min arctic cat kan också vara svårväxlad ibland om transmissionen står i spänn, trots att ingen ollat på mi växelspak men det är ju rätt normalt att det blir så här, när jag provade mikos CF så kändes den ju lite svårväxlad speciellt att få i lågen, men eftersom jag vet vad som sker inuti växellådan när man rör på spaken (kransar som ska gå i ingrepp) så är det inga problem för antingen gungar man lite på maskinen om man står på plan mark så hoppar spaken rätt, eller om man står i en uppförsbacke och har t.ex. kört fast på L-läget och vill växla till R men spaken sitter fast pga att det spänner i transmissionen så håller man inne bromsen och gör ett ryck med gasen så maskinen hoppar framåt, då bör det gå lätt att växla eftersom bromsen håller maskinen still istället för att växellådan gör det.att få ur P-läget på bilem om den står i en backe kan också vara besvärligt då det är en "pitt" som ska föras in mellan kuggarna men på bilen funkar det tyvärr inte att gunga den... lite för mycket vikt, så där får man slita tag i spaken och hoppas att inget går av... eller så trampar man ner P-bromspedalen innan man lägger i P-läget på lådan så slipper man få spänn i transmissionen, om P-bromsen funkar vill säga men det ser jag bara till att den gör en gång om året
Citat från: Oskar P skrivet 28 december 2010 kl. 13:56:27min arctic cat kan också vara svårväxlad ibland om transmissionen står i spänn, trots att ingen ollat på mi växelspak men det är ju rätt normalt att det blir så här, när jag provade mikos CF så kändes den ju lite svårväxlad speciellt att få i lågen, men eftersom jag vet vad som sker inuti växellådan när man rör på spaken (kransar som ska gå i ingrepp) så är det inga problem för antingen gungar man lite på maskinen om man står på plan mark så hoppar spaken rätt, eller om man står i en uppförsbacke och har t.ex. kört fast på L-läget och vill växla till R men spaken sitter fast pga att det spänner i transmissionen så håller man inne bromsen och gör ett ryck med gasen så maskinen hoppar framåt, då bör det gå lätt att växla eftersom bromsen håller maskinen still istället för att växellådan gör det.att få ur P-läget på bilem om den står i en backe kan också vara besvärligt då det är en "pitt" som ska föras in mellan kuggarna men på bilen funkar det tyvärr inte att gunga den... lite för mycket vikt, så där får man slita tag i spaken och hoppas att inget går av... eller så trampar man ner P-bromspedalen innan man lägger i P-läget på lådan så slipper man få spänn i transmissionen, om P-bromsen funkar vill säga men det ser jag bara till att den gör en gång om året Om man står upptryckt med plogen mot en snövall då och inte kan komma en millimeter framåt hur gör man då ?har råkat ut för detta några gånger med min cf500 jobbigt när man står i en snödriva och inte får i backen.dock har jag upptäckt nått spännande. om jag försöker höja plogen lite så brukar växeln hoppa i ganska spännande.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️