ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Danne The King skrivet 19 februari 2011 kl. 17:46:04
-
Är många funderingar på vad man ska välja för ny fyrhjuling och (utan att igentligen varit och tittat och testat ännu) ja väldigt nyfiken på Polaris Sportsman 850 XPS och Can-am Renegade Xxc (kanske även Outlander).
Frågan är om dom går att jämnföra och vilken som är bäst på vad.
Vad har ni som testat dessa för erfarenheter?
Drar Polaris mycket mer bensin, sitter passagerare utan extra säte ok, går de att flytta upp fotbromsen på Polaris så man har både fram och bakbroms på styret, vilken är stadigast och är de någon som funkar bättre/sämre vid något tillfälle?
Frågorna är många.
Vad skulle ni valt och varför?
-
Kan bara svara på en av dina frågor, man sitter två stycken grymt bra på polarisen!
-
Vet inte vad ja ska välja nu.
Har fått samma pris Outlander och på Sportsman, Renegade är avskriven.
På Outlandern får ja Winch och alufälgar i priset.
Sportsman kunde ja få direkt för leverans medans Outlandern inte hade något leveransdatum, ev i slutet av mars.
119.000 är priset.
Hjälp mig hitta för och nackdelar för den ena eller andra.
-
Båda maskinerna är grymma. ()p ()p
Välj istället av återförsäljarna, där du får mest förtroende osv. ()p
-
Vet inte vad ja ska välja nu.
Har fått samma pris Outlander och på Sportsman, Renegade är avskriven.
På Outlandern får ja Winch och alufälgar i priset.
Sportsman kunde ja få direkt för leverans medans Outlandern inte hade något leveransdatum, ev i slutet av mars.
119.000 är priset.
Hjälp mig hitta för och nackdelar för den ena eller andra.
HEJ jag tycker att man får grymt bra 4hjuling om man köper en Outlander xxc då får du ju en Renegade med
Outlander kostym :headbang:super bra stötdämpare som du kan ställa hur du vill. fjärden kan man spänna på eller släppa som du vill alltså inga för bestämda lägen
hög &låg fart på kompression +returen sen får du 5års garanti på 2011 ;) den perfekta freeride hojen den är svår slagen om man är kräsen 8)
-
Är många funderingar på vad man ska välja för ny fyrhjuling och (utan att igentligen varit och tittat och testat ännu) ja väldigt nyfiken på Polaris Sportsman 850 XPS och Can-am Renegade Xxc (kanske även Outlander).
Frågan är om dom går att jämnföra och vilken som är bäst på vad.
Vad har ni som testat dessa för erfarenheter?
Drar Polaris mycket mer bensin, sitter passagerare utan extra säte ok, går de att flytta upp fotbromsen på Polaris så man har både fram och bakbroms på styret, vilken är stadigast och är de någon som funkar bättre/sämre vid något tillfälle?
Frågorna är många.
Vad skulle ni valt och varför?
hand bromsen tar ju både bak å fram. med risk för att bli dragen i rännstenen skulle jag nog vilja påstå att polaris 4w drift går i tidigare. för övrigt är det nog 2 fina maskiner
-
Är många funderingar på vad man ska välja för ny fyrhjuling och (utan att igentligen varit och tittat och testat ännu) ja väldigt nyfiken på Polaris Sportsman 850 XPS och Can-am Renegade Xxc (kanske även Outlander).
Frågan är om dom går att jämnföra och vilken som är bäst på vad.
Vad har ni som testat dessa för erfarenheter?
Drar Polaris mycket mer bensin, sitter passagerare utan extra säte ok, går de att flytta upp fotbromsen på Polaris så man har både fram och bakbroms på styret, vilken är stadigast och är de någon som funkar bättre/sämre vid något tillfälle?
Frågorna är många.
Vad skulle ni valt och varför?
ska ni åka 2 st så har ju båda märkena långa hjulingar !!!
-
Är det förbjudet att ha passagerare på Can-Am 800 samt Polaris Sportsman 850 alltså ej Max eller Touring (X2) modellerna ?
-
Can-Am: Ja.
-
Can-Am: Ja.
Okej då gäller det att ha MAX version.
Men hur är det med Polaris 850 ?
-
Can-Am: Ja.
Låter konstigt, men tyckte ja såg något klistermärke med en sån symbol. Vet du varför? Renegade lär ju vara för 2 (?) och de här är väl samma maskin...
-
tjena jag hade vallt polarisen den e lite väre och på kostad enlit mitt tycke men försök och prov kör båda lycka till
-
Jag har bara frambroms på styret på min Polaris 2002, men den automatiska fyrhjulsdriften gör så bakhjulen också bromsas när jag trycker in handtaget. Jag använder bara styrbromsen när jag kör.
Borde väl bli samma på 850in!!?
Är inte Can-amen lite mer nervös än vad Polarisen är i körstil, eller var det på tidigare modeller!??
-
Är många funderingar på vad man ska välja för ny fyrhjuling och (utan att igentligen varit och tittat och testat ännu) ja väldigt nyfiken på Polaris Sportsman 850 XPS och Can-am Renegade Xxc (kanske även Outlander).
Frågan är om dom går att jämnföra och vilken som är bäst på vad.
Vad har ni som testat dessa för erfarenheter?
Drar Polaris mycket mer bensin, sitter passagerare utan extra säte ok, går de att flytta upp fotbromsen på Polaris så man har både fram och bakbroms på styret, vilken är stadigast och är de någon som funkar bättre/sämre vid något tillfälle?
Frågorna är många
Vad skulle ni valt och varför?
Bra att veta 850 -09 det finns många barn sjukdomar där som behöver åtgärdas. Men polaris är klock rena på garantin!!! :headbang:
-
Can-Am: Ja.
Låter konstigt, men tyckte ja såg något klistermärke med en sån symbol. Vet du varför? Renegade lär ju vara för 2 (?) och de här är väl samma maskin...
Detta med att Renegaden lär vara reggad för två, är det något som du vet eller som du tror?
Vad det sitter för dekaler eller inpräglingar spelar mindre roll, det som avgör är hur den är reggad och vad som alltså står i maskinens papper.
-
Jag har bara frambroms på styret på min Polaris 2002, men den automatiska fyrhjulsdriften gör så bakhjulen också bromsas när jag trycker in handtaget. Jag använder bara styrbromsen när jag kör.
Borde väl bli samma på 850in!!?
Är inte Can-amen lite mer nervös än vad Polarisen är i körstil, eller var det på tidigare modeller!??
Både på Sportsman och Outlander sitter bara en broms på handtaget, men den bromsar runt om.
Någon som vet om de finns fler butiker som säljer Can-am i Dalarna, förutom i Säter, och/eller vet hur leveranserna är över lag?
-
Jag har bara frambroms på styret på min Polaris 2002, men den automatiska fyrhjulsdriften gör så bakhjulen också bromsas när jag trycker in handtaget. Jag använder bara styrbromsen när jag kör.
Borde väl bli samma på 850in!!?
Är inte Can-amen lite mer nervös än vad Polarisen är i körstil, eller var det på tidigare modeller!??
Både på Sportsman och Outlander sitter bara en broms på handtaget, men den bromsar runt om.
Någon som vet om de finns fler butiker som säljer Can-am i Dalarna, förutom i Säter, och/eller vet hur leveranserna är över lag? jag har 2st bromshandtag på xxc Outlander höger tar fram vänster tar runt om :)
-
tjena jag hade vallt polarisen den e lite väre och på kostad enlit mitt tycke men försök och prov kör båda lycka till
hej lite nyfiken vad är värre och mer påkostat på 850 mot xxc Outlandern ::) enligt dit tycke :)
-
Både på Sportsman och Outlander sitter bara en broms på handtaget, men den bromsar runt om.
Är detta också något som du tror?
Polaris känner jag inte till, men Can-Am levererade sina vägreggade maskiner för några år sen med konstant inkopplad fyrhjulsdrift och ett separat bromssystem för framaxeln och ett för bakaxeln, styrt från styre respektive fotpedal.
Fyrhjulsdriften gjorde att det blev fyrhjulsbroms.
Men ALLA delar på det kontaktstycke som tvingar maskinen till konstant fyrhjulsdrift, alltså bromsar den INTE runt om ifall endast ett bromsreglage påverkats av föraren.
Genom åren har detaljer ändrats, bla så från -08 är det tex dubbla bromsgrepp på styret.
-
Både på Sportsman och Outlander sitter bara en broms på handtaget, men den bromsar runt om.
Är detta också något som du tror?
Polaris känner jag inte till, men Can-Am levererade sina vägreggade maskiner för några år sen med konstant inkopplad fyrhjulsdrift och ett separat bromssystem för framaxeln och ett för bakaxeln, styrt från styre respektive fotpedal.
Fyrhjulsdriften gjorde att det blev fyrhjulsbroms.
Men ALLA delar på det kontaktstycke som tvingar maskinen till konstant fyrhjulsdrift, alltså bromsar den INTE runt om ifall endast ett bromsreglage påverkats av föraren.
Genom åren har detaljer ändrats, bla så från -08 är det tex dubbla bromsgrepp på styret.
Testade Polarisen och den hade broms på alla 4 från vänstrer handtag. Can-am fanns ingen 800 att testa men på 500 var de samma med broms på vänster för alla fyra. Återförsäljaren sa att de även var så på 800, men om han har rätt vet ja ju ifs inte. Vägreggat kan de vara annat men ja ska köpa terrängreggat.
-
Är det förbjudet att ha passagerare på Can-Am 800 samt Polaris Sportsman 850 alltså ej Max eller Touring (X2) modellerna ?
Nu har ja varit och provkört Outlander 800R Xt. Riktigt nice maskin och de lutar åt att de kan bli en sån.
Enligt återförsäljaren var den inte reggad för passagerare, "men man sitter utmärkt två stycken om man vill", som han sa.
Konstigt att några modeller är för två och andra bara för en, speciellt när de är en så stor maskin.
De som talar för Can-am för mig är att den kändes lite piggare. Sen gillade ja inte de nya utrymmet mellan benen på Polarisen. Nåt som dock känns lite tråkigt är färgen på Outlandern 2011 som är grå, hade hellre haft gul.
Winch och alufälgar ingår och plog ska ja köpa till, men vad mer skulle man kuna behöva, vad har ni köpt för extrautrustning?
-
bukplast/aluminium om du inte får med de på köpet..
//mitto
-
Någon som har koll på plog?
Den ja kollat på sitter undertill och de känns ju meckigt att behöva krypa för att sätta dit plogen. Trodde de var så på alla till ja idag fick höra att de ska finnas någon frontplaserad. Någon som kan förklara hur de funkar och om dom är bra/bättre/sämre?
(kanske ja borde fråga i någon annan tråd på forumet)