ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Kroonis skrivet 24 juni 2012 kl. 03:58:17
-
Hej!
Är väldigt sugen på att införskaffa mig en vägregistrerad raptor 350! Har ca 1 mil till jobbet, småvägar och långa grussträckor. Men hur är dessa att köra? Billiga i försäkring? Vad ligger soppaförbrukningen på?
Enkelt och sköta service mm själv? Reservdelar dyrt? Hur är hållbarheten?
Slutligen kan man få en "OK" för mellan 25 000 - 30 000kr?
Tacksam för svar / Kroonis
-
Raptorn är jätte fin för det ändamålet och borde inte vara några problem att hitta ett bra ex för de pengarna. Kolla även in ltz400 från Suzuki samma serviceintervall på ca 50 Tim. Tänk på att båda dessa quadar är ganska små, jag har en ltz och är 188cm så jag har styrhöjare på men annars är den super.
-
Raptorn är en kalashoj som går mil efter mil. Lite snällare i karaktären mot en LTZ400. Det som man ska notera på båda dessa hojjar är att de är inte som de flesta 450s "ready to race" så de är betydligt snällare och driftsäkrare.
Oftast behöver du bara göra olje/filter byten själv. Sen kan det ju vara sunt att kolla till ventiler om man upplever den tickar.
Reservdelar är inte dyrare till den än andra märkesmaskiner. Men mycket går köpa utomlands eller eftermarknads om man vill komma billigt undan.
Försäkring Man 24-25år centrala Huskvarna/jönköping 3600:-/år Helförsäkrat.
Soppaförbrukning styr du med tumme ,drevning och lite beroende på däck. Men ca 0,4 - 0,6 om man är snäll.
Polaren hade länge en Raptor 350, men bytte sedan till en LTZ. De ligger i samma prisklass men jag som själv hade LTZ i 3 år tycker det är mer hoj för pengarna och bättre balans.
Raptor:
+ utseende
+ driftsäker
+ "långa" serviceintervaller
- Luftkyld
- 2ventilers
- Framtung
- Smalare hjulvidd fram än bak org.
- Mindre än LTZ
LTZ:
+ Vattenkyld
+ 4 ventilers
+ mycket eftermarknads trim
+ välbalanserad vid hård körning
+ efter 06? är det org med gasdämpare
+ mycket hög kvalite! (bytte egentligen inget på min efter 1100mil)
+ serviceintervall 300mil (görs oftast oftare)
- Utseende mot raptorn (enl. mig)
- Svåra att få tag i beg. till bra pris
- Kan ha lite taskig el då den är eftermonterad av ex. Borile/motostar/Dresel
Detta är av egna erfarenheter! Så har inte kolla wikipedia så all info är korrekt.
Lycka till med shoppingen och kör förnuftigt ()p
-
Kunde inte skrivit bättre själv. Tycker som Pelle. Luftkylda 350 tappar också effekt när den blir varm.
-
Tja!
Raptorn är en asfin maskin; hade en sådan ett bra tag innan jag bytte upp mig till en Suzuki LTZ400. Jag tycker som tidigare personer har nämnt, men jag vill göra ett tillägg i minuslistan: Backen. Den är fantastiskt efterbliven när man kört fast och ska vända. Det är en spak man drar i under tanken som kan sitta som berget till och från och då får man snällt stänga av maskinen och lägga i backen, och sedan dra igång den igen. Ofta så löste man det ändå genom att vara lite känslig på kopplingen, men stundtals så hjälpte inte det för mig iallafall.
Hopp och hej //
-
Oerhört tacksam för svaren! Får nog bli en maskin, låter som dem är billiga och äga samt bruka! Tänkte ha den som alternativ då jag har en väldigt törstig bil.
-
Nu verkar du ju redan ha bestämt dig, men om man skall jämföra lite till med exempelvis LTZ:an så finns det ju en del skillnader ytterligare... och några som man kan uppleva på annat sätt än som Pelle beskrev dem.
Detta med vattenkylning kan ju mycket väl vara något positivt, letar man inte sista hästkraften hela tiden så är ju detta med luftkylning ett mycket driftsäkert och simpelt system som inte kan krångla, medan LTZ:an ju haft flera exempel på genomkorroderade alublock pga fel kylvätska...
Sen får man kika lite på detta med registreringen.
Raptorn är ju oftast Yamaha-reggad och ombyggd proffsigt och bra för vägreggningen, medan Suzukin oftast är ombyggd av Dresel med tvivelaktiga elektriska kopplingar, reglage mm... men även Raptorn finns Dreselreggad, och dessa ligger normalt lägre i pris, eftersom även de har samma skräp-el som LTZ:an.
En fördel med Dresels maskiner är dock att de oftast är reggade för två, dvs förare och passagerare, vilket Yamahas inte är.
Detta med envist backreglage på Raptorn kan man slippa eller minimera genom att byta olja, har dick tyvärr glömt vilken olja som skulle vara bättre respektive sämre, men det kanske finns info om detta på forumet om man får problemet.
Ett generellt tips är dock att höja utväxlingen om man skall pendla med lillRaptorn, så vida det inte redan är gjort, för i original är den löjligt lågt växlad.
...och utrustad med en glädjemätare utan dess like... så bara för att varvet ligger på en miljon varv och mätaren visar 110, så kan verkligheten vara en helt annan, tex 80 eller nåt...
Detta gäller Yamahas variant.
För övrigt kan man för en liten peng få framvagnen bredare på sin Raptor om man nu vill det (och på typ alla andra quads med plåtfälgar också) och det gör man genom att vända fälgarna ut-och-in.
På vissa tar ventilen emot bromsok och då får dessa bytas ut mot minivarianter, men därefter har man en framvagn som är knappa decimetern bredare!