ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Arctic Cat => Ämnet startat av: Oskar P skrivet 3 december 2013 kl. 00:47:43

Titel: Nån som är sugen på att montera en riktig bakdiff?, det är lätt!
Skrivet av: Oskar P skrivet 3 december 2013 kl. 00:47:43
det är hyfsat enkelt att modifiera så att man får en öppen bakdiff, givetvis med spärrfunktion precis som fram.
detta gör att man kan köra med 4wd utan att riva upp terrängen, bra om man t.ex. manövererar med släp på gräsunderlag, det gör även hjulingen betydligt mycket smidigare, både med och utan 4wd inkopplad, och när man kör med tung timmerkärra efter så lär den inte understyra lika mycket.

det man behöver är en framdiff med rätt utväxling (samma som man redan har), 2st kompletta främre drivaxlar, eller bara de inre knutarnas ytterdelar, alltså den del som är splinesad in mot differentialen.
dessutom behöver man givetvis aktiveringsmekanism, i mitt fall kommer jag använda vire, eftersom det är en tidig diff jag använder, men monterar man den nyare kan man ju få elektrisk inkoppling.
för mer info läs tråden i nedanstående länk, jag är inte helt klar med modifieringen än, så det kommer fyllas på med mer info så småningom.
http://norradalsatv.forum24.se/norradalsatv-about45.html (http://norradalsatv.forum24.se/norradalsatv-about45.html)
Titel: SV: Nån som är sugen på att montera en riktig bakdiff?, det är lätt!
Skrivet av: Dar'Xol skrivet 14 december 2013 kl. 17:56:37
Lät inte som någon BILLIG lösning?  :D
Titel: SV: Nån som är sugen på att montera en riktig bakdiff?, det är lätt!
Skrivet av: Oskar P skrivet 14 december 2013 kl. 22:06:22
Lät inte som någon BILLIG lösning?  :D
Nej, inte om man ska köpa en ny diff från ÅF... jag hade turen att hitta en ny på utförsäljning från countrycat.com, dom sålde ut 10st till vrakpriset 399dollar, var inget att tveka på..

så dessa pengar var det ju helt klart värt, och jag kan tänka mig att om man oftast drar tung kärra på känsligt underlag, så kan ändringen vara värt kostnaden även om man får köpa nya delar, det blir en helt annan maskin.

en viktig sak jag jag missade att nämna i första inlägget är att man måste uppgradera bromsarna också, original sitter det bara en bromsskiva vid höger bakhjul, vilket bromsar även det vänstra då de är sammankopplade, med öppen bakdiff blir det ingen broms på vänster, så det man behöver komplettera med är komplett spindel med bromsok och skiva från högersidan, ett par tusenlappar till mao..

genom en produktutvecklare på AC har jag fått reda på att bakdiff kommer bli ett lagkrav på MC reggade maskiner i EU från år 2016! så snart kommer det nog ändå, bara att jag fick  vara först (förutom denne produktutvecklare som redan provat ut detta på ett par maskiner)
Titel: SV: Nån som är sugen på att montera en riktig bakdiff?, det är lätt!
Skrivet av: Hydro skrivet 14 december 2013 kl. 22:48:25
Oj... det sa jag redan för fyra-fem år sen... i ämnet strypning.
Det innebär alltså i praktiken att maskiner med bakaxel modell järnspett förbjuds och att strypningen för de godkända tas bort?

...om nu detta stämmer alltså...
 
Titel: SV: Nån som är sugen på att montera en riktig bakdiff?, det är lätt!
Skrivet av: Oskar P skrivet 15 december 2013 kl. 11:38:25
Oj... det sa jag redan för fyra-fem år sen... i ämnet strypning.
Det innebär alltså i praktiken att maskiner med bakaxel modell järnspett förbjuds och att strypningen för de godkända tas bort?

...om nu detta stämmer alltså...

om stypningen tas bort låter jag vara osagt, men att öppen diff bak införs är bekräftat, dock kommer säkert många tillverkare få dispenser av varierande längd för att slippa ändra på redan existerande modeller, dock har ju AC en lösning iallafall, så som på min..

dock finns det en liten säkerhetsrisk med öppen bakdiff på väggående maskiner, främst de motorstarkare, och det är den att om man kommer i en kurva och gasar på så spinner innerhjulet loss, då intensifieras styrförmågan och antingen kan man välta, eller om man styr emot, men inte släpper gasen så får hjulet kontakt igen och skickar till maskinen så man antingen får sladd eller tappar styrförmåga.. så jag skulle inte bli förvånad om det kommer en slags LSD-diff eller i bästa fall torsen på dessa maskiner. AC Prowler hdx eller vad den nu hette har LSD diff enl. uppgift.
Titel: SV: Nån som är sugen på att montera en riktig bakdiff?, det är lätt!
Skrivet av: Persson- skrivet 15 december 2013 kl. 12:55:27
Har du någon källa på att det börjar gälla 2016? (tänkte iochmed att du skriver att det är bekräftat) :)
Titel: SV: Nån som är sugen på att montera en riktig bakdiff?, det är lätt!
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 15 december 2013 kl. 13:15:37
Har du någon källa på att det börjar gälla 2016? (tänkte iochmed att du skriver att det är bekräftat) :)

2015 är det väl TOM, det pratades om det tidigare iallafall iomed Eu-beslutet.

Bla

Diff bak.
Hastighetsbegränsning (90Km/h)
Ingen effektbegränsning.
Titel: SV: Nån som är sugen på att montera en riktig bakdiff?, det är lätt!
Skrivet av: Oskar P skrivet 15 december 2013 kl. 20:00:28
Har du någon källa på att det börjar gälla 2016? (tänkte iochmed att du skriver att det är bekräftat) :)
det har jag, men vill inte offentliggöra den ;)