Det vore kul att hör den maskinens historia igentligen!! 1000 mil är respekt!
Alltid lika kul att se att folk använder leksakerna!
Håller med, varför köpa dyra leksaker om dom inte ska användas.Jag kör 25-30 mil i veckan nu under vintern. Till sommaren rullar nog milen iväg ännu fortare om det inte blir en massa mil med EU mopparna
jag körde 4.5 mil igår, det tog nästan hela dagen. Inte alla som jagar mil på vägen med sina hjulingar
Härligt med nya lager! Slits det så fort eller är det mera i förebyggande syfte?
Min bettan har passerat 1500mil... 1500 hårda ombestyckade mil på biltemaolja och endast ett kamkedjebyte
Var tvungen att skriva det efter att ha läst så mycket skit om den oljan i alla möjliga trådar. Ska köra på samma i goesen tänkte jag.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-36958/Den är det.
Kan väl passa på att lägga in en länk till oljefiltret som passar Dinli 450http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Oljefilter/OLJEFILTER-MC-82246/
Underbart, visste inte att dom hade oljefilter som passar.. Perfekt!
Fasst jag föredrar riktiga märkes filter Men det är iaf jag
Vad är ett märkesfilter för dig? Är det ett filter som det står Dinli eller Can Am på?
Orka tjata då! Hur många tror ni tillverkar filter?? Det är ju samma skit rakt igenom !! Olika förpackningar kan ju vilseleda en del oförstående!!!
K&N t.ex. som inte är gjort på gammalt returpapper. Också som någon annan skrev så saknades/saknas återcirkuleringsventil
Vill inte trampa någon på tån. Men varför chansa för 20kr?
Sedan om det står dinli, hi-flo, polaris eller något annat är bara att man litar mer på ett sånt än ett biltema som kan ändra i kvalitet från år till år (då dem inte måste ta från samma tillverkare varje gång)
Jag tror inte någon leverantör är "trogen" en tillverkare vad gäller filter. Det dom gör är att beställa ett filter med en viss specifikation och se till att dom får bästa pris på filtret. Om det sedan är MAN eller K&N eller någon annan som tillverkar tror iaf jag att Polaris eller Dinli struntar i. Det handlar mer om marginalerna mellan inpris och utpris än något annat (iaf så länge som filtret uppfyller deras krav).Ska vi ta det hela ett steg längre så är intervallerna för byte så korta (100 mil på Dinli) att alla filter klarar av den "mekaniska" livslängden. Det som då spelar roll är filteryta och filtermaterial utifrån vilka partiklar som släpps igenom. Iaf så länge vi pratar patronfilter, om det handlar om plåtfilter så kan det finnas överströmningsventiler som kan påverka funktionen och där kan det skilja rätt mycket mellan olika tillverkare. Å andra sidan om man kört så länge att överströmingsventilen används så har det varit dags för byte sedan länge (eller så har man en massa skit i oljan) men om den öppnar vid för lågt tryck så finns ju risken att man kör ofiltrerat.Sen kan ju fråga sig hur många som testat överströmningsventilen där den är inbyggd i motornNästa gång det är dags att byta filter ska jag plocka isär ett Dinli filter och jämföra med Biltemas för att se hur stora filterytorna är.
Jag håller med dig, MEN kan stora filtertillverkare tumma så mycket med kvaliteten på sitt filterpapper så skulle det ju bli mer kännbart för dem än för biltema som inte kanske får A-kvalitet från dem som tillverkar deras filter, då det bara är att byta (mellan olika filtertillverkare) utan att någon märker det.Det som gäller först och främst i B-tema fallet är ju att det ska vara billigt sedan kommer funktion. Skulle det vara det omvända så skulle inte dem vara lågprismärke.
Jag gör egna oljefilter i wellpapp om det är någon som vill köpa, min största kund heter Koenigsegg
Grattis! Du verkar inte ligga på latsidan vad gäller körandet!
Ok! Jag har ju med fått ett lite knepigt ljud men det var ju den där dekompgrejen!! I alla öppningar har jag sprutat i hålrumsvax och jag har inte hittat ngn rost än!
Idag passerades 1300 mil under en strålande vårsol Bytte kamkedjan vid 1250 mil och det gjorde att den blev klart tystare. Den gamla kamkedjan var var betydligt längre än den nya, svårt att säga hur mycket den töjt sig men motorn går iaf betydligt lugnare med den nya.Hämtade mina nya bromsslangar idag så nu ska det moddas
Milen rullar lite fortare nu när det blivit sommar med mycket På vägen hem från jobbet passerades 1400 mil i strålande solsken, tog en liten extrarunda bara för att mätaren skulle slå över
Hur mkt är bytt maskinellt? Verkar vara en skarp spis i dem där.
Ska du satsa på 2200 mil innan vinterns slut?
Om du menar vintern 13/14 så kanske det blir mer än så
Glömde även notera att maskinen besiktades i förra veckan. Enda anmärkningen var lösa handtag, dvs mitt fel. Dom roterar lite och det gillades inte
Dom ska användas för att ge mycket avkastning på "investeringen"
RESPEKT
det firades ikväll genom att byta lager till svingen
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️