1
Säljes / Terry Cable tumgas ny i förpackningen.
« skrivet: 8 augusti 2014 kl. 11:07:26 »
Tjabba, har en ny tumgas från terry cable.
Bud
Bud
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till. 1
Säljes / Terry Cable tumgas ny i förpackningen.« skrivet: 8 augusti 2014 kl. 11:07:26 »
Tjabba, har en ny tumgas från terry cable.
Bud 2
Säljes / Fasst flexx styre NYTT 2000:-« skrivet: 1 augusti 2014 kl. 23:15:33 »
Har ett fasst flexx styre som jag tänkte sälja. Endast test monterat men har aldrig kört med det.
15 grader, quadracer är bockningen. Perfekt för allt från längre körningar med 4x4 eller för tävlingsbanan med quaden. 2000:- 3
Tidningar / Quad e-tidning!« skrivet: 21 februari 2014 kl. 16:58:43 »
Tjena, jag har gjort ett litet smakprov på ett nytt projekt jag börjat med. Tanken är att ha en e-tidning där allt kring tävling med quad kommer visas. Från Svenska och internationella event Och om det finns möjlighet en del annat också, som tillbehörs tester osv.
Här är testet. Detta är slarvigt med det visar ungefär vad tidningen kommer handla om. https://drive.google.com/file/d/0BzZ5m-1elGGZbVk2b0p0a1VBSlE/edit?usp=sharing 4
Teknikforum / Sprängskiss länkar.« skrivet: 2 februari 2014 kl. 23:32:09 »
Här är några olika sprängskisser till ATV och quadar.
Honda ATV: http://www.motosport.com/SE/utility/oem-parts/HONDA Honda Quad: http://www.motosport.com/SE/atv/oem-parts/HONDA Kawasaki ATV: http://www.motosport.com/SE/utility/oem-parts/KAWASAKI Kawasaki Quad: http://www.motosport.com/SE/atv/oem-parts/KAWASAKI Polaris ATV: http://www.motosport.com/SE/utility/oem-parts/POLARIS Polaris Quad: http://www.motosport.com/SE/atv/oem-parts/POLARIS Suzuki ATV: http://www.motosport.com/SE/utility/oem-parts/SUZUKI Suzuki Quad: http://www.motosport.com/SE/atv/oem-parts/SUZUKI CF moto ATV: http://www.alpha-sports.com/cfmoto_parts.htm?q=cfmoto-parts Yamaha ATV: http://www.motosport.com/SE/utility/oem-parts/YAMAHA Yamaha Quad: http://www.motosport.com/SE/atv/oem-parts/YAMAHA Can-am ATV/Quad: http://www.canampartshouse.com/oemparts/#/c/can_am_atv/parts KTM Quad: http://www.motosport.com/US/atv/oem-parts/KTM Dinli ATV/Quad: http://www.dinlinorge.no/katalog/index.php?route=product/category&path=59 SMC Quad (Äldre): http://www.smcatv.com/download.htm Linhai ATV: http://www.scandimoto.se/reservdelarse.htm Om ni har fler skicka ett pm till mig så lägger jag in. 5
Teknikforum / Fjädringsinställingar och hjulinställningar quad« skrivet: 1 februari 2014 kl. 17:57:48 »
Markfrigång
Placera quaden på en plan, jämn yta Stå på quad med händerna på styret och skaka ner ett par gånger för att utjämna - sitt ej ner för att kolla markfrigången ( bara stå ) . Om du använder vikt, sätt då en väska på varje fotpinne och en väska på sätet nära framsidan av sitsen. Mät från skidplate till jord under fotpinnarna och under kylaren. Försök att justera både fram och bak för att få rätt mått - justera fronten lite högre för att uppnå den "rake" som man vill ha. " RAKE " avser att framsidan är högre än den bakre . En bra nummer för RAKE är 3/8" till 5/8". XC - Fram - 7 5/8 " ( + / - ¼ " ) Bak - 7 1/8 " (-1 / 8, 1 / 4 " ) MX - Fram - 7 ½ " ( + / - 1/8" ) Bak - 7 " ( 1 / 8 " ) TT - Fram - 5 1/2 " ( + / - ¼ " ) Bak - 5 ¼ " ( + / - 1/8" ) Oval - Fram - 5 " ( + / - ¼ " ) Bak - 4 ½ " " ( + / - ¼ " ) Desert - Fram - 8 5/8 " ( + / - ¼ " ) Bak - 8 " ( + / -1 / 8" ) Ta hammaren och skruvmejsel för att lossa den övre låsringen - om gängorna är smutsiga - så ska du tvättat din fyrhjuling ! Om det då fortfarande är ett problem använd en stålborste. Justera nu för att nå siffrorna ovan - om du försöker att få inom 1 /16 " är det bra. TIPS : när du justerar markfrigången ta vikten av fjädring för att justera TIPS : när du justerar ta fjädern med både händer och fingrar på höjdjustering och vrid hela fjädern - mycket enklare. När det är justerat , ta hammaren och mejseln och dra åt låsringen - fortsätta med camber. Camber Camber är när toppen av däcket lutar mot quaden ( negativ camber ) eller bort från quaden ( positiv camber ) - När frädring och däck flexar förändras hjulvinkeln som kan orsaka förändring av grepp och manöveritet. Det man vill ha är att maximalt av däckets yta är i backen vid maximalt tryck, oftast vid ingång till en kurva. Det finns flera faktorer som får oss att använda camber - styrkan i a-armar , spel i bussningar / lager , däckstorlek , typ och tryck osv . desto starkare sidovägg ett däck har och hur stark a-armarna är, desto mindre camber behövs och naturligtvis med svagare komponenter, däckstorlek och sidoväggenflex , behövs mer camber. Mål : TT / XC / MX / Desert - 3/8 " till 5/8 " negativ camber på varje sida OVAL - 3/ 8 "till 5/8" negativ camber på yttre däcket + ¼ " positiv camber på inre däcket Placera quad på plan yta och med vikt på quad för att simulera markfrigången . Använd ett par spännband för att lätt hålla styret i mittläget när du justerar camber och toe . Välj en mittpunkt på baksidan av quad ( som inte böjs ! ) Och mät från varje sida av styret till punkt och dra åt eller lossa spännband för att nå mittläge . Du kan också centrera styr stoppet på styrstammen. Väl inne i centrum , placera en 90graders vinkel på marken och ställ det imot däcket på höjd. Justera övre kulled in eller ut för att uppnå 3/8 "till 5/8" . Vid åtdragning av kulled var noga att kolla kulleden så det är parallellt med den övre delen av spindeln - detta kommer att försäkra maximal slaglängd på kulleden och minska risken för att för att förstöra kulleden - inte kul . Om du fortsätter med den statiska inställningen är TOE nästa steg - håll kvar spännbanden på quaden. Toe Toe är när framdäcken pekar in eller ut snarare än rakt fram . Detta gör att däcket plogar något och minskar att maskinen vandra på raksträckor. Normalt Toe OUT önskat - men det utgör ett problem för skogsåkare som åker nära träd - Kör ALDRIG Toe out i skogen - om du rör ett träd , kommer trädet greppa däcket och och välta maskinen - Så skog - Toe IN ! Med den nuvarande utformningen av främre styrgeometrin vill vi inte vill köra för mycket toe in/out eftersom mer toe kommer att överdriva effekten av " Bump Steer" . Target : XC / Woods / skog / öken - 1/16 "till 3/16" toe-in på varje sida TT / MX / - 1/16 "till 3/16" toe out varje sida OVAL - Rakt yttre däck och 1/8 " till ¼ " Toe OUT på inre däcket Placera quad på plan yta och vikt på quad för att simulera markfrigången. Använd ett par spännband för att lätt hålla styret i mittläget när du justerar camber och toe . Välj en mittpunkt på baksidan av quad ( som inte börjs ! ) Och mät från varje sida av styret till mittpunkt och dra åt eller lossa spännbandet för att nå mittläge . För att mäta tar man ett måttband och mäter en punkt från ramen till främre delen av däcken och lika på bakdelen av däcket (kolla bild). Skillnaden ska vara måtten ovan. Dra sedan åt lederna och se till att dom har så stor rörelsemån som möjligt. Notera att det inte är mått för gata utan racing. Alla mått är tum. Yttre stötdämparinställingar Kompression Komprimering är den dämpning som hjälper till att förhindra att stötdämparen från att bottna . För mycket kompression kan också göra att fjädringen känns hård . Det är det enklaste och mest använda formen av anpassning , den genomsnittliga föraren bör veta om han använder hela fjädringsvägen. Om det känns för hårt , backa justeringen. Den kompressionsdämpningjusteraren är i form av en ratt eller skruv på stötbehållaren eller kroppen av stötdämparen, det kommer alltid att vara på den stora änden av stötdämparen, aldrig axeländen . Justeringen finns på de flesta produktions quadarna. Justering låg hastighets kompression , det hjälper i de små gupp , G -outs och broms gupp men har inte en enorm effekt på stora hopp . De flesta stötdämpare använder en nålventil . Ta reda på om du har en nålenventil genom att skruva den hela vägen tills det tar stopp . Om det tar stopp, är det en nålventil . Vrida justeraren ( med en skruvmejsel ) medurs gör stötdämparen hårdare , motsols gör den mjukare. Justeringsanordningen är förbunden med nålventilen - som fungerar genom att reglera oljeflödet. Med denna typ av justering, är det bäst att inte skruva den i botten och lämna den där : Det kan leda till en böjd stötdämpar axel . Du bör alltid backa ut minst två klick . Den andra formen av justerare har öppningar , så det kommer att finnas ett visst antal justeringar och den kommer inte sluta snurra. En anpassad Axis stötdämpare, till exempel, har åtta justeringsinställningar . Det finns ett märke på behållaren som du ansluter med ett nummer på ratten . Ju högre siffra, desto styvare fjädring. Till skillnad från det nål- ventilsystemet kan uppringningstyp användas på den styvaste inställningen. Den grundläggande tumregel är att använda den mjukaste komprimeringsjustering som passar där du kör. Med kompression knappen på den lägsta inställningen möjligt kommer quad har bättre oljeflöde , håller stötdämparen längre och den håller en lägre värme. Däcken kommer också vara i marken mer i små broms gupp, som säkerställer bättre bromsning. Höghastighetsjusterings utrustade stötdämpare kan identifieras av reservoaren har en inre och yttre skruv. Den höghastighets komprimering kan användas för att förhindra att bottna ut stora hopp eller stora gupp. Du behöver inte vara berörd av justering för bättre oljeflöde som du gör med låg hastighet ratten. Dock kan hård justering ge dig en hård åktur genom medium gupp. Retur Retur styr hur snabbt stötdämparen återgår till "upp" och är förmodligen den minst använda formen av justering för den vanliga åkaren, men kan vara det viktigaste att få din quad att göra vad du vill att den ska göra . Om du har för snabb inställning, kan stötdämparen sparka dig när du lämnar hopp eller kör i gupp , för långsam , och stötdämparen kan "packa ihop" när du går igenom gupp. Packning uppstår när stötdämparen inte har tillräckligt med tid att dra ut innan den komprimeras igen på en successiv bula. Efter flera gupp i rad, kan du vara att du inte har kvar någon fjädringsväg . Symptomet är din quad slår från sida till sida , agerar som om den vill slänga dig i marken . En riktig rebound inställning gör att du kan åka igenom en del snabbare än du trodde var möjligt . Om du har en snabb retur inställning och stötdämparen fortfarande agerar som att den packar ihop, prova att gå in med kompressionsjusteringen några få klick: Detta kommer att ta bort en del av fjädringsvägen, så stötdämparen har mindre tendens att packa ihop . Retur justeraren påträffas nära botten av stötdämparen på axeländen. Det är antingen en skruvjusterare eller en krage som snurrar nära botten av stötaxeln. Det bästa man kan göra med en stötdämpare är att bygga om den med nya fjädrar och intre delar för sin vikt. 6
Säljes / Isdäck till quad« skrivet: 17 januari 2014 kl. 14:50:14 »
Har lite isdäck och fälg till salu.
4500:- För däcken med fälg. Fina framdäck och slitna bakdäck men funkar kanon bra ändå. Maxxis rzr 21x6-10 (176 dubb per hjul) fram och chengchin 20x11-9 (en del dubb som lossnat) bak. Fälgarna har 4x110 bultcirkel bak och 4x144 fram. 4500:- Däcken utan fälg. Fint skick bara nån enstaka dubb borta bak(max 1-2st). Maxxis 21x7-10 (140 dubb per hjul) fram och chengchin 20x11x10 (265 dubb per hjul) bak. 7
Videos och bilder / Roliga Quad och ATV bilder.« skrivet: 14 januari 2014 kl. 09:00:40 »
Tycker det saknas en tråd med roliga bilder med både quad och atv, så här kommer en!
8
Köpes / Kopplingsarm Yfz450 (ej R) sökes.« skrivet: 7 januari 2014 kl. 09:24:42 »
Är det nån som har en kopplingsarm liggandes köper jag den gärna.
9
Quadracing / Motions tävling, 14 sep, Söderhamn« skrivet: 2 september 2013 kl. 13:57:33 »
Tidschema 14 sep Söderhamn.
09:45 Förarmöte alla, genomgång gulflagg. 10:00 träning snabba cross 10:30 träning långsamma cross 11:00 träning quad 11:30 kval 1 cross 12:00 kval 2 cross 12:30 kval quad 13:00 B final cross 13:30 A final cross 14:00 quad Beroende på hur många som kommer kan det eventuellt bli A och B final för quad också. Avgift: 250:- Engångslicens: 250:- https://www.facebook.com/events/1385545431675064/?context=create 10
Quadracing / Intressekoll angående quad tävlingar nedre norra.« skrivet: 22 augusti 2013 kl. 21:39:22 »
Har gjort så man kan visa intresse för att eventuellt ha tävlingar tillsammans med www.motionscross.se i svemos nedre norra destrikt. Eventet går via SMA.
Det går att klicka på den här gruppen på facebook: https://www.facebook.com/events/1376755189213564/ Eller skriv ett inlägg här med namn osv. Helst före 31 aug. 11
Köpes / Kx500 motor.« skrivet: 19 augusti 2013 kl. 18:44:13 »
Om det är nån som råkar ha en kx500 motor 1990 eller nyare liggandes säg till
379 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes: Flest online idag: 440. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12) |
|