Krängningshämmare på en maskin med stel bakaxel och en sving konstruerad som de flesta quads ger nog en väldigt liten effekt. Däcken, dämparna och bredden på hjulingen gör nog större skillnad.
Klart det gör skillnad! Varför skulle det annars suttit och sitta på bilar med stel bakaxel och individuell fjädring i fram?? Det är ju liksom samma grej där!Den som kört med trasig hämmare på bil vet skillnaden.Och jag syftar inte på att åka till kiosken för att köpa tidningen nu..Jag blev faktiskt lite sugen på att prova att sätta en på min för att se skillnaden! Nu är det ju en street men ändå
Nu har jag varit ute och provat... Ställde först dämparna på hårdaste läget vilket gjorde underverk för rondellerna men den blev samtidigt hemsk på vägen. Nu står dom 5 hack från Hard och bak står den 10 hack från Hard samt att jag kör med 0,5 runtom i däcken.Nu känns den riktigt okej och burkar man går rondellerna fint. Ska bara höja trycket lite i till bakdäcken (0,8-1,0?) så tror jag att det mesta är löst.//Brådhis
Riktigt samma sak är det ju förvisso inte.Bilar och andra fordon med "stel bakaxel" kan ofta röra sig upp-ner individuellt, höger bakhjul kan tex röra sig upp medan vänster bakhjul är still.Axeln kan pendla i förhållande till fordonet.Bland fyrhjulingar är detta sällsynt, och bland quads extremt sällsynt.Hela bakänden är styv, den kan endast röra sig rakt upp/ner.Fyrhjulingar med delad bakaxel har ofta krängningshämmare bak (vissa även fram) och på många modeller kan man byta dessa för att få olika uppträdanden beroende vad man har för körstil/smak.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️