ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: Janne Nyvall skrivet 2 januari 2016 kl. 10:40:56
-
Hejsan ! Är sugen på en 680 Mud och undrar om någon vet hur mycket de uppgraderingar som gjorts på 2015 års modell innebär i praktiken.
Om man bara läser tester och jämförelser så verkar 680 in att vara lite klenare i effekt .sett gamla siffror runt 30-35 hk.
//Janne
-
stämmer tror det är ca 33 hästar i dom :djump:
-
Ok .
Men det borde väl ha blivit någon mer pålle efter de justeringar och toppbyte som gjorts ?
Gillar hela konceptet men det känns fattigt med så lite mos i maskinen.
-
Bara en teori, kanske Honda kompromissar med effekt kontra lång hållbarhet? :dntknow:
-
Bara en teori, kanske Honda kompromissar med effekt kontra lång hållbarhet? :dntknow:
Absolut men dom är lite väl slöa, övriga japanare håller samma kvalite
-
det som är synd med 680 är ju att den inte har nån servo, därför jag gillar 500 den har ju 28 vilda hästar, men den känns pigg iaf.
helt sjukt nöjd med min honda
-
Lutar åt annat fabrikat i väntan på en ny version av Honda .
Gillar tänket med växlar så att man slipper varvandet.
Med servo och 25 hästar till så hade valet varit enkelt :P
-
Du får njuta lite av film klippet istället Janne.
http://youtu.be/mKrQbkYACxw
-
Då jag ägt min 680 och Grizzly 700 samtidigt kan jag berätta det är dött lopp 0-80 innan grizzlyn drar då hondan inte går mycket fortare.
0-40 slår hondan polarens XMR 800 sen flyger han om.
Skulle man ha en dragkamp oavsett villkor skulle hondan med hydrostaten pissa på motståndarna.
Så frågan är vad du söker för maskin.
Som trail / skogspromenader är min maskin perfekt för mig.
Ska du ut på gatan eller kasta gegga är ju klart du ska ha effekt.
Rincon 680 är samma 06-15
Inte deras stolthet precis. Ska du köpa nytt skulle jag satsa på 500an med FA
-
Är Honda hydrostat drivna typ en lastmaskin?
-
Är Honda hydrostat drivna typ en lastmaskin?
som jag fattat det så är det så. men om det är hydrostat/ helt steglös eller vanlig konverter låda har jag inte fattat, men hoppas få svar på det nu jag också. är det steglöst som på volvo l50 så hade jag inte alls vågat mig på det, då det är ett sorgebarn på lastmaskin, och det borde vara gjort mer ordentligt än en leksak
-
honda 680 har ju typ en vanlig 3 växlad automatlåda med converter
honda 500FA eller vad den heter har ju hydrostat, som väldigt många är nöjda med.
största felet som blir på dom är när folk slår i felaktig olja i dom.
på min rubicon sitter det en dubbelkopplingslåda med lågväxel, så honda har mkt olika varianter
-
Då borde Hondas transmission också vara väldigt långlivad, känns som Honda tagit ett steg extra jämfört med övriga tillverkare just i det ämnet. Tycker även det visar att Honda verkligen är riktiga arbetsmaskiner i förstahand.
-
som jag fattat det så är det så. men om det är hydrostat/ helt steglös eller vanlig konverter låda har jag inte fattat, men hoppas få svar på det nu jag också. är det steglöst som på volvo l50 så hade jag inte alls vågat mig på det, då det är ett sorgebarn på lastmaskin, och det borde vara gjort mer ordentligt än en leksak
Njae , hondas system är inte direkt likt en lastmaskins. Den har koppling och en del drev samt hög o låg och 5 förprogrammerade växellägen. Det är ett ngt komplicerat system som fungerar helt felfritt så länge oljebyten sköts enligt chema och att den får rätt olja.
Jag går inte in på hondamatics funktion i detalj men bifogar film som förklarar en del.
http://youtu.be/ZD7fzHzX1fY
-
okej, ja då är det nog helt perfekt vid tunga jobb, men den ligger väl ändå och slirar i konvertern som det gör på en vanlig konverter låda som sitter i bilar, eller har jag helt fel? filmen fungerade inte för mig tyvär, men det låter bra ()p