ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: thekaizer skrivet 26 juni 2017 kl. 14:41:06

Titel: LTF250 Quadrunner - renovering
Skrivet av: thekaizer skrivet 26 juni 2017 kl. 14:41:06
Hej,
Ny medlem på forumet och nybliven ägare till en klenod, LTF250 Quadrunner -86.  ()p
Den är inte vacker, jag behöver bl a byta (i princip) all plast och sittdyna samt fixa drivaxlarna bak.
Motorn är ok, men förgasaren behöver en översyn - den går bra på tomgång, men vid gaspådrag "bluddrar" den innan den "kommer".
I princip nya däck, har kanske rullat 50 mil...

Tänkte riva ner denna maskin i vinter och renovera den, men som ni förstår enligt ovan så behöver jag få tag på delar.
Har hittat en del på Ebay, i USA, men därifrån blir frakten löjligt dyr, i många fall kostar frakt mer än prylen i sig.
Lyckades även hittat en sida - ATVPArts, som finns i England, och som har mkt delar.
Har försökt söka igenom forumet efter tips, länkar osv, men antingen så söker jag fel, eller så finns det inte mkt till salu till dessa.

Så jag frågar Er, vilka sidor rekommenderar ni för att få tag på 250Quad-delar (hyfsat) billigt och enkelt?
Finns det ngn forummedlem som sitter på drivaxlar och plast till denna maskin?
Tacksam för alla tips och råd.

Med vänlig hälsning,/ Bengan
Titel: SV: LTF250 Quadrunner - renovering
Skrivet av: Micke_c skrivet 26 juni 2017 kl. 18:01:59
 :sunny:Gissar att det är en 4wd Quadrunner, och inte 2wd varianten.

Yttre drivknutarna kan du ju byta. Varför hela axeln?
Yttre fram finns pirat på ATV-eftermarknadsidor numera för runt 1600kr.
Här tex:  http://www.rinab.nu/atv-a/Suzuki/Drivlina/Drivknutar/Drivknut-450071.htm

Yttre knut bak är 20 x 57mm.
Finns standard hos firmor som säljer sådant, och även på samma sidor som yttre främre.
Köpte personligen till tidig Toyota Starlet (RWD) på Mekonomen, som är lika. (250kr)
Undvik kors med fettnippel. Dom är ihåliga, och håller inte.
Korsen på axeln till framdiffen är INTE lika.
Drivaxlarna bak är heller inte lika i alla årgångar.  Diametern skiljer. Även splinsen
Undvik därför begagnade axlar. Korsen skall vara lika vad jag vet.
Fetta in splinsen och trä cykelslang som damask över.
Notera hur korsen sitter mot varandra INNAN du delar axeln.
Annars blir den okörbar nästan, om du vrider fel.
Här har dom tillverkat en hybrid av cv-knut och knutkors:
https://www.atvhuset.se/atv-reservdelar/drivaxlar/drivaxel-half-shaft-suzuki-lt-4wd-250.html
Funkar nog, bara splinesen är rätt. Men det är mellan inre och yttre knut det skiljer vad jag vet

Plasten finns ej pirat. Laga eller betala dyyyyyrt!  Fram och bak blir nog 15,000kr
Begagnat och helt är också dyrt.

En 80talare har en mer MC-lik förgasare med vajertrottel. Inte vakuummembran-styrd som -90 och nyare. Lite problemfylld förgasare, men att byta till universal blir riktigt kass.
Renovera orginalet med orginaldelar.
Dom är superkänsliga för bränsleblandningen.
Se till att ställa in den rätt.

Att det inte finns mycket delar, är för att de allra flesta hålls vid liv, och stannar på gården/stugan eller i familjen.

Det var aldrig problem att få tag i delar till 1990'n jag hade, men det kostade....
Ett avgassystem kostade +6000kr för 8 år sen. (Gassvets blev det. Funkade).
Drivaxel var 5500kr/st vid samma tid. (Därför Starlet kors)
Växelwire var över 1000kr st.       
Startmotorfrihjulet lyckades jag fixa. Ren tur. Annars över 2500kr.

Har den dålig komp, så kolla noga ventilsätet i toppen FÖRST.
Är det paj, kan du sälja maskinen i delar, och strunta i resten.
En topp med kamaxelkåpa kostar fruktansvärt, om det ens finns längre.
Det händer om man inte kollar ventilspelet. Det MINSKAR med tiden, blir nol i spel, blir kompressionsläck, och ventilsätet bränns snabbt sönder. = toppbyte!
Detta blev jag varnad för av lokala återförsäljaren vid tiden.
Hände vissa elfirmaregistrerade i trakten.
 
Köpa trasig och laga är oftast dyrare än att köpa väl fungerande.
Men då är det nya delar, förvisso.

Clymer har en jättebra rephandbok, dock på engelska.
Min såldes med hjulingen, tyvärr.

Och häll BARA MC-olja i motorn.
Annars får du byta båda kopplingarna! =onödigt och kostsamt.
Titel: SV: LTF250 Quadrunner - renovering
Skrivet av: thekaizer skrivet 26 juni 2017 kl. 19:50:38
Jösses... stort tack för ett fantastiskt svar...  ()p
Har tydligen kommit rätt...  ;)

Korrekt, det är en 4wd, med superlåga, låg och högväxel.
bra tips med drivknutarna bak, det förenklar mkt.
Jag har också hört om att de är känsliga för bränsleblandningen, och att de gärna vill käka stift om den är fel.

Vad jag känt så drar den bra, inget slit i kopplingarna, men det är ju lika bra att byta olja direkt och säkra så det är korrekt olja.
Ska även leta upp reparationshandboken som du tipsade om, den lär behövas.

Återigen, stort tack för uttömmande svar.