ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: quack69 skrivet 17 december 2006 kl. 15:28:01
-
Hej!
Har varit på terrängkörning och kört :D
Nu så undrar jag om jag måste byta olja och filter efter?
Har kört genom vatten och lera, atvn dog en gång när jag körde genom en vattenpöl (det var vatten upp till avgasröret), drog upp den och startade den med en gång och det rök ganska bra. Det slutade efter en stund. Den gick lika bra som innan.
Hörde från en av dom som var med och körde att man måste byta för vattnet kan gå "bakvägen in" alltså via avgassystemet coh förstöra lagrena Stämmer detta?!?
-
Hej!
Har varit på terrängkörning och kört :D
Nu så undrar jag om jag måste byta olja och filter efter?
Har kört genom vatten och lera, atvn dog en gång när jag körde genom en vattenpöl (det var vatten upp till avgasröret), drog upp den och startade den med en gång och det rök ganska bra. Det slutade efter en stund. Den gick lika bra som innan.
Hörde från en av dom som var med och körde att man måste byta för vattnet kan gå "bakvägen in" alltså via avgassystemet coh förstöra lagrena Stämmer detta?!?
Lite ovanligt att vattnet tar sig ända in till vevhuset. Skall ju genom hela avgassystemet och att avgasventilen/-erna står öppna samt förbi kolvringarna.
Men för att vara säker ; dra upp oljestickan och kolla färgen på oljan. Är den grumlig eller ser ut som gräddkola, byt olja och filter minst en gång. Om oljan ser ut som den ska..gasa vidare
-
Billigare att ofta byta olja, än att bli tvungen att byta eller renovera motorn.