Lossa huven framför styret. Där sitter säkringar och div relän + CDI'n. Det är förmodligen någon dålig lödning i cdi'n som gör att den stannar för dom som haft det problemet. Eftersom material utvidgas vid värme och tvärtom vid kyla så kan man om med lite tur spåra källan genom att lägga den i frysen. Givetvis lagas den inte men då vet man ju förhoppningsvis vart felet är.
Jag tror inte på cdi, utan på automatchoken. Den ska ju ur när den blir lite varm, och då blir nått knas och den lägger av. Drar du ur tempgivaren så tolkar nog choken det som den är kall.Prova koppla ur choken som jag skrev tidigare. Kanske även ta loss den och kolla att den ser bra ut, vet inte hur man provkör den. Kanske går...
Jag tror att en besvärande cdi (som i vissa fall blivit bättre av en stund i frysen) har egna värmebekymmer som påverkar tändningen. Tror inte den skulle bry sig om ifall du kopplar ur tempgivaren. En e85 drickande opel kadett som jag hade en gång i tiden fick lite kallstartshjälp av att jag bröt kontakten med tempgivaren vid start. Då lurades den att tro att det var typ -50 eller nått sånt, och fetade på blandningen så den startade bättre än på bensin. Hade kopplat in en givare från dörrbelysning, som gav kontakt tills man tryckte på den. Enkelt och smidigt...Dock var ju det en insprutare, och man lurade ju styrboxen att ge mer bränsle. I ditt fall med en förgasarprydd kines så påverkar ju tempgivaren inte på samma sätt, men ändå....Dock kanske den går för snålt när automatchoken går ur helt, vet inte hur länge den är inblandad. Eller så har du något problem som visar sig när den blir riktigt varm, typ tjuvluft eller något demoniskt. Och när du drar ur tempgivaren så kompenserar den med choken? Sitter här och kastar pil kvart i fyra på morgonen... Skulle den vara så smart att den bryter för att den blir för varm, då borde ju tempmätaren visa max tycker jag. Hmmm..... Den verkar ju inte heller gladeligen starta på startgas, då känns det ju som att det kan vara tändningsproblem snarare än trilskande choke. Testa med ett annat stift och stoppa det i tändhatten när den strular, alltså bara kör det i luften (jordat så klart) medans ditt vanliga stift sitter i. Då ser du om den får gnistor... En del har ju haft liknande problem pga tändspole som blir grinig när den blir varm, men den hade du bytt och den borde ju inte bry sig om ifall du kopplar ur tempgivaren. Finns ju en till liten rackare som är inblandad i gnistan, pickup coil eller nått sånt. Den lilla givaren som känner av på svänghjulet när det är dags för gnistan att komma, men inte heller den borde bry sig om tempgivaren... Jag köpte en barnmaskin med isärplockad förgasare och med startproblem. Slängde ihop förgasaren och nötte sen på elstarten, blev fina gnistor och den fick bensin. Provade även startgas, så gott som stendöd ända tills jag skruvade lite på tomgångskruven. Hjälpte inget att gasa med tumgasen, men lite på skruven så startade den direkt. Märkligt! Automatchoke på den....Med den lilla sagan så ville jag bara flika in att det kan vara märkliga problem pga småsaker. Slutligen så funderar jag på hur felställda ventiler beter sig, om dom kan ge dina bekymmer och även att det hjälper med urdragen tempgivare. Vet inte hur ditt problem har kommit, eller hur långt maskinen har gått. Men det kanske ändå är dags att kolla ventilerna, tror inte det är så svårt på den motorn. Jag borde kontrollera på min.... Har du även kollat slangen mellan förgasare och luftfilter? Eller provat skuva på blandskruven? Lycka till med felsökningen, hoppas det är ett enkelt och billigt fel. God natt...
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️