ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: AndreasXX skrivet 12 januari 2013 kl. 10:34:38
-
Hejsan!
Har länge funderat på att köpa mig en hjuling....men vill inte lägga så mkt pengar så här på en gång :)
har hittat denna på blocket:
http://www.blocket.se/varmland/Kawasaki_kvf_650_arbetsfyrhjuling_44459891.htm?ca=5&w=3 (http://www.blocket.se/varmland/Kawasaki_kvf_650_arbetsfyrhjuling_44459891.htm?ca=5&w=3)
Är det ett Bra köp?
ska bara ha den till lite bus och lek i skogen, plogning och lite utflykter med familjen.
vet att det är rak bakaxel....vill igentligen ha delad, vad är det för skillnad?
Har man fortfarande bra framkomlighet?
tacksam för svar :)
MvH Andreas
-
det verkar väll bra.
det enda är ju att man måste vara berred o skruva lite ifall något skulle gå sönder.... man svänger ju inte för bi en åf o lämmnar in den på garanti rep :-\
sedan detta med hel bakaxel.
man märker en hel del skillnad på hel och delad axel men ifall du baka ska ploga och leka lite så funkar det bra. delad bakaxel är inget måste
lycka till :)
-
såg även denna.
vet ej hur kazuma är i märke men du får en mycket nyare. någon som har något att säga om kazuma?
du får ju iaf delad bakaxel:)
http://www.blocket.se/varmland/4___Hjuling_44230218.htm?ca=7&w=1 (http://www.blocket.se/varmland/4___Hjuling_44230218.htm?ca=7&w=1)
-
tack för det svaret :)
har ju även hittat dessa....men då blir det vattn och bröd resten av året ;)
http://www.blocket.se/orebro/Arctic_Cat_700_H1___EFI___Fri_hem_lev_44726105.htm?sa=1 (http://www.blocket.se/orebro/Arctic_Cat_700_H1___EFI___Fri_hem_lev_44726105.htm?sa=1)
http://www.blocket.se/orebro/Polaris_Sportsman_700__Winch__Fri_hem_lev_44726106.htm?sa=1 (http://www.blocket.se/orebro/Polaris_Sportsman_700__Winch__Fri_hem_lev_44726106.htm?sa=1)
http://www.blocket.se/jamtland/Can_am_outlander_800_xt_44287197.htm?sa=1 (http://www.blocket.se/jamtland/Can_am_outlander_800_xt_44287197.htm?sa=1)
http://www.blocket.se/orebro/Kawasaki_KVF_750_Brute_Force_43119332.htm?sa=1 (http://www.blocket.se/orebro/Kawasaki_KVF_750_Brute_Force_43119332.htm?sa=1)
märket spelar ingen roll för mig......villken är "most bang 4 the buck" så att säga O0
MvH Andreas
-
brutten o katten såg väll intressanta ut....även outlandern men frågan är om man skall köpa det värsta som första :-\
-
Stel axel försämrar ju markfrigången lite, och komforten över ojämnheter blir ju lite lidande. Men stabilare vid vägkörning.
Man tar sig fram jäkligt bra ändå.
Den maskinen du länkade till vet jag inget om, men prova sök på amerikanska forum om du inte hittar nått här.
Sen är det väl registreringen, står ju inget om maskinen eller vad du vill ha.
Mc reggade (körs på b kort), terrängreggade eller traktor reggade har ju olika regler och fördelar.
Finns ju en del oreggade också, då får man nog knappt åka någonstans lagligt och kan bli svårt att stöldförsäkra den.
Låt bli kazuma....
-
jag tror den första är prisvärd.
kazuma=inget att ha tack nu vet jag det iaf ;D
-
Maskiner från LG bil och maskin brukar vara oreggade importmaskiner. Billigt men det har nackdelar.m
-
Sportsman är en mycket enkel maskin å köra med bra komfort. Jag skulle satsat på Sportsman ;)
-
VFR SIKTA PÅ så stora atvs?
tror du inte att en 450-600ca skulle funka.
blir billigare att köra iaf :)
-
VFR SIKTA PÅ så stora atvs?
tror du inte att en 450-600ca skulle funka.
blir billigare att köra iaf :)
Varför sikta på små?
Ska man leka och busa lite så vill man ha större motor.
-
Bränsleförbrukningen är väl knappast nåt å tala om då dom körs så få mil?
-
VFR SIKTA PÅ så stora atvs?
tror du inte att en 450-600ca skulle funka.
blir billigare att köra iaf :)
Kommer man över 450cc så kan man räkna med att dom flesta maskiner drar runt litern. Min c-a 800 har legat kring 0,9 dom få gånger jag åkt längre vägsträckor och mätt förbrukningen.
En större motor belastar man ju mindre oftast, så det behöver ju inte bli törstigare om man jämför tex 5-800cc.
Men en del modeller drar mer, men det är ju inte så många som klämmer tusentals mil på maskinen så bränslekostnaden blir ju inte så väldigt kännbar.
Första ägaren på min 800 hann med 2600mil innan jag köpte den, så han hann nog tanka en del. Dock hade han nog roligare mil jämfört med en encylindrig 500.
Dock har är det busigare med större motor, och trevligare om man ska åka väg.
Maskiner kring 300cc ligger nog däremot oftast kring 0.4-0.5l/mil. I alla fall dom jag haft, kymco och linhai.
-
Tackar för alla svar :)
vill nog ha ganska mkt effekt att leka med.....man behöver ju inte gasa fullt jämt 8)
Ska ta och kolla upp om LG:s maskiner jag är lite intresserade av är import.....
ja väg eller Terräng skulle väl fungera....vill kunna försäkra.
mest sugen på Artic:en eller Polarisen :)
-
Se till att den är vägreggad.
Annars kommer du ångra dig
-
AndreasXX villka har du provat? dumt att köpa grisen i säcken!
-
Se till att den är vägreggad.
Annars kommer du ångra dig
Det är väl lite upp till var och en.
Ska man inte ut på vägarna så finns det absolut ingen anledning att ha vägreggat.
En terrängreggad är mycket billigare i försäkring.
-
Hejsan!
Det enda jag kört är polarens Polaris S o ortsman 450-05:a
Ooch en linhai 300 -07:a........
Polarisen känns riktigt stabil :)
Hur är en Can Am 800 XT-06:a.....och vad står XT för?
Det var en kille som sa att den var väldigt "extrem"...mkt effekt 8)
Men man vill ju bakhjuls åka lite oxå ()p
-
Canam är alltid Canam.
Bättre än så blir det inte men satsa på en med V-twin motorn. Går fint, är starka och låter riktigt gott.
Tänk bara på att du måste ha en Outlander Max om du ska ha passagerare annars är Renegaden klart coolare.
/B
-
Hejsan!
Det enda jag kört är polarens Polaris S o ortsman 450-05:a
Ooch en linhai 300 -07:a........
Polarisen känns riktigt stabil :)
Hur är en Can Am 800 XT-06:a.....och vad står XT för?
Det var en kille som sa att den var väldigt "extrem"...mkt effekt 8)
Men man vill ju bakhjuls åka lite oxå ()p
Jag har ju en sån 800xt, och xt är väl utrustningspaket med skyddsbågar fram och bak, och vinsch. Kanske nått mer också.
Under 06 kom även insprutning, efi. En sån är nog att föredra vad jag har hört, snålare och går bättre.
06-07 tror jag anses bland dom hetsigaste, variatorn är lite annorlunda mot dom senare. Bra för bus och lek men lite för hetsig i terrängen ibland för en del. Jag tycker dock det är en trevlig allroundmaskin.
Sen skiljer det också i framdiffen, den låser ju automatiskt på dessa maskiner. Börjar ena framhjulet slira så greppar det andra, och det går fortare på nyare maskiner än på dessa.
-
hej igen!
har nu hittat dessa 2:
http://www.blocket.se/ostergotland/Yamaha_YFM660_GRIZZLY_44777852.htm?ca=5&w=3 (http://www.blocket.se/ostergotland/Yamaha_YFM660_GRIZZLY_44777852.htm?ca=5&w=3)
http://www.blocket.se/uppsala/Kawasaki_750_Bruteforce_44672046.htm?sa=1 (http://www.blocket.se/uppsala/Kawasaki_750_Bruteforce_44672046.htm?sa=1)
Kawan ser ju klart bättre ut....men är det den bättre hjulingen?
vill ju ha det bästa man kan få för sina pengar....kring 60000kr O0
MvH Andreas
-
Jag skulle välja brutten för där fick du ju med så mycket mer också anserjg att kawasaki är bättre än yamaha.
:)
-
hejsan!
precis vad jag tänkte på åxå...."sport" avgas....Led lampor.....plog.....och FETA däck O0
-
Kawan verkar för övrigt vara vägreggad.
-
Jag hade nog kikat på brutten med tanke på hur mkt extra som medföljer. men håll koll på motoroljan om det blir den då dom tar lite olja, jag har en brutte själv och har för vana att kolla oljan varje gång jag skall åka ut så inte jag får ett till motorras på den. super nöjd med min maskin så nästa blir ev en ny brutte eller arctic cat men det får tiden utvisa.
-
hejsan!
hur är det med import maskiner....som typ denna:
http://www.blocket.se/gavleborg/Can_am_renegade_800_44342686.htm?ca=5&w=3&last=1 (http://www.blocket.se/gavleborg/Can_am_renegade_800_44342686.htm?ca=5&w=3&last=1)
min polare lyckader med att regga in en grizzly 700-07:a från Saudi Arabien, det han gjorde var att beställa CE märken på nätet och CE märka den själv....är det möjligt på denna?
MvH Andreas
-
Har dålig koll på reglerna fullt ut, men det låter ju inte helt RÄTT att bara klistra på märken. Men vill man chansa så kan man ju alltid testa.
Jag hade köpt reggad och klar om jag ville ha en reggad maskin.
-
hejsan!
ok jo det vore ju bäst......men det enda som man inte kan göra utan att regga är väl att försäkra?
och det är ju inte lagligt att köra ATV som är terräng reggad på allmänväg....och vill ju inte ha en strypt :hmmm:
och i skogen får man ju inte heller köra....om man inte äger den :-\
så hur ska man göra?
-
http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdf (http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdf)
Helt laglig är det väl få som är....
I terräng får man väl typ aldrig nöjesköra egentligen, och vill du vara lagligast på vägen så är en 300cc rätt lagomt.