ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Picpic skrivet 11 februari 2014 kl. 12:39:29
-
Tjena
Vet någon varför hjulingar är försedda med tumgas? Jag tycker gashandtag som på motorcyklar är att föredra. Men jag är kanske ensam om det?
Jonas
-
Du är inte ensam i den åsikten!
-
Om man åker upp för en bake kan rullgas vara farligt. Man lutar sig bakåt och då följer rullgasen men, svårt att förklara. Man kan välta alltså,
Det är en anledning
-
i början tyckte jag att tumgas kändes skumt, men nu skulle jag aldrig byta bort det mot rullgas
-
i början tyckte jag att tumgas kändes skumt, men nu skulle jag aldrig byta bort det mot rullgas
+1. Tycker man har betydligt sämre kontroll med rullgas men det är nog som sagt en smaksak......
-
Provat sökfunktionen? :whip:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24460.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24460.0)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=17454.msg188591#msg188591 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=17454.msg188591#msg188591)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=15676.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=15676.0)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44948.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44948.0)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=4440.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=4440.0)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=6530.msg62877#msg62877 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=6530.msg62877#msg62877)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45956.msg428264#msg428264 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45956.msg428264#msg428264)
-
Haha Hydro ;D
Jag håller med tobbe, tumgas är mycket skönare än rullgas
-
Tummen är bra till mycket ()p
-
Tummen är bra till mycket ()p
Sätter punkt där känns de som.... :help:
-
Hade en SMC 250 med rullgas och det är ganska farligt, när man kör på ojämt underlag så kan det lätt bli att man sitter och "pump" gasar så att maskinen skenar...
-
Hade en SMC 250 med rullgas och det är ganska farligt, när man kör på ojämt underlag så kan det lätt bli att man sitter och "pump" gasar så att maskinen skenar...
Tänk då det med mångdubbla vikten och effekten.
-
Tumgasen kan man också råka trycka till av misstag, t ex om man får ett kast på styret, har hänt mig flera gånger. Och tumgasen kan dessutom fastna i kläder mm. Jag hade nog föredragit rullgas. Körde cross tidigare och det var aldrig några problem med rullgasen. Dessutom är man uthålligare i handleden än i tummen vid långkörning.
-
Tumgasen kan man också råka trycka till av misstag, t ex om man får ett kast på styret, har hänt mig flera gånger. Och tumgasen kan dessutom fastna i kläder mm. Jag hade nog föredragit rullgas. Körde cross tidigare och det var aldrig några problem med rullgasen. Dessutom är man uthålligare i handleden än i tummen vid långkörning.
Byt då :)
Kostar väl 2-300?
-
Varför kör du med tumgas då??
-
Orkar väl inte byta antar jag, det är inte tillräckligt störande
-
Det är stor skillnad i körställning gällande cross och atv.
Har själv kört cross i många år och tyckte det var korkat med tumgas på atv, men efter jag provat med rullgas på atv så nej, ryckigare skogskörning får man leta efter.
Men åker du bara ren gatkörning så går det bättre, men i skog där får man ju spader efter bara någon km.
Nu på den crossen jag har så sitter det tumgas och vilken helt otrolig skillnad i körbarhet när man kör i skog och trix terräng.
Helt annan kontroll över både mej själv och maskin när man kan hålla fast i styret med båda händer.
Prova och byt så får du se vad du gillar, kostar ju bara några hundringar.
-
Låter konstigt att det skulle vara sådan skillnad mellan cross och ATV men om du säger det så.........
Jag låter det nog vara som det är, var bara nyfiken på vad folk hade att säga
-
Låter konstigt att det skulle vara sådan skillnad mellan cross och ATV men om du säger det så.........
Jag låter det nog vara som det är, var bara nyfiken på vad folk hade att säga
Typ 2 hjul skillnad ;)
Är sällan det slår i styret på en cross på samma sätt.
Dock är det vanligt för ovana förare att man blir hängandes i styret om man är trött, och då orkar man inte hålla emot och släppa gasen.
-
Det tar ju max 10min att komma in i det ena eller andra. Att folk kör i åratal med en gasfunktion de inte trivs med är ju makalöst.
-
Jag hade rullgas på dom 2 första hjulingar jag hade för jag trodde inte jag skulle klara av tumgasen på grund av reumatism.
Men jag fick ondare av rullgas och sen när jag fick fullgas i en brant uppförsbacke när hjälmen fastnade i ett träd var det inte roligt nå mer med rullgas.
Nu kör jag med tumgas och det är mycket säkrare när man kör i skogen och man blir van med tumgas till slut.
-
Det är ju mycket smaksak och vad man är van vid, varför spelar endel hockey/gitarr med den åt ena håller och inte andra? osv. Som tillverkare sätter man ju helt klart på det av säkerhetssynpunkt eftersom du kör i skogen och det gubbar väldigt mycket upp och ner och sidled jämfört med en cross för att du inte ska få gashäng.
Jag hade kört mycket motorcykel och lite cross innan jag började med quad och ville byta direkt till rulle, men av ren lathet så blev tummen kvar och har prövat några gånger med rulle på senare tid och skulle ALDRIG montera en! Som quadcrossförare så enda nackdelen jag märkt med tumgas är att det är lite jobbigare att hålla sig i styret eftersom tummen inte hjälper till samt att är det väldigt slagigt före ett stort hopp och man är trött i händerna så kan tummen ramla av gasen före hoppet vilket är garanterad krasch.
Annars är det många nackdelar med rulle tycker jag :) Prövade som sagt rulle, gick hälften så fort och dubbelt så farligt ;D
-
Har flera bekanta som kör med Dual Gasser och trivs med det
http://www.motorcycle-superstore.com/17756/i/moose-racing-dual-gasser-throttles (http://www.motorcycle-superstore.com/17756/i/moose-racing-dual-gasser-throttles)