ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Tintin skrivet 7 augusti 2006 kl. 04:41:22

Titel: Vilka munstycken och nålar ska jag använda?
Skrivet av: Tintin skrivet 7 augusti 2006 kl. 04:41:22
Jag har skaffat ett HMF helsystem till min KFX 700 och ett WhiteBrothers luftfilter. Nu har jag också köpt ett DynoJet-kit. Fick rådet i affären att köpa det kitet som är till Brute Force istället för det som är till KFX 700 då det skulle passa bra till HMF-systemet. När jag läser instruktionerna för de olika kiten (hittade den andra på nätet) så framgår följande rekommendationer:

KFX 700:
Munstycke fram DJ 124 och bak DJ 128

BF 750
Munstycke fram DJ 150 och bak DJ 155

HMF föreslår på sin hemsida:
Munstycke fram 145 och bak 148 Keihin Round

I mina ögon verkar det vara ganska stor skillnad (begriper iof inte mycket av sånt här  :roll: ) ??? Nu finns det ju fler munstycken med i kitet och det minsta är DJ 134 (kommer till det sen i frågorna).

Vidare så är det olika nålar i de olika kiten:

KFX 700
DNO 119, inställning position 4

BF 750
DNO 227, inställning position 5

Nu till mina frågor (om jag nu kan använda det här kitet överhuvudtaget?):

1. Vilka munstycken ska jag använda, dom som föreslås i BF-kitet, ta dom som är så nära KFX-kitet som möjligt eller dom som är så nära HMF-rekommendationen som möjligt (det blir då antingen 144/148 eller 146/148)?

2. Vilka nålar ska jag använda, standard eller BF-kitet?

3. Om jag ska använda BF-kitets nålar, vilken position ska jag sätta e-brickan i?

4. Hur mycket ska jag skruva ut soppaskruven? BF-kitet föreslår 2 varv och KFX 2,5?

Kanske lite knepiga frågor (iaf för mig, det är därför jag sitter uppe kl 04.30 sista dagen på semestern  :lol:  :lol:  :lol: ), men jag vore oerhört tacksam för lite tips!!!
Titel: Vilka munstycken och nålar ska jag använda?
Skrivet av: sunfire skrivet 7 augusti 2006 kl. 09:25:40
Borde inte dom som gav dig rådet att ta BF-kittet istället veta... varför skulle dom annars rekomendera det framför ett som är gjort för din hoj??
Titel: Vilka munstycken och nålar ska jag använda?
Skrivet av: zacka skrivet 7 augusti 2006 kl. 12:25:30
Jag tror du få följa HMF rekomendationer, det skulle jag ha gjort i varje fall

risken finns att den går sämre med fel munstycke :(

Ta kontakt med minhoj.se o fråga han
Titel: Vilka munstycken och nålar ska jag använda?
Skrivet av: Tintin skrivet 7 augusti 2006 kl. 12:59:26
Det är ju självklart alltid en lösning. Erfarenhet brukar dock vara det bästa, så jag hoppades det fanns någon som provat. Det kanske det gör?
Titel: Vilka munstycken och nålar ska jag använda?
Skrivet av: SoloNo1 skrivet 7 augusti 2006 kl. 20:46:51
Tintin !

Jag vet vad du ska börja gå igenom.... testade säkert 5st olika munstycken och olika inställningar med luften, var ett helvete varje gång tyckte jag när jag skulle byta och hålla på... men det är klart värt allt besvär...

Nu har du ju lite riktmärken för vad Hmf och Bf tycker, skulle följt Hmf rekomendationer då dom är etablerade i sammanhanget för att få lite krut i grejjorna...

Men som sagt så finns det inte "exakta inställningar" för varje enskild hoj !
Titel: Vilka munstycken och nålar ska jag använda?
Skrivet av: Tintin skrivet 7 augusti 2006 kl. 23:28:07
Ja nu jävlar har jag läst på och frågat runt lite, så jag är redo och laddad att sätta igång så fort dämparen kommer!!!  :twisted:  :twisted:  :twisted:

ÅF säger att jag ska köra på BF-kitet rakt av, såväl nålar som munstycken.

Då munstyckena ligger ganska nära HMF rekommendationer kommer jag börja med det.

Funkar det inte bra så backar jag tillbaka till originalnålarna och laborerar med soppaskruv och munstycken tills jag är nöjd med dom (om jag fattar det rätt så spelar jag då med låg- respektive högregister).

Får jag det att funka bra så tänker jag sedan prova med dom olika inställningar som finns på BF-nålarna (och då ska det väl handla mest om mellanregister?).

Funkar inte det bra så provar jag att chimsa om originalnålarna och funkar inte det heller bra så lämnar jag in skiten  :lol:

Verkar det vara en "battleplan" som kan funka???

För övrigt så fick jag äntligen på gatdäcken idag. Dom känns kanon även om jag inte kunde få dom balanserade idag (svågern får fixa det på ons eller to). Blev till en början glad över hur mycket lättare och fortare det gick, tills jag konstaterade att jag ju har gått ner en tum på framhjulen och därför behöver justera om hastighetsmätaren  :oops: