ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: Nedris skrivet 28 december 2007 kl. 00:23:13

Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: Nedris skrivet 28 december 2007 kl. 00:23:13
Hej!

Har en 200 cc Kina-ATV och försöker byta kopplingslameller på denna. Problemet är att en svampliknande del av oljepumpen(?) sitter ivägen så att jag inte kan dra ut de gamla lamellerna. "Hatten" på denna svampliknande del verkar gå att dra ut från axeln bara jag får loss en form av mutter som sitter gängad på axeln. Jag har inget verktyg som passar för detta. Kan någon tipsa om hur jag bör gå tillväga? Muttern ser ut som på bilden, ungefär.
(http://www.webbskaparna.com/oljepump.jpg)
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: shivaxl skrivet 28 december 2007 kl. 00:50:49
Ett don kanske!!!  Vill inte mycket till för att dom ska släppa dom där!
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: Cummins skrivet 28 december 2007 kl. 01:00:40
Ta ett rör med lika diameter som muttern och sen tar man svetsen och gör fyra punkter som passar i spåret på muttern. I andra ändan av röret ta en vanlig bult och svetsa fast som ett verktyg passar på. Lycka till. :D
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: daffan skrivet 28 december 2007 kl. 04:04:15
Du har ingen haknyckel till stötdämparna ? Den kanske passar...om du kommer med den dvs. Annars brukar det funka med ett don å knacka loss dom.
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: olle arboga skrivet 28 december 2007 kl. 08:41:12
RÖRTÅNG=brutalmek men funkar ofta
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: Eatv skrivet 28 december 2007 kl. 10:38:31
Hejsan..
Muttern sitter i din lamelllkorg som jag förstått
sitter den i inre så äre ju inga problemm ed att byta lameller så då antar jag att den sitter på pressurplate alltså plattan över lamellerna..
Ta ett rör med rättt rör diameter gör 4 st svetslopper som är stora ej för små..
kapa rörer i 30mm sätt sedan 1st mutter i änden så du kan
dra loss den med en mutterdragare
inget annat..
Rörtång använder rörkrökare..

När du skall sätta dit detta igen mutterdragare och locktite..

Lycka till..
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: Nedris skrivet 28 december 2007 kl. 13:01:49
Tack för alla tips. Då muttern sitter nedsänkt så kommer jag nog bara åt den med ett rör (för det verkar ju som det inte finns något standardverktyg för detta). Muttern sitter inte i anslutning till lamellkorgen (se bild).
(http://www.webbskaparna.com/oljepump2.jpg)
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: shivaxl skrivet 28 december 2007 kl. 20:17:29
Citat från: "Nedris"
Tack för alla tips. Då muttern sitter nedsänkt så kommer jag nog bara åt den med ett rör (för det verkar ju som det inte finns något standardverktyg för detta). Muttern sitter inte i anslutning till lamellkorgen (se bild).
(http://www.webbskaparna.com/oljepump2.jpg)


Är lamellkorg vänd uppochner? När man kopplar så lyfts korgen och inte tryckplatta va?
Lameller ligger i korgen, och det som håller kvar lameller i korgen är ett stålbläck!
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: Nedris skrivet 29 december 2007 kl. 01:09:40
Bilden är lite förenklad. Lamellerna ligger i lamellkorgen och måste träs av i riktning mot dig när du ser bilden. Har varit i kontakt med ÅF som säger att dom tillverkat en passande hylsa från en krafthylsa men att det nog också går bra att knacka loss muttern med ett don, precis som du föreslog shivaxl. Ursäkta min okunskap, men vad är ett don?

Har köpt en krafthylsa som jag börjat fila på men detta kommer nog att ta en evighet. Kanske skulle försöka med ett s k don ändå.
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: M_M skrivet 29 december 2007 kl. 08:36:32
Ett don är helt enkelr en "pinne" i härdat stål, men finns även i mässing och kanske koppar. Diameter och längd på donen finns det ett uppsjö av, och även satser med diverse olika dimensioner finns.
I ditt fall skullle jag använda ett don av stål, längden och diametern måste du själv bestämma utifrån situationen.
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: Nedris skrivet 29 december 2007 kl. 12:39:05
Är "don" och "dorn" samma sak?
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: Nedris skrivet 29 december 2007 kl. 15:43:47
Nu har jag lyckats byta lameller men råkade tyvärr penetrera "tratten" med donet, så nu behöver denna bytas ut.

Jag testade att lägga i en växel och rulla fyrhjulingen men det verkar fortfarande som om kopplingen ligger i hela tiden. Lamellkorgens "innanmäte" (ej lamellerna) roterar men inget annat. Vad kan detta bero på (har utan resultat testat att avspänna fjädrarna i lamellhuset)? Är denna typ av våtkoppling beroende av en större mängd olja (har oljedränkt lamellerna) för att fungera? Kanske var det inte lamellerna som orsakade felet ändå (ATV'n rörde sig inte ur fläcken trots ilagd växel)?
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: shivaxl skrivet 29 december 2007 kl. 16:51:37
Citat från: "Nedris"
Nu har jag lyckats byta lameller men råkade tyvärr penetrera "tratten" med donet, så nu behöver denna bytas ut.

Jag testade att lägga i en växel och rulla fyrhjulingen men det verkar fortfarande som om kopplingen ligger i hela tiden. Lamellkorgens "innanmäte" (ej lamellerna) roterar men inget annat. Vad kan detta bero på (har utan resultat testat att avspänna fjädrarna i lamellhuset)? Är denna typ av våtkoppling beroende av en större mängd olja (har oljedränkt lamellerna) för att fungera? Kanske var det inte lamellerna som orsakade felet ändå (ATV'n rörde sig inte ur fläcken trots ilagd växel)?


Är "Tratten" lite kantstött så gör inte detta något,
Är det fortfarande  urkopplat? Lameller rör sig inte men mellan skivorna gör det, Det är mellanskivorna som snurrar när "innanmäte" snurrar, när kopplingen "nyper" åt så trycks lameller mot mellanskivor och den börjar driva!
Hur är det med armen som kopplings wiren går till? Har du ett stag som går genom båda motorhalvorna eller sitter denna axel på transkåpan?
Kan du inte ta en bil på hur det ser ut!
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: Nedris skrivet 29 december 2007 kl. 17:15:01
(http://www.webbskaparna.com/clutch1.jpg)

Tratten är dessvärre totaldemolerad. När den gått sönder så knackade jag bort den helt varpå det gick lättare att dra loss muttern.
Lameller och mellanskivor tycks inte i något läge vara sammantryckta. Armen som kopplingswiren går till trycker in den lilla pinnen som ses i figuren.
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: shivaxl skrivet 29 december 2007 kl. 17:26:50
Citat från: "Nedris"
(http://www.webbskaparna.com/clutch1.jpg)

Tratten är dessvärre totaldemolerad. När den gått sönder så knackade jag bort den helt varpå det gick lättare att dra loss muttern.
Lameller och mellanskivor tycks inte i något läge vara sammantryckta. Armen som kopplingswiren går till trycker in den lilla pinnen som ses i figuren.


Har du fått lamellerna rätt?
När du lägger i lamellerna så ska dom ligga på ett specielt sätt, Du märker när dom ligger rätt, Lameller ligger mot mellanskivorna, Är du säker på att staget trycker och inte drar! För fjädrar är monterade så att det ser ut som att tryckplatta pressas inåt vid drivinig!
Sitter det ett glidlager på transkåpa, Mitt imot där lager och tryck/drag stag möts?
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: Nedris skrivet 29 december 2007 kl. 17:45:49
(http://www.webbskaparna.com/clutch2.jpg)

Jag har lagt i lamell - mellanskiva - lamell - mellanskiva etc. Mellanskivorna träs på med hjälp av kuggmönster och lamellerna passar bara in i lamellkorgen i vissa lägen (pga "flikar" perifert). Mer än så har jag inte tänkt på vid monteringen.
Jo, staget trycker in pinnen (som är lös) när kopplingen aktiveras. Förstår inte riktigt vad du menar med glidlager på transkåpa. Kan du avgöra detta om jag tar bilder som visar successiv demontering av kopplingen?
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: shivaxl skrivet 29 december 2007 kl. 20:21:01
Citat från: "Nedris"
(http://www.webbskaparna.com/clutch2.jpg)

Jag har lagt i lamell - mellanskiva - lamell - mellanskiva etc. Mellanskivorna träs på med hjälp av kuggmönster och lamellerna passar bara in i lamellkorgen i vissa lägen (pga "flikar" perifert). Mer än så har jag inte tänkt på vid monteringen.
Jo, staget trycker in pinnen (som är lös) när kopplingen aktiveras. Förstår inte riktigt vad du menar med glidlager på transkåpa. Kan du avgöra detta om jag tar bilder som visar successiv demontering av kopplingen?


Hur verkar det om du lägger i växel och putter på den när kåpan är borta!
Det brukar sitta en tapp i kåpan som snurrar med vid urkoppling! Mer ett trycklager kan man säga
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: Nedris skrivet 29 december 2007 kl. 22:20:13
Yes! Jag upptäckte felet. ÅF skickade med en lamell och en mellanskiva för lite. Testade med de minst slitna av de gamla och nu fungerar kopplingen som den ska.

Dock kvarstår problemet med den trasiga oljepumpen. Vad händer om man kör motorn utan denna? Totalras?
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: shivaxl skrivet 29 december 2007 kl. 22:45:32
Citat från: "Nedris"
Yes! Jag upptäckte felet. ÅF skickade med en lamell och en mellanskiva för lite. Testade med de minst slitna av de gamla och nu fungerar kopplingen som den ska.

Dock kvarstår problemet med den trasiga oljepumpen. Vad händer om man kör motorn utan denna? Totalras?


Aa :) Tyckte det var ett för stort gap i nedre delen av korgen :)
Du ska inte köra utan oljepumpen då denna pumpar oljan till ventiler och övriga delar i motorn. Men är du säker på att det är oljepumpen som är paj? Pumpen brukar inte sitta så högt upp i dessa motorer utan långt ner, Säker på att det inte är pumpen som sitter innanför skyddskåpan på bilden!, Kolla om det sitter ett stålfilter under detta skydd, Gör det och det är en kanal upp upp till det drevet bakom kåpan så är det pumpen som sitter där bakom, Har du varvräknare på den där maskinen? Isåfall kan det vara drevet till mätaren som har gått paj, Kolla om drevet bakom kåpan snurrar när du drar runt motorn,
Om det där plastdrevet är till pumpen så bör nog kineserna tänka om, Det är ett drev till oljepumpen som man vill ska gå sönder sist om det händer något med en motor!
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: Nedris skrivet 29 december 2007 kl. 23:25:24
Den är inte gjord i plast men verkar definitivt inte hållbar. Någon kornig legering verkar det som. Jag tror att det är oljepumpen. På bilden nedan ser man överst själva "pumpen". På framsidan av denna sitter en fjäderspänd liten cylinder som ligger an mot det hål som visas med pilen i andra bilden. När denna så hålls i intryckt läge (som jag tror att den gör när kåpan är monterad) så bildas en öppen kanal ut från axeln till själva pumpen och vidare in i kanaler i kåpan. Kan detta bara vara en del av "oljedistributionssystemet" och inte själva oljepumpen?
Har ingen varvräknare.
(http://www.webbskaparna.com/opump.jpg)
(http://www.webbskaparna.com/opump2.jpg)

Tack för att du tar dig tid att besvara mina frågor!
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: Nedris skrivet 29 december 2007 kl. 23:56:45
Hittade till slut manualen...
(http://www.webbskaparna.com/opump3.jpg)

Enligt denna så är det oljefilterhuset och som du så riktigt anade så är oljepumpen det andra "huvudet" som man ser. Utan oljefilter kan man väl köra ett tag ändå (till dess att nytt oljefilterhus kommer)? Har en isbana på sjön så det kliar i gastummen...  :D

Men det klart, oljan tycks ju gå via filtret vidare in i kanaler i kåpväggen. Kanske filterhuset behövs ändå?  :?
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: shivaxl skrivet 30 december 2007 kl. 00:20:03
Citat från: "Nedris"
Hittade till slut manualen...
(http://www.webbskaparna.com/opump3.jpg)

Enligt denna så är det oljefilterhuset och som du så riktigt anade så är oljepumpen det andra "huvudet" som man ser. Utan oljefilter kan man väl köra ett tag ändå (till dess att nytt oljefilterhus kommer)? Har en isbana på sjön så det kliar i gastummen...  :D

Men det klart, oljan tycks ju gå via filtret vidare in i kanaler i kåpväggen. Kanske filterhuset behövs ändå?  :?


Men vad smart att placera filtret efter pumpen på en sådan här då, Smart att dra igenom skiten genom pumpen innan filtret: ) ,
Om du kollar under din pil som du har gjort, Och där pumpen kommer, det som är öppet där! Där kommer det ett stag med en fjäder va? Denna ställer du oljetrycket med, Delvis, Lägger du på en T.ex bricka under fjädern så höjer du trycket.
Dock så verkar det som att oljan inte trycks direkt ifrån pumpen ut i kanalerna till toppen, Utan det går igenom filtret och sen ut i kanalen, om du kollar på din första bild här över, och den delen som säts ytterst på filtret, Den del som skruvhuvedena kommer imot, Hålet i mitten där ligger som jag fattar det som mot kanalhålet i transkåpan, Jag är inte säker på att du kommer ha någon olja upp till ventilerna om du kör utan filter, Jag antar att pumpen kommer pumpa ut det som den suger upp ut i transkåpan igen, Får den kanal som går i transkåpan möts upp av en kanal i blocket va? Detta är jag nästan 100% säker på kanalen upp till vippar/ventiltryckarna/kammen.

Blev lite rörigt nu ; hoppas du fattar, Jag är lite trött nu så jag ska ge mig ut i garaget och skruva lite så att man blir klar i skallen igen :)
Titel: Verktyg vid lamellbyte?
Skrivet av: Nedris skrivet 30 december 2007 kl. 15:06:34
Jo, kanalerna fortsätter i blocket. Låter som en god idé att vänta med körning till dess att jag fått ett nytt oljefilterhus. Enligt en tysk sida så kallas den här typen av filter för centrifugalfilter. Är det alltså meningen att man ska "tömma" filterhuset med jämna mellanrum? För metallpartiklarna borde ju ansamlas i periferin i och med att själva huset roterar.