1
Yamaha / Ställa ventiler Raptor 350 guide
« skrivet: 24 april 2013 kl. 22:52:17 »
Har satt ihop en "Gör det själv guide" då jag ställde ventilerna på min Yamaha Raptor 350 -06 häromdagen och passade på att ta lite bilder då med.
Man kan säkert göra på lite olika sätt men såhär gjorde iaf jag.
Börja med att lossa sadeln.
Lossa sedan på sidopanelerna
Sedan kylargallret.
Ta nu isär kontakten till startnyckeln, och ta sedan loss "frontplasten" med skärmar och allt.
Ta loss locket till luftburken. Se sen till att bränslevredet står på OFF och lossa på slangen som går från tank till förgasare. Skruva sedan loss tanken.
Ta bort buntbanden på skyddsplasten under tanken och nu kommer man åt motorn mycket bättre
Skruva sedan bort följande skyddskåpor/lock enligt bild. Skruva även ur tändstiftet för att slippa kompressionen när man "nollar" motorn.
Nu ska motorn "nollas" eller ventilerna ställas så att vi kan mäta spelet.
På kamkedjedrevet ska markeringen stå uppåt mot pilen som bilden visar. Samtidigt ska du i det lilla hålet där plastskruven satt kunna se en liten markering med. "T" tror jag det står. Det menas med att motorn står i sitt högsta läge (top).
Lägg i neutralen på hojen och försiktigt vrid runt på skruven i mitten på kamkedjedrevet för att snurra på motorn till önskat läge.
Nu ska spelet på ventilerna kollas. På Raptor 350cc ska spelet vara 0.06-0.10 på insugssidan (den närmast förgasaren) och 0.16-0.20 på utblåset (den på motsatt sida framåt) Kolla med bladmått så måtten stämmer. Om inte så lossa på låsmuttern och skruva lite försiktigt på justerskruven tills det blir lagom "tight"
Sen är det bara skruva ihop allt igen och tuta och köra!
Man kan säkert göra på lite olika sätt men såhär gjorde iaf jag.
Börja med att lossa sadeln.
Lossa sedan på sidopanelerna
Sedan kylargallret.
Ta nu isär kontakten till startnyckeln, och ta sedan loss "frontplasten" med skärmar och allt.
Ta loss locket till luftburken. Se sen till att bränslevredet står på OFF och lossa på slangen som går från tank till förgasare. Skruva sedan loss tanken.
Ta bort buntbanden på skyddsplasten under tanken och nu kommer man åt motorn mycket bättre
Skruva sedan bort följande skyddskåpor/lock enligt bild. Skruva även ur tändstiftet för att slippa kompressionen när man "nollar" motorn.
Nu ska motorn "nollas" eller ventilerna ställas så att vi kan mäta spelet.
På kamkedjedrevet ska markeringen stå uppåt mot pilen som bilden visar. Samtidigt ska du i det lilla hålet där plastskruven satt kunna se en liten markering med. "T" tror jag det står. Det menas med att motorn står i sitt högsta läge (top).
Lägg i neutralen på hojen och försiktigt vrid runt på skruven i mitten på kamkedjedrevet för att snurra på motorn till önskat läge.
Nu ska spelet på ventilerna kollas. På Raptor 350cc ska spelet vara 0.06-0.10 på insugssidan (den närmast förgasaren) och 0.16-0.20 på utblåset (den på motsatt sida framåt) Kolla med bladmått så måtten stämmer. Om inte så lossa på låsmuttern och skruva lite försiktigt på justerskruven tills det blir lagom "tight"
Sen är det bara skruva ihop allt igen och tuta och köra!