ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Oskar P skrivet 14 juni 2010 kl. 21:11:17

Titel: Hjälp mig, vill ha en vägreggad kvalitetsmaskin
Skrivet av: Oskar P skrivet 14 juni 2010 kl. 21:11:17
jag var så inställd på att köpa mig en Arctic 700TRV diesel men jag blev grymt besviken när återförsäljaren berättade att dom inte går att få som vägreggade :(veryangry): jävla diskriminering.
så nu söker jag tips från er som kan dessa maskiner, jag har kikat lite på nätet och vad jag kommer fram till så finns Can Am outlander, kawa KVF750, Suzuki kingquad 750, yamaha grizzly, polaris sporsman 800 och nån mer som vägreggade maskiner, och vad jag förstått är det nån tysk firma som bygger om dom med nåt helt otroligt fula lysen och skit, den som ser minst ombyggd ut är väl kawan där strålkastarna ser original ut, men t.ex. yamaha n har ju nån äckligt ful ramp med strålkastare och blinkers fram, och originallysena är övermålade???? vad är det för fasoner, nog för att besiktningen är jobbiuga när jag kommer in med jänkaren med icke e-märkta lyktor men så jävla mycket behöver man ju inte ens bygga om en nyimporterad bil!!! (har tagit in 2st chevapickuper från staterna så jag har haft mina nervsammanbrott med myndigheterna)

vad ska jag köpa för nåt om jag vill ha en pålitlig maskin och samtidigt inte ser ut som en pajas? (fulast var väl ändå dom traktorreggade, haha vilka monster..)
har hört att arctic cats växellåda med den konstant inkopplade drivremmen och koppling i oljebad är riktigt hållbar, men nåt mer märke kanske har samma lösning? känns ju som det håller 10ggr bättre om remmen inte slirar vid krypkörning.

hjälp mig snälla!
Titel: SV: Hjälp mig, vill ha en vägreggad kvalitetsmaskin
Skrivet av: Lowest skrivet 14 juni 2010 kl. 21:38:07
Det finns några utländska företag som bygger om maskiner till väg-reggat.
Tror att alla som är ombyggda sitter det fula grodögon på till lysen men dom är bara att plocka bort.
Kawan har andra lampor både fram å bak men orginallamporna är bara övertejpade.
Dresel = vanligast
Borile = seriösare ombyggt och lite dyrare
Paoletti = vet bara att dom finns. Känner till ett par LTZ som är Paoletti reggade.
Titel: SV: Hjälp mig, vill ha en vägreggad kvalitetsmaskin
Skrivet av: Oskar P skrivet 15 juni 2010 kl. 20:40:07
var inne hos en annan säljare idag och blev positivt överraskad, han var mycket trevligare och förstod mig och mina krav mycket bättre, och sa att "är det så du vill kunna köra en dieselmaskin på väg så ska jag se till att du kan det"
jag blev väldigt nöjd med hans tillmötesgående stil och han engagerade sig verkligen för att jag skulle få det jag ville ha, Westbike hette denna firman, och jag har i princip beställt en arctic 700TRV dieel, men han skulle kolla upp ett pris reggad och klar, jag kunde välja vägreggat eller traktorreggat, men han rekommenderade traktor, och han lovade att se till så den inte blir försedd med en massa hemsk utrustning, det blir en europamodell med arctics egna H4-lysen och e-märkta bakljus, hastighetsregleringen var en stoppskruv vid tungasen ()p och enligt honom så kommer den ha dispens för att slippa LGF skylt, men det där känner jag mig lite tveksam till, så jag funderar ändå på att ta en MC-reggad. då är det ju iofs dyrare försäkring, skatt och besiktning att genomlida, men man slipper problem om man blir stoppad utan LGF skylt och borttagen stoppskruv..

och jag blev faktiskt positivt överraskad av dieseln, och jag var helt nöjd med dom "fartresurserna" det kommer duga till mina söndasturer. (jag är 25 år, inte 90!)

det tråkiga var att den var svår att smygköra med, den ville gärna hugga in drivningen, vilket förklarades av att den saknar den eminenta oljebadskoppling som övriga arctic har, väldigt synd tycker jag då remmen kommer slitas mer och det blir svårare att precisionsköra.
Titel: SV: Hjälp mig, vill ha en vägreggad kvalitetsmaskin
Skrivet av: AtvNerd skrivet 15 juni 2010 kl. 21:22:41
traktor reggat suger!

har inte hört talas om att nån kan få dispans mot att skylta upp fordonet, kolla alla mopedbilar med lgf över allt.
sen är det väl fortfarande krav på speglar modell "Dumbo öron" och fjädrande stol modell skitful!

Köp en vägreggad maskin!
eller terrängreggad.

Alla som kör vägreggad (mer eller mindre) kör ju olagligt, alldeles för mycket effekt, sen har det vart på tal hos endel försäkringsbolag (har en moster på länsförsäkringar) att sätta sporthojs premie på vägreggad maskiner..... men som sagt bara tal om.
Titel: SV: Hjälp mig, vill ha en vägreggad kvalitetsmaskin
Skrivet av: Oskar P skrivet 15 juni 2010 kl. 22:27:08
misstänkte nästan att han lovade för mycket ang. LGF skylten, men ang stolen sa han att den bara behövdes för typbesiktningen, dvs han kunde fixa så den blev återställd till originalskick när jag hämtar ut den, och en traktor behöver ju aldrig in på besiktning, men om jag blir stoppad ute på vägen och snuten kollar att det är en traktor kanske dom vill provköra för att se om den gör 40km/h.
MC-reggad vore då bättre kanske, för det enda dom kan ta mig för är ju om den överskrider 20hk, och det är ju omöjligt att kolla, den spinner ju inte loss på torr asfalt direkt.. ;D

däremot är det väl lättare att man i framtiden råkar ut för några vansinnespålagor som denna sporthojspremie om man har MC-reggat, och då är det inte lika lätt att regga om till traktor..
Titel: SV: Hjälp mig, vill ha en vägreggad kvalitetsmaskin
Skrivet av: asker skrivet 15 juni 2010 kl. 22:42:06
Ang hastigheten på traktor reggat? Hur kommer det sig att de flesta nya jordbruks traktorer går typ 65-70km/h, bara en sak jag funderat jätte mycket på :)
Titel: SV: Hjälp mig, vill ha en vägreggad kvalitetsmaskin
Skrivet av: AtvNerd skrivet 15 juni 2010 kl. 22:44:54
Jag kan ha fel, men vore det så bra med traktorreggning så skulle det finnas fler som kör så.
Har ingen uppfattning om de nyare dieselmaskinerna förutom att de är primitiva och slöa, det är ju knappast commonrail teknologi på nåt så litet .
Blir det inte lite som att köra fyrhjulingsram med elverksmotor på?
Effekt begäret kommer att drabba dig med, var så säker.
Mycket vill ha mer.
När kompisarna kommer på bredställ så vill du inte vara sämre.
Vet inte hur andrahandsvärdet är på en dieselmaskin, men jag skulle tro att de är ganska svala.
Att fråga om säljstatistik på dessa modeller ger ju en fingervisning om intresset i landet.
Det blir knappast mer intressant som begagnad.
Visst har man farmartank på gården så är det smidigt, men det är inte samma som roligt.
Titel: SV: Hjälp mig, vill ha en vägreggad kvalitetsmaskin
Skrivet av: Oskar P skrivet 15 juni 2010 kl. 23:55:37
om vi bortser från diesel vs bensin vore det lite trevligare faktiskt, jag vill ha en diesel just för att den är enkel och har minimalt med elektronisk skit, jag har precis lyckats bli av med en GMC Sierra pickup från 2003 med en commonraildiesel TDI-V8 så jag vet vad sån skit kan ställa till med, såfort jag åtgärdade ett fel så kom nästa, och 80% av felen var elektronikrelaterade (can-bus system :banghead:), resten var underdimensionerade aluminiumdelar där det egentligen skulle vart grovt gjutjärn.
min bruksbil, Buick roadmaster -93:a går som en klocka och har lagom enkel elektronik som jag förstår mig på och kan laga.
så jag nöjer mig med lombardinimotorn som är en hederlig traditionell förkammardiesel med mekanisk insprutningspump.
sen gillar jag diesel för ljudets och känslans skull, det är bara så och väldigt svårt att förklara på ett internetforum, en känsla helt enkelt, och jag tyckte INTE att den var slö, och jag har inga kompisar som har 4-hjuling, dom kör enduro, och vi är alla olika, jag vill inte köra skiten ur grejerna, jag kör amerikanskt och glider fram, det är min livsstil helt enkelt.
andrahandsvärdet oroar jag mig heller inte för då det finns folk som tycker som jag, om än ganska få, så man får annonsera ett tag tills rätt köpare dyker upp.


så, kan ni ge mig lite råd om registreringsalternativet?
traktorregat har ju fördelar helt klart, och eftersom dieseln ändå inte går så värst "häftigt" så behöver väl inte en poliskontroll sluta med tragedi, och säljaren påstod att stoppskruven var enkel att skruva in för hand, om man fick en polisbil bakom.
men LGF skylt? på en del epatraktorer har jag sett en ganska liten självhäftande skylt, det vore kanske bättre, men då syns det ju så väl att den är traktorreggad, har man ingen LGF så kanske dom tror att den är MC reggad och låter bli att kolla upp den mer ingående?

samtidigt är jag lite rädd för försäkringskostnaden vid MC-reg, vad tror ni den kan kosta i helförsäkring för en 25 åring? har hört 3000kr men det kanske är för äldre förare?
Titel: SV: Hjälp mig, vill ha en vägreggad kvalitetsmaskin
Skrivet av: Cummins skrivet 16 juni 2010 kl. 01:41:20
Köp för bövelen en traktor reggad om du nu har chansen, har nu 2 polarisar på gården som är reggade som det.
Fördelar traktor.
full effekt, ingen hjälm, ingen skatt, ingen besiktning, billig försäkring, avdragsgilltig för bönder, åka vart man vill utom motorväg,
inga krånglande blinkers och el, finns mera jag inte kommer på nu.

Negativa
Begränsning av hastighet, (hänger på din gas tumme), måste ha lgf skylt (finns som klistermärke), speglar och sitsen, men finns ju bot på det problemet.

Vad fördelar och nackdelar väg reg har, orkar jag inte skriva utan det får nån annan ta.
   
Titel: SV: Hjälp mig, vill ha en vägreggad kvalitetsmaskin
Skrivet av: AtvNerd skrivet 16 juni 2010 kl. 07:09:04
det blir väl din huvudvärk antar jag.
ang att smyga runt och glida så kan jag nämna att de flesta märkena är gjorda för det så det har inget med bränslet att göra.
kan även meddela att man får inte köra vart man vill bara för att den är reggad som traktor, nöjes körning med traktor i skog är också ett brott mot terrängkörningslagen, även om fallen där detta hänt borde vara ganska få (så roligt är det inte att köra traktor).  ;D
fyrhjulingar är också avdragsgillt för bönder.

Jag skulle inte chansa, när ingen på forumet har erfarenhet av en sån maskin, det finns ju ändå 8000 medlemmar, men nån ska ju iofs vara först.

Titel: SV: Hjälp mig, vill ha en vägreggad kvalitetsmaskin
Skrivet av: Oskar P skrivet 16 juni 2010 kl. 17:28:18
det blir traktorreggat! säljaren sa att en diesel med traktorreg är nog mycket lättare att få sålt i andrahand än en MC-reg, och sitsen behövs inte till mer än typbesiktningen, polisen kommer inte slå ner på om jag har en vanlig dyna, dumbo-backspegeln byter jag ut mot en mer slimmad modell på styret.
blinkers och e-märkta lysen var dock tvunget, men arctic hade ju detta som originaltillbehör, så det kommer ju inte förfula maskinen ett dugg. jag frågade honom ang LGF skylt en gång till idag och han påstår att man kan slippa den, han sa att han varpå en kurs om detta ed vägreggade maskiner och där togs det upp att eftersom LGF skylten är såpass stor i proportion till maskinen så innebär detta en särskild olägenhet av nåt slag, jag ska dock försöka få honom att skriva ut detta på papper...
6 veckors leveranstid var det, den var tvungen att gå vägen via österrike.  ;)

Titel: SV: Hjälp mig, vill ha en vägreggad kvalitetsmaskin
Skrivet av: kenta777 skrivet 11 juli 2010 kl. 16:58:27
Ang hastigheten på traktor reggat? Hur kommer det sig att de flesta nya jordbruks traktorer går typ 65-70km/h, bara en sak jag funderat jätte mycket på :)

Det är väl två klassningar har jag för mig, klass ett och klass två. Precis som på moppar.
Titel: SV: Hjälp mig, vill ha en vägreggad kvalitetsmaskin
Skrivet av: kenta777 skrivet 13 juli 2010 kl. 11:40:52
jag frågade honom ang LGF skylt en gång till idag och han påstår att man kan slippa den, han sa att han varpå en kurs om detta ed vägreggade maskiner och där togs det upp att eftersom LGF skylten är såpass stor i proportion till maskinen så innebär detta en särskild olägenhet av nåt slag, jag ska dock försöka få honom att skriva ut detta på papper...

Kolla upp detta noga om det är viktigt, en i släkten försökte med detta på sin moppebil men det gick inte och nu har hon en stor klisterlapp i hela bakrutan föreställandes en LGF-skylt. Opraktiskt, farligt och skitfult.