ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: Peter.c skrivet 20 juli 2013 kl. 19:02:27
-
hur funkar diffen i bakaxlen på bladen ?
(http://img33.imageshack.us/img33/6733/hrt0.jpg)
för om man tittar på denna bil så går axlarna in från höger och vänster,och som det verkar är det helt stelt?
kan någon beskriva hur et funkar där?
-
Det fungerar precis som en stel axel, dvs. båda bakhjulen snurrar alltid lika fort
-
kan ju inte va bra i längden, resulterar inte det i att man knäcker axlarna?
-
kan ju inte va bra i längden, resulterar inte det i att man knäcker axlarna?
det är så i stort sett på alla hjulingar, polaris har ju nån modell med möjlighet o öppna diffen (turf mode) samt cectec har också det på nån modell..
men skumt bakaxelras..
-
glappar pinjongaxeln så dreven inte gått ihop riktigt eller vad har hänt? tänderna på kronhjulet ser så avtoppade ut
-
Den diffen ser helt slut ut, pinjongen helt nersliten och kronhjulet har det slagits flisor ur de flesta av kuggarna.
Sen skulle inte jag vilja kalla det för en diff om den är helt stel mellan höger och vänster hjul. Vinkelväxel är väl mer rätt eftersom en diff faktiskt ska kunna tillåta hjulen att snurra olika fort.