ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: Peter.c skrivet 20 juli 2013 kl. 19:02:27

Titel: Differential i bakaxel?
Skrivet av: Peter.c skrivet 20 juli 2013 kl. 19:02:27
hur funkar diffen i bakaxlen på bladen ?
(http://img33.imageshack.us/img33/6733/hrt0.jpg)

för om man tittar på denna bil så går axlarna in från höger och vänster,och som det verkar är det helt stelt?

kan någon beskriva hur et funkar där?
Titel: SV: Differential i bakaxel?
Skrivet av: MinDinli skrivet 20 juli 2013 kl. 19:59:58
Det fungerar precis som en stel axel, dvs. båda bakhjulen snurrar alltid lika fort
Titel: SV: Differential i bakaxel?
Skrivet av: Peter.c skrivet 20 juli 2013 kl. 20:09:50
kan ju inte va bra i längden, resulterar inte det i att man knäcker axlarna?
Titel: SV: Differential i bakaxel?
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 20 juli 2013 kl. 20:11:31
kan ju inte va bra i längden, resulterar inte det i att man knäcker axlarna?

det är så i stort sett på alla hjulingar, polaris har ju nån modell med möjlighet o öppna diffen (turf mode) samt cectec har också det på nån modell..

men skumt bakaxelras..
Titel: SV: Differential i bakaxel?
Skrivet av: Decson skrivet 22 juli 2013 kl. 20:37:08
glappar pinjongaxeln så dreven inte gått ihop riktigt eller vad har hänt? tänderna på kronhjulet ser så avtoppade ut
Titel: SV: Differential i bakaxel?
Skrivet av: Utopiazz skrivet 23 juli 2013 kl. 14:21:01
Den diffen ser helt slut ut, pinjongen helt nersliten och kronhjulet har det slagits flisor ur de flesta av kuggarna.

Sen skulle inte jag vilja kalla det för en diff om den är helt stel mellan höger och vänster hjul. Vinkelväxel är väl mer rätt eftersom en diff faktiskt ska kunna tillåta hjulen att snurra olika fort.