkstan undersökt detta.Samma gäller tillverkaren, du är troligen inte den enda med dessa problem , OM det nu är soppan som kokar.
Visst, det är säkert inte omöjligt att det är nåt i den som slutar fungera när det blir för varmt, men då borde den ju inte bara gå dåligt, den borde väl stanna?Möjligen om det är någon överströmningsventil som kärvar i öppet läge när den blir varm, så den inte kan bygga upp tillräckligt tryck när du tar på gasen igen.Nåväl, de försöker ju.Fast jag tycker ändå du skulle kunna kolla själva om det finns några delar av bränslesystemet som ligger väldigt nära t.ex avgasröret som skulle kunna isoleras.Även om du får en ny bränslepump kan det ju göra att den håller en mansålder om den inte överhettas på samma sätt som den tidigare?Denna typ av fel beror ofta på en dålig konstruktion, säg att det blir så varmt att bränslepumpen skadas, du är ju inte direkt hjälpt av att få en ny pump på garanti om den havererar igen nästa gång du åker till skogs.Sen kan det självklart vara en dålig pump, som helt enkelt INTE skadats av värmen men har en defekt som bara kommer fram när den blir en viss temp.
Är nog inget fel på pumpen utan kokning som är problemet, rätt vanligt fel
800:an har inte jag hört att någon haft problem med kokning men dom mindre modellerna.Testa med bandage på avgaset och värmetejp på tanken så kanske det hjälper
Avgasbandage gör enbart att maskinen kommer gå ännu varmare, om pumpen ger för lågt tryck kan ånglås uppstå, men då ska pumpen ge jäkligt dåligt tryck. Minsta tryckökning av vätska ökar förångningspunkten, även för bensin. Bludder tyder oftast på för mycket bränlse snarare.
”Baktänder”, alltså den slår genom insuget?
Hur kan maskinen gå varmare om man isolerar bort den värmestrålning som kommer från avgassystemet?På min Can Am smälta plasten på sidan av värmen från avgassystemet, problemet är borta sedan jag isolerade avgassystemet.Jag har även svårt att se hur själva motorn skulle kunna bli varmare för att man isolerar avgassystemet, värmen har ju redan lämnat motorn när det finns i avgaserna?
Det finns ingen seriös motorbyggare som lindar avgasrören, på en bil eller mc som ska gå på strippen ja, annars nej. Bandaget isolerar in värmen i avgassystemet vilket bidrar till att strömningsmotståndet ökar och i sin tur motorns fyllandsgrad minskar. Avgaserna är ca 900 grader, de ska kylas så fort det går och just det gör avgasröret/n. Då ökar strömningen/flödet ut när gasen minskar i volym i samband med nedkylningen. Avgasbandage har samma nytta som en Wunderbaum eller Duralube.No offense, men det gäller att veta vad man gör. Det finns folk som smärglar cylindar och filar på kolvringar etc.etc. De vet i regel inte vad de sysslar med.
Idag har det blivit en del tester, med positiva resultat.Jag började med att klä in avgassystemet med värmeskydd, mest för att hindra värmestrålningen in mot motorn och all elektronik, samt så satt jag en extra värmematte under hela tanken( syns inte på bilden ), och sen alutejp upp mot tanken :Med denna "mod" så blev det mycket bättre. Jag kunde köra längre med maskinen innan jag fick problem, mycket längre.Om jag innan fick problem på en gång när maskinen hade 3-4 "bars" på tempmätaren och jag krypkörde, så kunde jag nu köra i 5-10 minuter mellan gångerna som maskinen misstände och "efi" lampan blinka till.Jag rev isär allt igen. Och nu märkte jag att tändspolen sitter jävligt utsatt till, den sitter väldigt nära avgasröret, och jag vet från erfarenhet från bilar att tändspolar sällan gillar värme. Så jag drog fast en värmematta lite slarvigt runt spolen:Efter detta så hade jag inga problem alls. Maskinen går perfekt även när det blir varm. Jag pinade maskinen med att dra ett släp med ved genom skogen på lågt varv. Förut hade maskinen börjat rycka och EFI lampan hade blinkat hela tiden. Men nu lirade allt.Jag håller nu på att bygga ett nytt fäste för tändspolen som flyttar den till andra sidan. Jag har för tillfället bara dragit fast den med bunt band, för att prova. Och det funkar perfekt när den sitter där. Även utan värmeskyddet.Jag är rätt övertygad om att flytten av tändspolen var det som löste problemet. Står i valet å kvalet om jag ska ta bort avgasbandaget, men behålla värmemattan under tanken bara å prova. Men nu är jag så jävla nöjd att det funkar OBS, återförsäljaren hade redan provat byta spolen senast den var inne för mina problem ( på garantin ). Så det är nog inte denna spole som är dålig, utan helt enkelt blir det för varmt, å spolen tappar gnista/effekt antar jag..//Anders
Bra att det verkar lösa sig, men man kan ju verkligen fundera vad det är för folk på verkstan och hos leverantörens support som inte ringat in detta tidigare, du kan omöjligt vara den enda med problemen.Dock, det är troligen inte så många som kör i skog och drar tungt med sina maskiner, så det finns säkert många som mest bara kör för nöjes skull som inte har problem.Det finns ju även en möjlighet att dina avgaser är lite varmare än på de flesta maskinerna så att just din maskin blir lite känsligare för detta.Kanske skulle du ändå be att få en ny tändspole igen, då denna kan ha fått stryk av värmen?Importören och tillverkaren borde bli överlyckliga om de tar emot och bryr sig om din feedback.Du borde nästan få betalt tycker jag. Har de inte flyttat på tändspolen vid tillverkningen inom några veckor så blir man lite beklämd, vi får hoppas på framtida positiva rapporter om en flytt.
Ja, det är en skandal i sig, men smälter plasten verkligen fortfarande.Man hör ju inget om det längre?
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️