ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Rickard J skrivet 15 november 2011 kl. 10:59:24

Titel: Längre drivaxlar
Skrivet av: Rickard J skrivet 15 november 2011 kl. 10:59:24
Nån som vet om det finns längre drivaxlar att få tag på till cf 500 ??
Vill höja maskinen. Vet att det finns till många andra märken.
Titel: SV: Längre drivaxlar
Skrivet av: Rickard J skrivet 15 november 2011 kl. 13:17:42
Ni som har kört sönder era drivaxlar pga. höjning. Var det för att dom blev för korta, eller blev det för kraftig vinkel?
Titel: SV: Längre drivaxlar
Skrivet av: Miko skrivet 15 november 2011 kl. 14:46:57
Jag vet att Trech testade åtminstone i teorin att plocka fram ett höjningskitt till cf, dock blev det inget av det, och minns jag rätt så var anledningen att vinkeln blev för kraftig. Men det lättaste är nog att slå en pling till Trech och fråga vad det kom fram till. Dela gärna med dig om du ringer å hör  :)
Titel: SV: Längre drivaxlar
Skrivet av: Rickard J skrivet 15 november 2011 kl. 14:55:46
Jag vet att Trech testade åtminstone i teorin att blocka fram ett höjningskitt till cf, dock blev det inget av det, och minns jag rätt så var anledningen att vinkeln blev för kraftig. Men det lättaste är nog att slå en pling till Trech och fråga vad det kom fram till. Dela gärna med dig om du ringer å hör  :)

Jasså, det säger du? Hoppas att du har fel, å att det var längden ;)
Återkommer med svar så fort jag vet nåt :)
Titel: SV: Längre drivaxlar
Skrivet av: Rickard J skrivet 15 november 2011 kl. 16:41:09
Pratade precis med Benny på Trech. Bak visar det sig att fästena för det undre fästet sitter ovanpå ramen, så nedre upphängningen tar i ramen. Så därför kan man inte höja bak. Om man inte flyttar fästena å sätter dom under ramen istället då vill säga... Får se hur jag gör där ;)

Fram ser jag inte vad som tar i, för det går inte heller där att höja den någonting. Det tar stopp direkt. Kan kanske höja 2-3mm innan något håller emot... Där kan problemet vara för kort drivaxel. Återkommer så fort jag har mer info. Är pappa ledig nu, å min 9 månaders son låter mig inte mecka så mycket som jag vill ;)
Titel: SV: Längre drivaxlar
Skrivet av: Pv544 skrivet 15 november 2011 kl. 17:25:20
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=19558.msg173292#msg173292

Där ser du några som grejat lite, prova söka mer så kanske du hittar mer.

Dock har jag för mig att det inte blev några glada drivaxlar, så detta är inget som rekommenderas!
Titel: SV: Längre drivaxlar
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 15 november 2011 kl. 17:26:58
Du har inte funderat på att montera större hjul?
Det är iofs inte billigt men 4st drivaxlar måste väl kosta en slant de med  :D
Titel: SV: Längre drivaxlar
Skrivet av: Rickard J skrivet 15 november 2011 kl. 17:41:22
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=19558.msg173292#msg173292

Där ser du några som grejat lite, prova söka mer så kanske du hittar mer.

Dock har jag för mig att det inte blev några glada drivaxlar, så detta är inget som rekommenderas!

Jag har redan fixat själva höjnings kitet. Problemet e bara att det tar emot fram. Går lixom inte att trycka ner upphängningen mer än original. Vet inte säkert, men det kan vara drivaxeln som tar emot. Bak e det inte farlig vinkel på axeln, så där ska det förhoppningsvis inte vara några problem. Det e mest fram. Men om det e vinkeln på drivknuten eller längden på drivaxeln fram som orsakar att det går sönder vet jag inte. Håller på å forskar i det :)
Titel: SV: Längre drivaxlar
Skrivet av: Oskar P skrivet 15 november 2011 kl. 17:59:11
det enda seriösa i det här läget är att gå den svåra vägen och förlänga länkarmarna!
om man förlänger både övre och nedre länkarm lika mycket, och på den övre länkarmen gör man förlängningen på utsidan av stötdämparfästet, så får man både mjukare fjädring, längre fjädringsväg mindre vinkel på drivaxlarna PLUS högre maskin, man får ju givetvis även förlänga drivaxlarna.
orkar man göra detta så har man en kompetent terrängmaskin sen, och ett plus blir bredare spårvidd utan att maskinen blir tungstyrd som med spacers, och CF har ju en ganska smal spårvidd.
Titel: SV: Längre drivaxlar
Skrivet av: Rickard J skrivet 15 november 2011 kl. 18:21:19
det enda seriösa i det här läget är att gå den svåra vägen och förlänga länkarmarna!
om man förlänger både övre och nedre länkarm lika mycket, och på den övre länkarmen gör man förlängningen på utsidan av stötdämparfästet, så får man både mjukare fjädring, längre fjädringsväg mindre vinkel på drivaxlarna PLUS högre maskin, man får ju givetvis även förlänga drivaxlarna.
orkar man göra detta så har man en kompetent terrängmaskin sen, och ett plus blir bredare spårvidd utan att maskinen blir tungstyrd som med spacers, och CF har ju en ganska smal spårvidd.

Det e sista utvägen om det inte går att lösa på enklare sätt. Vill helst, om det går, göra en lösning som gör att det går att återställa till original, om jag nu mot all förmodan skulle vilja göra det ;) Svetsar jag om å förlänger å grejar, så e det änna kört ;)
Titel: SV: Längre drivaxlar
Skrivet av: StefanN skrivet 15 november 2011 kl. 18:22:19
Pratade precis med Benny på Trech. Bak visar det sig att fästena för det undre fästet sitter ovanpå ramen, så nedre upphängningen tar i ramen. Så därför kan man inte höja bak. Om man inte flyttar fästena å sätter dom under ramen istället då vill säga... Får se hur jag gör där ;)
Så är det även på Polaris XP om man höjjer mer än 2". Och med 3" höjningskittet följer det med nya böjda bärarmar som går vria från ramen  ;)
Titel: SV: Längre drivaxlar
Skrivet av: Rickard J skrivet 15 november 2011 kl. 19:13:05
Så är det även på Polaris XP om man höjjer mer än 2". Och med 3" höjningskittet följer det med nya böjda bärarmar som går vria från ramen  ;)

Då e jag inte helt ute å cyklar :)
Titel: SV: Längre drivaxlar
Skrivet av: Rickard J skrivet 15 november 2011 kl. 22:09:22
Nu har sonen äntligen somnat å jag har varit ute å gjort en ordentlig koll på grejerna. Det e tyvärr som Oskar P sa, att man måste förlänga övre å undre upphängning runt om, samt styrstag och alla drivaxlar om man vill höja maskinen. Trodde inte det skulle behövas bak, men när jag lyfte upp maskinen såg jag hur mycket hjulen åkte ner å drivaxlarnas vinkel blev jobbigt mycket. Det skulle säkert gå att höja den 4-5 cm runt om, men då får man ABSOLUT inte hoppa med den. Bara köra rakt fram på typ asfalt. Å DET e iallafall inte vad jag tänker ha min 4 hjuling till ;)

Ingen som av en händelse skulle råka ha komplett upphängning, drivaxlar samt styrstag liggandes som ni känner att ni inte behöver eller vill ha ?? ;) :D