1
PS Moto / Skum bakaxel
« skrivet: 12 augusti 2009 kl. 21:04:26 »
Glömde informera er om en skum sak på min PS Moto 200 Sport -08.
Jag fick min maskin i maj -08 och lyckades locka en på jobbet att köpa en likadan maskin båda köptes på Motorevo.
Hans var lite mer uppdaterad med stora nerfbars och lasträcke bak och lite andra små skillnader.
Nån av dom första gångerna vi körde la jag märke till att hans ena bakhjul satt längre ut än det andra och såg skumt ut om man kollade mot framhjulet. Vi kollade på min och fann samma skumma fel.
Att man inte sett de innan? Jag har känt på tajta krokiga vägar att den är styvare åt ena hållet men trodde detta var nåt man fick leva med på en så billig maskin.
Jag satte igång med att mäta upp min maskin och fann att höger hjul satt 30-32mm längre ut än det vänstra. Jag tog höger nav och satte i svarven och stack av 18mm i den inre änden så att navet gick på 18mm längre på axeln. Man får komplettera med lite brickor om man inte vill såga av den biten gängor. Efter detta tog jag min avkapade bit med splines i och satte innanför vänster nav så att detta kom ut 15mm och vad blev resultatet. Jo nu stämmer de mot fram och spårar som det ska.
Efter en tur på vägen med min kompis o hans fortfarande skumma axel visade sej att den gick bättre på krokiga vägar och kurvor.
Nu är ju frågan hur fan dom lyckats med detta felet och hur många som har samma fel utan att se det eller veta hur dom ska fixa de.
Nu e de lite moddning av bakljus, av med de feta stora och byte till 2st små ledbakljus från Biltema under var skärm samt små lampor med led fram och skruvar till nummerskylten med inbyggd led som lyser upp skylten, sänkning fram och bak, nya egentillverkade nerfbars i grova rör och Maxxis gatdäck. Blir nog även ombyggnad av A-armarna för bättre väghållning.
Jag fick min maskin i maj -08 och lyckades locka en på jobbet att köpa en likadan maskin båda köptes på Motorevo.
Hans var lite mer uppdaterad med stora nerfbars och lasträcke bak och lite andra små skillnader.
Nån av dom första gångerna vi körde la jag märke till att hans ena bakhjul satt längre ut än det andra och såg skumt ut om man kollade mot framhjulet. Vi kollade på min och fann samma skumma fel.
Att man inte sett de innan? Jag har känt på tajta krokiga vägar att den är styvare åt ena hållet men trodde detta var nåt man fick leva med på en så billig maskin.
Jag satte igång med att mäta upp min maskin och fann att höger hjul satt 30-32mm längre ut än det vänstra. Jag tog höger nav och satte i svarven och stack av 18mm i den inre änden så att navet gick på 18mm längre på axeln. Man får komplettera med lite brickor om man inte vill såga av den biten gängor. Efter detta tog jag min avkapade bit med splines i och satte innanför vänster nav så att detta kom ut 15mm och vad blev resultatet. Jo nu stämmer de mot fram och spårar som det ska.
Efter en tur på vägen med min kompis o hans fortfarande skumma axel visade sej att den gick bättre på krokiga vägar och kurvor.
Nu är ju frågan hur fan dom lyckats med detta felet och hur många som har samma fel utan att se det eller veta hur dom ska fixa de.
Nu e de lite moddning av bakljus, av med de feta stora och byte till 2st små ledbakljus från Biltema under var skärm samt små lampor med led fram och skruvar till nummerskylten med inbyggd led som lyser upp skylten, sänkning fram och bak, nya egentillverkade nerfbars i grova rör och Maxxis gatdäck. Blir nog även ombyggnad av A-armarna för bättre väghållning.