ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: Sundis83 skrivet 19 februari 2012 kl. 09:04:48

Titel: Raptor 350 dog
Skrivet av: Sundis83 skrivet 19 februari 2012 kl. 09:04:48
Hallå
min raptor 350-06 dog när jag körde har ingen gnista på stiftet har läst lite att pickupcoilen brukar gå sönder hur kommer man fram till att det är just den som pajat har sökt på forumet men hittar ej någe:(   tacksam för svar

//JIMMY
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Sundis83 skrivet 12 juni 2012 kl. 21:04:50
Ingen som vet?
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: hell-man skrivet 12 juni 2012 kl. 22:10:20
HAR DU STÅTT UTAN RAPTOR SEN I FEBRUARI?!!?!?!?!?!?


Pickupcoil minns jag inte om den hette, men jag råkade ut för att induceringsspolen i motorn (typ generatorn, nån besserwisser vet säkert om vi menar samma) pajjade.
Felet hittar man genom att följa tändkabeln fram till tändspolen som sitter innanför fronten. Där kan du mäta på inkommande sida (från motorn) när du kör på startmotorn. Jag minns inte vilken spänning det ska vara, men jag hade inte ett livstecken där iallafall.
Bara spolen kostade 3.500:- Bytet kostade 900:- på firma + olja osv. Det händer på de maskinerna ibland bara tydligen...
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 12 juni 2012 kl. 22:24:27
Går det inte hitta billigt i usa om man bara är säker på det är just den?  Det är ju oförskämt dyrt eller?!
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Sundis83 skrivet 24 juni 2012 kl. 13:41:32
Har mätt där Hell-Man beskriver har konstant -12volt även om man kopplar ur dom 2 kontakterna som kommer ifrån elsystemet/generator? blir ingen skillnad om jag kör på start motorn.har satt ditt en ny pickupcoil som jag löde ditt kan man sätta den fel är 2st kablar?
Nån som har nån bra ide
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: hell-man skrivet 24 juni 2012 kl. 17:38:51
Det låter konstigt att du har 12v från generatorn, utan att motorn går runt. Kan det vara några andra kablar som du har mätt? Spolen kan ju inte vändas fel, eftersom den ger växelström.
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Sundis83 skrivet 24 juni 2012 kl. 19:21:13
Finns ju bara 2 kablar på tändspolen och följer man den ingående så går den till cdiboxen och därifrån ner till generatorn?
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: hell-man skrivet 24 juni 2012 kl. 20:45:02
Ja, nu har jag nog misslett dig lite här, sorry.
1. Generatorn/spolen i motorn ger växelström när motorn går runt (även med bara startmotorn)
2. Kablarna går (ev. via likriktare ?) till cdibox (som ersätter gamla brytarspetsar, dvs ger pulser på tändstiftet vid rätt ögonblick)
3. En lågspänningspuls (ca 12v) går från cdi till tändspole, som transformerar upp pulsen till 10000V, typ
4. Ner till stiftet


För att konstatera om det är paj i pickupcoilen/"generatorn", ska du mäta över de kablarna som kommer ut ur generatorn. Det kan vara lite lurigt, för det är ju ett gäng kablar. Dels den eftersökta spänningen, sen kan det även vara en separat 12v för laddning av batteriet, (osäker), och sen är det en signal för vikelläge för att tala om för cdi:n när det ska tända på stiftet.
Men för enkelhetens skull bör man ju alltid mäta bakvägen, dvs.
1. Gnista på stiftet?
2. Om nej, nån spänning IN i tändspolen när startmotorn går? Ja=Tändspolen kass
3. Om nej, nån spänning in i CDI:n? Ja=CDIn kass
4. Om nej, Pickupcoil kass.


När jag felsökte på min för två år sen, pratade jag med Tibro MC-service när jag kommit till punkt 3, och då sa de direkt att det är väldigt vanligt att "induceringsspolen"/generatorn/pickupcoil (om detta nu är samma enhet?) brukade paja på dessa motorer.
Puh...så är det, eller var det då iallfall!  ;)
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Sundis83 skrivet 24 juni 2012 kl. 22:12:18
Hej tack för ditt svar.
Har ingen gnista alls

När man mäter ska man mäta med V eller ohm..

är helt kass på el så har ingen aning om hur man ska mäta som du skrev massa kablar..
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: hell-man skrivet 24 juni 2012 kl. 22:38:58
Om du mäter på kablarna ifrån generatorn så kan du använda ohm för att kolla att spolarna är hela där nere. Men då måste du först koppla ur cdi:n så att du inte får dens resistans istället.
När du fått ett värde (tex 3 ohm) mellan två kablar, så har du hittat en spole. Då kan du köra motorn på starten och mäta samma spole fast nu med volt (växelström, AC, ). Då bör du få en spänning på typ 12-20VAC.


Men som sagt, ett elschema hade ju varit bra...nån som vet mer får gärna lägga sig i! :help:
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Sundis83 skrivet 24 juni 2012 kl. 22:41:07
ok tack ()p

ska kolla imorgon
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: hell-man skrivet 24 juni 2012 kl. 22:50:52
Googlat lite:
http://www.ehow.com/how-does_5426802_pickup-coil-distributor-works.html (http://www.ehow.com/how-does_5426802_pickup-coil-distributor-works.html)
Pickup coil är en sensor som anger när gnistan ska komma, dvs brytpunkten i motorvinkeln. Jag nämnde det som en av trådarna ut ur motorn i mitt tidigare inlägg...
Detta innebär att det jag pratar om; INDUCERNGSSPOLEN är den som gör själva elen, är INTE samma som pickup coil.


Hade du fått uppgifter om att pickup coilen brukade gå sönder? Jag fick ju uppgifter om att induceringsspolen brukade pajja.


För övrigt tycker jag att "coil" är ett urbota dumt namn på en givare/sensor av hall-elementstyp. Denna består ju bara av två små metallbleck som slår ihop i närheten av en magnet. Typ givaren till en cykeldator. Alltså ingen spole i dess rätta bemärkelse. men detta kanske bara var en helt onödig utsvävning, jag fick bara upp en sån j_vla fart på tangentbordet här!
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Sundis83 skrivet 28 juni 2012 kl. 20:38:33
När jag mäter på kablarna som går till pickupcoilen så har jag ca 3ohm.när jag mäter dom andra 2 så har jag oxå utslag på ohm då borde generator va hel? har konstant ström på kabeln som går till tändspolen från cdin ca 12v får lite mer om jag kör på startmotorn kasst batter .tändspolen som e paj? kopplar jag ur cdin så finns det ingen ström på den orange kabeln som går till tändspolen (se bild).om jag sätter i kabeln i tändspolen och mäter så får jag inget ustlag alls på den kabeln som ger utslag när den är bortkopplad från tändspolen? som sagt är helt kass på el..

Tacksam för hjälpen
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Sundis83 skrivet 28 juni 2012 kl. 20:40:36
kablarna från motorn
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: hell-man skrivet 28 juni 2012 kl. 21:14:52
Jag ska djupdyka i detta vid tillfälle, men en snabb test om tändspolen är paj, är ju att testa med en annan tändspole. du kanske kan låna en från gräsklipparn, båtmotorn, en äldre bil eller liknande. Det är inte så noga för att kolla om du får gnista på stiftet. Det brukar funka med vad som helst. Jag körde en 5hp båtmotor på en saabV4 tändspole en gång. Gick klockrent!
Men som sagt, jag ska kolla på detta lite mer... ()p
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Darkdog skrivet 28 juni 2012 kl. 21:43:00
Har en raptor i garaget med exakt samma fenomen nu har ägaren best hela inanmätet med pickupen o lindning så får vi se om de funkar.... strax över 2 tusen från staterna
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Sundis83 skrivet 28 juni 2012 kl. 21:46:12
Glömde skriva att när jag mäter dom andra 2kablarna som kommer ifrån generatorn så har jag utslag när jag mäter ohm men försviner direkt är inte som dom från pickupen som är konstant ca 3 ohm.. Ska kolla om jag har nån tändspole på nåt annat.
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Sundis83 skrivet 28 juni 2012 kl. 21:47:30
Darkdog Skriv gärna hur det gick se
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: hell-man skrivet 28 juni 2012 kl. 22:12:46
Glömde skriva att när jag mäter dom andra 2kablarna som kommer ifrån generatorn så har jag utslag när jag mäter ohm men försviner direkt är inte som dom från pickupen som är konstant ca 3 ohm.. Ska kolla om jag har nån tändspole på nåt annat.
Det intressanta vore ju om du sakta kunde rotera motorn ett varv, och samtidigt kolla på resistansen (ohm) på pickuppen. Vid något läge borde du få en liten resistans (typ någon ohm), och resten av varvet ska det ju vara oändlig resistans.
Sen följer vi ju med spänning hur det går med darkdogs maskin!
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Sundis83 skrivet 29 juni 2012 kl. 23:23:45
Roterade svänghjulet samtidigt som jag mätte hade ca 3ohm från början fick ca 7-8 när jag snurrade. provade min tändbox på en röjsåg fick lite gnista då och då.men på rösågens tändbox satt det som en sensor(Pickupcoil på hjulingen) som låg emot svänghjulet på sågen blev ju inte likadant med hjulingens box spelar det nån roll för gnistan??
fick inte ditt sågens box så bra på hjulingen men fick ingen gnista.

Hur mäter man om cdin e paj?  mätte om på kontakterna som går från cdin ner till generatorn.fick utslag på nästan alla 4 stift i kontakten hur man än mätte.när jag mätte på ett sätt sprakade det uppe vid tändboxen?

Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Darkdog skrivet 7 juli 2012 kl. 15:28:51
Så nu var raptorn igång  :headbang: tydligen ett vanligt problem enligt amerikanska forum.. tändplatta och pickupcoilen bytta.. allt detta kommer ifrån att motorn blir för varm, nu är maskinen påställd max på nålen, lindad krök för att få bort värmen från cylindern.  Delarna kommer ifrån WWW.RMSTATOR.COM (http://WWW.RMSTATOR.COM). ägaren till raptorn kommer förmodligen att byta cdi,bestykning,samt avgas till trim O0 , delarna som vi bes kosta ca 122 dollars.
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: hell-man skrivet 7 juli 2012 kl. 22:25:40
kungen har talat ()p
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Sundis83 skrivet 10 juli 2012 kl. 22:25:18
Darkdog hur kom ni fram till att det var just det som var fel?
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Darkdog skrivet 15 juli 2012 kl. 12:05:28
man mäter ohm från kablarna som kommer ut från motorn där har du 2st kontaktstycken mät i var för sig nu kommer jag inte ihåg värdena men vi fick inget utslag i den ena kontakten därför bytte vi sen har den gått som en klocka
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Sundis83 skrivet 29 juli 2012 kl. 22:49:52
Det måste ju gå att mäta sig fram till om tex elsystemet e paj eller om det är cdin osv nån som vet?
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Sundis83 skrivet 11 augusti 2012 kl. 22:40:13
Nu funkar den...cdin som va paj..skrev tidigare i tråden och fråga om man kunde löda fast pickupcoilen fel och svar ja det kan man.får  gnista endå men hjulingen startar ej....
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: hell-man skrivet 12 augusti 2012 kl. 09:03:31
Bara spolen kostade 3.500:- Bytet kostade 900:- på firma + olja osv.
...känns plötsligt ganska billigt jämfört med att strula själv och stå utan raptor i ett halvår. ... :hmmm:
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Sundis83 skrivet 12 augusti 2012 kl. 09:50:33
köpte ett elsystem från usa .stator cdi tändspole.gör inge att den har stått tycker den är ganska tråkig. mkt teorier som vanligt på forum men få som vet:)
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: hell-man skrivet 12 augusti 2012 kl. 10:29:57
....gör inge att den har stått tycker den är ganska tråkig.
Då har du allvarligare problem än en trasig cdi....
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 12 augusti 2012 kl. 10:57:49
Jag bjuder 5000:- för den så slipper du ha nåt o klaga över  ()p
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Sundis83 skrivet 12 augusti 2012 kl. 20:38:50
Då har du allvarligare problem än en trasig cdi....


Nää har  roligare leksaker en en raptor..som jag skrev så funkar den nu
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Sundis83 skrivet 12 augusti 2012 kl. 20:40:41
Jag bjuder 5000:- för den så slipper du ha nåt o klaga över  ()p


Du kan få den för 3000:-
Titel: SV: Raptor 350 dog
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 12 augusti 2012 kl. 21:45:54

Du kan få den för 3000:-

Om du menar allvar dra mig ett PM