ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: 95oktan skrivet 16 april 2018 kl. 14:39:22

Titel: Bromslös canam 570 16
Skrivet av: 95oktan skrivet 16 april 2018 kl. 14:39:22
Hej. Tänkte kolla hur vanligt det är. Jag har en canam outlander 570 2016 t3 som tappar broms helt. Har lämnat iväg den 4 gånger och det håller en stund sen blir det lika igen. Fler som haft detta och vad har blivit gjort åt det isåfall?
Titel: SV: Bromslös canam 570 16
Skrivet av: Beangan skrivet 17 april 2018 kl. 21:02:37
Jag har haft lite bekymmer, jag luftade bromsarna ett par omgångar och blev av med det.

Det började med att fotbromsen tog mycket sämre, den kunde tryckas helt ner innan den tog något, pumpade jag bromsarna lite så kommer det tillbaka, en stund. Detta blev bara värre och värre över tid.

Nu har det hållt sig bra i iallafall ett halvår, bromsvätskan som fanns i båda behållarna va väldigt mörk, så jag sög ut allt och hällde på nytt, sög igenom samtliga ledningar.

Denna kan jag rekommendera till jobbet. Snåla inte med bromsvätskan, sug igenom mycket så du får spolat ut det gamla. Va uppmärksam på att det finns 2 behållare, en på styret och en under sadeln, bara öppna och ta dom en efter en.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydraulik/Bromsok/Bromsluftare-2000031634/

Sedan behöver det inte vara något som hjälper dig, men kan vara värt att testa åtminstone.
Titel: SV: Bromslös canam 570 16
Skrivet av: skogsbonne skrivet 17 april 2018 kl. 22:02:58
Försvinner den helt och kommer inte tillbaka om du bromsar någon gång?

När jag montera hasplast så tog a-armskydden i bromsoken så man fick trycka någon gång innan det bromsa
Titel: SV: Bromslös canam 570 16
Skrivet av: 95oktan skrivet 18 april 2018 kl. 00:26:13
Jag har haft lite bekymmer, jag luftade bromsarna ett par omgångar och blev av med det.

Det började med att fotbromsen tog mycket sämre, den kunde tryckas helt ner innan den tog något, pumpade jag bromsarna lite så kommer det tillbaka, en stund. Detta blev bara värre och värre över tid.

Nu har det hållt sig bra i iallafall ett halvår, bromsvätskan som fanns i båda behållarna va väldigt mörk, så jag sög ut allt och hällde på nytt, sög igenom samtliga ledningar.

Denna kan jag rekommendera till jobbet. Snåla inte med bromsvätskan, sug igenom mycket så du får spolat ut det gamla. Va uppmärksam på att det finns 2 behållare, en på styret och en under sadeln, bara öppna och ta dom en efter en.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydraulik/Bromsok/Bromsluftare-2000031634/

Sedan behöver det inte vara något som hjälper dig, men kan vara värt att testa åtminstone.

Okej. Tror det är luftat som verkstan har gjort också. Men verkar komma tillbaka efter ett tag..   Kanske man ska prova gör det själv istället.
Titel: SV: Bromslös canam 570 16
Skrivet av: 95oktan skrivet 18 april 2018 kl. 00:27:06
Försvinner den helt och kommer inte tillbaka om du bromsar någon gång?


Jajemen kommer ej tillbaka
Titel: SV: Bromslös canam 570 16
Skrivet av: Beangan skrivet 18 april 2018 kl. 16:41:09
Mina kommer som sagt tillbaka, och försvinner inte helt om jag inte låter det gå för långt.

Är det bromslöst nu? Testat att trycka på båda bromsarna samtidigt? Märks det någon skillnad?

Jag hade ju blivit galen om det betet sig på så vis, vad säger verkstaden om det hela? Ingen vettig förklaring till vad som pågår?
Titel: SV: Bromslös canam 570 16
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 19 april 2018 kl. 09:00:59
Är rätt vanligt att bromscylindern vid fotbromsen läcker/tar in vatten/luft och bromstrycket försvinner.
Titel: SV: Bromslös canam 570 16
Skrivet av: 95oktan skrivet 19 april 2018 kl. 11:08:02
Mina kommer som sagt tillbaka, och försvinner inte helt om jag inte låter det gå för långt.

Är det bromslöst nu? Testat att trycka på båda bromsarna samtidigt? Märks det någon skillnad?

Jag hade ju blivit galen om det betet sig på så vis, vad säger verkstaden om det hela? Ingen vettig förklaring till vad som pågår?
ja helt bromslös nu. Igen... Nä jag får ingen vettig förklaring, återförsäljaren bad mig byta återförsäljare...........
Titel: SV: Bromslös canam 570 16
Skrivet av: 95oktan skrivet 19 april 2018 kl. 11:08:50
Är rätt vanligt att bromscylindern vid fotbromsen läcker/tar in vatten/luft och bromstrycket försvinner.
  den "ska" ha blivit bytt vid 3dje reparationsförsöket...
Titel: SV: Bromslös canam 570 16
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 19 april 2018 kl. 11:33:10
BRAKE BLEEDING, Sean Nugent just brought up a good point on Can-Am Monster I think is valuable. Some of our Brothers and Sisters out there are having issues with bleeding their brakes, I feel it's mostly on the European Set-Up's though. It is very important to understand what you're working against when bleeding these systems and like Sean Nugent just pointed out which I had completely forgotten about, there are bleeders on each Splitter. The ARMUS XMR no longer has a front Splitter simplifying bleeding greatly. The European Set-Up has two Cross-Over lines that can and will hold air if not bleed properly causing the system to not build pressure. If your system becomes completely compromised and you do not have a vacuum to draw the air out this system can take a considerable amount of time to bleed pumping the hand lever then the foot lever all while bleeding in proper sequence and keeping both reservoirs topped off. Hope this helps someone out and as always this is IMHO, SALUTE!
UPDATE......................
This is the manual process we used to clears the cross-over, understand it takes more than one pass to ensure perfection. Being methodical is an understatement and OCD comes into play ;) ..SINGLE HAND LEVER COMBINED OUTLANDER SYSTEM ....If you have to completely bleed the system, this is your order of operation to insure you're air free. 1st, remove the reservoirs caps and top them off. 2nd, Bleed the hand lever to Rear Splitter Bleeder, then the foot lever to rear Splitter Bleeder. Check Fluid Levels. (BLEEDING SEQUENSE) Five pumps with hand lever, hold and Bleed, then Five pumps on Foot Lever, hold and Bleed. (Hand then Foot and so forth till you're air free before proceeding to next step) 3rd, Bleed Rear Caliper. Check Fluids. 4th, Bleed Foot lever to Front Splitter, then Hand lever to Front Splitter. Check Levels. 5th, Bleed Front Left Caliper. Check Levels. 6th, Bleed Front Right Caliper. Check Levels and ensure you have Brakes. You should be checking Levels constantly. 5 pumps at each, Hand first then bleed, then 5 at foot and bleed until air is gone. Once you have Completed one full pass I recommend you do another full Bleed to ensure everything is air free. If not another, SALUTE!