ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Deflas skrivet 15 januari 2016 kl. 23:29:41
-
Hallå. Blitt sugen på maskin igen. Och erbjuden att köpa en Dinli 450 -07 ca 600mil. Vad är ett vettigt pris på en sådan. Och vad ska man kolla extra på. Eller är det bara att avstå direkt?
-
Nu är jag ingen expert på Dinli, men märket har gått i konkurs och det verkar som en del reservdelar är svåra att hitta numera.
-
Vill ha något liknande. Nått annat man ska kolla på då?
-
Är väl mest en prisfråga, Raptor 700 är ju säkert inte fel men klart dyrare än en SMC etc. Men man får nog också den bästa då.
-
Har åkt så lite på mina tidigare maskiner så jag vill hålla nere budgeten men kunna dra ut då och då på en lekrunda. Grusvägar och lite stadskörning
-
Känns som SMC, Adly och någon annan motsvarande blir billigast i inköp.
-
Finns ju typ Hyosung, Adly, Kymco, Access, Suzuki, Yamaha, Honda, Kawasaki och fler.
Allt från Mellan kvalitets till hög kvalitets maskiner finns i prisklasserna 15-45.
Hyosung, access o kymco ligger runt 15+ beroende på skick, mil o årtal.
Japanska maskiner kan du få för mycket bra priser dem med, vet att många Suzuki LTZ 400 går runt 20-25, Kawasaki KFX 450 runt 40, Yamaha raptor 450/700 runt 40-70.
Allt beroende på skick, mil o årtal.
Skiter du i om den är vägreggad så sjunker priserna med lätt 30-40% utan problem.
Hoppas du hittar nått ()p
-
Är inte Hyosung jäkligt svåra med reservdelar?
-
Kommer faktiskt inte ihåg, men jo kanske.
Men det är i grund o botten en kopia på en Suzuki LTZ400, så kanske går att använda dess delar, men till vilken grad vet jag dock inte.
Annars är de ju bara o välja någon annan istället ;D
-
Satsa på en - 08 och framåt. År - 07 hade ventilproblem. Kan ju vara åtgärdat på den du är kikat på. Just nu är det begränsat utbud och höga priser på dinli 450 på blocket såg jag. I somras var priserna lägre och fanns ganska stort utbud.
Jag är inne på min 3:e Dinli 450 nu så visst är det en trevlig maskin.
I liknande klass finns Hisun 450, Smc 500, Adly 500 - de har ju alla den högklassiga Subaru motorn. Polaris Predator 500 har också denna subarumotor men på dinli har de byggt egen topp och bytt några andra detaljer för att få en billigare motor (som ändock är väldigt bra)
Reservdelar finns på atvhuset. Dyrt och halvkass-service ibland men funkar. Big Bore kit finns på eBay till predatorn. Men du får modda lite med t ex dubbla cylinderfotspackningar för att kolven ej ska gå i "taket" på dinlitoppen.
Så jag tycker det är en riktigt grym maskin till vettig peng. Den är helt fantastisk på grusväg. Och riktigt bra på kurvig asfalt om du moddar den lite för det ändamålet.
Varken bättre eller sämre än andra i sin klass (inom 450-500 klassen från Taiwan/Korea alltså). Men de andra märkena tål ju att testas så du finner din egen favorit.
Annars finns ju mer etablerade märkesmaskiner från t ex Japan som kommit ned i pris nära 20K också nu. Så bara att testa alla märken och inte ha bråttom så hittar du nåt bra
-
Satsa på en - 08 och framåt. År - 07 hade ventilproblem. Kan ju vara åtgärdat på den du är kikat på. Just nu är det begränsat utbud och höga priser på dinli 450 på blocket såg jag. I somras var priserna lägre och fanns ganska stort utbud.
Jag är inne på min 3:e Dinli 450 nu så visst är det en trevlig maskin.
I liknande klass finns Hisun 450, Smc 500, Adly 500 - de har ju alla den högklassiga Subaru motorn. Polaris Predator 500 har också denna subarumotor men på dinli har de byggt egen topp och bytt några andra detaljer för att få en billigare motor (som ändock är väldigt bra)
Reservdelar finns på atvhuset. Dyrt och halvkass-service ibland men funkar. Big Bore kit finns på eBay till predatorn. Men du får modda lite med t ex dubbla cylinderfotspackningar för att kolven ej ska gå i "taket" på dinlitoppen.
Så jag tycker det är en riktigt grym maskin till vettig peng. Den är helt fantastisk på grusväg. Och riktigt bra på kurvig asfalt om du moddar den lite för det ändamålet.
Varken bättre eller sämre än andra i sin klass (inom 450-500 klassen från Taiwan/Korea alltså). Men de andra märkena tål ju att testas så du finner din egen favorit.
Annars finns ju mer etablerade märkesmaskiner från t ex Japan som kommit ned i pris nära 20K också nu. Så bara att testa alla märken och inte ha bråttom så hittar du nåt bra
Den jag kollat på blocket är en -07 som gått 600 mil nästan. 19500kr för den. Kanske dyrt då. Vilket problem med ventilerna brukade det vara.
Bara hört att dinli kamkjedjorna skall bytas ofta. Varför ?
Klurar på Smc 500 istället. Saknar nästan min adly nu. Fast det var jävla bildäck på den.
//Nicklas
-
Ja du hittar en nyare som gått kortare för den pengen.
Ventilspelen krympte och till slut gav det renovering av topp. Tror problemet satt i toppen. Du kan nog läsa mer i den klistrade tråden här på dinlidelen "kända problem på våra dinli-maskiner" (elr liknande namn)
Kamkedjorna är väl också någon sparåtgärd som gått snett. Vill behöva bytas runt 500mil. Men tror det problemet kan vara isolerat till viss årsmodell också. Bytte på min - 10 nu och det stod Subaru på kamkedjeförpackningen. Tror jag kan köra ett par tusen mil med den, minst.
Ja smc 500 är ingen dum maskin.
Du hade såna stora bilhjul levererad med din Adly - skulle gärna ha till min då jag vill åka riktiga långresor med lågt motorvarv på sommaren - men vad tyckte du om de hjulen och minns du storlek och fabrikat på fälgarna?
-
Varför ens fundera på att köpa en maskin som är svårt att få tag i delar till?
-
Ja du hittar en nyare som gått kortare för den pengen.
Ventilspelen krympte och till slut gav det renovering av topp. Tror problemet satt i toppen. Du kan nog läsa mer i den klistrade tråden här på dinlidelen "kända problem på våra dinli-maskiner" (elr liknande namn)
Kamkedjorna är väl också någon sparåtgärd som gått snett. Vill behöva bytas runt 500mil. Men tror det problemet kan vara isolerat till viss årsmodell också. Bytte på min - 10 nu och det stod Subaru på kamkedjeförpackningen. Tror jag kan köra ett par tusen mil med den, minst.
Ja smc 500 är ingen dum maskin.
Du hade såna stora bilhjul levererad med din Adly - skulle gärna ha till min då jag vill åka riktiga långresor med lågt motorvarv på sommaren - men vad tyckte du om de hjulen och minns du storlek och fabrikat på fälgarna?
Tack för svar.
Det var 14" på fälgarna. Det var originalfälgar till den maskinen så inga namn i de som jag hittade. Gick grymt skönt på vägen med de. Men var även lite "tråkig" att köra.
-
Nemas vet du
Skulle vilja ha tag i en uppsättning såna hjul till Dinlin och testa.
Tror dock på 12" fälgar bak med helst lågprofil (för utseendet) och rätt utväxling för ca 150kmh topphastighet (så man kan glida i 120kmh om man vill). Och 10" fälgar fram med scooterdäck. Scooterdäck har jag kört med förut och det är jävla skön komfort på landsväg samt funkar bra även att svänga inspirerat med.
-
Nemas vet du
Skulle vilja ha tag i en uppsättning såna hjul till Dinlin och testa.
Tror dock på 12" fälgar bak med helst lågprofil (för utseendet) och rätt utväxling för ca 150kmh topphastighet (så man kan glida i 120kmh om man vill). Och 10" fälgar fram med scooterdäck. Scooterdäck har jag kört med förut och det är jävla skön komfort på landsväg samt funkar bra även att svänga inspirerat med.
Det var 185/55-14" på min Adly maskin. Hittade uppgift på det nu.
-
Tror det är maxxis-däck. Svårt att hitta såna stora fälgar med fyrbult som passar atv/quad. Sökt i omgångar men aldrig hittat.
Undrar om Könsiger var/är en stylingfirma som hottade upp utseendet på Adly ? Ska se om jag kan hitta nåt om den firman
-
Apropå toppen på 07orna så är det ventilsätet som ger sig (var det på min). Vilket gör att ventilen trycker upp kammen mot kamöverfallen och skadar dem.
Krigar Kaj, folk gör ju sånt med bilar, både ´häftiga´ och tråkiga :P
-
Inget svårt att hitta delar till dinli bara man vet vilka sökord att använda (dinli 901 är ganska effektivt t ex. ). Atvhuset har ju det mesta ans
-
Det blev ett köp till slut. En 2010 med en del bra att ha delar till.
Nöjd än. Bara kört lite än. Gjort olja/filterbyte och parkerat i garaget nu tills våren.
-
Grattis :)
Längtar till jag får ihop min maskin nu och får gasa igen alla månader jag missat :) :)
Det blev ett köp till slut. En 2010 med en del bra att ha delar till.
Nöjd än. Bara kört lite än. Gjort olja/filterbyte och parkerat i garaget nu tills våren.