ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: YFM3501991 skrivet 4 september 2021 kl. 15:38:54

Titel: Yamaha big bear 350 1991 ingen gnista
Skrivet av: YFM3501991 skrivet 4 september 2021 kl. 15:38:54
Tja. Jag har en en yamaha big bear 350 1991, där jag inte får någon gnista!
jag köpte den i molekyler så har totalt renoverat allt förutom elsystemet!
det enda jag aldrig har haft fungerade på den är: nyckel!
från början så körde jag med en separat knapp för att kunna starta den när jag renoverade allt!
så körde med detta ner till startrelä för startmotor så den gick runt och allt startade. men det fungerar inte häller längre!

så nu bestämde jag mig för att försöka fixa ordning på elen!
så efter lite letande och pillande så hitta jag att om man lägger 12V på brun kabel så får man igång startknapp osv och allt fungerar!
Jag hade en olycka där jag fick 12+ direkt från batteriet på kontakt ytan till tändspole.(fråga mig inte hur) Efter detta så dog totalt gnistan.
givet trodde jag att tändspole skulle ha blivit kass.. så bytte denna samt stift. men ingen lycka!
köpte ny stator samt pick up! ingen skillnad.
köpte ny CDI box. ingen skillnad.
rev isär elsystemet och kolla varje kabel hittade ingen större skada. Säkring hade ärgat av, så lödde fast denna igen! men tycker kabel gick lite konstigt. röda kabeln gick lixom rakt fram och säkringen på var ände


alltså jag har bytt:
stator & pick up coil
tändspole.
tändkabel.
tändstift.
cdi box.
laddregulator.
dödaren fungerar fint.. men hör om man försöker starta!
lamporna på styre funkar!
relä klickar!


någon som har tips?
Titel: SV: Yamaha big bear 350 1991 ingen gnista
Skrivet av: Micke_c skrivet 5 september 2021 kl. 18:37:13
Hur hör du att dödaren fungerar när motorn inte startar?
Dödarknappen på styret dödar bara tändningen både på min Kodiak 400 -95 och Grizzly 660 -05.
Startmotorn går ändå.

Gissa hur jag vet?
Trodde jag surat den i skogen en gång. Men jag hade kommit åt dödarknappen.
Titel: SV: Yamaha big bear 350 1991 ingen gnista
Skrivet av: YFM3501991 skrivet 22 september 2021 kl. 20:56:47
därför när jag drar på starten och slår över till dödaren till dött läge så stannar hela motorn!
Titel: SV: Yamaha big bear 350 1991 ingen gnista
Skrivet av: YFM3501991 skrivet 23 september 2021 kl. 15:42:28
tar jag isär knappsatsen på styre så allt är frilagt så gör det ingen skillnad. allt är rent och fint. inga brutna kablar eller liknande
Titel: SV: Yamaha big bear 350 1991 ingen gnista
Skrivet av: Högdahl skrivet 28 september 2021 kl. 11:18:53
Dåligt batteri? Hade samma problem på min Grizzly 700 när jag skulle starta nyligen,då klickade det i reläet men efter lite laddning funka det perfekt igen.
Titel: SV: Yamaha big bear 350 1991 ingen gnista
Skrivet av: Micke_c skrivet 28 september 2021 kl. 15:24:20
därför när jag drar på starten och slår över till dödaren till dött läge så stannar hela motorn!

Så den startar med dragstarten?  Eller?
Eftersom motorn stannar när du slår av med dödarknappen.


Eller menar du kanske att STARTMOTORN bryter när du slår av med dödarknappen?

Då skulle "drar på starten" betyda "trycka på startknappen",   och "stannar hela motorn"  betyda "startmotorn stannar".

Vilket är rätt?

För övrigt eftersom den inte har tåndlås längre.
Tändlåset gör två saker när den vrids TILL.
Den bryter dödarkretsen och slår till övrig el.

Tvärs om när den stängs av.
Sluter dödarkretsen och bryter ävrig el.
Titel: SV: Yamaha big bear 350 1991 ingen gnista
Skrivet av: YFM3501991 skrivet 3 oktober 2021 kl. 18:51:17
nej. ingen skillnad på dragstarten.
ja innan så stannade motorn på dödaren. men innan satt tändningslåset fel. därav så funkade inte all tändning. idag får jag ljus och tändning på nyckel. den satt fel, kunde tydligen sitta på 2 sätt..

drar jag på starten idag så gör det ingen skillad vs om jag drar i snöre. får ingen gnista ändå. hade det varit på det viset så hade jag kunnat leva med det.

dödarknappen borde väl fungera så att när dessa 2 kablar går ihop. så bryter den gnista via cdi. det sitter ett bläck med 2 kablar. en svart, en svart - vit. drar jag dödaren över dessa så stängs maskinen av orginal. jag har ohm mätt kablarna och dom har ohm på 2 cirka så dom är bra.


men jag har idag kommit fram till att när jag drar på starten med orange kabel från cdi (gnist kabel) så får jag cirka 1-2Volt. men kopplar jag på den på tändspole och kör på start så får jag 0,003volt, men däremot får jag cirka 200 ohm om jag minns rätt.

skall jag inte ha typ 6-12 volt från cdi till tändspole?

jag har 0.2 volt på tändkabel..

kan det vara så att när jag kör på starten så blir det kortis i cdi när "gnistkabel" kommer i kontakt med tändspole? skall se om jag kan spela in en video o länka!

jag har iallafall pratat med han jag köpte cdi från usa, och han skulle skicka en ny på måndag! så det tar väl 3 veckor till innan jag kan testa en annan cdi.

jag mätte kabel från stator och där kommer det cirka 50V från. så där är det rätt. fast det blir ju mer sedan!
Titel: SV: Yamaha big bear 350 1991 ingen gnista
Skrivet av: YFM3501991 skrivet 3 oktober 2021 kl. 19:03:30
Så den startar med dragstarten?  Eller?
Eftersom motorn stannar när du slår av med dödarknappen.


Eller menar du kanske att STARTMOTORN bryter när du slår av med dödarknappen?

Då skulle "drar på starten" betyda "trycka på startknappen",   och "stannar hela motorn"  betyda "startmotorn stannar".

Vilket är rätt?

För övrigt eftersom den inte har tåndlås längre.
Tändlåset gör två saker när den vrids TILL.
Den bryter dödarkretsen och slår till övrig el.

Tvärs om när den stängs av.
Sluter dödarkretsen och bryter ävrig el.

tyvär inte. ingen skillnad med annat batteri.. jag köpte nytt 2021-03-25 då tror inte det riktigt är kasst än.
Titel: SV: Yamaha big bear 350 1991 ingen gnista
Skrivet av: Micke_c skrivet 4 oktober 2021 kl. 06:48:51
Nu har jag inte felsökt en batteritändnings CDI som fyrhjulingen troligen har, men flera magnertända. (Snöskoter)
Borde inte skilja i principen.

Spänningen från pick-up till CDI (tändsignal) brukar vara enstaka volt i en puls. (Signalen) . Från CDI vidare till tändspole är en urladdning från en kondensator och brukar vara hundratals volt i millisekund. (Microsekund, rent av)

Man behöver ha AC mätning när det är magnetalstrad ström.  Även pickup är AC.
DC mätning visar bara tok då.
Titel: SV: Yamaha big bear 350 1991 ingen gnista
Skrivet av: YFM3501991 skrivet 11 oktober 2021 kl. 17:43:47
just den mätaren jag har den går över automatiskt till den volt som den får spänning utav. :/ hur skall jag mäta en cdi för att veta att´jag får ström?