Tror inte det är servon, utan de olika rulldiametrarna på hjulen...Men det får stå för mig, så länge jag inte har bevisat detta.
Nu hänger jag inte 100 med på vad som e problemet men om den vobblar, kan det va fälgarna som e skeva?
Har idag sänkt trycket i bakdäcken rejält, från ca 0.5 till ca 0.3 kg och den går mycket bättre på vägen.Nu har det iofs varit lite bättre grepp idag (blidväder) så det kan ju även bero på det, fortsätter rapportera hur det fortlöper.
her själv en xt-p känner igen slingringen efter vägen men upplevde det bara när jag bar polgen hakade lös polgen och problemet försvann.
Hej forumet.Är i köpartagen igen. Har varit hos den lokala ATV-månglaren och kikat/provkört CanAm samt Polaris. Har välan fastnat mest på Canamen.Efter att ha läst denna tråd så får man ju lite fundering ang detta med slingrigheten samt servons förmåga att skapa vänstersväng alldeles själv. Är detta ett stort problem bland CanAm ägarna? För min del står mest frågan om man ska nöja sig med en enkel XT eller ska man ta XT-Pn ?!? Som alltid en fråga om tycke o smak då det mest skiljer blingbling eller?
Citat från: mickizz skrivet 8 december 2009 kl. 10:03:33Hej forumet.Är i köpartagen igen. Har varit hos den lokala ATV-månglaren och kikat/provkört CanAm samt Polaris. Har välan fastnat mest på Canamen.Efter att ha läst denna tråd så får man ju lite fundering ang detta med slingrigheten samt servons förmåga att skapa vänstersväng alldeles själv. Är detta ett stort problem bland CanAm ägarna? För min del står mest frågan om man ska nöja sig med en enkel XT eller ska man ta XT-Pn ?!? Som alltid en fråga om tycke o smak då det mest skiljer blingbling eller?XT modellen saknar servo...Problemet med servon är åtgärdat, det görs via en enkel uppdatering när du servar eller hämtar din nya maskin.Jag har inte upplevt slingrigheten som Rickard beskriver.
Citat från: AtvNerd skrivet 8 december 2009 kl. 13:57:24Citat från: mickizz skrivet 8 december 2009 kl. 10:03:33Hej forumet.Är i köpartagen igen. Har varit hos den lokala ATV-månglaren och kikat/provkört CanAm samt Polaris. Har välan fastnat mest på Canamen.Efter att ha läst denna tråd så får man ju lite fundering ang detta med slingrigheten samt servons förmåga att skapa vänstersväng alldeles själv. Är detta ett stort problem bland CanAm ägarna? För min del står mest frågan om man ska nöja sig med en enkel XT eller ska man ta XT-Pn ?!? Som alltid en fråga om tycke o smak då det mest skiljer blingbling eller?XT modellen saknar servo...Problemet med servon är åtgärdat, det görs via en enkel uppdatering när du servar eller hämtar din nya maskin.Jag har inte upplevt slingrigheten som Rickard beskriver.Har DU kört den på snöiga vägar ännu, jag hade inte märkt nåt innan dess heller.Servon är självklart värdefull, mycket smidigare att köra, och jag tror definitivt inte att slingrigheten har med servon att göra.Du AtvNerd, kör du med originaldäcken, eller har du bytt?
Jag läste på ett annat forum att det är mycket viktigt med att det är samma lufttryck i båda framdäcken för att de ska ha samma omkrets annars kopplar viscon in och maskinen beter sig ostadigt i högre hastighet.
Citat från: sunde skrivet 7 december 2009 kl. 22:24:49her själv en xt-p känner igen slingringen efter vägen men upplevde det bara när jag bar polgen hakade lös polgen och problemet försvann. Har du kört över 70 KM i timmen på snöig väg, typ 5 cm lössnö?
Ringde BRP Skandinavien (Umeå) nyss med mina funderingar.Jag kopplades inte fram - de talar bara med återförsäljare. Kan man ens tro att nåt sånt förekommer år 2009?`Det gick alltså inte ens komma genom växeln!
Citat från: Rickard Marklund skrivet 9 december 2009 kl. 10:14:33Ringde BRP Skandinavien (Umeå) nyss med mina funderingar.Jag kopplades inte fram - de talar bara med återförsäljare. Kan man ens tro att nåt sånt förekommer år 2009?`Det gick alltså inte ens komma genom växeln! Det var lika bra att du inte kom fram, de har ingen större kunskap om det de säljer.De visste inte ens att det är fördraget el för vinschmontering på maskinerna trots att de skriver det i broschyrerna.
Det beror på vilken avdelning man pratar med... men dom tekniska supporten är inte till för privatpersoner...
Citat från: frolland skrivet 11 december 2009 kl. 09:07:33Det beror på vilken avdelning man pratar med... men dom tekniska supporten är inte till för privatpersoner...Nej, jag vet att den inte är till för privatpersoner, men det vore ju bra om supporten klarade att hålla återförsäljarna mer informerade än kunderna....Detta gäller både Can-Am, Ski-Doo och Lynx.
Funderar på att köpa bandsats till testmaskinen nu.Vill gärna ha lite erfarenheter från er som har testat.Krångligt?Använder ni den, eller är det en hyllvärmare?Har ni både skoter och fyrhjuling - och i så fall blir det hjulingen eller skotern som får stå när du skall ut på helgen och köra?/Rickard
Konstigt, eller rättare sagt, nu förstår jag varför tidningarna alltid bara är positiva i sina omdömen i testerna...Jag tar upp alla brister ja, men bristerna är för det första inte specifika för Can Am, skulle inte tro att "linan" till winschen håller bättre på andra fabrikat om de inte har en annan konstruktion på infästningen, vilket de flesta inte har.Vibrationerna beror ju på däcken, och jag har aldrig i mitt liv testat en fyrhjuling som inte haft lite obalans på däcken så länge det gäller terrängdäck - alltså helt ovidkommande i sammanhanget.Startkontakten på alla de maskiner jag ägt har haft samma brist, skulle tro att det också är ett generellt problem på mer eller mindre alla fabrikat - de har helt enkelt inte fokuserat på att montera knappar som inte fryser fast om de blir våta och fryser.Hur startknappen på Suzukin är konstruerad vet jag inte, men utifrån de bilder jag kan hitta så ser den inte ut att vara bättre - dock svårt att se om den är tätad eller ej.Jag har aldrig testat en Suzuki, så jag kan inte uttala mig om den i jämförelse med Can Am, tyvärr, men Can Am:en uppfyller i allt vesäntligt alla mina förväntningar.Att knappar/reglage fryser ÄR en brist, men som sagt, jag misstänker att det är svårt att hitta en maskin som inte lider av dessa problem.
Hade du varit ut i lössnön då?På min blir det så ibland när man är och botaniserar i djupsnön?Tror det är så att snön trycker isär beläggen lite grann så man får ta om ngr gånger.
NU har bromsgivaren kommit, efter drygt en månad.Skall se om jag kan åka in idag och få den bytt.I helgen när det var kallt råkade jag ut för att bromsarna svek ett par gånger.Bromsar mest med vänster handbroms, och den åkte ändå in mot styret - har hänt typ 4-5 gånger när det varit kallare än -15°CNån annan som varit med om det eller som vet vad det kan bero på?I vart fall ännu en sak som de skall få kolla upp, kanske kan vara lite olja, eller luft i systemet, eftersom de haft loss bromsgivaren ett par gånger?
Skall bli intressant att se hur bandsatsen funkar när det är kallt, jag har ju bara kallgarage, så det kommer inte att tina bort en massa snö och is bara för att jag parkerar den...
Ha koll på damskerna om du kör band och låter den stå ute borsta bort snö från damaskerna när du kommer hem annars fryser dom och går sönder
XPS 4T Syntetisk motorolja 0W40, 4Liter; 610 kr (känner mig blåst)
M.Olsson hade problem med sin knapp, han fick 2011 års knappar, de är bättre.
Alternativet, om jag inte byter fyrhjuling är nog att köpa en Can Am Spyder, om plånboken (och sambon) så tillåter.OM man köper en sån har jag funderat på att eventuellt byta ned mig till en Can Am 500 med plogpaket, men då tappar man väl servon... och då blir det väl inte lika kul med bandsatsen...
Då känns det som om du gjorde ett bra val när denna köptes och något bättre för ändamålet och kraven finns nog "tyvärr" inte.Att 850:n kommit i X2-utförande gör ju att du då kan få passagerare och servo även där, men uppförandet på asfalt och prestandan lär knappast bättrats så särskilt mycket bara pga ett extra säte...
Jag är inte direkt ensam med problem med diffen, flera rzr med problem, av 4som kör Polaris här hemma är det bara 1 som har problem fritt med diffen....Nej de har inte kollat diffen än.Den krånglar efter körning längta sträckor i snö, där diffen får jobba, först blir den seg, sen lägger den av helt
Citat från: AtvNerd skrivet 8 mars 2011 kl. 18:10:38Jag är inte direkt ensam med problem med diffen, flera rzr med problem, av 4som kör Polaris här hemma är det bara 1 som har problem fritt med diffen....Nej de har inte kollat diffen än.Den krånglar efter körning längta sträckor i snö, där diffen får jobba, först blir den seg, sen lägger den av helt lite offtopic men. hmm du vet väl att det ska va olja i diffen vi är nog 15 man som kör polaris här hemma,och en har lyckats få diffen till att lägga av.han låg och lekte på isen med 2wd i vilket resulterade i trasig korg.men den satt jag i en korg från john deere sen har den funkat klockrent,tror många leker utan att ha awd i och det ska man inte.
jag brukar ta en tex ica påse över styret när den står ute över natten
Nu är ljuddämparbandage monterat, borde vara standard.Har du foton på resultatet av montaget? Hade varit kul att se.Jag bedömer att det måste vara väldigt svårt att använda en 800 i t.ex. skogsbuk, den brinner upp...Jag håller med där efter att ha sett en kollegas duster, till skogsbruk funkar det med en 500xt eller kanske än bättre en 650. Min 500 funkar annars bra att köra i skogen med, dock kan även den gå varm och fläkten går igång men det funkar bättre än jag upplevt andra med större maskin tex en 800.Med ljuddämparbandaget blev det märkbart bättre, men det är ju ändå varmt.Tystare går den också.Jag är nöjd med dagens insats, kostade 326 kr inkl två klammer.15 meter av 1" bandageband, räckte precis.
Intressant tråd och har läst hela. Är på G att köpa en Canam 500 outlander DPS för skogsbruk. Tror vi att även den har samma problem med ex. värme? Det är en helt ny som skulle köpas!
Hallå, nykomling på forumet.Går i tankarna att skaffa mig en fyrhjuling för lek i snö, sand och grus men också lite lättare skottning på mindre parkering och ev hockeybana när det behövs och det är då renegade 1000 xxc/xmr jag kikat mest på. Har inte bråttom så jag väntar på ett bra objekt/tillfälle men försöker ändå läsa på innan vad som är bra och sämre. Nu är ju denna tråden ganska gammal men ändå klistrad så detta blir väl ingen klassisk "necro" Hur som, hur aktuella är problemen beskrivna i testet på can-am maskiner idag, är det något som förbättras eller "lider" de fortfarande av samma fel? Frusna start-knappar, buggiga servostyrningar, hög värmeutveckling etc.Vad är det vanligaste felen, täcks de oftast av garantier osv. Dela med er av era erfarenheter
Det är väl just det där med "står i garaget" som gör att knapparna fungerar...Ute i snö, regn och kyla så är knapparna (på min "gamla") maskin inte designade för vinterbruk.Det är märkligt, för Can Am bygger ju Ski-doo snöskotrar där det ALDRIG skulle accepteras denna typ av knappar, mekaniska utan gummitätning.