Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Olje och bensin läckage  (läst 532 gånger)

Utloggad sBjörn

Olje och bensin läckage
« skrivet: 11 april 2018 kl. 18:11:11 »
Hej!
Min Yamaha Grizzly 600 lukter alltid bensin.
Kollade nu förgasaren och den läcker nog lite gran.
Ska jag köpa en hel packningssats eller vad tror ni kan det var för fel?
Sedan läcker den också lite olja vid packningen av ventilkåpan. Får man plocka bort hela motorn för att byta den?


« Senast ändrad: 11 april 2018 kl. 22:45:06 av sBjörn »

Utloggad Tirill

SV: Olje och bensin läckage
« Svar #1 skrivet: 12 april 2018 kl. 06:09:17 »
Det finns en dräneringsslang från förgasaren gissar jag. Kolla om det droppar i den!!  Gör det det är nivån ofta för hög i flottörkammaren pga att nålventilen inte stänger riktigt. Kan vara lite skräp från tanken som hamnat där, men kan oxå vara sliten nål/säte som måste bytas

För oljeläckan skulle jag rekommendera lite motortvätt från en sprayburk och så en försiktig högtryckstvätt av topplocket. Torka det hela och sen när du startar motorn kan du se EXAKT var oljan kommer ifrån och därmed bestämma vad du skal byta för packning alt efterdra etc.

Utloggad Micke_c

SV: Olje och bensin läckage
« Svar #2 skrivet: 13 april 2018 kl. 10:29:30 »
Nu har jag bara skruvat isär en Suzuki Quadrunner motor.
Yamahas lösning ser lika ut, och jag har inte fått annan uppfattning när jag justerat ventilspelet på vår Yamaha Kodiak400cc eller Grizzly 660cc.

Så med 95% sannolikhet har du ingen packning vid kamaxelkåpan.
Det är bara flytande flänstätning, som ska appliceras i LAGOM mängd.
Efterdra inte, om du inte har en momentnyckel, och vet om momentet.

OBS också att det då INTE är en ventilkåpa man bara kan lossa och kolla runt lite som en gammal B23 Volvomotor, utan troligen en kamaxelkåpa. (Som Volvo 850 och senare)

Kåpan är då även övre lagerhalva för kamaxeln, så den ska inte släppas innan motorn är i TDC.
Även kamkedjespännaren ska ur.
Annars trycker ju en ventilfjäder kamaxeln ur läge.
Spännaren släpps, för att den inte ska gå ut för långt, och få kedjan för spänd.
Den går bara ut, men inte in via fjäder.
Och så får man kolla så inte kamkedjan rubbats naturligtvis.

Oljeläckaget skulle jag strunta i på en 18år gammal maskin, om det inte är ymnigt och luktar bränd olja. Lite grann i början om den stått nån månad kanske man kan ta.

Bränsleläckaget är sannolikt flottören som sagt. Dräneringsslangen kommer det ur då.
Stäng bensinkranen när den långtidsparkeras.
Läcker det "dropp dropp" även vid korta stopp, så måste den bytas/ses över.

Att förgasaren är lite kladdig är normalt med åren.
Mer regel än undantag.
« Senast ändrad: 13 april 2018 kl. 10:36:10 av Micke_c »
Yamaha Grizzly 660 4x4 -05
Yamaha Kodiak 400 4x4 -95
Kazuma Vombat 50cc

Suzuki Quadrunner 250 4x4 -90 (såld)

Utloggad Micke_c

SV: Olje och bensin läckage
« Svar #3 skrivet: 13 april 2018 kl. 10:39:34 »
Dubbelpost
« Senast ändrad: 13 april 2018 kl. 10:41:39 av Micke_c »
Yamaha Grizzly 660 4x4 -05
Yamaha Kodiak 400 4x4 -95
Kazuma Vombat 50cc

Suzuki Quadrunner 250 4x4 -90 (såld)

Utloggad sBjörn

SV: Olje och bensin läckage
« Svar #4 skrivet: 13 april 2018 kl. 12:25:27 »
Hej Micke!

Ja, det är bara flytande tätning. Och den hade jag också hemma. Så tog jag av ventilkåpan igår, men utan att ställa motorn i TDC  :o

Applicerade tätningsmassan efter att jag hade gjort ren ytorna och skruvade på kåpan igen.
Vad ska jag göra nu?

Förgasaren tog jag också isär. Packningen och oringar var stenhård och hade lite sprickor. De ska jag byta ut.
Dessutom upptäckte jag en stor spricka i insugningsslangen mellan förgasaren och motorn.

« Senast ändrad: 13 april 2018 kl. 17:03:11 av sBjörn »

Utloggad sBjörn

SV: Olje och bensin läckage
« Svar #5 skrivet: 13 april 2018 kl. 17:02:10 »
Dubbelpost

Utloggad Micke_c

SV: Olje och bensin läckage
« Svar #6 skrivet: 15 april 2018 kl. 09:26:10 »
Så länge kamkedjan inte bytte kugg,  eller kamkedjespännaren åkte ut så är det bara att dra runt motorn försiktigt för hand och känna så den går runt.
Kamkedjespännaren brukar vara att skruva loss, och sen trycka på nån spärr och sen pressa ihop den. Sen ska man kunna låsa den ihoptryckt, så man kan lossa efter att man monterat den.
Då blir det rätt spänning på kedjan.

Spännaren brukar vara sådan att den bara går ut, men inte ihop, utan att först lossa en spärr.
Därför kan kedjan bli för spänd om man lutar kamaxeln lite.
« Senast ändrad: 15 april 2018 kl. 09:27:44 av Micke_c »
Yamaha Grizzly 660 4x4 -05
Yamaha Kodiak 400 4x4 -95
Kazuma Vombat 50cc

Suzuki Quadrunner 250 4x4 -90 (såld)

Utloggad sBjörn

SV: Olje och bensin läckage
« Svar #7 skrivet: 15 april 2018 kl. 22:13:31 »
Nej kamkedjan bytte inte kugg. Men jag ska kontrolera kädjespännaren.
Tack för hjälpen!  ()p

Utloggad sBjörn

SV: Olje och bensin läckage
« Svar #8 skrivet: 17 april 2018 kl. 22:35:29 »
Ikväll justerade jag kädjespännaren och ventilerna.

Så här ser spärren ut, som Micke nämnde förut.



 


Online just nu.

174 gäster, 9 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Kronblom, perssan, GeFeldz, putti3, ra, rogun, Jens vestberg, Stecka, doggcrap,
Flest online idag: 216. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme