ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: foenik skrivet 10 november 2018 kl. 18:23:52

Titel: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 10 november 2018 kl. 18:23:52
Köpte mig en Linhai 260B 4x4 -2007 idag, väl där fick jag reda på att han bytt kolv och kolvringar för dom hade kört den varm (det var ju så dags när man kört 1½h enkel).

Nu undrar jag om det är stålfoder eller nikasilade foder på dessa? För han hade henat cylindern, är det nikasilat lär jag köpa en ny cylinder annars kommer det gå ner sig väldigt snart skulle jag gissa på.

Hittade cylkit inkl kolv för 900kr i Kina så är ju inte hela världen.
Visade ju sig vara en kopia av Yamaha Majesty 250 scootermotorn, så finns mängder med reservdelar att tillgå, billiga sådanna.
Länk:
https://www.aliexpress.com/item/Chinese-Scooter-VOG-250-260-DE250-Roketa-MC-54-JCL-250-Znen-Jonway-YY250T-LH170MM-70mm/1378519320.html?spm=2114.10010108.1000014.2.1186622eYSSH2S&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.106568.000000000000000&scm_id=1007.13338.106568.000000000000000&scm-url=1007.13338.106568.000000000000000&pvid=a2c5def0-0309-411a-ae35-cb6d285c87fd


Titel: SV: Linhai 260B -07 | några funderingar..
Skrivet av: Svart skrivet 13 november 2018 kl. 10:51:45
Jag har goda erfarenheter av Tomatrading för reservdelar till min Linhai. Verkar inte ha cylinder tillgänglig i shoppen nu men ring och kolla. Det gjorde jag när jag ville rådgöra inför kopplingsbyte och han är kanon.

https://www.tomatrading.se/category.html/linhai-260-300?Pagenum=1&Pagerows=36 (https://www.tomatrading.se/category.html/linhai-260-300?Pagenum=1&Pagerows=36)


Atvstore skulle jag hålla mig långt borta från, de svarar inte och skickar inte det jag har beställt.
Titel: SV: Linhai 260B -07 | några funderingar..
Skrivet av: foenik skrivet 13 november 2018 kl. 15:31:35
Jag har goda erfarenheter av Tomatrading för reservdelar till min Linhai. Verkar inte ha cylinder tillgänglig i shoppen nu men ring och kolla. Det gjorde jag när jag ville rådgöra inför kopplingsbyte och han är kanon.

https://www.tomatrading.se/category.html/linhai-260-300?Pagenum=1&Pagerows=36 (https://www.tomatrading.se/category.html/linhai-260-300?Pagenum=1&Pagerows=36)


Atvstore skulle jag hålla mig långt borta från, de svarar inte och skickar inte det jag har beställt.


Mailade kinesen på Aliexpress och det var rätt cylinder, har också läst mig till här på forumet att det enda som skiljer mellan 260 och 300 är cyl+kolv så då kan man lika gärna köpa 275cc cyl + kolv och få lite mer effekt på köpet.
Men jag tror inte det ska behövas, vikten är 3.22kg på cylpaketet och det torde innebära att den är i gjutjärn och inte aluminium, med andra ord 'foder' och torde således inte vara nikalisat.
Ska dock byta olja om någon timma, är där minsta spår av metall blir det att beställa ny cylinder.

Ska ha tomatrading i åtanke om det är något mindre man behöver snabbt, annars är det rätt jäkla mycket dyrare att handla där.
Hittade en bra säljare på Ebay som hade massa hemma, en variatorrem kostade 120kr, inkl frakt, atvstore tror jag det var skulle ha 1200 för samma..

Har även förstått varför batteriet dras ut, winchen är alltid på, ska sätta en huvudbrytare där, hemskt störande när det drar ut batteriet.

Upptäckte idag att det är ett 'linkande' ljud fram, felsökning lär fortgå ikväll, man är ju livrädd efter att ha läst här på forumet att skruvarna till kronhjulet släpper i framdiffen, funderar på att skruva ner den och loctita alla skruvar, såg att en ny framdiff låg på runt 8000,-
UPPDATERING:
Det är bromsklossen som rör på sig, det är kanske 3mm glapp i hålet mot stiften där dom sitter fast, är det normalt?
Det går alltså att flytta på dom framåt eller bakåt, jag kan ju tänka mig dom ska vara flytande men 3-4mm verkar mycket?

Monterade även en ledramp idag, hemskt vad dåligt ljus det är orginal, att det ens är lagligt att köra med på vägen...

[ Invalid Attachment ]
Viss skillnad mot orginalljuset, ändå bara en billig kinaramp för 160kr inkl frakt xD
Titel: SV: Linhai 260B -07 | några funderingar..
Skrivet av: Svart skrivet 14 november 2018 kl. 13:52:01
Med så bra priser skulle jag vilja köpa på mig ett lager av bra att ha-grejer... Får undersöka det. Du får gärna dela med dig av vad det är för säljare om du har lust :)

Jag har beställt ett extraljus till min med, är det mörkt hittar jag den ju inte om motorn stannar så jag inte hör den... :)
Titel: SV: Linhai 260B -07 | några funderingar..
Skrivet av: foenik skrivet 14 november 2018 kl. 14:03:29
Med så bra priser skulle jag vilja köpa på mig ett lager av bra att ha-grejer... Får undersöka det. Du får gärna dela med dig av vad det är för säljare om du har lust :)

Jag har beställt ett extraljus till min med, är det mörkt hittar jag den ju inte om motorn stannar så jag inte hör den... :)

Skickar ett pm med länken ikväll eller imorgon, han har bara 3 variatorremmar hemma just nu, och jag ska köpa två av dom, men väntar svar på om han även hade inre styrleder!
Mätte min rem idag och den var 22.1mm, vet inte vad gränsen för väldigt sliten går?
Men den ska ju vara 23mm så helt fräsch antar jag den inte är, likabra att byta och så vill man ju ha en i reserv!

Bytte även oljan igårkväll, total vansinnig innan jag var klar, vem uppfann filterhållaren med fjäder... och olja överallt när man försökte tömma utan att ta bort hasplåten...  :(veryangry):
Inte helt genomtänkt, av varken tillverkaren, eller mig.. skulle va lite lat och det fick man ångra bittert!

Gick även över och försökte hitta smörjpunkter, men hittar bara på kardanen, inte en enda fettnippel utöver det lyckas jag lokalisera?
Va i hela helsike?! Kan inte hitta några avbrytna heller, det verkar inte finnas några helt enkelt? Vem bygger något så?
Enligt manualen ska det finnas på länkarmar fram, hittar inga, även på styrlederna, hittar inga.
Skulle tydligen finnas på swingen, ska leta lite i em om jag kan hitta dom.

Nej de här gamla modellerna har dom inte lyckats speciellt bra med, hade jag betalat nypris på en sådan här hade jag grämt mig!
Vartenda kontaktstycke är öppet och man bara väntar på att elektroniken ska gå bananas...
Nu betalade jag bara 13.000, vilket är ett helt okej pris eftersom det ringde 3ggr på 10min medans jag var och handlade den, plus att den har både winch och plog, och faktiskt fungerar utan några uppenbara fel samt är besiktigad i år.
Nu låter jag kanske väldigt negativ, förstå mig rätt, det verkar vara helt okey maskiner, till det billiga priset åtmindstonde, till det dyra hade jag som sagt grämt mig över kvalitén.
Denna kan inte ha gått mycket mer än 100h och inre styrlederna är tvärslut (det är orginaldäcken som sitter på och dom ser inte ens slitna ut).

Har läst igenom alla trådar som är något intressanta ända bak till 2006 och det verkar vara genomgående problem med startrelän (lösning silikona i skarven), tändningslås (bomba med wd40), stator (laddproblem på både stator och tändningslås), samt bultar som skruvar loss sig tex dom två bakre på växellådan, samt att diffbultarna fram lossnar och spränger diffhuset, likaså motorn till 2/4wd som slutar fungera.
Vill man ha uppflyttat varvstopp klipper man tråden som sticker ut på CDI boxen (den går på baksidan och är ingjuten, som ett U går den) då får man 1000rpm till, osäker på om det gällde på -07 också eller om det var <-06
Startproblem kan vara fryst microbrytare på fotbroms eller handbroms, tydligen vanligt om dom står i kallgarage (bromsljuset måste lysa för den ska starta skriver dom).

Tänkte beställt nytt munstycke till förgasaren men efter att ha tittat under skalet så insåg jag att SÅ intresserad är jag inte av en hk mer, att man ska behöva plocka ner halva hjulingen för att komma åt fuggen  :whip:
Vill man ha mer effekt så är det att öppna upp liftfilter boxen, större munstycke (KENHAI) 140-160 beroende på vilken ljuddämpare man monterar, orginalet flödar skit!

När jag ändå skriver en mindre novell kan man ju redogöra för alla som plockar bort sina variatorvikter och tror att det gör någon nytta, se filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=uAm1MW2f8H0
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 frågor samt tips och tricks
Skrivet av: Svart skrivet 14 november 2018 kl. 14:54:28
Fint (med länken)!

Ja du den där oljepluggen... Jag såg fjädern på sprängskiss men blev ändå skapligt överraskad kan jag säga. Sen bytte jag oljan i samband med ett packningsbyte och lyckades på nytt skicka iväg både fjäder och plugg ner i oljeuppsamlingen. Nästa gång kanske jag har lärt mig...
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 frågor samt tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 14 november 2018 kl. 15:53:26
Fint (med länken)!

Ja du den där oljepluggen... Jag såg fjädern på sprängskiss men blev ändå skapligt överraskad kan jag säga. Sen bytte jag oljan i samband med ett packningsbyte och lyckades på nytt skicka iväg både fjäder och plugg ner i oljeuppsamlingen. Nästa gång kanske jag har lärt mig...



Hade ju hellre sett ett riktigt oljefilter, men tydligen räcker det, har ägt tiotal kinesmaskiner som sett ut som dom passerat ett krig, men motorn spinner lika fint, trots att vartenda en har missköts, har tömt ut flera st där det bara varit bensin kvar eller det har varit som tuggummi, ett under att dom inte rasat anser jag.
Men ska tydligen en hel del till för det ska pajja, så ibland undrar jag hur folk lyckas ha ihjäl saker?!


LÄNK TILL EBAY FÖR BILLIGA DELAR!
https://www.ebay.com/sch/m.html?_ssn=chinascooterparts2014&LH_PrefLoc=2&_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=linhai&_sacat=0

Beställde 2 variator -remmar, extra startrelä, extra cdi-box och extra laddningsregulator, 800kr inkl frakt.
Sen kommer ju postnords 75kr på det samt några kr i tull, men allt har kostat vad en enda rem kostar i Sverige :)
Anledningen att jag har köpt extra delarna är för att jag köpte hjulingen av  två anledningar, den primära är att rasta min Siberian husky vintertid när det är snö och halt, och sekundärt att skotta då jag bor på landet, tänker inte bli ståendes utan den i vinter pga skitsaker, vägrar betala dom svenska priserna på fjuttiga reservdelar.


Körde förresten min första offroad idag, ser kanske inte så vanskligt ut men kan berätta att det var rejäla gropar, massvis med sten och trädstammar och hyfsat med lut på sina ställen, mäkta imponerad av hur det tar sig fram, nu förstår jag vad alla menar, och effekten räcker gott o väl till att klättra fram med trots sina ynka 21hk och att det bara driver på 3hjul, hade gärna sett en diffspärr men då får man ju kliva upp en del i pris :)
Förstår nu även vad alla menar med backen, den är väl högt växlad när man kör i terräng, hur tänkte ingenjören där..

[ Invalid Attachment ]

Har även hittat endel nyttiga filmer på tuben.

Byta olja i diffar fram och bak:
https://www.youtube.com/watch?v=eYRy9uaXjuw

Byta koppling:
https://www.youtube.com/watch?v=ZjdeyyVEj5s

Byta kolv:
Del 1 https://www.youtube.com/watch?v=77ti2ThFthM
Del 2 https://www.youtube.com/watch?v=ro5R1krahrU

Ställa kam-timing:
https://www.youtube.com/watch?v=-ivPiHJFjEw


Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 frågor samt tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 15 november 2018 kl. 15:14:17
Fick monterat en huvudbrytare till vinchen, dom har kopplat den på direktström från matningen till startrelät, är det så orginal? Inte konstigt den drar ur batterierna.
Skulle vilja säkra av den, för där är ingen säkring nu, möjligtvis det sitter en fram på vinchen men jag vill ha en innan huvudströmbrytaren.
Så min fråga är, hur stark säkring behöver man? Den drar ju rejält med ström vad jag har förstått.

Placeringen av min nya huvudbrytare är väl inte den mest optimala, men kabeln räckte inte till något annat samt där var ont om plats under skalet,, så det fick helt enkelt bli där.
Gjorde en latmask -installation  :dntknow:

[ Invalid Attachment ]
Upptäckte även att hjullagren fram glappade rejält, så blev att dra åt dom också.
TIPS:
Dra inte åt för hårt, det ska bara ligga ann, annars skär det ihop!
[ Invalid Attachment ]

Tycker det glappar lite här o var i framvagnen, kvalité det visste dom inte vad det var 2007...
Ska försöka gå över o ta lite i sänder, har ingen lust med att tappa ett hjul eller styrningen rätt vad det lider..

Tittade lite nogrannare fram på beläggen, ser ut som att bultskallen dom rider på är nött (fyrkantig numera) därav det rör på sig och det linkande ljudet uppstår, ska lossa oket imorgon och se om jag kan byta ut skruven.
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 frågor samt tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 16 november 2018 kl. 16:05:57
Köpte en packväska på Biltema och ett extra batteri som jag monterat i ena facket, ska ordna en ordentlig fastsättning, oroa er ej xD
Satt bara ett 10AH batteri på, så köpte ett till så nu har man iaf 20AH så man slipper ladda batteriet varannan dag nu i vinter, ledrampen drar ju 120w och sen ska man vinscha lite på det, lär behövas, troligen i underkant ändå.

Tog min första tur rätt ut i ingenstans ikväll, körde vilse haha, jäklar vad snabbt man tappar orienteringen när det är kolsvart ute, men såå imponerad hur det tar sig fram, kunde inte föreställa mig detta, djupt imponerad!

Har beställt 2st 18W LED jag ska ha till backljus, man ser ju noll i mörkret när man backar upptcäkte jag...
Snart helt redo för vintern, skönt! :)

[ Invalid Attachment ]
[ Invalid Attachment ]
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 frågor samt tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 17 november 2018 kl. 16:19:33
Då var oljan bytt i diffarna och det var inte en dag för sent, vattenskadad olja som kom ut.
Var osäker om det ska vara LS olja fram, så jag helgarderade mig och köpte det så man inte gör bort sig.
TIPS: Kör en sväng så oljan blir varm innan du tappar den (duktigt trög när den är kall)
TIPS2: Värm upp oljan du ska slå på i ugnen till 50C så går det x20 så snabbt att få i den.

Har även monterat innerskärmar av gummi/plast jag hade liggandes, förstår inte varför dom inte har innerskärmar org. kan ju spruta sten rakt in och spräcka motorn, mindre kul!

Efter jag var ute och körde någon mil igår så sträckte jag mig ner och kände på kylarslangarna resp. motorn.
Börjar bli osäker på om det cirkulerar riktigt så ska ta en koll på vattenpumpen/termostat, förra ägaren påstod han bytte termostaten och att den var skälet till att motorn nöp.
Är inte så säker på att vattenpumpen är fräsch jag.. Motorn var skållhet nere vid vevaxeln, toppen också, och vattenslangarna var ljumna, i min värld borde vattnet som cirkulerar hålla ungefär samma temp som åtmindstone toppen.

[ Invalid Attachment ]
[ Invalid Attachment ]
[ Invalid Attachment ]
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: Svart skrivet 17 november 2018 kl. 23:34:45
Vad du grejar, det är roligt att följa. Jag har en liknande sits med min 300 från -06 som jag köpte i risigt skick för några veckor sen men jag har inte gett mig på diffarna ännu. Eller vad de nu heter :) Har köpt hem olja och har väl tänkt göra det innan snön kommer.
Var det krångligt att fylla på olja fram?

Jag hade fått för mig att vischen var kopplad via tändningen men nu när du skrev om den så gick jag ut och testade och det var samma sak på min. Får bli en brytare för mig med. Du fastnar inte i din med knät?
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: vespa skrivet 18 november 2018 kl. 00:48:11
Tack för en riktigt trevlig tråd  ()p
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 18 november 2018 kl. 07:57:08
Vad du grejar, det är roligt att följa. Jag har en liknande sits med min 300 från -06 som jag köpte i risigt skick för några veckor sen men jag har inte gett mig på diffarna ännu. Eller vad de nu heter :) Har köpt hem olja och har väl tänkt göra det innan snön kommer.
Var det krångligt att fylla på olja fram?

Jag hade fått för mig att vischen var kopplad via tändningen men nu när du skrev om den så gick jag ut och testade och det var samma sak på min. Får bli en brytare för mig med. Du fastnar inte i din med knät?

Var busenkelt fram. 3/8" kort förlängare för att fylla på och kort + lång förlängare samt 10 hylsa för att tömma, 17 hylsa för att fylla på.
Tog väl 5min totalt.
Tänk på att öppna påfyllningen först så oljan har lite fart ur, annars är det vakuum.
Samt köra en sväng innan så oljan blir varm o rinner ut lättare.

Jag använder ju inte vinschen just nu, så nyckeln ligger i packväskan.
Men nej, jag var ute i skogen och körde och nyckeln satt kvar efteråt, men så är jag inte så lång, 175..

Förresten. Hittade du delarna du sökte?

Billiga tändstift:
https://www.ebay.co.uk/itm/4x-NGK-Copper-Core-Spark-Plug-DR8EA-7162/362290971869?epid=28002678591&hash=item545a3984dd:g:x7QAAOSwjI5ay18R:rk:4:pf:0

Har fått ihop 10mil nu på en vecka av blandad körning, jag är mest positivt överraskad får jag nog lov att säga.
Men jag står kvar vid att kvalitén är långt ifrån den bästa, även om den är bättre än typ Bashan  :lol:
Är dock övertygad att till min körning så kommer det fungera finfint då jag mest marschar fram i 20km/h på grusväg, det enda som oroar mig är kolvbytet förra ägaren gjorde, så jag tror det blir ett cylkit och renovera motorn nästa sommar, passar nog på o byter ramlager, oljepump, stator och öppnar upp och rengör motorn helt, det blir alltid metallspån när man kör ras som inte vill ut på en gång som kan landa olyckligt i senare skeden..
Likaså blir det att gå över framdiffen så inte skruvarna lossnar där.

Mycket kan man klandra kineserna för men bygga motororer är dom förvånansvärt bra på!
Det är väl kanske 2000 i delar, men med tanke på att en ny motor kostar 21000kr så är det en billig investering för att hojen ska fungera de kommande 10åren till hundrastning vintertid.


Tack för en riktigt trevlig tråd  ()p

Tack  ()p
Kan ju alltid försöka inspirera någon annan att gå ut och serva sin hoj istället för att lämna iväg det och bli rånad på kuppen...
Är ju löjligt vad firmorna tar betalt för jobb vem som helst klarar.


Bilder är ju roligare än text så bjuder på garagetbygget 2017/2018.
Kostnad 65.000kr, 64m2 isolerat garage med billift och gjuten platta.
Den största kostnaden var plattan (10k, samt porten 9k och billiften 19k).
Lärde känna en pensionerad snickare som hjälpte mig med att, tog ett helt år, otroligt omfattande att bygga till en gammal sned byggnad...

[ Invalid Attachment ][ Invalid Attachment ]
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: Svart skrivet 18 november 2018 kl. 17:39:43
Det låter överkomligt :) Tack för beskrivningen och bilderna. Ska bli kul att se när du delar på framdiffen, hoppas på fler bilder då :)

Jag har inga stora planer för min Linhai, ska ploga snö och dra lite vagn med jord och ved och så. I väntan på att hitta rätt vagn så har jag kört skottkärra hela helgen och handschaktat undan jord för ett bygge. Inte alls lika fint eller stort som ditt, det blev ju kanon.
Atvhuset har en gårdsvagn 800 som jag ska försöka åka och titta på näst de har en inne. Hoppas den är bättre byggd än de likadana som man kan hitta för 4500.
Fick kika på en Lejab ranger i veckan och habegäret är stort :)
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 19 november 2018 kl. 08:55:40
Det låter överkomligt :) Tack för beskrivningen och bilderna. Ska bli kul att se när du delar på framdiffen, hoppas på fler bilder då :)

Jag har inga stora planer för min Linhai, ska ploga snö och dra lite vagn med jord och ved och så. I väntan på att hitta rätt vagn så har jag kört skottkärra hela helgen och handschaktat undan jord för ett bygge. Inte alls lika fint eller stort som ditt, det blev ju kanon.
Atvhuset har en gårdsvagn 800 som jag ska försöka åka och titta på näst de har en inne. Hoppas den är bättre byggd än de likadana som man kan hitta för 4500.
Fick kika på en Lejab ranger i veckan och habegäret är stort :)

Blir såklart bilder på allt som händer och sker, men lär förhoppningvis dröja :)

Kostar det, så smakar det!
Någonsans får man ju dra gränsen, annars kan man likväl köpa en riktig traktor och vagn.
Grannen här gick o köpte ny ATV och timmerkärra för över hundringen, dårskap anser jag, han hade fått ett fint traktorekipage för samma pengar som är fem ggr så effektivt...

Tankade igen idag, 12mil, 7.5liter.
Lagom törstig maskin trots att jag mest fiser runt i 20km/h....
Hade hoppats på 0.4 men icke, min bil drar 0.48 landsväg, man undrar hur en 250cc kan vara så törstig.

Var förresten förbi Biltema idag och såg att dom hade utförsäljning på dem här, så det blev ett inköp, perfekt att ha i vinter när man rastar hunden i -25...
https://www.biltema.se/fritid/fritidsklader/handskar/handskar-med-varmeelement-2000037099
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 21 november 2018 kl. 21:09:38
Monterade 2st 18w sidoljus, rampen är alldeles för riktad framåt, man ser inte ett dyft när man ska svänga runt i mörkret.
Nu har man 180graders ljus framåt, tacksamt!  ()p

Skulle egentligen ha dom som backljus, men får väl beställa två till helt enkelt o hänga på där bak, ska ha dom på en separat knapp, används ju sällan men bra att ha när det väl gäller.

[ Invalid Attachment ]
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: Svart skrivet 21 november 2018 kl. 22:14:15
Läckert! Du blir bygdens ljus i vintermörkret :)
Du verkar inte ha brist på led-ramper av bilden att döma. Funkar säkert som backlampa också :)

Snart dags för mig att montera mina extraljus, det blir ju mörkt redan innan jobbet är slut för dagen. Funderar på att byta glödlamporna i orginallysena till led för stt spara ström. De är helt meningslösa ändå och den ena tänds bara när den är på humör, ser ut lite som en stor labrador som blinkar med ena ögat framifrån.
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 22 november 2018 kl. 17:51:54
Läckert! Du blir bygdens ljus i vintermörkret :)
Du verkar inte ha brist på led-ramper av bilden att döma. Funkar säkert som backlampa också :)

Snart dags för mig att montera mina extraljus, det blir ju mörkt redan innan jobbet är slut för dagen. Funderar på att byta glödlamporna i orginallysena till led för stt spara ström. De är helt meningslösa ändå och den ena tänds bara när den är på humör, ser ut lite som en stor labrador som blinkar med ena ögat framifrån.

Tog hem ett gäng när jag ändå beställde, vintern e lång många som behöver extraljus =)

Tänkte jag också skulle byta ut dom orginal, dom är verkligen värdelösa, när man kör allmänväg är det ju bra om man också ser något, i dagsläget tycker jag 30km är för snabbt med orginalljuset...

Passerade 16mil idag på 12dagar, kommer nog bli ett gäng mil innan vintern är över misstänker jag , cyklar ju fortfarande 1-2 rundor per dag så det kommer snabbt bli många mil när snön faller :headbang:

Har räknat lite på AH och watt, verkar som att jag kan räkna med 1.5-2h körtid innan jag kommer behöva ladda batterierna, allt annat än optimalt, nu kör ju jag dock bara 15min i stöten så det bekommer mig inte speciellt mycket.

Här ser man resultatet av 2x18 samt 120w led, gör på sig.

MED
UTAN


Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 26 november 2018 kl. 22:06:59
Blev oljebyte idag igen efter 18mil totalt, bara för att säkerställa att det inte är järnskrot i motorn, och allting så bra ut så nu kan man sluta oroa sig  :headbang:

Går i funderingarna på att köpa mig en nyare atv med delad bakaxel, denna har ju stel och river upp grusvägarna, vilket mina grannar inte kommer va glada över när dom upptäcker.
Vad tror ni man kan få för denna? Säljs ju inga så finns ju inget att jämföra med..
Kan man få 18-20 på en bra dag?
Från vilken årsmodell på Linhai är det delad bakvagn? Samt när kom den med diffspärr fram?

Idag kom även dom nya stiften hem, DR8EA.
Nu svarar den lite bättre på gasen, hade en tendens att missa lite med det gamla.
Såhär såg det gamla stiftet ut, ser väl bra ut tycker jag  ()p

[ Invalid Attachment ]

Blev en morgontur idag i -7C, gäller att klä på sig :-)
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: minigranis skrivet 27 november 2018 kl. 13:17:23
Du river väl nästan lika mycket med en maskin med delad axel, det du söker är ju någon diff, vill minnas att någon av tillverkarna har ju "turf" mode som är någon form av viscodiff i bakaxeln, var det Polaris kanske ?

Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: Svart skrivet 27 november 2018 kl. 13:25:34
Det här vet du säkert redan, men ändå:

En idé kan ju vara att sätta ena hjulparet i mitten och det andra i vägkanten så nöter du på ytor där det annars skulle kunna växa gräs, som är en av orsakerna till att man hyvlar grusvägarna ibland. Då skulle det kunna irritera mindre, men dina spår syns å andra sidan längre eftersom inga bilar packar ner dem där. Eller så kommer snö och tjäle snart och då är det ju lugnt ett tag :)

Hemmavid syns det mest när fyrhjulingar har svängt eller vänt på vändplanen, då gör det ju större skillnad mellan bakhjulen om axeln är stel.
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 27 november 2018 kl. 18:11:58
Du river väl nästan lika mycket med en maskin med delad axel, det du söker är ju någon diff, vill minnas att någon av tillverkarna har ju "turf" mode som är någon form av viscodiff i bakaxeln, var det Polaris kanske ?

Dom som har delat bakaxel har ju differential, LSD, limited slip differential.
Där kan hjulen snurra till en viss gräns i olika hstigheter innan den låser.
Det är vad jag är ute efter, när jag svänger eller vänder runt så gräver denna ner sig rejält, har lämnat flera riktigt fula spår upptäckte jag..

Det här vet du säkert redan, men ändå:

En idé kan ju vara att sätta ena hjulparet i mitten och det andra i vägkanten så nöter du på ytor där det annars skulle kunna växa gräs, som är en av orsakerna till att man hyvlar grusvägarna ibland. Då skulle det kunna irritera mindre, men dina spår syns å andra sidan längre eftersom inga bilar packar ner dem där. Eller så kommer snö och tjäle snart och då är det ju lugnt ett tag :)

Hemmavid syns det mest när fyrhjulingar har svängt eller vänt på vändplanen, då gör det ju större skillnad mellan bakhjulen om axeln är stel.


Problemet är just när jag vänder, och svänger, vissa vägar svänger kraftigt.
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: skogsbonne skrivet 27 november 2018 kl. 18:22:30
En delad bakaxel river lika mycket som en stel  om det inte sitter diff bak vilket det gör på väldigt få modeller så man kan köra med 1 hjulsdrift.

Polaris hade någon sådan modell och sen har cf och tgb någon
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 27 november 2018 kl. 20:23:05
En delad bakaxel river lika mycket som en stel  om det inte sitter diff bak vilket det gör på väldigt få modeller så man kan köra med 1 hjulsdrift.

Polaris hade någon sådan modell och sen har cf och tgb någon

Typiskt, jag trodde dom hade LSD allihop, men det kostar ju pengar så det kunde man väl räknat ut att dom inte hade..

Jaja, tack för informationen, då kan jag lägga ner planerna på det, vill inte lägga över 25k på en maskin när man bara ska ha det för hundrastning och lite skottning.
Rent vansinne att lägga 50+ på det...

Får väl helt enkelt anpassa min körning, är nöjd med maskinen i övrigt, mer för pengarna kommer man aldrig att få!
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 28 december 2018 kl. 18:26:46
50mil senare, får jag lov att säga att jag är nöjd med mitt köp :)

Bensinförbrukning är helt okej, tankat 30liter på 50mil, blir ungefär 300kr i månaden att rasta hunden, det kan man leva med!

Har laddat batterierna en gång efter jag installerade LED -ljusen, inte för att det behövdes utan för att jag gjorde det i förebyggande, var mer än hälften kvar, så tydligen laddar det hyfsat, dock kör jag utan det vanliga ljuset i skogen och bara LED'en igång, skönt att slippa kladda med laddning hela tiden!

Kom ju endel snö förlite sedan så har fått provplogat också, saknas ingen effekt inte, låg väl en dm ca kunde lätt köra i 25km/h utan att det suckade, inte för att man ska ploga så snabbt, bara farligt, var mest som ett test för att prova kraften.
Provade att ploga med 2wd men det var ingen höjdare, det går men man får verkligen satsa, med 4wd så är det ju en barnlek, trots att det bara driver på tre hjul :)

God fortsättning på er och gott nytt år!
Från en nöjd linhai -ägare!


[ Invalid Attachment ]
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: Hoffmeister2 skrivet 15 januari 2019 kl. 15:25:57
50mil senare, får jag lov att säga att jag är nöjd med mitt köp :)

Bensinförbrukning är helt okej, tankat 30liter på 50mil, blir ungefär 300kr i månaden att rasta hunden, det kan man leva med!

Har laddat batterierna en gång efter jag installerade LED -ljusen, inte för att det behövdes utan för att jag gjorde det i förebyggande, var mer än hälften kvar, så tydligen laddar det hyfsat, dock kör jag utan det vanliga ljuset i skogen och bara LED'en igång, skönt att slippa kladda med laddning hela tiden!

Kom ju endel snö förlite sedan så har fått provplogat också, saknas ingen effekt inte, låg väl en dm ca kunde lätt köra i 25km/h utan att det suckade, inte för att man ska ploga så snabbt, bara farligt, var mest som ett test för att prova kraften.
Provade att ploga med 2wd men det var ingen höjdare, det går men man får verkligen satsa, med 4wd så är det ju en barnlek, trots att det bara driver på tre hjul :)

God fortsättning på er och gott nytt år!
Från en nöjd linhai -ägare!


 [ Attachment ]

En fråga: vad är skillnaden mellan 260 och 260b?
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: Dannee70 skrivet 30 augusti 2019 kl. 21:12:32
Helt fantastiskt kul att hitta denna tråd, fick en likadan av en polare för kolven va väck, blev motiverad att laga den efter dina inlägg. har dock en 6x6 magnum polaris och en honda 450.  kul att testa lite gammal kina åka
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 16 oktober 2019 kl. 08:04:10
Helt fantastiskt kul att hitta denna tråd, fick en likadan av en polare för kolven va väck, blev motiverad att laga den efter dina inlägg. har dock en 6x6 magnum polaris och en honda 450.  kul att testa lite gammal kina åka

Kul att höra!
Sålde den sen i Januari, ville prova något lite fränare, köpte en TGB 550 2011.
(Såg att denna svarta var ute tillsalu precis, jag fick 24 för den, den kom ut för 27 och försvann efter några dagar, den stod sig bra i pris får jag säga!)
Det enda egentligen negativa med 260/300 är den undermåliga kopplingen från fabrik, men om folk hade kört på lågen när de arbetar istället för högen, så tror jag inte den är ett jätteproblem, kostar dessutom inte mer än typ 6-700kr för en ny i Kina och tar typ 30min att byta..

Bra skjuts i motorn på TGB men chassiet var under all kritik, och delarna var så dyra att man kunde gråta, ett simpelt oljefilter låg på 400kr, körde den en månad sen sålde jag den, tanken på om prylarna gick sönder gav mig nästan mardrömmar.
Dock var den sjukt rolig motormässigt, gick och åka på sladd rejält, men man studsade nästan av för chassiet var totalt felavstämd, det var som att åka utan fjädring!
Tydligen misslyckades de kapitalt med just 2011 års modell som jag lyckades köpa på mig...

Well well..
Köpte mig en Linhai 400 2010 förra veckan, är i princip samma som denna, ser lite annorlunda ut och är väl lite större cylinder, men det mesta verkar passa sinsimellan, vilket är otroligt smidigt, finns gott om delar till Linhai, till bra pris, köpte ett tändningslås i Kina precis, 250kr med frakt, tacksamt.
Har lite delar kvar också som jag tog hem till denna, typ variatorrem osv, lagom pris 120kr inkl frakt, när man kollar runt så ligger de ju på 1000-2500kr till andra modeller, helt galet.

Var lite go utrustning på denna, sitter dubbla winchar, stor packbox, handtagskydd, ska komplettera med ljusramper (beställt) och värmehandtag (ska handla om någon dag).
Lyckades även hitta en plog för 700,- på facebook marketplace bara ett par mil bort, gissa om jag var snabb dit!
Så nu ska jag göra samma resa med den nya, blir att gå över allting och ge det kärlek, för det är folk riktigt dåliga på, sen gnäller de på kinaskräp!
En sak jag får säga är dåligt med Linhai:erna, och det är att man inte kan smörja upp A -armarna, får se om jag behåller denna efter våren, isåfall blir det att köpa nya bussningar och borra in smörjnipplar, vilket man borde gjort från fabrik, för det är inte frågan om, utan när det börjar glappa fram & bak.

Motormässigt skiljer sig 260/300/400 inte jättemycket åt, 260 hade väl 21 och 300 22 har jag för mig, och 400an har drygt 26, men det märks skillnad absolut, 400an är enligt mig rätt lagom för hobbybruk, TGB 550n hade väl drygt 45 har jag för mig, det var för mycket, man bara härjade xD
Runt 30-35hk skulle jag säga vore optimalt!
TGBn fick jag tanka dubbelt så ofta som Linhaien, det var också en anledning att den böev såld, kör ju drygt två mil om dagen, det blir pengar på året.

[ Invalid Attachment ]
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 18 oktober 2019 kl. 12:09:58
Då var genomgången klar på maskinen, bytt alla oljorna, hade inte behövts med facit i hand men känns skönt att veta att allt är OK.
Rasa pga avsaknad av olja, eller skadad olja är så himla dumt, och dyrt!
Även fått monterat nya backspeglar för besiktningen, samt handtag och tumvärme, bästa investeringen ever!
Tog två strömtjuvar och kopplade in värmen på 12v uttaget i "motorhuven", simpelt!
Väntar på min främre ledramp och sidoljus, dyker väl upp i veckan, köpte ett backljus och knapp på Jula, var kampanj, så blir att montera det i dagarna, samt svetsa fast fästet till plogen då det inte stämmer som sitter på maskinen.

Var på besök hos Bilprovningen idag också, hjärtat i halsgropen som vanligt, att besiktiga en ATV är inget annat än ren BBBB-ingo -lotto.
Såklart hittade han ett glapp där fram, men som tur var kunde han inte se vart det var, så han fick släppa det, även om han letade, och letade!
Givetvis har ju någon flyttat reg-skylten när de monterat vinschen, så det fick jag en anmärkning på, som tur är behöver man inte återkomma med det.
Så nu rullar maskinen på i ytterligare två år, och det är väl tur det, 549kr för en sketen besiktning, ocker, kallar jag det för!

[ Invalid Attachment ]


[ Invalid Attachment ]
[ Invalid Attachment ]
[ Invalid Attachment ]
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: doggcrap skrivet 18 oktober 2019 kl. 13:45:20
Grattis till genomförd besiktning. Alltid skönt när maskinen går igenom. Håller med om ockerpriset.
Mvh Robert
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 18 oktober 2019 kl. 16:58:16
Grattis till genomförd besiktning. Alltid skönt när maskinen går igenom. Håller med om ockerpriset.
Mvh Robert

Haha, ja grattis är nog rätta ordet  ()p

Kapade och svetsade ihop snöplogen i EM, märks man inte svetsar länge, är väl en gång var tredje år man tänder en pinne numera..
Men den som varit och svetsat där före mig på plogen, var inte ett dugg bättre  :nono:

Ska nog flytta bak infästningen till vinsch -vajern då det blev lite lite slag kan jag tycka, snabbt gjort.

[ Invalid Attachment ]
[ Invalid Attachment ]
[ Invalid Attachment ]
[ Invalid Attachment ]
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 19 oktober 2019 kl. 13:44:58
Kopplade in backljuset innan idag, likaså fixade jag den bakre vinschen, de hade lyckats slita av vajern  :headbang:

Bilderna på backljuset gör sig inte rättvisa, det lös upp 100meter bakom och säkert 50m brett på öppet fält, fullt tillräckligt, väl värt 99 + 29kr (ljus+knapp)!  :sunny:

[ Invalid Attachment ]
[ Invalid Attachment ]
[ Invalid Attachment ]

Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 21 oktober 2019 kl. 18:09:10
Då var sista pusselbiten på plats, nu ska man förhoppningsvis inte behöva göra mer än ett oljebyte i vinter  :headbang:

[ Invalid Attachment ]
[ Invalid Attachment ]
[ Invalid Attachment ]
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: doggcrap skrivet 21 oktober 2019 kl. 21:10:07
Bra jobbat.👍
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: Linhainorway skrivet 10 januari 2020 kl. 01:02:39
Når jeg har kjørt litt med 4x4 , så vil den av og til ikke dra hverken framover eller bakover. Motor bare stopper. Må sette den i 2wd..
tips til hva det kan være?
Byttet olje på diffen framåt,men så ingen manglende eller løse bolter.. linhai 2008 260 4x4.
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 10 januari 2020 kl. 08:44:58
Når jeg har kjørt litt med 4x4 , så vil den av og til ikke dra hverken framover eller bakover. Motor bare stopper. Må sette den i 2wd..
tips til hva det kan være?
Byttet olje på diffen framåt,men så ingen manglende eller løse bolter.. linhai 2008 260 4x4.

Någonting är väldigt fel, du får öppna den, den skär antagligen ihop av värmeutvecklingen när du kör låter det som, har du fått i rätt olja? Det skall vara 80-90w
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: Linhainorway skrivet 10 januari 2020 kl. 11:38:34
Dette skjedde før jeg byttet olje, så hvordan type olje det var er jeg usikker på. Byttet til rett nå. Men tror ikke det har noe med varme å gjøre, da det ble kjørt svært lite. Skjedde første gangen da jeg var å hentet den. Startet opp den og satte den i R. Ga gass og plutselig ville den ikke mer. Gikk maks 1 minutt fra den ble startet. Aner ikke om dette hadde skjedd før, da dette var dagen jeg kjøpte den. Skal også sies den hadde to hjul tomme for luft på høyre side.
Men fylte de opp og satte den manuelt i 4wd her hjemme også. Men etter en 3-5 min så skjedde det samme. Var ikke direkte lett å få den tilbake i 2wd heller.
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: foenik skrivet 11 januari 2020 kl. 06:08:34
Dette skjedde før jeg byttet olje, så hvordan type olje det var er jeg usikker på. Byttet til rett nå. Men tror ikke det har noe med varme å gjøre, da det ble kjørt svært lite. Skjedde første gangen da jeg var å hentet den. Startet opp den og satte den i R. Ga gass og plutselig ville den ikke mer. Gikk maks 1 minutt fra den ble startet. Aner ikke om dette hadde skjedd før, da dette var dagen jeg kjøpte den. Skal også sies den hadde to hjul tomme for luft på høyre side.
Men fylte de opp og satte den manuelt i 4wd her hjemme også. Men etter en 3-5 min så skjedde det samme. Var ikke direkte lett å få den tilbake i 2wd heller.

Öppna upp framdiffen, så kommer du snart fram till felet  ()p
Titel: SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
Skrivet av: Linhainorway skrivet 11 januari 2020 kl. 21:03:27
👍 går vel ikke å dele diffen? Eneste måten å se er vel bare å skru opp oljepåfyllingslokket?