ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Westwood skrivet 19 augusti 2023 kl. 20:28:08

Titel: Felkod på outlander -07
Skrivet av: Westwood skrivet 19 augusti 2023 kl. 20:28:08
Hej
 
Första inlägget på detta forum efter att ha smygläst ett tag innan man köpte första atv:n. En lätt begagnad outlander Max xt -07 som gått 59 timmar.
Får upp en felkod sporadiskt vid varmstart. P0520 som jag får fram till oljetrycksgivarkrets.
 Stänger man av maskinen och startar igen så är den ibland kvar ibland inte. Jag har mätt upp givaren med multimeter och den verkar fungera. Har inte mätt oljetrycket men borde inte den lysa jämt då? Oljenivån är bra kall och varm så är det nästan så det rinner över, men oljan utvidgar ju sig.

Är det nån som har varit ute för detta innan?  Eller har nån idé vad det kan vara? Åf hade aldrig varit ute för detta och verkade heller inte jätte intresserad eftersom jag inte köpt den av dem.
Titel: SV: Felkod på outlander -07
Skrivet av: GeFeldz skrivet 19 augusti 2023 kl. 21:40:04
Om den har gått korta stunder och inte körts varm ordentligt så kan det vara gott om bensin och vatten i oljan. Om oljan nästan rinner över är det också ett tecken på att den är utspädd.
Med 59 timmar se'n 2007 låter det som en trolig förklaring, om oljan är utspädd med bensin och vatten så är den nog tillräckligt tunn för att oljetrycket ska vara lågt.
Om det var min maskin hade jag bytt olja och filter som första åtgärd.
Ibland är oljetrycksvarningen faktiskt ett tecken på lågt oljetryck =)
Vatten och bensin tar sig runt ringarna och ner i oljan när maskinen är kall och får extra mycket bensin. Det bästa för en motor är att köra den ordentligt varm, förmodligen skulle problemet lösa sig om du bara tog och körde en rejäl sväng på 15-20 mil väg eller några timmar riktig terrängkörning så att bensinen och vattnet verkligen hade chans att koka sig ur oljan.
När det har gått så långt att oljetrycket sviker är det nog en dålig idé, byt olja och filter och så kör du efter det en rejäl tur för att även diffarna ska bli varma och avgassystemet får elda ur sot och kondens osv.
Titel: SV: Felkod på outlander -07
Skrivet av: Westwood skrivet 19 augusti 2023 kl. 21:53:10
Oljan är klar (ingen vatten i) och den luktar bara olja och ingen bensin. Men visst kan det vara så.
Jag hämtade den i måndags och jag vet inte när den servades sist. Har gått 3 timmar sen 2013 enl protokollet.  Iom att den tänds bara sporadiskt och sen inte alltid återkommer när man startar om kändes de som ett elfel.

Men jag ska mäta oljetrycket när jag bara kommit till jobbet på måndag. Samt beställa servicedelar. (Jobbar på bilverkstad samt har nästan 20 veterantraktorer att greja med men när det kommer till atv är jag helt novis)

Jag körde tre mil väg idag, ingen lampa tändes, stängde av medan jag öppnade garagedörren. När jag startar lyser checkengine lampan och felkoden visas. Stänger av, startar om, lampan lyser fortfarande, stänger av och lägger ifrån mig hjälmen och tar fram multimetern ur packboxen. Startar om och felkoden är borta.

Jag vill ju mäta givaren när den visar aktiv felkod men det är ju svårt när den kommer och försvinner när den själv vill.
Titel: SV: Felkod på outlander -07
Skrivet av: Westwood skrivet 19 augusti 2023 kl. 21:56:19
Eller funkar givaren även som en oljekvalitetsensor som det heter så vackert på bilspråk? Kan det vara nån annan givare som spökar som kors ger felkoden? Den tänds ju aldrig under färd utan bara i startögonblicket.
Titel: SV: Felkod på outlander -07
Skrivet av: GeFeldz skrivet 19 augusti 2023 kl. 22:01:03
Haha okej, nå då ska jag sluta försöka förklara saker för dig =D

Låter vettigt att kolla oljetrycket, jag tvivlar på att sensorn är nå'nting mer avancerat än en tryckgivare.
Förmodligen är det väl sensorn som är marginell, alternativt att nå'n har hällt i 0W-20 eller liknande.
Titel: SV: Felkod på outlander -07
Skrivet av: Westwood skrivet 19 augusti 2023 kl. 22:11:22
Nej bara ös på med förslag.
Som sagt jag är helt novis på atv.

Jag var först också inne på att den var spädd. Särskilt eftersom det nästan rann över när jag lyfte stickan när motorn var varm. Jag mätte klämkraften på stiftet med verktygen vi har för att mäta just klämkraften på jobbet. Den nöp bra och inget tecken på oxid. Men det som jag funderar på är om nån tempgivare eller positionsgivare kan spöka iom att det enbart sker i startögonblicket med varm motor.


nu gav du ju mig en funderare så nu är jag väl inte kunna sova... Gick fläkten när jag stängde av??? Om det är för blaskig olja i, och motorn inte kyls av fartvinden så kan den ju reagera för lågt oljetryck när den är så varm. När den kyls ner, om så några grader, så släcker den felkoden..
Titel: SV: Felkod på outlander -07
Skrivet av: GeFeldz skrivet 19 augusti 2023 kl. 22:21:23
Det skulle ju kunna vara att det är för tunn olja som är varm,men jag tror mer på att batteriet börjar vara lite trött. MC och ATV kan få för sig konstiga felkoder om batteriet är trött, speciellt i samband med start. Oljetrycksgivaren (gissar jag) är nog en rätt enkel mojäng som ändrar motstånd med tryck. Om ECUn översätter motstånd till spänningsfall nå'nstans internt och batteriet är nere på 8-9V när du drar runt motorn så kan det nog trigga koden.
Titel: SV: Felkod på outlander -07
Skrivet av: Westwood skrivet 19 augusti 2023 kl. 22:34:45
Ja det är en enpolig grej som öppnar och stänger resistens. Såg på nån youtubefilm nu där Trodo bara tog en av deras "högkvalitativa bildelar" och satte dit istället samt klippte kabeln och satte en vanlig kabelsko. Givaren har jag mätt och när lampan är slock fungerar den som den ska.
 Men har ju aldrig kunnat mäta när lampan lyst eftersom den lyser bara korta stunder ibland.
Sen vågar man ju inte ha motorn igång med lysande lampa heller för man vet ju inte OM det är lågt oljetryck.

Jag ska mäta batteriet imorgon. Vet att tex nya isuzu kan visa radarfel och parkeringssensor fel om batteriet är lite urladdat, så det är ju inte helt otroligt.
Titel: SV: Felkod på outlander -07
Skrivet av: GeFeldz skrivet 19 augusti 2023 kl. 22:37:53
Nå, hoppas du kan sova i natt =)
Titel: SV: Felkod på outlander -07
Skrivet av: raptor350 skrivet 20 augusti 2023 kl. 23:32:10
Låter som att du kan ha för mycket olja i motorn.

Kolla oljesticka innan du startar den.

Skruva upp stickan helt och skruva igen den helt. Sedan öppnar du den igen och kollar om nivån ligger mellan sträcken.

Är den för hög så sug ur olja tills nivån är rätt.

Hade samma fel på en Outlander 400 men det blev bättre när jag minskade mängden olja i motorn då den var för hög.
Titel: SV: Felkod på outlander -07
Skrivet av: Westwood skrivet 22 augusti 2023 kl. 06:38:33
Den ligger precis under max/ på max när den är kall. Nu har jag inte fått fram felet på några dagar. Men jag ska byta olja på den och lägga den lite lägre och se om den nya oljan expanderar lika mycket.
Titel: SV: Felkod på outlander -07
Skrivet av: Tripod skrivet 26 augusti 2023 kl. 12:01:06
Byt olja och filter så du vet du har rätt olja. Har hänt på vissa can-am ( iaf tidiga modeller) att släporna till kamkedjorna nötts och "plastspånet" tätat igen "filtret" som sitter inne i blocket till följd att det blir för dålig smörjning av ena sidan på vevaxeln.
Iom det är så mycket olja att det nästan rinner över så är väl steg ett att byta olja tänker jag.
Titel: SV: Felkod på outlander -07
Skrivet av: Westwood skrivet 1 september 2023 kl. 21:41:23
"Felet" försvann och har inte återkommit mer. Jag bytte olja och filter efteråt. Den såg ut som ny och luktade bra. Filtret var fint också, inga föroreningar som man kunde se. Tog oljan på ett glasfat för att kunna utvärdera den men allt såg bra ut.


Det kan nog ha varit dålig kontakt i givaren iallafall.


Ett tips som kan vara bra att ha med sig är att ta olja i en ugnsform av glas. Då kan man lysa med lampa från alla vinklar och se orenheter.