Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Honda trx500fpa - slirar / trött växellåda  (läst 1526 gånger)

Utloggad Lonn

Honda trx500fpa - slirar / trött växellåda
« skrivet: 13 april 2017 kl. 23:59:16 »
Goddagens

Hittade detta trevliga forum när jag gjorde lite klassisk felsökning på google! Jag har givetvis använt sökningsfunktionen men inte riktigt fått det svar jag söker.

Nu till mitt problem.

På gården har vi en Honda trx500fpa som är riktigt trött när man drar lite last efter den (märks inget vid normal körning utan kärra). Min far har använt den i skogen med en kranman skogskärra efter (med drivning) och kört ut en hel del virke genom åren. Han har inte kört med de manuella växlarna utan använt låg automat-läget.
När jag hämtade ut älgen från skogen förra året märkte jag att den har tappat mycket i dragkraft. Efter lite googlande kom jag fram till att köpa ett Honda servicekit med olja och filter kanske skulle hjälpa. Tyvärr inte.

Någon som har ett råda att dela med sig av eller ska jag köra ner åbäket i sjön?  ':)

Mvh Lonn
Honda Trx500fpa

Utloggad Cummins

SV: Honda trx500fpa - slirar / trött växellåda
« Svar #1 skrivet: 14 april 2017 kl. 22:30:22 »
Hej vad menar du med att den tappat mycket dragkraft.
Får du gasa så du tror att det går 40 km, typ 5000 rpm, innan den flyttar sej framåt så är nog hydrostaten kass, sorry.
Kan även vara kopplingen som är slut med beläggning.

Med din beskrivning så kan man konstatera att lagning kommer bli dyrt eller hiskeligt dyrt, det är honda så res priser är inte gratis.
Har du möjlighet så byt in den mot nått annat eller nått, är mitt tips. 
Ltr 450 Egen design Ny besiktad dä ni.

Utloggad Lonn

SV: Honda trx500fpa - slirar / trött växellåda
« Svar #2 skrivet: 15 april 2017 kl. 21:56:38 »
Yes, man får ge rätt mycket gas innan den börjar röra sig.
Vad innebär hiskeligt dyrt? Det är m.a.o. inget man ger sig på att göra själv?  :(
Honda Trx500fpa

Utloggad Cummins

SV: Honda trx500fpa - slirar / trött växellåda
« Svar #3 skrivet: 16 april 2017 kl. 11:16:40 »
Om jag säger så här. Hydrostat enheten kan inte köpas i delar utan den säljs bara som komplett enhet, och priset för den är 1,487.82 dollar alltså.

Sen har vi kopplingen och den slinker in på priset av 300 dollar och den finns att köpa i delar och då räkna jag lite lätt vad som brukar bli förbruknings i en sådan koppling.

Detta är priser i usa, sen kommer frakt, tull, moms och sen ska nån stackare byta det.
Så dyrt eller billigt är nog egen uppfattning.
Ltr 450 Egen design Ny besiktad dä ni.

Utloggad Lonn

SV: Honda trx500fpa - slirar / trött växellåda
« Svar #4 skrivet: 16 april 2017 kl. 23:25:13 »
Rena fyndpriserna  ;D
Följdfrågor - Är det störst sannolikhet att både hydrostaten och kopplingen är gångna? Om inte, hur felsöker jag på ett smidigt sätt  ':)
Smidigast är det ju klart att byta in maskinen, samtidigt så känns det inte särskilt renhårigt att inte nämna något och upplyser jag om felet så lär jag inte få särskilt bra betalt.
Honda Trx500fpa

Utloggad Cummins

SV: Honda trx500fpa - slirar / trött växellåda
« Svar #5 skrivet: 17 april 2017 kl. 03:46:16 »
Du har väl gjort det du kunnat med oljebyte.
Du skrev så här i första. Han har inte kört med de manuella växlarna utan använt låg automat-läget.
Automat läget är hydrostat, dödar du moder så dör barnen med tyvärr.

Skulle du välja att byta in den, så märker dom nog rätt fort vad som är fel redan där, så du behöver nog inte oroa dej allt för mycket av ditt samvete.

Om du vill få nått för den så sälj privat och var riktigt ful i fan, det fungerar alla andra är ju det.
Ett tips, ingen atv är gjord för nån kärra med egendrift, för atv är inte byggd för det, du har ju ändå haft det bästa men det håller ju inte, byt in till nån liten 4wd traktor istället.   
Ltr 450 Egen design Ny besiktad dä ni.

Utloggad Lonn

SV: Honda trx500fpa - slirar / trött växellåda
« Svar #6 skrivet: 19 april 2017 kl. 22:27:19 »
Får kanske bli ett inbyte eller helt enkelt skippa att dra tyngre vagnar.
Jag är medveten om att en atv inte är riktigt anpassad till att dra riktigt tunga lass, dock är den smidig och är betydligt snabbare att ta sig fram i skogen jämfört mot våran stora skogstraktor.

Tack för svaren  ()p
Honda Trx500fpa

Utloggad Honda-Robban

  • Kyrkvaktmästare samt Honda power produkter åf mm mm.!!
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 882
  • Totalt antal gillanden: 97
  • Kön: Man
  • HONDA NÖRD...!!!!
    • Visa profil
SV: Honda trx500fpa - slirar / trött växellåda
« Svar #7 skrivet: 17 november 2017 kl. 13:21:16 »
Hej.

Hoppas det har gått bra med maskinen. Jag har ej varit så aktiv på ett tag här men sitter nu o läser igenom lite.

Blir fundersam över hur någon kan rekommendera att sälja den o lura någon annan att köpa en maskin som inte fungerar perfekt.  :hmmm:

Symtomen du beskriver är liknande med att fel olja har hamnat i den. Då slirar kopplingen på detta viset.
Likaså är dessa maskiner liksom många andra i behov av god service o allra helt hydrostat maskinen. Har detta slarvats med kan koppling med ta stryk. Det är en slung koppling i oljebad. Oftast ligger problemet i just kopplingen, den är sliten eller fel olja...
Vill man få mer bett i kopplingen på dessa kan man köra med q8 racing olja och självklart för våtkoppling.

Skulle vara intressant att vetahur det gick för dig med detta.


Mvh Robban
Honda Rancher 420fpm -15
Apollo Renegade 125cc -16
Honda Civic ek3 - 00
Honda Civic Eu7 - 2001
Honda Nsc50r - 2018
Honda Type R Ep3 - 04
mm..
Plus lite annat som Honda gräsklippare, röjsåg, elverk, Honda kalsonger mm mm.  ()p

Utloggad Lonn

SV: Honda trx500fpa - slirar / trött växellåda
« Svar #8 skrivet: 7 december 2017 kl. 11:09:05 »
Tjena Robban!
Än så länge har det inte hänt så mycket, jag använder maskinen som vanligt förutom att dra något efter den.
Den har ju ett par år på nacken, jag har för mig att min far skötte servicen i början men den sista tiden är det sparsamt med det. Att han har fyllt på lite olja (av fel sort) är absolut inte omöjligt. Som jag nämnde köpte jag Hondas eget servicekit och bytte men upplevde ingen större skillnad.
Ska testa racingolja, upplever jag ingen skillnad får jag nog ta på mig overallen och byta kopplingen. Går det att få tag på slitdelarna eller är det en helt ny koppling som gäller?

Mvh Anders
Honda Trx500fpa

Utloggad Honda-Robban

  • Kyrkvaktmästare samt Honda power produkter åf mm mm.!!
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 882
  • Totalt antal gillanden: 97
  • Kön: Man
  • HONDA NÖRD...!!!!
    • Visa profil
SV: Honda trx500fpa - slirar / trött växellåda
« Svar #9 skrivet: 7 december 2017 kl. 12:15:36 »
Det går alldeles utmärkt att få tag på slitdelar.
Ja testa med annan olja ochså för att se om just koppling reagerar olika. Honda oljan är bra men man får bättre klipp i kopplingen med en lite aggressivare olja.
Troligen löser det inte ditt problem men ett bra steg i felsökningen.   
Honda Rancher 420fpm -15
Apollo Renegade 125cc -16
Honda Civic ek3 - 00
Honda Civic Eu7 - 2001
Honda Nsc50r - 2018
Honda Type R Ep3 - 04
mm..
Plus lite annat som Honda gräsklippare, röjsåg, elverk, Honda kalsonger mm mm.  ()p

 


Online just nu.

129 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 177. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme