ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Evertsson skrivet 22 september 2013 kl. 11:23:37
-
Hej fyrhjulingsvänner!
Jag kände en doft av bränd plast när jag tog en liten runda i skogen, några sekunder senare så dog maskinen helt.
När jag tog väck sadeln så såg jag direkt att det rök från startrelät, kontaktdonet och säkringshållaren och säkringen var helt smälta.
Detta inträffade strax efter (tror jag) att jag slagit igång extraljusen som tar sin ström från samma kabel som går till startrelät....
Jag har beställt ett nytt relä men har inte börjat greja nåt mer med maskinen ännu.
Är det nån som har nån ide om vad detta kan bero på??
-
Hej
Vad är det för extraljus? är dom reläade?
M.V.H P-A78
-
Hej fyrhjulingsvänner!
Jag kände en doft av bränd plast när jag tog en liten runda i skogen, några sekunder senare så dog maskinen helt.
När jag tog väck sadeln så såg jag direkt att det rök från startrelät, kontaktdonet och säkringshållaren och säkringen var helt smälta.
Detta inträffade strax efter (tror jag) att jag slagit igång extraljusen som tar sin ström från samma kabel som går till startrelät....
Jag har beställt ett nytt relä men har inte börjat greja nåt mer med maskinen ännu.
Är det nån som har nån ide om vad detta kan bero på??
Jag förmodar att du tagit ström från startrelät före startmotorn och att det skulle börja brinna för den orsaken verkar inte förnuftigt.
Startrelät på CF är alldeles för klent då startmotorn vid vissa tillfällen drar enormt med ström så förmodligen är även startmotorn för klen, alla känner säkert till det klapprande startrelät.
Vad jag kan tänka mig är att reläkontakten på startrelät har brännt fast och startmotorn gått hela tiden (visserligen borde det ha hörts om man lyssnat) hela skiten har då smält ner på grund av värmen.
Vad du kan göra är att provstarta maskinen utan startrelä, du kortsluter helt enkelt de två grova kablarna då bör startmotorn snurra och du kan då kanske se om det förbrukas onormalt med ström.
Startmotorn är en opålitlig fan när det gäller CF.
Du bör kolla upp strömförbrukningen innan du ansluter ditt nya relä annars kan det också paja.
-
När man läser här på forumet verkar det inte bara vara startmotorn som är opolitlig :) tycker det mesta verkar strula med cf !
-
När man läser här på forumet verkar det inte bara vara startmotorn som är opolitlig :) tycker det mesta verkar strula med cf !
Är du på "sånt" humör idag dea? :whip:
-
När man läser här på forumet verkar det inte bara vara startmotorn som är opolitlig :) tycker det mesta verkar strula med cf !
Fast i detta fall var ju maskinen moddad/förändrad?
Kanske är så att dom inte tål ombyggnader lika bra som 'märkesmaskiner' ?
-
Extraljus tycker man åtminstone man borde kunna montera utan att dom går sönder. För inget annat verkar ju gå utan att dom pajar :)
-
Extraljus tycker man åtminstone man borde kunna montera utan att dom går sönder. För inget annat verkar ju gå utan att dom pajar :)
Käkat huggorm idag dea??
-
Hej
Vad är det för extraljus? är dom reläade?
M.V.H P-A78
4St 27w led, kopplade med relä.
Jag förmodar att du tagit ström från startrelät före startmotorn och att det skulle börja brinna för den orsaken verkar inte förnuftigt.
Startrelät på CF är alldeles för klent då startmotorn vid vissa tillfällen drar enormt med ström så förmodligen är även startmotorn för klen, alla känner säkert till det klapprande startrelät.
Vad jag kan tänka mig är att reläkontakten på startrelät har brännt fast och startmotorn gått hela tiden (visserligen borde det ha hörts om man lyssnat) hela skiten har då smält ner på grund av värmen.
Vad du kan göra är att provstarta maskinen utan startrelä, du kortsluter helt enkelt de två grova kablarna då bör startmotorn snurra och du kan då kanske se om det förbrukas onormalt med ström.
Startmotorn är en opålitlig fan när det gäller CF.
Du bör kolla upp strömförbrukningen innan du ansluter ditt nya relä annars kan det också paja.
Japp, där har jag tagit strömmen, tycker inte heller det borde påverka.
Som det är nu så finns det inget liv alls i maskinen, vinschen är det enda som funkar, instrumenteringen är helt död.
När man läser här på forumet verkar det inte bara vara startmotorn som är opolitlig :) tycker det mesta verkar strula med cf !
Fast i detta fall var ju maskinen moddad/förändrad?
Kanske är så att dom inte tål ombyggnader lika bra som 'märkesmaskiner' ?
Extraljus tycker man åtminstone man borde kunna montera utan att dom går sönder. För inget annat verkar ju gå utan att dom pajar :)
Jag är den förste att hålla med om att Cf är ett jävla skräp men jag har inte råd att byta maskin ännu och måste ju få igång möget för man vill ju köra!
-
Ingen säkring som strök med när relät brann?
Låter väldigt lustigt att inget typ fungerar.
-
Vad är det för hjuling ? Insprutning eller förgasare ?
-
Vad är det för hjuling ? Insprutning eller förgasare ?
Har för mig att han äger en 500 med förgasare
-
Fast i detta fall var ju maskinen moddad/förändrad?
Kanske är så att dom inte tål ombyggnader lika bra som 'märkesmaskiner' ?
Tja visst kunde man önska sig bättre kvalitet, men jag har en bekant som köpte en ny märkesmaskin, den var så eländig att de tog tillbaka den och han fick en annan modell av samma märke.
Gissa vad det var för märke? POLAR :lol:
Och jag vill minnas att det tidigare fanns en norrman här på sajten, som även han hade en Polar han var det verkligen synd om.
-
4St 27w led, kopplade med relä.
Japp, där har jag tagit strömmen, tycker inte heller det borde påverka.
Som det är nu så finns det inget liv alls i maskinen, vinschen är det enda som funkar, instrumenteringen är helt död.
Jag är den förste att hålla med om att Cf är ett jävla skräp men jag har inte råd att byta maskin ännu och måste ju få igång möget för man vill ju köra!
Det sitter vad jag minns någon säkring i anslutning till relät som brunnit sönder, och ett antal till säkringar, ja trångt är det.
Ja det måste nästan vara någon säkring någonstans din vinch går ju den får ju direktström.
-
Ingen säkring som strök med när relät brann?
Låter väldigt lustigt att inget typ fungerar.
Säkringen som satt på relät brann upp, det sitter ju fyra säkringar typ en bit bakom relät och dom ser hela ut, men när man vrider på nyckeln så händer ingenting.
Jag har inte gjort någon mer avancerad felsökning ännu, jag väntar ju på mitt nya relä. Sen får man väl felsöka lite innan så man inte bränner ett relä till..
Det är en 500 med förgasare.
-
Låter ju lite så där att det skulle vara pga extraljusen, är ju ingen belastning direkt.
Hade 4 led + en ramp inkopplad på cig uttaget.
Tycker hela maskinen borde brunnit upp då.
-
Låter ju lite så där att det skulle vara pga extraljusen, är ju ingen belastning direkt.
Hade 4 led + en ramp inkopplad på cig uttaget.
Tycker hela maskinen borde brunnit upp då.
När jag stod där i skogen med en död maskin så tänkte jag också att den kunde brunnit upp.... ;)
-
Hahaha ;)
-
Lägesrapport!!
Startrelät kom från kina på en vecka, kostade ca 40 dollar.
Kontaktstycket som kopplas till relät var ju helt smält så det fick jag ersätta med fyra flatstiftskontakter isolerade med krympslang.
Säkringen som sitter på relät (20 Amp, verkar vara huvudsäkring till maskinen???) bytte jag till en 10 Amp så det ska bränna istället för allt annat...
Ledlamporna säkrade jag med 3 Amp.
Efter detta vred jag om nyckeln, allt fungerar inga säkringar pajar.
Startar maskinen, kollar på och rycker och klämmer på alla kablar, allt funkar.
Kollar laddspänningen, ligger på 13 volt, 11-12,5 volt om jag tänder alla lampor och handtagsvärme.
Vad kan felet ha varit?? Någon som har några ideer??
-
kul att du fått ihop den ()p
-
Lägesrapport!!
Startrelät kom från kina på en vecka, kostade ca 40 dollar.
Kontaktstycket som kopplas till relät var ju helt smält så det fick jag ersätta med fyra flatstiftskontakter isolerade med krympslang.
Säkringen som sitter på relät (20 Amp, verkar vara huvudsäkring till maskinen???) bytte jag till en 10 Amp så det ska bränna istället för allt annat...
Ledlamporna säkrade jag med 3 Amp.
Efter detta vred jag om nyckeln, allt fungerar inga säkringar pajar.
Startar maskinen, kollar på och rycker och klämmer på alla kablar, allt funkar.
Kollar laddspänningen, ligger på 13 volt, 11-12,5 volt om jag tänder alla lampor och handtagsvärme.
Vad kan felet ha varit?? Någon som har några ideer??
Som jag sagt tidigare så tror jag att relät bränt fast och startmotorn gått hela tiden (det hör du inte när motorn går) och det behöver inte vara lång tid för den fan drar massor av ström, och sedan har det blivit varmt och relät som inte alls är avsett för dessa strömuttag har blivit varmt och slutligen brunnit.
Byt ut startrelät mot en Solinoid från en startmotor från en bil (skroten) den klarar mycket större strömuttag.
Jag har själv försett min hjuling med en sådan, en lätt mod och du har sedan ett startrelä som klarar av större strömuttag.
Jag har en bild så du ser var jag satt Solinoiden under sitsen.