Nu har jag lyckats byta lameller men råkade tyvärr penetrera "tratten" med donet, så nu behöver denna bytas ut.Jag testade att lägga i en växel och rulla fyrhjulingen men det verkar fortfarande som om kopplingen ligger i hela tiden. Lamellkorgens "innanmäte" (ej lamellerna) roterar men inget annat. Vad kan detta bero på (har utan resultat testat att avspänna fjädrarna i lamellhuset)? Är denna typ av våtkoppling beroende av en större mängd olja (har oljedränkt lamellerna) för att fungera? Kanske var det inte lamellerna som orsakade felet ändå (ATV'n rörde sig inte ur fläcken trots ilagd växel)?
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)Tratten är dessvärre totaldemolerad. När den gått sönder så knackade jag bort den helt varpå det gick lättare att dra loss muttern.Lameller och mellanskivor tycks inte i något läge vara sammantryckta. Armen som kopplingswiren går till trycker in den lilla pinnen som ses i figuren.
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)Jag har lagt i lamell - mellanskiva - lamell - mellanskiva etc. Mellanskivorna träs på med hjälp av kuggmönster och lamellerna passar bara in i lamellkorgen i vissa lägen (pga "flikar" perifert). Mer än så har jag inte tänkt på vid monteringen.Jo, staget trycker in pinnen (som är lös) när kopplingen aktiveras. Förstår inte riktigt vad du menar med glidlager på transkåpa. Kan du avgöra detta om jag tar bilder som visar successiv demontering av kopplingen?
Yes! Jag upptäckte felet. ÅF skickade med en lamell och en mellanskiva för lite. Testade med de minst slitna av de gamla och nu fungerar kopplingen som den ska.Dock kvarstår problemet med den trasiga oljepumpen. Vad händer om man kör motorn utan denna? Totalras?
Hittade till slut manualen...(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)Enligt denna så är det oljefilterhuset och som du så riktigt anade så är oljepumpen det andra "huvudet" som man ser. Utan oljefilter kan man väl köra ett tag ändå (till dess att nytt oljefilterhus kommer)? Har en isbana på sjön så det kliar i gastummen... Men det klart, oljan tycks ju gå via filtret vidare in i kanaler i kåpväggen. Kanske filterhuset behövs ändå? :?
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️