ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Olzone skrivet 4 mars 2012 kl. 17:50:20
-
Hej
Jag väntar på att hämta min nya Outlander 800R XT-P i veckan. Nu sitter det väl ganska skapliga däck på den med sina 26"-12 Carlisle ACT, men jag nog skulle vilja tuffa till den lite och bättra på markfrigången med andra hjul.
Jag är inte mycket för att dyka ner i lerhål. Vi kör oftast i lite svårare terräng varvat med att stå på och köra lite snabbare på stigar och små grusvägar. Så några Mudzillas är inte aktuellt.
Funderar på en omgång ITP ss112 14 tummare med 27" däck.
Men vilka däck skall jag ha? och är det dumt med 14"?
-
Hej
Jag väntar på att hämta min nya Outlander 800R XT-P i veckan. Nu sitter det väl ganska skapliga däck på den med sina 26"-12 Carlisle ACT, men jag nog skulle vilja tuffa till den lite och bättra på markfrigången med andra hjul.
Jag är inte mycket för att dyka ner i lerhål. Vi kör oftast i lite svårare terräng varvat med att stå på och köra lite snabbare på stigar och små grusvägar. Så några Mudzillas är inte aktuellt.
Funderar på en omgång ITP ss112 14 tummare med 27" däck.
Men vilka däck skall jag ha? och är det dumt med 14"?
Åker med ITP Mud Lite 28" på 12" fälg.. Riktigt bra allround däck måsta jag säga ()p
-
kör åxå på itp 28" det är ett kvalitetsdäck men jag tycker dom suger när man hamnar på asfalt. skulle jag köpa nya skulle det nog bli itp´s xtr däck, dom är lite mer allround.
-
Jag bytte från xtp men kan inte säga att jag märker skillnad.. men oxå bra däck ()p
-
Maxxis Zilla e riktigt nice (inge vidare på asfalt dock, äts upp fort ) dessutom väldigt lätta däck ;)
-
Maxxis bighorn är ett grymt allround däck som är välbeprövat! tycker man att 27" är för litet så finns Dominator 28,5" som är tokstora ()p
-
Maxxis bighorn är ett grymt allround däck som är välbeprövat! tycker man att 27" är för litet så finns Dominator 28,5" som är tokstora ()p
Maxxis Bighorn har jag faktiskt beställt - skall bli kul att prova :) Ang vikt så är ITP Mud Lite bland dom lättaste däcken du kan köpa :)
Vill du ha riktigt tunga däck så är det Maxxis Mudzilla som gäller :DV
-
Hej, lånar tråden lite.
Detta är mitt första inlägg då jag blev lycklig ägare till en renegade idag :)
Jag kommer köra ganska mycket asfalt men vill gärna inte ha landsvägsdäck.
Finns det några däck ni känner till som är lite hårdare i gummit?
-
köp brps egna mudwitch 28" grymt bra däck! och rejält stora
-
Grattis till köpet ()p
Jag tror att Maxxis Big Horn är ett av dom absolut bästa allround däcken du kan hitta.. Hållbarhet kan jag inte svara på..
-
Tack tack! Ska kolla lite priser och beställa detta, dom va ju snygga också. ()p
-
Kör hårt ()p
-
Hållbarhet kan jag inte svara på..
BH däcken ska tydligen vara extremt slittåliga också.. ()p
-
Efter det jag nu hört och läst mig till står det mellan ITP Mud lite XTR och Maxxis Big Horn.
Har någon erfarenhet av dessa båda och är det mindre mönsterdjup på Bighorn 2,0?
-
Swampwitch verkar ok, vet flera som säger att de slits mycket alls, har precis köpt mina
-
XTR är ett otroligt bra däck i skogen myren och sanden, sliter rätt mkt på asfalt och där tror jag BH är bättre. lägg gärna ut bilder när nu skaffat era däck. har kört på itp XTR tidigare och har itp 589or nu. (traktor mönster) mkt nöjd
-
Swampwitch verkar ok, vet flera som säger att de slits mycket alls, har precis köpt mina
INTE slits mycket skulle det va :hmmm:
-
har erfarenhet av båda och skulle nog säga att bh däcken klarar sej lite bättre på väg och grus dock inte så bra i snö som jag hade hoppats på. xtr däremot har väl kanske lite mer försprång i skog och snö men slits snabbare på väg. men som sagt. båda däcken tycker jag är bra allternativ om man är ute efter ett bra allround däck. tror inte man blir besviken på något av dem
-
Jag har kört ca 500mil med mina swampwitch mestadels grus men uppskattningsvis 1/3del på asfalt sommar som vinter jag har ca 70% mönsterdjup kvar så tåliga är dom verkligen, och som sagt stora, i omkrets närmare ett 30" däck jämförde med ett grövre mönstrat däck på en kawazaki å hans maskin grävde ner sig i både sand och snö på ett sätt som inte jag gör, det var väldigt tydligt då vi var å jämförde, tror han hadde mudzilla 28"
däremot krävs 5mm spacer fram på outlandern annars tar gummit i styrstaget , och viss risk att slå ut framlycktan vid full kompression och styrutslag föreligger=)
ja löste de med maskinbrickor som spacers.
lycka till med däckletandet
så här ser dom ut med extremt lite luft i typ 0,2bar
(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/425854_10150720041187806_751327805_11416312_1377566603_n.jpg)
-
Som sagt vilket ska man ta 12" eller14" ni som har 14" hur funkar dom blir den mer stutsig eller?. c-yaaaaaaaaaaaa
-
jag förespråkar 12 vid terrängkörning. har du sett nån offroadbil köra med "lågprofil" i skogen ? hehehe klart 14 tummare funkar men det är mest utseendet som blir bättre när du har alu fälgar och sidostabiliteten vid vägkörning, men i terräng då blir ju stötupptagningsförmågan sämre.. eller va ska man säga, förmågan för däcket att svälja ett hinder är ngt sämre på ett 14 tum än ett 12 tum. jaja du fattar säkert. nu kommer det hagla in massor med positiva inlägg om 14 tummare men den som kört mkt terräng förstår vad jag menar.
-
jag förespråkar 12 vid terrängkörning. har du sett nån offroadbil köra med "lågprofil" i skogen ? hehehe klart 14 tummare funkar men det är mest utseendet som blir bättre när du har alu fälgar och sidostabiliteten vid vägkörning, men i terräng då blir ju stötupptagningsförmågan sämre.. eller va ska man säga, förmågan för däcket att svälja ett hinder är ngt sämre på ett 14 tum än ett 12 tum. jaja du fattar säkert. nu kommer det hagla in massor med positiva inlägg om 14 tummare men den som kört mkt terräng förstår vad jag menar.
+1 ()p
-
+1 ()p
+1 ()p
-
Ja nu blev det en 14" ITP fälg SS312 + ITP MUD LITE XTR 27". Kör oftare fort än i gyttjehål. Vill inte ha för hög tyngdpunkt och för lite stabilitet när man skall åka på bredsop på grusvägar.
Men... jag har ju inte så mycket erfarenhet av detta ännu. :)
-
Ja nu blev det en 14" ITP fälg SS312 + ITP MUD LITE XTR 27". Kör oftare fort än i gyttjehål. Vill inte ha för hög tyngdpunkt och för lite stabilitet när man skall åka på bredsop på grusvägar.
Men... jag har ju inte så mycket erfarenhet av detta ännu. :)
Detta blir du nöjd med ()p
-
nu har du redan köpt suler men itp kommer ju med nya mega mayhem, verkar vara goa däck ':) får bli att testa sånna när dom dyker upp!
-
Nu har julingen fått nya tofflor :djump: Skall även prova Maxxis Big Horn :)
-
nu har du redan köpt suler men itp kommer ju med nya mega mayhem, verkar vara goa däck ':) får bli att testa sånna när dom dyker upp!
ja dom verkar mycket trevliga! 38mm klackhöjd om jag inte minns fel!
jag själv kommer o köra mudlite xtr 27" men risken blir att jag säljer dom och köper dominator 28,5 som min lillebror köpte.. av vaktar bara o se om dom går på maskinen utan att klippa förmycket i plast :sunny:
-
Har nu kört lite med de nya hjulen (27"x14" ITP Mud Lite XTR). De känns väldigt bra och jag är helt förvånad över att de kändes såpass OK på asfalt. I medeltuff terräng är de kanon. Nästa lördag får de bekänna färg ;)
-
D kanondäck ()p