ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: pro-quad skrivet 22 januari 2011 kl. 17:19:21
-
Fick uppgift att vaxa polarns atv, matt som fasiken soltorkad.
La ner ett sjukt hårt jobb, ca 6h gned jag med 3 olika märkes vax
innan det vart blankt, till slut blev han nästan som ny.
Alla va nöjda ett tag.
Problemet är att den blev lika matt efter 2veckor
Vet ni nått mirakelmedel som håller en gammal åsna till atv blank länge?
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=32986.0
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=12828.0
-
mmm läst lite dessa, men inget bekräftar hur man får en gammal misskött atv se fin ut igen samt länge. Lätt få blanka igen men dessa vax brukar gå bort efter en vecka eller två alt efter ett par tvättar. Kanske inte finns nått hållbart mirakelmedel mot mattplast ??
-
Klarlack med lite mjukmedel i står emot tvätt... ()p
-
Ja det är väll det enda , han får åka matt och skylla sig själv som inte tatt hand om den sen ny som jag tex
ps: jag snabbduschar min med wd40 efter tvätt och torkar-av överallt, ram som plast, hållt sig blank sen flera år :) inte en rostprick nånstans heller
-
Vanlig golvbonvax
Stryk på låt torka ()p ()p
Gammalt hederligt motocross knep
Stryk ej på för tjockt bara, blir som nytt
-
;D
lysande Ironman, att man inte tänkt på det innan ()p
-
Billigt dessutom ()p
-
Läst igenom trådarna Hydro länkade till, tack för dessa.
Men jag blir väldigt fundersam med silikonspray, är ni helt säkra? Av det jag lärt mig av bilpolerar/lackeringsbranchen är silikon ett jätteproblem på lack.
-
Helt rätt!
I lokaler där det lackeras finns det ofta till och med skyltar med förbud om att ens använda silikonbaserade produkter!
...men det är skillnad på lack och spannplast.
För oftast är det ju faktiskt typ samma material till våra hjulingar som det är till plastspannar!
(http://helenaspysselplace.blogg.se/images/2008/spann_24672676.jpg)
Så vill man öva är det ju vara att dra en spann i gruset och sen hem och polera den. ()p
Skall man lackera ytan någonsin så är självklart silikonbaserade produkter extremt olämpliga.
-
Du är grym Hydro ()p
-
Helt rätt!
I lokaler där det lackeras finns det ofta till och med skyltar med förbud om att ens använda silikonbaserade produkter!
...men det är skillnad på lack och spannplast.
För oftast är det ju faktiskt typ samma material till våra hjulingar som det är till plastspannar!
(http://helenaspysselplace.blogg.se/images/2008/spann_24672676.jpg)
Så vill man öva är det ju vara att dra en spann i gruset och sen hem och polera den. ()p
Skall man lackera ytan någonsin så är självklart silikonbaserade produkter extremt olämpliga.
är lite lätt berusad men drar härmed slutsatsen att en brud med silikonpattar får alltså inte bli billackerare.. ;)
-
Helt rätt!
I lokaler där det lackeras finns det ofta till och med skyltar med förbud om att ens använda silikonbaserade produkter!
...men det är skillnad på lack och spannplast.
För oftast är det ju faktiskt typ samma material till våra hjulingar som det är till plastspannar!
(http://helenaspysselplace.blogg.se/images/2008/spann_24672676.jpg)
Så vill man öva är det ju vara att dra en spann i gruset och sen hem och polera den. ()p
Skall man lackera ytan någonsin så är självklart silikonbaserade produkter extremt olämpliga.
är lite lätt berusad men drar härmed slutsatsen att en brud med silikonpattar får alltså inte bli billackerare.. ;)
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ()p
-
Det är ingen fara att lägga på silicon på en lack om man har bestämt sig för att man aldrig ska lackera ytan.. På mitt jobb som billackerare så blir man gråhårig när det kommer in en siliconerad bil! Tejp ramlar av och sealer/färg/klarlack trängs undan av siliconet.
Man får tvätta med olika starka medel som tinner, silicontvätt och sprit och sen hoppas på att det går så bra som möjligt.. Sen får man justera all problem efter lackeringen...
Nog om de. Jag testade att lägga tunt lager vanlig motorolja på all plast och den blev blank. Vet att det finns speciell plastolja som jag har arbetat med förut. Använde det till listerna på bilar som hade torkat ur i solen. Funkade bra, som nytt, men jag vet inte hur länge det höll sig dock :P..
Om det är mindre ytor som man arbetar med så går det att få fram den borttorkade oljan med hjälp av värmepistol..
-
Om det är mindre ytor som man arbetar med så går det att få fram den borttorkade oljan med hjälp av värmepistol..
Funkar det verkligen på plasten som är på en fyrhjuling?? kofångare och lister funkar det juh på som grånat lite av sol och avfettning. men plasten på en fyrhjuling är juh en jäkla skillnad...
-
Om det är mindre ytor som man arbetar med så går det att få fram den borttorkade oljan med hjälp av värmepistol..
Funkar det verkligen på plasten som är på en fyrhjuling?? kofångare och lister funkar det juh på som grånat lite av sol och avfettning. men plasten på en fyrhjuling är juh en jäkla skillnad...
Om du vet och är säker på att det inte går så ska jag inte säga för mycket som inte har testat på en fyrhjuling nånsin, men oavsett vilken typ av termoplast det må vara så är det råolja i plast, och det är den man vill få tillbaka vid solbleka ytor. Men givetvis så ser inte jag det som en lösning på en hel fyrhjuling då risken är att det blir fläckigt och ojämnt :P...
-
Det här använder jag på bägge mina fyrhjulingar funkar bra ()p
(http://goto.glocalnet.net/s4079/bumper.jpg)
-
Fick uppgift att vaxa polarns atv, matt som fasiken soltorkad.
La ner ett sjukt hårt jobb, ca 6h gned jag med 3 olika märkes vax
innan det vart blankt, till slut blev han nästan som ny.
Alla va nöjda ett tag.
Problemet är att den blev lika matt efter 2veckor
Vet ni nått mirakelmedel som håller en gammal åsna till atv blank länge?
Ett vax fungerar bara för att *blanka* på och skydda den redan polerade ytan mot vatten, smuts salt you name it . Det största problemet många gör är att tvätta med högtryck oavsett vilket fordon man har. då högtrycket tar bort vaxet och skyddet försvinner. ska du polera den oxiderande plasten så är det rubbing som gäller för att få bort just det ytskiktet som har oxiderat utav skit och solljus. men det blir inte blankt av en rubbing därav du måste ha en polish för att ta bort det feta som blir kvar. SEN kan du vaxa den som skydd mot kommande smuts och vatten.
-
Ett vax fungerar bara för att *blanka* på och skydda den redan polerade ytan mot vatten, smuts salt you name it . Det största problemet många gör är att tvätta med högtryck oavsett vilket fordon man har. då högtrycket tar bort vaxet och skyddet försvinner. ska du polera den oxiderande plasten så är det rubbing som gäller för att få bort just det ytskiktet som har oxiderat utav skit och solljus. men det blir inte blankt av en rubbing därav du måste ha en polish för att ta bort det feta som blir kvar. SEN kan du vaxa den som skydd mot kommande smuts och vatten.
Bra skrivet! Håller hårt med på denna text! Du.. Är du billackerare tro? Tänkte på ditt nickname namn.. IWATA tillverkar mina favorit lacksprutor nämligen :P
-
Jajjamensan
-
Får lägga till en liten fråga här :)
Min knallgula LTZ har tyvärr fått grova repor i plasten både vid skärmar och efter crosstövlar. Dessa repor öppnar ju plasten så när smuts och skit har kommit i reporna så ser hela hjulingen nästan svartfläckig!
Vad tror ni skulle funka för dessa problem?
Går i tankarna att våtslipa bort reporna, sedan köra rubbing och avsluta med ett bilvax för då borde man ju nästan få en ny plast? :)
-
Precis de jag hade tänkt att prova. Men ganska så meningslöst ändå för min del som sliter på plasten vid varje tävling och träning men bara kul att prova då jag jobbar med polering endel...
-
Är ganska vilse i denna djungeln med alla möjliga medel men jag exprimenterade lite!
Hade diverse saker i hyllorna så började med biltemas rubbing. Om man känner på den med fingrarna så känner man verkligen slipkornen i den, den borde egentligen kallas slippasta istället för rubbing. Hursomhelst så testade jag att gnugga med den och visst försvann reporna( inte de grövsta dock men alla av mindre storlek) men så gjorde även glansen. Testade därefter Sonax rubbing och Meguiars Polish och då fick jag tillbaka endel glans men den var inte lika blänkande som där jag inte hade rubbat, dock mycket mindre repor och finare plast!
Får exprimentera vidare med detta...