Nu har jag hunnit utvärdera lite mer, och nog går den bra alltid Tycker att upptill 90km/h går den som en raket sen börjar den klinga av lite i accelerationen, toppfarten är för mig av underordnat betydelse så den har jag inte testat. Känner mig konstant nojig att de det ska springa ut en grävling eller nått annat otrevligt... Om jag skulle gissa så tror jag den når 110km/h men troligen inte mer. Men svårt att veta...Den känns som att köra en orginal fast med mer kraft, mjukvaran känns perfekt.En positiv sak är att jag inte alls märker av samma värme från avgassystemet, så jag antar Maptunmjukvaran skickar in mer bränsle än orginal. Tidigare blev det väldigt varmt, så pass att man fick sära på benen för att få lite svalka, nu är det bara behaglig värme även vid körning på lågväxeln långa stunder i skogen.Pappa får väl sin 570 T3B -19 vilken dag som helst så då får man jämföra orginalmotor mot uppgraderad igen, gissar att jag kommer uppleva hans som aningen trött:)
Min 570 toppar ca 105 om jag har 0,5 bar i däcken (Det är ca 103 på GPS'en). Fast nog är dom sista 5 km/h lite sega.
Jag funderar på om det är så att en PRO som är 7% lägre växlad enligt spec helt enkelt vid ca 95km/h uppnått maximum av hur remmen kan flyttas på sekundär och primär. Det kan ju vara så att de inte är nedväxlade uteslutande genom drevning utan att en PRO kanske är nedväxlad på variatorerna. Däremot borde den ju kunna varva ut lite mer kan man ju tycka för igår gjorde jag flera tester med såväl steg 1, och orginal fast med borttagen RPM och hastighetsspärr, och den är ingen som helst skillnad i toppfart med steg 1 och orginalläge fast med borttagna RPM/speed-spärrToppfarten är ju i sak en sak, dock är det ett annat större bekymmer och det är att jag uppmäter exakt samma accelerations tider med steg 1 som med orginal. Att hastighetsspärren flyttats är det inget snack om det verkar lira till 100%, men det känns inte alls accelerationen. Har en pågående dialog med Maptun som ska kolla loggar från min maskin, det går ju inte att utesluta att det är nått knas.Enligt bilder jag fått från Maptun ska en orginal 570 köra 0-80km/h på 9,22 sekunder och med steg 1 på 6,05. Jag hamnar på ca 9 sekunder såväl med som utan steg 1Jag vill verkligen förtydliga att inlägget inte är någon ris över Maptun, utan rent faktabaserad upplevelse. Rent hanteringsmässigt är en MaptunerX-enhet klockren att använda och själva Maptune svarar på mail etc så det finns gott hopp om lösning
Vi väntar med spänning på mer info fart ax ,går den på bakhjulet på högen mm [/quotehm bra fråga, ingen aning faktiskt, får väl provköra med 2wd och se vad som händer Kör jämt med 4wd
Onekligen intressanta reflektioner av uppgraderingen! Det jag inte blir klok på själv är att enligt Maptun´s hemsida kan man lägga in programvaran på 570 från 2016- , men enligt "hörsägen och forum" så gäller det bara T3B 2018-...Får undersöka det här närmare känner jag.
Jag har nått strul med variatorerna och/eller remmen så den ska in på tisdag för koll av det. Har nämligen ett fasligt ljud från sekundär, primär eller remmen. Mest märkbart om man har lådan i läge N och varvar upp säg 500varv, då tror man variatorerna håller på att lossna. Detta har varit från dag 1. Låter även riktigt mycket när man är ute och kör sakta med maskinen, i fart tar ju andra ljud över. Referensmaskinerna hos min ÅF samt den pappa fick hem häromdagen har inga sådana ljud, så nått är lurt med min.Så tills det är fixat vill jag inte prova en massa fullgasrepor från 0. Men jag provade lite snabbt i går kväll och den lättar upp framhjulen på högväxeln om man trycker fullt från 0, däremot är det ju inte så om man ligger i lite fart och trycker fullt, men det kan man nog knappast förvänta sig heller.Bortsett från ljudet jag har måste jag säga att lågväxeln är riktigt trevlig på denna maskin, man kan köra riktigt sakta och har massor av kraft med som jag upplever det fullt inkopplad rem
För allas kännedom så fungerar Maptunmjukvaran fortsatt strålande, pappas terrängregistrerade orginalmaskin känns väldigt trött i jämförelse
Vad kostade uppgraderingen?
Trodde att det inte är möjligt att ta bort strypning med en nyckel vid en T3B registrering. Eller. Har jag missuppfattat det?
Ok. Det räcker alltså inte bara med rätt nyckel. Maptun måste installeras. Jag kör med Speedohealer helt öppet men utan 65hk. Fördelen är byte mellan 60km/h och ostrypt sker via knapptryckning.Pris: 2000 kronor hos min ÅFNackdelen: Bara 48hk och hastighetsmätaren visar bara 50% vs. 50km/h medan man kör 100kn/m
Han har ju maptun som tar bort strypning på ena nyckel men behåller det på andra
De har även sagt att de ska fixa en mjukvara med snabbare gasrespons, ska bli intressant att prova den sen
Nice vet du när den uppdateringen ska släppas ?
I första versionen var det fullfart med bägge nycklarna, men i senaste mjukvaran så behåller de fartspärren med arbetsnyckeln och fullfart med prestandanyckeln. Sen kan man ju iofs välja om man vill köra fullfart på bägge nycklarna, men jag kör mjukvaran för separat arbets/prestandanyckel.Diesel NordlöfFick du din can-am 570 att gå i max 60km med work nyckeln?Fungerade inte med programvaran som finns, på min 570 2019.
Verkar vara ett annat styrsystem på 2019 570 T3B. Min har också maptun steg 1, men går antingen i full fart på bägge nycklarna eller max 60km på båda nycklarna när man laddar ner den andra programvaran. Har kontaktat maptun, men dom har inte kommit på någon lösning på problemet ännu.
Nyinförskaffad Outlander 570 max Pro+.Kört 1 timme, men idag beställde jag steg 1 licensen av maptun. Hoppas på mer kraft, och ingen spärr vid 60km/h.Upplevde att den blev väldigt varm i sidorna vid körning, inget jag läst på om innan köp. Men läste sedan att Steg 1 ev kan förbättra detta. Att det ska vara enkelt att ladda in mjukvaran hoppas jag stämmer, när jag läser manualen så funderar man lite dock. Särskilt steg 6, när man ska trycka på start/stop, alltså den som drar igång startmotorn?
Instruktionen gäller vattenskotrar , du slår på tändningen med nyckeln när du skall köra in programvaran, rör ej startknappen.
Fick 2 mappar idag att prova. En med 5% mer soppa och en med 10%. Ska bli intressant att prova dessa och rapportera tillbaka till Maptun. För nog kan maskinerna gå svalare alltid
Provade i fredags att ladda in Stage 1 med 5% extra bränsle och den är i maskinen just nu. I helgen har jag haft anledning att dra ut 3st älgar i skogen och jag är 100% övertygad om att den går svalare med 5% extra soppa, till och med väldigt stor skillnad. Ska bli oerhört intressant att prova 10% extra soppa som andra mappen är
Ikväll installerade jag Maptun steg 1 på min 570 T3B PRO årsmodell 2018. Steg 1 omfattar enligt annons uppgradering till 65hk och borttagen hastighetsspärr (tidigare 60km/h)Installationen kunden nog inte gått smidigare, extremt enkel liten dosa med touchskärm man använder sig av.Då det var 2 grader kallt ute och jag var klädd som en svensk på semesterort blev det dock endast en kvick provkörning upp till 90km/h sen vände jag och for hem. Men det lilla jag han känna efter så kändes allt finfint, får bli en seriösare utvärdering under torsdagskvällen. Vill förövrigt köra lite lungt då maskinen inte ens hunnit slå om till 10 timmar
Har kollat lite på Maptune men vad är det man ska ha om man bara vill få bort spärrarna?Funderar ju på en 650 och på en PRO går den ju bara i 60, så har kollat här https://www.maptunpowersports.com/tuning-kits-atv/can-am/273568Men över 9000kr känns ju lite sådär
Jag betalade 5574kr för licenserna och sen köpte jag lös MaptunerX (hårdvaran) för 1500kr då jag insåg att det var dumsnålt att inte ha tillgång till framtida mjukvaror. Exempelvis den nya som skickar på 5% mer soppa hade jag inte kunnat prova utan hårdvaran. Men att låna hem MaptunerX och laborera en helg och sen då välja vilken mjukvara du vill ha i maskinen då är det alternativet "MaptunerX hardware box loan +licence" som gäller. Dubbelkolla först med dem så du får med alla varianterna av mjukvaror, men det är jag 99% på att du bör få
https://www.blocket.se/dalarna/Optimering_av_Can_Am_ATV___UTV_87225990.htm?ca=6&w=1
10% fetare bränsle blandning låter väldigt mycket i mina öron ,skall som sagt bli intressant att se hur din maskin går med denna mapp.
Vet du om Maptune har även till nya 2020 modellerna? Bör väl vara samma grejer?
Jag vet faktiskt inte, men det lär vara nått som skiljer då modellerna efter 2019 har 3 steg via knapp på styret man kan välja mellan på hur aggressiv gasresponsen ska vara. Men det är nog inte raketforskning för exempelvis Maptun att ha fortsatt stöd för det i sin optimerade mapp
Jag "lånade" en brp buds dator och ändrade fartspärren från 60km/h till 105km/h genom att i originalmappen välja" rätt" begränsning.Eftersom det i originalmappen ligger två alternativ och ett alternativ måste vara ibockad.Sedan klickade jag bort det power limitation program som var ibockat plus en till motorstrypning.Helt plötsligt så hade jag en betydligt hetsigare maskin som även fick ett annat ljud på låga varv.Detta på en 570 pro+ 2019 med swamp witch 27" som gör 105km/h på mätaren på asfalt men något trögt över 95km/h
Vet du lite mer vilka inställningar som du ändrade?Power limitation hittar jag men vilka är de andra inställningarna som du ändrade?
Köpte mej en 570pro 2019 i somras som jag går i funderingar på att Maptuna eller liknande. Använder den mest till "arbete på gården" men ibland åker man ut å gasar lite allmänt..Tycker väl att effekten räcker för mina behov MEN nått som stör då mej är gasresponsen.... Trycker man full gas upplevs en fördröjning, till skillnad mot en hjuling med traditionell gasvire.Blir gasresponsen nå snabbare vid en uppgradering eller hur ligger det till??
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️