ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Atv no1 skrivet 23 maj 2007 kl. 21:45:34
-
Hej..
Har en Can am Terrräng 400-07
Jag har hört att man ska byta munstycken på
400 så går den ännu bättre...
Undrar om det är någon som testat det lr vet
vilka man ska byta till?
Prova mej fram på min Yamahan 450wr och den
blev mycke piggare=)
Annars får man väl prova sig fram=)
-
Är det här någon standardtuning? Trodde man bestyckade om dom om man hade ändrat något, typ dämp/luftfilter.
-
Ja, den ska gå mycke bättre om man byter lågfartmunstycket
har jag hört (can am rep) dock inget dom får göra...
Byter man dämp så får man mer ork i hela registret, dock
billigare att byta munstycke ca70kr....
mvh Calle
-
Förmodlingen en korkad fråga men ska man öka eller minska storleken?
Borde ju vara att öka men.... Bättre att fråga innan man gör nåt kanske...??!!
Varför skulle de inte få bestycka om förgasaren?
Blir det verkligen en stor skillnad av ett dämpar byte??
I så fall vilken dämp, AEEN verkar ju leverera mycket om man får tro dom själva.
-
Hej igen .. Nu börjar det bli intressant...fler som undrar om strypningarna...Kul...
som jag sa i förra tråden så är förgasarna olika bestyckade... bestyckade enligt listan nedan beroende på om den skall till europa eller inte.
Det skulle vara bra att få bekräftat om det gör skillnad så det är värt jobbet att göra detta. kostnaden för de olika förgasardelarna är försumbara. Allt finns hos
http://www.nivado.com/index.php?pageId=13
.//Lars
NÅL
707200109: Needle J8-5fey01-3 1
404162073: Needle J8-5fey02-52 1 Europe
NÅLMUNSTYCKE
404162036: Needle Jet 1
707200121: Jet-needle 1 Europe
LUFTMUNSTYCKE TILL LÅGFARTEN
707200188: Pilot Jet 50.0 1
707200177: Pilot Jet 80.0 1 Europe
LÅGFARTSMUNSTYCKE
707200100: Pilot Jet 32.5
404162074: Pilot Jet 27.5 Europe
-
eller kanske en sån här mojäng
http://www.thunderproducts.com/dial_a_jet.htm
-
Dial A jet....i all ära ...Trodde inte att det fanns längre...!
Körde nämligen med "dial A Jet" 1987 på min Yamaha FZ 750 utrustad men vance and hines 4-1 system..och jag är inte så imponerad av det systemet ...det är bättre att bestycka förgasaren rätt i stället ..typ dynojet..som jag även provaade 1996 på en fzr1000 med bättre resultat..
..Men det kanske har gått framåt sedan dess... men det ser i alla fall lika ut som 1987.
//larsno
-
larsno, är det samma på väg & terräng maskinerna eller har landsvägmaskinerna ytterligare en variant av bestyckning?
Har inte testat att komma åt, men så farligt mycket jobb borde det väl inte vara att skruva på å prova?? Eller?
Hur gör vi med trimdämpen egentligen :wink: Ger den nåt eller låter den mest?
-
oj oj, nu blev det fart på Larsarna :lol:
//L
-
larsno, är det samma på väg & terräng maskinerna eller har landsvägmaskinerna ytterligare en variant av bestyckning?
Har inte testat att komma åt, men så farligt mycket jobb borde det väl inte vara att skruva på å prova?? Eller?
Hur gör vi med trimdämpen egentligen :wink: Ger den nåt eller låter den mest?
Hej..Jag har inte fått klarhet i om det skilljer mellan T och väg.
Nivado påstår att alla som kommer till europa har samma bestyckning. Någon ytterliga bestyckning finns inte..vad jag vet....!
Men jag personligen tror att bestyckningen på den europe märkta förgasaren är en anpassning för katalysatorn som T-reggade saknar. Hurvida detta inverkar på effekten törs jag inte säga.
Dock inverkar kat:n negativt, inte så mycket som var fallet för mig. Min gick Mycket sämre än den t-reggade jag lånade hem innan jag köpte min vägreggade.
Dock hände något vid första servicen som gjorde att min blev en helt annan maskin.Servicen sa att inkörningsoljan är så seg och trög att den gör att motorn går tungt + attpå min stog ventilerna för glappa.
Så just nu efter 90mil så tror jag inte att det skiljer så väldigt mellan min och en t-reggad.
Jag tror att en dämp vore på plats...Men törs inte säga om effektökningen motiverar kostnaden ...? dom är ju inte gratis..samt att det blir säkert ganska mycket mer väsen.
//larsno
-
Om dom leverom är väl ok (innom gränser) bara det händer något.
Har du plockat katen? Tog bort den på min gamla Kines men märkte inte någon skillnad, men däremot när jag provade helt utan slutdämp, då blev det faktiskt skillnad. Ingen jätteskillnad men det var ju en liten motor också.
Det att de inte fick byta munstycke då??
Min gick bättre än de terräng maskiner jag kört, men har nu tappat bort 10kmh i toppfart?? Tar upp det i en annan tråd. Konstigt är det i alla fall??!! :?:
-
Om dom leverom är väl ok (innom gränser) bara det händer något.
Har du plockat katen? Tog bort den på min gamla Kines men märkte inte någon skillnad, men däremot när jag provade helt utan slutdämp, då blev det faktiskt skillnad. Ingen jätteskillnad men det var ju en liten motor också.
Det att de inte fick byta munstycke då??
Min gick bättre än de terräng maskiner jag kört, men har nu tappat bort 10kmh i toppfart?? Tar upp det i en annan tråd. Konstigt är det i alla fall??!! :?:
Ok...Min orkade knappt upp i 80 km/h mätarfart innan servicen.
Har inte plockat kat..Kör dock utan rens skruven på dämpen tycker det ger lite....? eller inbillning..
Var i kontakt med BRP om bestyckningen, men av förklarliga skäl så får dom inte upplysa kunden om det är strypningar eller inte ...Har med typningen och avgaskrav och göra...Därav detta med att BRP teknikern inte får röra förgasaren...Tror jag...
//larsno
-
Om man upplever en skillnad med en gratis åtgärd så är väl det toppen :D
Hälde i 98 oktan nu i kväll men där märktes ingen som helst skillnad, Kinesen blev lite gladare av det, där av testet.
Sliter nog av "sotluckan" i morgon, lär ju prova.....
-
Om man upplever en skillnad med en gratis åtgärd så är väl det toppen :D
Hälde i 98 oktan nu i kväll men där märktes ingen som helst skillnad, Kinesen blev lite gladare av det, där av testet.
Sliter nog av "sotluckan" i morgon, lär ju prova.....
Prova sotluckan får vi se vad du tycker.....det där med sliten rem appropå din andra tråd.. trorjag inte heller efter 70mil...min har gåt 93mil och den går som den gjort efter första servicen..men jag har så vinda däck..(håller på att processa detta) så jag har inte vågat pressa ordentligt men har varit uppe i 93km/h ..den wobblar redigt redan vid 55km/h..
//larsno
-
Vinda däck lät ju inte kul :evil:
Vilka däck har du?
Ska ut och plocka sotluckan å ut å åka, så jag återkommer med reflektioner
senare under dagen.
-
Vinda däck lät ju inte kul :evil:
Vilka däck har du?
Ska ut och plocka sotluckan å ut å åka, så jag återkommer med reflektioner
senare under dagen.
På min sitter det Carlisle trial wolf ....är det samma på din...?
//larsno
-
Likadana däck.
Provade utan sotlucka, tror det blev 2kmh mer i toppfart?? Inte så vetenskapligt dock. Kände väl ingen direkt skillnad.
Sätter tillbaka den i morgon för att se om man saknar nån effekt, brukar vara lättare att märka när saker försvinner än tvärt om.
-
Ok ...då var det bara placebo....men vad gör man inte för lite effekt..det var för enkelt för att vara sant... :oops:
//larsno
-
Kanske blev mer skillnad på din?? Inte omöjligt
-
Kanske blev mer skillnad på din?? Inte omöjligt
ja...det är sant...får testa och sätta tillbaks pluggen..