ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: flipstick skrivet 23 februari 2009 kl. 21:23:38

Titel: Dinlin går skumt??
Skrivet av: flipstick skrivet 23 februari 2009 kl. 21:23:38
Tjena alla!
Har lite problem med hojjen,efter att den stått ett tag i garaget så gick den plötsligt skit.
Startar lätt,går fint på tomgång och även när man varvar upp den stillastående.
MEN,när jag kör iväg o drar på mer än halvgas så vill den inte,den liksom sackar och söver sig liksom,släpper jag sen på gasen så blir den normal igen.
Jag började med att plocka ner förgasaren och gjorde rent den totalt,satte tillbaks den men den gick precis likadant. Då provade jag att ta bort luftfiltret helt och köra en sväng,då funkade den bättre,jag kunde gasa på fullt utan att den sövde sig,men den gick fortfarande inte bra,den ville liksom inte varva ut riktigt på 3an och uppåt utan den gick liksom på nedsatt effekt. Idag provade jag att justera nålen,flyttade upp låsbrickan,alltså släppte ner nålen max,då gick den lite bättre ändå,klarade att varva ur bättre. MEN,sätter jag tillbaka luftfiltret så e d samma visa igen,den går skit.

Tja, vad tror ni?
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: Ironman skrivet 23 februari 2009 kl. 21:38:04
Ta och prova att brotcha munstyckena med brotchnålar!!
Kolla även att du inte stoppade tillbaka lågfartsmunstycket på högfart osv.
Det har jag varit med om en gång på en kundmaskin och då gjorde den så där.

poffar den i avgasröret när du släpper på gasen är det soppan (får för lite).
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 23 februari 2009 kl. 21:45:58
Håller nog med "järnmannen" här,  O0 kolla även så det inte är stopp i bränsleledningarna verkar få alldeles för lite bränsle. Eller så för mycket då den går bättre om du kör utan luftfilter.
Mest troligt för mycket då den även går lite bätte om du sänker nålen.
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: senz skrivet 23 februari 2009 kl. 22:30:26
här kommer ett tips från en glad amatör vilket jag gissar på att du redan kollat men jag skriver ändå..

när min dinli stått stilla ett tag så hade choken fastnat inne i förgasaren och jag fick plocka dän den och rengöra och smörja upp den.. men eftersom du redan plockat isär fuggen antar ja att du redan kollat det
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: tonyn skrivet 26 februari 2009 kl. 22:44:45
här kommer ett tips från en glad amatör vilket jag gissar på att du redan kollat men jag skriver ändå..

när min dinli stått stilla ett tag så hade choken fastnat inne i förgasaren och jag fick plocka dän den och rengöra och smörja upp den.. men eftersom du redan plockat isär fuggen antar ja att du redan kollat det
samma problem hade jag med var som en rost-smet inne i chokehuset
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: flipstick skrivet 27 februari 2009 kl. 14:33:07
Hej igen!
Jag lossade chokvajern nere vid förgasaren,sprejade den full med rostlösare o joxade med den o den verkade gå fint. Dock ingen skillnad på hur den går. Jag plockade ur tändstiftet och tog en titt på det,helt kolsvart,totalt bäcksvart alltså. Inte blött,utan snarare sotigt torrt. Nån som har nån ide om detta???
har skruvat fram o tebax med blandarskruven med,det verkar inte göra varken till lr från på gången,men på tomgången märker jag ju det direkt.
PUUUUUUUUUST!!
??????
mvh Andreas
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: Ironman skrivet 27 februari 2009 kl. 17:00:53
Som jag sa Ta och prova att brotcha munstyckena med brotchnålar!!
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: MinHoj.se skrivet 28 februari 2009 kl. 07:51:07
Torra sotiga stift är OFTAST antingen tjuvluft eller en flottörventil som spökar,så den inte stänger..

-Behöver det choke för att starta när den är riktigt kall ?

Behöver den det så har du troligen alt 1..

-Inte,då skulle jag provtrycka flottörventilen och kolla slitage där (alt 2..)
Då läcker lite soppa in hela tiden,den går fet över hela registret, och varvar sällan ut...
-Kan även vara en choke som inte riktigt nått bottenläget,och släpper förbi litegrann hela tiden...

 :headbang:

/Niklas




Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: flipstick skrivet 1 mars 2009 kl. 13:01:22
Som jag sa Ta och prova att brotcha munstyckena med brotchnålar!!


Tjena!
Tack för tipset! Men jag gjorde detta när jag plockade ner förgasaren första gången,direkt när detta började. Trodde med att det vart nån skit i nåt munstycke, men tyvärr så gjorde det ingen skillnad.
Men tack för tipset ändå!
mvh Andreas
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: Ironman skrivet 2 mars 2009 kl. 21:40:05
Tjena alla!
Har lite problem med hojjen,efter att den stått ett tag i garaget så gick den plötsligt skit.
Startar lätt,går fint på tomgång och även när man varvar upp den stillastående.
MEN,när jag kör iväg o drar på mer än halvgas så vill den inte,den liksom sackar och söver sig liksom,släpper jag sen på gasen så blir den normal igen.
Jag började med att plocka ner förgasaren och gjorde rent den totalt,satte tillbaks den men den gick precis likadant. Då provade jag att ta bort luftfiltret helt och köra en sväng,då funkade den bättre,jag kunde gasa på fullt utan att den sövde sig,men den gick fortfarande inte bra,den ville liksom inte varva ut riktigt på 3an och uppåt utan den gick liksom på nedsatt effekt. Idag provade jag att justera nålen,flyttade upp låsbrickan,alltså släppte ner nålen max,då gick den lite bättre ändå,klarade att varva ur bättre. MEN,sätter jag tillbaka luftfiltret så e d samma visa igen,den går skit.

Tja, vad tror ni?


Det är som lite konstigt problem du har, symptomen är som att du både får för lite soppa och för mycket soppa.
Jag är inte så hemma på 450 gasaren men har du kollat gummi membranet på trotteln?Så inte det har ngn liten skada.
Kolla även det lilla filtret som sitter är en liten plast plugg som ser ut som en slang anslutning.
provblås i det så inte det är tätt.
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: p_stman skrivet 2 mars 2009 kl. 23:00:37
Torra sotiga stift är OFTAST antingen tjuvluft eller en flottörventil som spökar,så den inte stänger..

-Behöver det choke för att starta när den är riktigt kall ?

Behöver den det så har du troligen alt 1..

-Inte,då skulle jag provtrycka flottörventilen och kolla slitage där (alt 2..)
Då läcker lite soppa in hela tiden,den går fet över hela registret, och varvar sällan ut...
-Kan även vara en choke som inte riktigt nått bottenläget,och släpper förbi litegrann hela tiden...

 :headbang:

/Niklas






Jag håller med Niklas. han vet vad han pratar om, ta hans råd och plocka bort gasaren igen och gå igenom den. och kolla Membranet NOGA och provtryck det försiktigt på plats!.
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: 700++ skrivet 4 mars 2009 kl. 15:32:38
Det är väl inte det svarta spjället som är vakumstyrt som kärvar i gasaren(vet inte vad de heter) de gjorde det på min kompis ltz med samma symtom som fel
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: p_stman skrivet 5 mars 2009 kl. 22:41:47
jo. det är den svarta trotteln som är vaccumstyrd. när man öppnar spjället bakom trotteln så bildas vaccum som lyfter trotteln.
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: mange060 skrivet 26 juni 2009 kl. 21:35:49
Undrar lite hur det gick med denna hjuling?
Har exakt samma problem med min.
Munstycken rengjorda (iofs bara med tryckluft)
Tycker att choken går lätt och fint.
Insugsgummit är helt nytt, det förra var sprucket.

hjulingen är lite trögstartad, men när man väl fått igång den så går den fint på tomgång.
Upp till ett visst varv så går den normalt se'n "kvävs" den.
Utan luftfilter går den bättre men inte bra.  :hmmm:

Börjar lessna snart........ >:(
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 27 juni 2009 kl. 12:28:37
Undrar lite hur det gick med denna hjuling?
Har exakt samma problem med min.
Munstycken rengjorda (iofs bara med tryckluft)
Tycker att choken går lätt och fint.
Insugsgummit är helt nytt, det förra var sprucket.

hjulingen är lite trögstartad, men när man väl fått igång den så går den fint på tomgång.
Upp till ett visst varv så går den normalt se'n "kvävs" den.
Utan luftfilter går den bättre men inte bra.  :hmmm:

Börjar lessna snart........ >:(

Ja det kan ibland vara lite trixigt att få den bra.
Kan vara så att du har lite dåligt flöde i luftfiltret och då får den för mycket bränsle och när du tar bort det så får den för mycket luft.

Bara prova sig fram så lyckas man till sist.
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 29 juni 2009 kl. 11:55:02
Tuning av luft bränsleblandning är inte ett snabbjobb utan kräver tålamod och kunskap men detta är dock det "billigaste"sättet att tjäna hästkrafter på så pilla på.
Några tips på hur jag brukar göra "funkar för mig"  ()p
Rengör förgasare å slangar
Byt tändstift
montera det luftfilter du skall använda
Sätt nålen i mittenläge
Grundställ luftskruven under gasaren ca 1,5 varv
sen e de att byta munstycken å prova sig fram tills att man börjar att hitta rätt,sista steget är sedan att justera på nålen och luftskruven för att optimera det sista som är klart märkbart hoppas att ni får till det å kan smiska grejjorna lite istället för att bara pilla gasare  :djump:  :djump:
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: mange060 skrivet 30 juni 2009 kl. 15:22:48
Tuning av luft bränsleblandning är inte ett snabbjobb utan kräver tålamod och kunskap men detta är dock det "billigaste"sättet att tjäna hästkrafter på så pilla på.
Några tips på hur jag brukar göra "funkar för mig"  ()p
Rengör förgasare å slangar
Byt tändstift
montera det luftfilter du skall använda
Sätt nålen i mittenläge
Grundställ luftskruven under gasaren ca 1,5 varv
sen e de att byta munstycken å prova sig fram tills att man börjar att hitta rätt,sista steget är sedan att justera på nålen och luftskruven för att optimera det sista som är klart märkbart hoppas att ni får till det å kan smiska grejjorna lite istället för att bara pilla gasare  :djump:  :djump:

Det skumma är ju att den gick fint och se'n en dag när jag skulle starta så gick det inte. Efter det har den haft dessa symptom.
Har nytt stift och nya bränsleslangar.
Hur kollar man så att membranet är helt på enklast sätt?

Som sagt less nu  >:(
Finns nog snart på ett block nära dig  :-\
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 30 juni 2009 kl. 22:57:01
SKRUVA ISÄR GASAREN I MOLEKYLER Å RENGÖR ALLA MUNSTYCKEN Å BLÅS RENT MED TRYCKLUFT ÖVERALLT MEN INTE FLOTTÖREN.
SPREJJA ALLT MED 5-56 Å LÅT LIGGA ETT TAG "LÖSER KORRISSION" BLÅS RENT IGEN.Å MONTERA IHOP.KOLLA ATT FLOTTÖRNIVÅN E RÄTT I GASAREN SÅ DEN INTE FLÖDAR ÖVER PGA DET.KOLLA ATT CHOKEN STÄNGER LOSSA PÅ VIRE SPÄNNINGEN SÅ DU E SÄKER
KOLLA ATT DET KOMMER RIKLIGT MED SOPPA UR MATARSLANGEN NÄR DU ÖPPNAR KRANEN.
ALLTSÅ FÖRSÖK ATT ELLIMINERA DE MÖJLIGA FEL SOM KAN HA UPPSTÅTT.T.EX VECKADE SLANGAR Å ANDRA SMÅGREJJOR SOM KAN UPPSTÅ NÄR MAN HÅLLER PÅ Å PILLAR IHOP MASKINEN FORT FÖR ATT MAN E LESS Å VILL UT Å SMISKA LITE.OM MASKINEN FUNGERAT MED DEN BESTYCKNING MAN HAR I GASAREN SÅ ÄR DET JU INTE DÄR SKON KLÄMMER UTAN VANLIGASTE FELET BRUKAR VARA ATT MAN SJÄLV HAR STÄLLT TILL MED NÅGOT SOM INTE BORDE BLIVIT...... :headbang:
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: mange060 skrivet 1 juli 2009 kl. 06:14:49
Får bli nå'ra försök till  :knupple: :knupple:

Den förre ägaren hade borrat i fel plomb för att komma åt luftskruven, nu såg jag att godset som var kvar har spruckit rejält.
... tror inte att det varit så förut, kan det vara felet?  :banghead:
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 1 juli 2009 kl. 09:31:26
kanske troligt vet ej.
täta med tigerstick,kemusk metall å testa men pilla isär ALLT å kolla ändå........................... :djump:
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: mange060 skrivet 2 juli 2009 kl. 06:41:16
Tackar för all hjälp med maskinen.
Igår kväll var det första ggn på länge grannarna fick höra den sjunga på höga fina varv  :D
Så jäkla skönt att den går nu  ()p

RIDE ON !!
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 2 juli 2009 kl. 20:02:10
Vad var det verkliga problemet? :djump:
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: mange060 skrivet 3 juli 2009 kl. 17:13:41
Vet faktiskt inte vart problemet låg.
I ett sista desperat försök så tog jag isär förgasaren ytterligare en gång och rengjorde allt mkt grundligt, tätade den trasiga plomben med kemisk metall och tvättade luftfilter väldigt noga och smorde med filterolja.
Titel: SV: Dinlin går skumt??
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 3 juli 2009 kl. 19:47:55
Jag gissar att det var filtret (speciellt om du har ett uni) Är väldigt vanligt och det kan vara känsligt hur mycket olja du har fått in i filtret och hur mjukt det börjar vara, om det går tungt att dra igenom luften så dras även filtret ihop lite och tätar lite till och då går den fett.
Så en tunn olja är att rekommendera inte klistrig olja.
Detta är mer vanligt än att munstycken krånglar på en maskin som används ofta och tankas på mack (inte dunkar som ofta kan ha skräp i sig)

MVH henke