ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Outlander400 skrivet 8 april 2017 kl. 21:13:21

Titel: Generella frågor och service Outlander 400 EFI
Skrivet av: Outlander400 skrivet 8 april 2017 kl. 21:13:21
Tjena Atv-dårar!  :sunny:

Efter flera års drömmande av en Atv blev jag i vinter pappa till en Outlander 400 EFI 2011 med 195 mil på mätaren. Utrustad med extra frontbåge, heltäckande bukskydd och warnwinch, och nu är jag reggad på detta forum.
Förra ägaren var en äldre herre och bekant till säljaren hos BRPhandlarn. Som tyvärr slarvat bort serviceboken.

Det var tydligen dags för service så jag fick med XPS-olja och oljefilter vilket jag bytte direkt. Gnällde även med mig en ny orginalrem för att ha en reserv.

Nu kommer lite novisfrågor som jag efter en massa googlande inte riktigt lyckats få svar på.

1: Har denna hjuling smörjningen av växellådan sammanfört med motorns smörjsystem? Alltså behöver man bara byta oljan i motorn och inte även i växellådan? Har hittils förstått att de värre maskinerna har separat smörjsystem men att min har tillsammans. Rätta mig gärna.

2: Har tänkt byta oljorna i diffarna. Enligt servicebok säger den 5 deciliter fram och 2.5 bak. Men enligt research har BRP tydligen ändrat oljemängden i bakdiffen från 2.5 till 3 deciliter? Stämmer detta? (Trist att hälla för mycket kontra för lite)

3: Finns det någon slirkoppling i diffarna så man måste köpa no-slip olja? Har visserligen tänkt köpa BRPs egen olja och då ska det ju bli rätt men kul att veta.

4: Hur f#n släcker man servicepåminnelsen vid start? Såg någon film och prova men lyckades inte..

5: Hur ofta fettar ni in era knutkors?

6: Har läst att man skruvar in en lång M8bult i sekundären i det gängade av de 3st hålen när man ska byta drivrem. Skall det vara gängstigning 1.25 eller 1.5?

Svara gärna med siffra så man snabbt ser vilken fråga ni besvarar.
Mvh Stolt nybliven Atvpappa  ()p
Titel: SV: Generella frågor och service Outlander 400 EFI
Skrivet av: nicket5 skrivet 9 april 2017 kl. 21:29:13
http://www.operatorsguides.brp.com/Index.aspx?lang=e&s1=73cb27fd-1789-4908-9683-3c4f59cc4e76&_ga=1.117182405.272315468.1485802129 (http://www.operatorsguides.brp.com/Index.aspx?lang=e&s1=73cb27fd-1789-4908-9683-3c4f59cc4e76&_ga=1.117182405.272315468.1485802129)

klicka på länken välj Atv, års, model, så finns  service bok på svenska som PDF.

Titel: SV: Generella frågor och service Outlander 400 EFI
Skrivet av: Outlander400 skrivet 17 april 2017 kl. 11:33:51
Inget som vet något om min Outlander 400????  :dntknow:
Titel: SV: Generella frågor och service Outlander 400 EFI
Skrivet av: Sme-oscar skrivet 17 april 2017 kl. 16:31:08
Dom flesta frågorna borde manualen svara på tycker jag. Dock kan jag svara på några av dina frågor

Fråga 4
På min som visserligen är lite nyare (2014) så kan man bara släcka service meddelandet med datorn som återförsäljare (verkstäder) har och det är troligtvis det lättaste alternativet.

Fråga 5

Jag smörjer dom varje gång jag har kört hårt (typ 3-4 gånger per år ) detta borde dock också stå i manualen.

Fråga 6

Det stämmer att man skruvar in en M8 för att pressa isär skivorna vilken gängstigning den bulten skall ha är jag osäker på. Har för mig att det är vanlig M8 .
Titel: SV: Generella frågor och service Outlander 400 EFI
Skrivet av: Outlander400 skrivet 22 april 2017 kl. 08:17:19
Okej tack!  :headbang:

Har varit och pratat med min lokala BRPverkstad och fått några svar.

1. Ja, på Outlander 400Efi använder sig växellådan av samma olja som motorn. (Därav ännu viktigare att byta den enligt schema, gärna lite oftare.)

2. BRP har tydligen ändrat oljenumreringen så nu skall 75w140 BRPoljan hällas i både fram och bakdiff. Och i Bakdiffen skall man tydligen nu göra som fram; hälla tills det rinner ut ur påfyllningshålet.