ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => SMC => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC wildcat => Ämnet startat av: D.A skrivet 1 april 2011 kl. 17:16:12

Titel: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
Skrivet av: D.A skrivet 1 april 2011 kl. 17:16:12
Hej!
Har precis köpt mig en Wildcat, hade en smc 300 förra året men tröttnade snabbt och ville ha mer effekt. :DV
Den skall vara avstrypt enligt tidigare ägare men säkrast är väl att kolla själv. Den låter hyggligt mycket så jag antar att insatsen i dämparen är bytt, den som sitter är endast ett finmaskigt nät i. Någon som har koll på hur den ska se ut?
Vissa påstår att även kröken skall bytas vid avstrypning, någon som vet hur det ligger till med det egentligen?
Hur kan man se om den är bytt i så fall?
Mainmunstycket är väl 135 orginal och 147,5 ostrypt, har dock läst om många som bytt till 160 och tycker det funkar bra. Bör även lågfarten bytas, var väl 42 om jag inte minns fel?
Det sitter i alla fall orginal luftburk i, utan hål etc den bör väl också borras eller bytas ut då?
Om man vill klämma dit ett öppet filter vilket munstycke bör man då ha, 160? Bör även dämparen bytas då eller räcker det med att ha bytt insatsen?
Hur stort drev går att sätta dit fram, är 15 maximalt?
Till sist tyckte jag att den så låg ut bak och såg då att dom skruvat ihop bakdämparen ca 4cm med dom två "ringarna" som sitter gängat på i ovandelen. Fungerar det bra att sänka den på det sättet eller finns det några nackdelar?

Många frågor och det kommer säkert fler!
Ha det!
Mvh D
Titel: SV: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
Skrivet av: ThaSaint skrivet 1 april 2011 kl. 19:51:50
om du menar ringarna som trycker ihop fjädern så är det väl bara förspänningen på fjädern du ändrar där, inte höjden. Då måste du byta lite annat där bak.

nu har du ingen raving edition? Så jag kan inte uttala mig om avgassystemet då jag har en RE och de är lite annat avgassystem på den än 'vanliga' modellen, på RE är det en skruv som lossar stålringen längst bak på dämparen bara, som är enda strypningen på RE'ns avgassystem vad jag vet
(http://gallery.thasaint.com/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3253)

//Erik
Titel: SV: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
Skrivet av: D.A skrivet 1 april 2011 kl. 20:33:41
Ja va fan tänkte jag på!?!
Så klart man inte justerar höjden med den, det säger ju sig själv om man bara tänker lite!
På min slutdämpare sitter det en platta med tre insexskruv, lossar men den får man ut en "insats" samt den lilla pipan på den. Hmm, undrar omdämparen bak är dålig då? Den är spänd ca 40cm fast den stog ju på läge soft i o f...
Titel: SV: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
Skrivet av: D.A skrivet 2 april 2011 kl. 14:39:59
Skruvade precis isär förgasaren för att kolla munstyckena då det inte är det klippet jag förväntat mig i den.
Började med mainjeten som skall sitta i mitten i röret.
Kunde konstatera att den saknade märkning i siffror men det står RE på ena sidan spåret och SE 1 (eller möjligen I). Jaja, det är väl säkrast att byta då tänkte jag och gick ut för att skruva av lågfarten, döm om min förvåning när det visar sig vara ett 147,5!!!
Klåparn har tydligen förväxlat dessa vid monteringen. Funderingen är nu om det är orginal lågfart som satt på huvudmunstyckets plats? Någon som känner igen beteckningen? Är väl kanske lika bra att byta ut det annars.
Skall man satsa på ett större lågfarts munstycke med då? Funderade även på att köpa ett 160 som huvudmunstycke istället, verkar ju fungera bra enligt andra. Är det någon som haft dåliga erfarenheter av 160 som main?
Är i alla fall förvånad över att den kunde gå så bra som den gjorde med 147,5 på lågfart och 45 på högfart om det nu är det...

Mvh
D
Edit. Någon som vet vad det är för förgasare på den?

Titel: SV: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
Skrivet av: ThaSaint skrivet 3 april 2011 kl. 21:55:22
Mikuni BSR 42

//Erik
Titel: SV: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
Skrivet av: D.A skrivet 4 april 2011 kl. 20:20:42
Tackar tackar ThaSaint!
Förresten, jag såg att du hade biltemas krökskydd som värmeskydd.
Hur bra skyddar den från värmen? Mitt har ramlat av också och dom universal jag sett är ju skitfula.
Får kolla vad ett orginal kostar annars...

Mvh
D
Titel: SV: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
Skrivet av: ThaSaint skrivet 4 april 2011 kl. 20:50:18
Tackar tackar ThaSaint!
Förresten, jag såg att du hade biltemas krökskydd som värmeskydd.
Hur bra skyddar den från värmen? Mitt har ramlat av också och dom universal jag sett är ju skitfula.
Får kolla vad ett orginal kostar annars...

Mvh
D

Jag har inte testat det ännu. Bara monterat, väntar på delar till min kvadd, men det verkar ju dra ut på tiden ...
Det är ju Betydligt längre än original, så jag tror att det kommer funka bra. är ju i alu istället för "vanlig" plåt.
använde ett av hålen i det, och drog i ett av originalfästena på avagset. sen använde jag klamren som följde med längst fram och längst bak, fick ingen jättesnygg "böj" på det, men det går nog att justera till, kanske brickar ut det lite där bulten sitter.

Har biltemastyre och (moddade) handskydd med .. och styrhöjare.. och backspeglar. ;D

//Erik

Titel: SV: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
Skrivet av: Leander skrivet 6 april 2011 kl. 13:55:21
Har borrad luftburk och helsystem på min. Jag kör med 160stycke och orginal lågfart blandskruven utskruvad (kommer inte ihåg hur många varv). Hade UNI öppet filter på förut men då gick den inte alls på högvarv, bluddra och misstände så ska skicka i ett 170stycke sen.
Titel: SV: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
Skrivet av: D.A skrivet 6 april 2011 kl. 14:22:29
Intressant att höra!
Har skruvat in ett 160 munstycke i den men tyvärr inte kunnat provköra än.
Körde du med 160 och orginal luftburk först och gick den dåligt då, eller borrade du upp och bytte munstycke på samma gång? Tittar man på dinliforumet så bestyckar dom ju ända upp till 180 och det är ju samma motor fast nedfodrad till 450cc iställer. Borde ju vara möjligt med minst samma bestyckning på våra 500cc tycker man ju. Funderingen är ju bara hur mycket mer det sliter på motorn...
Ska testa mitt 160 först så får vi se.

Mvh
D
Titel: SV: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
Skrivet av: Leander skrivet 6 april 2011 kl. 14:29:24
Just nu kör jag med helsystem, borrad luftburk. 160stycke och utskruvad blandskruv. Går mkt bra i hela registret. De va när jag körde samma bestyckning fast med öppet filter som den inte gick bra på högavarv  :)

Sliter nog mer på motorn att köra med för snål bestyckning. Mer soppa kyler motorn mer.