Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Hög bränsleförbrukning Goes Iron.  (läst 796 gånger)

Utloggad Blazer

Hög bränsleförbrukning Goes Iron.
« skrivet: 2 december 2017 kl. 20:58:30 »
Min Goes Iron -17 drar väldigt mycket bensin vid plogning.
Nästan dubbelt mot Goes 520 -08 jag hade tidigare.
Känns ju som om insprutningen är ganska värdelös när den drar så mycket mer än vad förgasarmotorn gjorde.
Någon annan som reflekterat över samma problem?

Utloggad GeFeldz

SV: Hög bränsleförbrukning Goes Iron.
« Svar #1 skrivet: 6 december 2017 kl. 14:56:20 »
Hur långt har den gått? Min grizzly har precis börjat "släppa" ordentligt efter drygt 80 mil, nu går det att gasa upp den på bakhjulen på högväxeln med rätt fäste, det gick inte förrän efter 60-70 mil och då har jag ändå gasat ganska friskt efter första servicen. Alla rörliga delar i drivlinan behöver polera till sig mot varandra ett tag på nya maskiner, innan dess är det vanskligt att säga nå'nting om förbrukning.
Polaris Sportsman 500 ho 2012 Dinli Centhor 700 2013 Arctic Cat 700XT T3 2013 CF Moto Cforce 800 EPS 2015 stulen Yamaha Grizzly 700 SE 2016

Utloggad Blazer

SV: Hög bränsleförbrukning Goes Iron.
« Svar #2 skrivet: 14 december 2017 kl. 10:44:03 »
Den har gått 65 mil, får vänta och se om det blir någon skillnad när den gått lite mer. Har även reflekterat över att det ibland luktar oförbränd bensin om avgaserna vid snöplogning.

Utloggad GeFeldz

SV: Hög bränsleförbrukning Goes Iron.
« Svar #3 skrivet: 18 december 2017 kl. 07:56:34 »
Det låter märkligt, fråga handlaren om det finns nå'n uppdaterad programvara för insprutningen. Det skulle ju kunna vara nå't fel på lambdasensorn, men avgaserna ska inte lukta oförbränd bensin när maskinen är varm... Dessutom lär ju katalysatorn brännas ut rätt fort om den får så pass mycket bränsle. Lukta på oljestickan efter att maskinen är ordentligt varmkörd en längre stund, luktar det bensin om oljan så får den alldeles för mycket.
Polaris Sportsman 500 ho 2012 Dinli Centhor 700 2013 Arctic Cat 700XT T3 2013 CF Moto Cforce 800 EPS 2015 stulen Yamaha Grizzly 700 SE 2016

Utloggad ReverendRob

SV: Hög bränsleförbrukning Goes Iron.
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2018 kl. 22:29:58 »
Jag har lite samma dilemma med min Iron -17, den luktar soppa om avgaserna.

Den har inte gått långt ca 40 mil, men många timmar och nyss blivit servad av åf.
Eftersom kompisen jobbar med att serva ATV hos min åf så var det lätt att fråga
massa dumma frågor om strypningar och problem.
Svaren som kom var ju mindre skoj...

Att det luktar bensin om avgaserna tror jag beror på en strypning vid katen p.g.a
Euro 4 kraven. Detta finns ABSOLUT INTE enligt Goes, det skulle ju innebära att
katen snart blir sönderbränd av fel blandning. Det är ENBART strypt i databox!

Maskinen "bluddrar/baktänder" när den blir varm och jag "snärtar till" på gasen.
Enligt Goes så beror det på ett löst bränslerör.

Jag fick ett brev innan första servicen blev gjord om ett fel på ett motorfäste som är
"för mjukt" och orsakar att en bränsleledning kan skaka sönder och i värsta fall slå eld.
Fick det åtgärdat på garanti och med utlovande från Goes att detta skulle göra att
"bluddrandet" försvinner. Så var inte fallet, det bluddrar vidare.

Hittar liksom små irriterande saker som jag tycker att CF eller Goes borde åtgärdat
redan 2015 när maskinerna var populärast.

Jag gillade min förra maskin 520 betydligt bättre!
Det positiva i detta är att jag tycker ändå att Iron är rätt bensinsnål...
Äger ALLTID minst ett stycke VW Golf II...
* CF Moto Allroad 500 -07
* VW Golf -84
* Loncin 250 Desert storm -06 (tantens)
* Kazuma Meercat 50 (barnens)
* Goes 520 Steel -15 -SÅLD  :cry:
* Kawasaki KE125 -82 -SÅLD
* Dinli 450 Lightning -12 -SÅLD
* Bashan Battleagle 150 (barnens) -SÅLD
* Goes Iron EFI -17 -SÅLD

 


Online just nu.

186 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 192. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme