ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Access => Ämnet startat av: Johannes rydberg skrivet 24 februari 2014 kl. 20:55:41
-
Har kollat runt och googlat en del. och upptäcker att access 450 är helt klart tyngst av alla 450 quads. Vad är det som gör att det så?
välbyggd?
mer utrustning?
störst?
-
Det är en billigare maskin vilket resulterar till sämre materialval.
-
eller grövre material! kan vara så att om man jämför olika maskiner skiljer det i godstjocklek på rör i ram och länkarmar. en crossmaskin är lättare än en en streetmaskin te
-
Så var det, juste.
De gör Access tyngre, för att det är bättre.
-
hmm det är ju kosntigt om det skulle handla om matrialval eftersom jag enbart jämnfört med dinli smc m.m och dom har ju inte bättre kvalite sägs det ju?
i vissa fall är ju vissa av dom nämnda maskinerna kopia på märkes maskinerna rätt av . hyosung eller vad det var. då bör det ifs vara matrial skillnad kanske.
men mellan icke märkes maskiner så skiljer sej access 450 med sina 226 eller 229kg eller vad det var
-
Oj det var en tung en
-
Alla märken du rabblade upp är "mellanmärken", de är mycket bättre än maskiner gjorda i Kina men samtidigt så skiljer det sig stort ifrån Japan/Amerikanska märken.
Jag har för mig att vissa av deras delar tillverkas av blötjärn, någon för gärna rätta mig ifall det är fel.
-
mellan vilka maskiner väljer vi här? access och dinli? access ltz? eller access och raptor? förklara gärna!
-
Så var det, juste.
De gör Access tyngre, för att det är bättre.
nja men om dom kanske prioterar kraftig ram mot kostsam vikt besparingar som kräver kunskap om VAR man plockar vikt och dyrare matrial
bara en tanke?
-
mellan vilka maskiner väljer vi här? access och dinli? access ltz? eller access och raptor? förklara gärna!
Utveckla din fråga, jag förstår inte.
-
smc dinli till börja med. men jag skulle tro att accessen är nog tyngre än dom flesta quad i 450 klassen?
vad väger goes 450 ?
hysoung 450 ? denna är väl en kopia på raptor eller?
sen märkes maskinerna som ifs ligger i en annan liga som inte intresserar mej så mkt men kan vara kul att jämnföra med.
-
smc dinli till börja med. men jag skulle tro att accessen är nog tyngre än dom flesta quad i 450 klassen?
vad väger goes 450 ?
hysoung 450 ? denna är väl en kopia på raptor eller?
sen märkes maskinerna som ifs ligger i en annan liga som inte intresserar mej så mkt men kan vara kul att jämnföra med.
Hyosung och Goes är Suzuki kopia
-
Dinli~ 210kg
Hyosung~ 212kg
-
access kompenserar med mera hk, så det jämnar ut sig ;)
-
Materialvalen är sämre.
Lätta hållbara material kostar.
-
access kompenserar med mera hk, så det jämnar ut sig ;)
Ska du dra siffror ur luften får du gärna käll-hänvisa.
-
leta på du, hur många hk har en raptor org, och en access ulven?
-
Då är frågan, hur ärliga är de hästarna?
-
leta på du, hur många hk har en raptor org, och en access ulven?
ta det ur röven du!!!!
Kan du inte backa upp dina egna påståenden?
-
Jo men det sägs på många ställen när man googlar att access 450 ostrypt ger 52hk
dinli 49hk
smc nånstans mittemellan ?
-
Lugna er nu grabbar inget tjöt nu :-\
-
raptor då?
-
raptor då?
Tillräckligt
-
fakta?
-
raptor då?
Runt 40.
(http://www.rossiereng.com/wp-content/uploads/2012/09/Raptor-700-Dyno-Chart.jpg)
-
Har inte hittat några bromspapper på nån av nämnda maskiner som styrker nånting. Men man har hittat en del recensioner som beskriver accessen rätt vass som går jämlikhet med tex den större smc maskinen
detta trots accessen s högre vikt :dntknow:
-
Jo men det sägs på många ställen när man googlar att access 450 ostrypt ger 52hk
dinli 49hk
smc nånstans mittemellan ?
Jag hade en Hyosung dom det påstås vara 50hk i och sen en Can Am som det är 40-45hk i. Can Am:en är 50kg lättare och en helt annan gång i motorn. Den sopade Hyosungen som ingenting. Jämför man dessa 2 motorer så är Hyosungen trött.
Dock tvivlar jag på att det är 50hk i "mellan modellerna"
-
som jag sa, access kompar med hk
-
Can-am DS 450 EFI vs Dinli 450 GoPro Dragrace (http://www.youtube.com/watch?v=4FlfbEgH1p0#ws)
Det gör Dinli också
-
ja ett klipp från tuben säger ju allt. drevning eller hk. klart man tror på det. eller ngn hemmaritad kurva på detsamma. ngn efterlyste fakta? var är dessa? jag kan påstå vad som helst men ingen tror på det så, kom igen och bevisa mig fel då. hur många hästar i stallet har en raptor original och en access 450 sm original, varsågoda
-
Din fakta som kommer ifrån ingenstans säger också mycket.
-
hur är det med din då co? har du ens ngn erfarenhet av detta? googla får du se då
-
Erfarenheter av taiwaneser? Jag har bara hört skräckhistorien ifrån bekanta.
Har du erfarenhet av Raptor..?
-
ja, har du? kissa å lägg dig nu i stället för att härja här. :whip:
-
Vad babblar ni om egentligen??
Orsaken att Access och vissa andra billigare maskiner är klart tyngre än japanska och amerikanska crossar med 450-motor är att de billigare är byggda av billigare, och därmed tyngre, material för samma styrka.
Så, punkt.
-
ja, har du? kissa å lägg dig nu i stället för att härja här. :whip:
Du har erfarenhet av Raptor men dyrkar fortfarande Dinli?
Ok.
Jag somnar inte än ändå.
-
japp. klura ut det när du ligger sömlös du.
-
Släpp det med sömntimmar nu toyboy. Det är inte relevant i den här tråden.
-
ok, har du erfarenhet av dinli, access eller raptor co?
-
:happy2: jag dör :lool:
-
ok, har du erfarenhet av dinli, access eller raptor co?
Det enda jag fick veta av Dinli är att motorn rasade efter ~80h gårdskörning. Hm..
Raptor? Någon gång har man haft turen att höra hellis Raptor susa förbi, men nä.. Inte mer ()p
Men JAG vet däremot att kvalitét kostar.
-
bra där co, du hörde ngt men erfarenhet noll. sov nu i stället! eller håll dig till chatten :lol:
-
Som sagt, sömn är inte relevant i den hör tråden. Lägg ner det pratet.
-
om nu sömn inte är relevant co, presentera då vad det är du vill ha sagt? eller motbevisa det jag påstod. hur är det det ligger till co? eller ngn annan kanske? access vs raptor vs dinli?? i hk räknat dyno är ingen som har förutom trim och tillverkare verkar ju kunna skriva lite hur som happ så vad gäller, ni fattar var jag är på väg här. vissa påvisar att raptor har 48 hk original och access 52 så vad gäller?? :dntknow:
-
Det jag vill ha sagt är.
Man får betala för kvalité.
-
Jag hade en Hyosung dom det påstås vara 50hk i och sen en Can Am som det är 40-45hk i. Can Am:en är 50kg lättare och en helt annan gång i motorn. Den sopade Hyosungen som ingenting. Jämför man dessa 2 motorer så är Hyosungen trött.
Dock tvivlar jag på att det är 50hk i "mellan modellerna"
Inte konstigt att hyousungen fick pisk om den väger 50kg mer.
Dom 5hk skillnad är ingenting mot sån viktskillnad.
har själv kännt på en polaris 500 47hk och den kändes väldigt lugn i jämförelse mot min access. :)
-
tjurig du är toyboy :lol:
-
Toyboy: du gillar Dinli och Access. Fine. Vi fattar.
CrozOver: du gillar att slänga käft. Fine. Vi fattar.
Det roliga är att ni framstår som två stora idioter båda två. Att ifrågasätta en välkänd dynokurva och gapa efter "riktig" fakta när man själv håller i en knippe taiwanhästar är väl inte det klokaste. Att sen gaffla med en minderårig idiot på detta sättet är ju än värre.
-
Någon hästkraft hit eller dit är inget man märker.
Märker ni ifall ni har 3 eller 10 liter i tanken?
Det motsvarar kanske en häst.
Ifall Raptorn väger 180 och har 48 och föraren ligger på 80 så blir det 5,4 kh/hk.
Motsvarande för Access (225 kg och 52 hk) ger 5,8 kg/hk.
Raptorn "leder" alltså fortfarande... och Accessen måste upp till 56 för att få samma förhållande.
Om nu dessa siffror stämmer.
Men vart vill ni komma?
Klart man vill ha en så lätt maskin som möjligt, att påstå annat är trams och att försvara klumpar är också trams.
Precis som om man då skulle få mer för pengarna, typ som när man köper lösgodis eller nåt...
En lättare maskin är lättare att hantera, uppför sig smidigare, ger bättre respons till föraren, är lättare att lyfta vid fastkörning, osv osv osv...
Den enda gången en tyngre quad är bättre än en lätt är när den skall skrotas.
-
nä. men det är en jäkla skillnad på att tro saker, att dra varandra på en raksträcka kan bero på tex hu man drevar sin maskin mm, alltså det måste inte bero på hur många hästar man har! jag ville samtidigt bara påvisa att fakta i detta inte kan presenteras så då tycker jag inte visa ska tjafsa om märken mm, vikt dragförhållande är avgörande det håller jag med om. thats it!!
-
Att diskutera med en hormonbrusande, okunnig, oerfaren tonåring är svårt, ja.
Men att slänga käft, jag har mest besvarat toyboys "frågor" de senaste 4 sidorna.
-
:nono:
Det jag vill ha sagt är.
Man får betala för kvalité.
Jess men i dom flesta fall kanske man inte behöver det.
Man kan ju välja kvalité efter användning s område.
Skall ha maskinerna proffsionellt i skogen m.m välja märkes
Eller skall man köra cross bana självklar t märkes.
Men sen kan man ta en funderare om det inte räcker med mellan skiktet.
-
Någon hästkraft hit eller dit är inget man märker.
Märker ni ifall ni har 3 eller 10 liter i tanken?
Det motsvarar kanske en häst.
Ifall Raptorn väger 180 och har 48 och föraren ligger på 80 så blir det 5,4 kh/hk.
Motsvarande för Access (225 kg och 52 hk) ger 5,8 kg/hk.
Raptorn "leder" alltså fortfarande... och Accessen måste upp till 56 för att få samma förhållande.
Om nu dessa siffror stämmer.
Men vart vill ni komma?
Klart man vill ha en så lätt maskin som möjligt, att påstå annat är trams och att försvara klumpar är också trams.
Precis som om man då skulle få mer för pengarna, typ som när man köper lösgodis eller nåt...
En lättare maskin är lättare att hantera, uppför sig smidigare, ger bättre respons till föraren, är lättare att lyfta vid fastkörning, osv osv osv...
Den enda gången en tyngre quad är bättre än en lätt är när den skall skrotas.
ja en lättere maskin är bättre i hantering mm men, om denna vikten plockas bort i godstjocklek på rör i ram mm håller det lika bra då? nä, det spricker går av mm, så allt är inte äpplen eller päron här heller! eller?
-
I detta fallet så jämför herr toyboy Access med märkes maskiner.
Men jag förstår helt vad du menar.
Nu struntar jag i detta, kommer ingen vart ändå.
-
ja en lättere maskin är bättre i hantering mm men, om denna vikten plockas bort i godstjocklek på rör i ram mm håller det lika bra då? nä, det spricker går av mm, så allt är inte äpplen eller päron här heller! eller?
En märkes maskin har ju annat material som är lätt men hållbart.....
-
En märkes maskin har ju annat material som är lätt men hållbart.....
vilket material är det då?
-
Nej, en Yamaha osv spricker inte.
Sluta inbilla dig saker.
Helt klart "duger" Access till vägåka, mm, mm osv...
Men nu frågades det ju inte efter vad som duger osv, utan varför de var tyngre.
Och det är pga materialval.
...men även lite pga att vissa bitar säkert är överdimensionerade, tex pga bristande erfarenhet...
Yamaha, Can-Am osv har ju miljontals med timmar utav crossbaneåkande i ryggen när de konstruerar något så de vet var man kan banta och var man skall ha marginaler.
Nybörjare och noviser vet inte sånt och tar då gärna i lite extra.
Ett typexempel på en novis som INTE tagit i extra är ju SMC och deras styren!
Rycker man till bra i dem när man kör (för att tex stegra) så kan det vikas.
...eller om man går ner lite för hårt efter bakhjulsåka.
Dvs ett korkat ställe att spara gram på.
När det gäller dimensionering så kan man kolla på en gammal skiftnyckel och jämföra med en ny.
De yngre kröker man ju inte om man använder de som man skall, trots att de är bara häften så tjocka i godset.
Ingen större skillnad i kvalitén, bara det att de äldre var överdimensionerade.
Inte bättre, bara tyngre.
-
vilket material är det då?
ingen aning men hur många raptorer har spruckit i ramen?
-
En raptor 700 har alu-ram. Förutom bakramen under sadeln.
Yfz 450 (den jag hade har stålram)
-
att jämföra en skiftnyckel med ett styre, ja det kan man göra men där är även val av material avgörande, så vilket material är det som märkesmaskiner använder i så fall? och vilket material använder maskinerna av icke märke i så fall. kom till sak nu och speca vilken stålkvalite dessa har så vi kan redda ut detta nån gång. can-am spricker i ramar men jag har aldrig hört en dinli spruckit, och den som säger att dinlis bara kör asfalt är helt utanför banan.
så kom med fakta nu, hk, vikt och materialkvalite mm.
-
Nu sköt du dig själv i foten toyboy.
Nyss sa du att Dinli var jättebra på asfalt för att den är tung, nu säger du att den går jättebra i skog/bana också?
-
Raptor väger inte bly och har inte spruckit.
Dinli väger bly och har inte spruckit.
Mycket av det sämre eller lite av det bra?
-
Nu sköt du dig själv i foten toyboy.
Nyss sa du att Dinli var jättebra på asfalt för att den är tung, nu säger du att den går jättebra i skog/bana också?
vart sa jag det? det du inte vet lille pöjk är tt det finns två sorters dinli. en street som är betydligt bredare och en dirt, som är en smal crossmodell. dessa är byggda så original och skiljer dessutom i vikt, fakta fakta fakta,. frågan kvarstår ändå. vikt drag matrialkvalite mm. ingen kan tydligen svara på detta så jag lämnar er nu. lycka till i era spekulationer.
-
vart sa jag det? det du inte vet lille pöjk är tt det finns två sorters dinli. en street som är betydligt bredare och en dirt, som är en smal crossmodell. dessa är byggda så original och skiljer dessutom i vikt, fakta fakta fakta,. frågan kvarstår ändå. vikt drag matrialkvalite mm. ingen kan tydligen svara på detta så jag lämnar er nu. lycka till i era spekulationer.
du klagar på att de andra inte kommer med fakta, fast du inte själv har kommit med fakta någon gång utan bara påståenden utan källa :whip:
-
...can-am spricker i ramar men jag har aldrig hört en dinli spruckit, och den som säger att dinlis bara kör asfalt är helt utanför banan.
så kom med fakta nu...
Först, jag har aldrig sett en Dinli eller annan thaiwanes eller liknande köras ens i närheten som en japanare, så att de håller förstår jag.
Kör en Dinli som crossarna körs så får vi se.
Du ville ha bevis, bevisa nu!
Dessutom skriver du att du hört att Can-ams ramar spruckit, och ja, så är det.
Det finns de som spruckit.
Men de har körts hårt, i terräng.
Och det gäller väl ATV:erna va?
Då snackar vi 500 kilo och 70-80 hästar, det frestar på... men helt klart är det ett misslyckande att de inte lyckats dimensionera rätt.
MEN, nu gällde det väl crossquads va?
Så bevisa nu att DS450:s ramar spruckit, tack.
Och då krävs ju självklart inte nån enstaka utan många.
...och då de som gått som Dinlis... dvs på vägar osv... utan hopp, landningar, stalp osv.
Bevisa nu snälla.
-
vadå 2 sorters ?
Det är väl rätt identiska ?
Rätt säker på att det är samma motor ram osv
-
vart sa jag det? det du inte vet lille pöjk är tt det finns två sorters dinli. en street som är betydligt bredare och en dirt, som är en smal crossmodell. dessa är byggda så original och skiljer dessutom i vikt, fakta fakta fakta,. frågan kvarstår ändå. vikt drag matrialkvalite mm. ingen kan tydligen svara på detta så jag lämnar er nu. lycka till i era spekulationer.
Allt du har att komma med är att jag är yngre än dig. Children is the future, var rädd om oss.
Nu ger jag upp
-
vadå 2 sorters ?
Det är väl rätt identiska ?
Rätt säker på att det är samma motor ram osv
ja för*** varför betala de dubbla när man kan få en dinli ()p
-
Jo, det är samma.
En är sänkt och har släta däck medan den andra har normalhöjd och crossdäck.
Sänk en Dirt och det blir en Street... och tvärtom.
Klarare svar än det är nog svårt att ge... dock lär det ju tyvärr inte hjälpa.
':)
-
ja för*** varför betala de dubbla när man kan få en dinli ()p
;)
-
Märkes maskiner använder väl mestadels chromoly rör. Kineser använder sig av smälta cycklar & mopeder svetsat utan gas. Vi har köpt en del kina material till jobbet , den har hållt väldigt varierande kvalite. Vi har tom skickat tillbaka en del för det vart så dåligt. Det materialet har vart klassat efter vad som beställts. Det säger ju lite iaf om hur noggran kvalitets kontroll dom har.
-
Sluta upp med fantasi siffror och sätt er i skolbänken!
Här är olika dyno kurvor med olika avgassytem med en ktm 450sx som är den maskinen på marknaden med mest effekt orginal förutom deras 505sx men det är inte en 450 kubiks motor.
Den hade en Ranchero modifierad förgasare annars var allt original.
FMF ktm modellen 96db. Original lågfart och 160 högfart.
(http://i24.photobucket.com/albums/c44/Nismo311/Ktm%20pipe%20shootout/SCAN0017.jpg)
Dasa slip-on 103db. 175 högfart.
(http://i24.photobucket.com/albums/c44/Nismo311/Ktm%20pipe%20shootout/SCAN0018.jpg)
Här är en lista på alla avgassytemen i det testet.
(http://i24.photobucket.com/albums/c44/Nismo311/Ktm%20pipe%20shootout/SCAN0027.jpg)
-
Och sen när det börjar bli mer än 50hk börjar det bli på gränsen till att börja använda racesoppa. Komp 13,5:1 eller högre. Kamaxlar som lyfter högt, serdi 5 vinkel ventil säten, porting, förgasarmods, insprutsmods, större ventiler och andra insug osv listan kan bli lång. Edit i en 450 :)
-
Att bevisa saker är ofta nedslående för många...
Först har de en maskin som skall ge 52 hästar i original, sen hänger de på annan luftburk och får då 7 hästar till.
59.
Sen köper de ljudförstärkare och då kommer ytterligare 13 hästar.
72.
Sen börjar de modda förgasare och porta toppen och då kommer ytterligare 4 hästar.
76.
Och sedan byter de kolv och höjer kompet till typ 11... och får då fyra ytterligare häst.
...och är då uppe i 80.
80 psykologiska hästar.
De som har dessa hästar skall man helst låta få ha sina hästar kvar.
...eftersom de sällan har alla andra hästar hemma.
-
Och när det gäller material frågan använder märkesmaskiner högre kvalitet på stål och aluminium t,ex, Chromoly som är lättare än vanligt 1020 stål och även är starkare.
-
Tack för grymma svar!
-
Jo, det är samma.
En är sänkt och har släta däck medan den andra har normalhöjd och crossdäck.
Sänk en Dirt och det blir en Street... och tvärtom.
Nope! Andra a armar som är längre! Annan bakaxel som är bredare! En street är inte sänkt utan byggd låg, inga sänkningssatser eller påplock. Bara en liten rättelse :)
':) så det finns två modeller,
-
Alltså annat matrial val jämfört med märkes hojar.
Men det förklarar inte så mkt varför accessen är tyngst även bland icke märkes maskiner ? Eller är ramen byggd bly. Det skiljer ju 10-20kg det är ju en del skillnad
-
Angående effekten så kan man väl bara säga om att access visar sej gå jämnbördigt med smc 500 tex trots sin högre vikt så kan man ju förmoda att den har bra pulver i sin klass icke märkes maskiner.
jag vet inte hur en access går jämfört med tex Suzuki 450
-
Angående effekten så kan man väl bara säga om att access visar sej gå jämnbördigt med smc 500 tex trots sin högre vikt så kan man ju förmoda att den har bra pulver i sin klass icke märkes maskiner.
jag vet inte hur en access går jämfört med tex Suzuki 450
Jämför med Suzuki 400
Suzuki 450 är jättesnabb
-
Jämför med Suzuki 400
Suzuki 450 är jättesnabb
Håller med, brorsan har en ltr 450 och kusinen kör en hyosung rapier 450 som ska ha 52.3hk enligt tillverkaren, hyosungen har inte en chans mot ltr:en.
-
Hur många hk är Suzuki 450 specad till. Då är ju accessen en bit lägre
-
Horsepower *As per manufacturers official MY09 decloration of the Air Resource Board
Can Am DS 450 EFI 45.3 HP
Kawasaki KFX 450R 42.7 HP
Honda TRX 450ER 42.6 HP
Polaris Outlaw 450MXR 41.6 HP
Suzuki LTR 450 41.6 HP
Yamaha YFZ 450R 38.6 HP
Det är därför det blir en väldigt komisk diskussion när kinesmotorer påstås ha fler hästar än en rätt hårt trimmad yfz 450 tex.
-
Hehe ja hitta samna info tänkte precis lägga upp det.
41.6hk för Suzuki ltr 450
Och med hög komp och vassare kam och lyft samt lite annat meck men orginal cyl har man fått ut 53hk styvt på bakhjulen ur ltr 450
Så en access lär ju inte ha sina 52 hk ;)
Därimot har jag känt på en polaris 500 med cvt drift på 47hk
och den var pigg men inte alls som access en.
Men då väger ju en terräng hjuling säkert 100kg mer
-
Det är svårt att jämföra en ATV med quad.
Förutom Renegaden, antar jag..
De har sina olika fördelar och är lämpade till olika saker ()p
-
Sen verkar polaris outlander tex ha 40hk drygt. Och väger 50kg mer
-
Sen verkar polaris outlander tex ha 40hk drygt. Och väger 50kg mer
Polaris 500 kallas Sportsman, Outlander är Can Am ()p
Men de har helt annorlunda motorkaraktär, ifall du förstår vad jag menar.
-
Polaris Outlaw?
-
Ja hursomhelst så kändes accessen mkt piggare men polarisen pinna på bra. Blev lite paff då jag trodde den skulle gå mer som goes 520 :)
Men det gjorde den inte ;)
-
Access är ingen dålig maskin, kollade själv på en innan jag köpte min Raptor.
-
Men vad är det som gör accessen lite tyngre än dom övriga icke märkes maskinerna tex smc dinli m.m
-
Men vad är det som gör accessen lite tyngre än dom övriga icke märkes maskinerna tex smc dinli m.m
Det ser du ju på den, grövre dimension på allt.
-
En Sportsman (eller om det nu var en Outlander) är en arbetsmaskin med cvt och kan inte jämföras med en quad. Den väger dels xxx antal kilo mer, tappar en stor del av effekten i variatorn och har en helt annan motorkaraktär osv osv...
Min LT-Z250 upplevdes t.ex piggare än polarens Outlander 400, på låga växlar.
Man jämför inte en lastbil med 300hk med en liten sportbil med 300hk. Visst, båda är bilar, men har helt olika arbetsområden. Precis som arbetsATV och crossquad.
Polaris Outlaw?
Förstod inte riktigt frågan men det är en model från Polaris om du missat det, finns i lite olika versioner med ex. delad/odelad bakaxel, 450, 500, 525 motor osv...
:-*
-
Förstod inte riktigt frågan men det är en model från Polaris om du missat det, finns i lite olika versioner med ex. delad/odelad bakaxel, 450, 500, 525 motor osv...
:-*
Det var ingen fråga, han skrev polaris outlander. Tänkte om han menade outlaw.
Och nej jag har inte missat att det är en polaris modell.
-
Sorry, trodde du hade slagit skallen eller nå :P
Tänk vad lätt text kan missuppfattas.. :help:
-
Sorry, trodde du hade slagit skallen eller nå :P
Tänk vad lätt text kan missuppfattas.. :help:
Jo men det har jag gjort ;)
-
Det har vi iofs märkt redan :P :whip:
För att återgå lite till ämnet så kan man ju fundera på varför brorsans Biltemacykel är typ 5kg tyngre än min Trek superfly cykel, trots att jag har större ram och de ser nästan lika ut?
Materiaaaaalvalet och vikten kapad på rätt ställe!
-
Det har vi iofs märkt redan :P :whip:
För att återgå lite till ämnet så kan man ju fundera på varför brorsans Biltemacykel är typ 5kg tyngre än min Trek superfly cykel, trots att jag har större ram och de ser nästan lika ut?
Materiaaaaalvalet och vikten kapad på rätt ställe!
Det är ju fint att du försöker besvara själva frågan efter att det varit 8 sidors svammel. Problemet är väl att han frågar om Biltema kontra Jula-cykel och då haltar jämförelsen.
-
Men accessen har alltså sämre matrial i ramen än smc samt dinli
försök få in att vi inte jämnför med dyra rena cross maskiner av märkes typ.
Angående polaris och goes så är det dom ända jag har kört och kan jämnföra med.
Eller skall vi anta att extra vikten ligger kanske mer olje mängd samt kylvätske mängd. Och en biffigare ram ?
-
biffigare ram ?
Ja.
-
Vi gör ett nytt försök utan ironi och roliga jämförelser i dag då ;)
Vad är tjänstevikten resp nettovinten på accessen?
Dinlins tjänstevikt är hela 230 kg!!
Så är det så stor skillnad mellan dessa?
Nettovikten är väl tomvikt om jag inte är ute och seglar, dvs utan olja och utan bränsle.
-
Det skiljer alltså typ 10-20kg på dessa maskiner som jämförs.
Visst, en 15 kilosgädda är tung, men hänger du den under hjulningen på 200kg upplevs den inte lika tung längre.
Hur många känner skillnad på tom och full tank? Eller hasplåt eller inte? Inte jag i alla fall.
Det jag vill komma till är att 10-20kg är inte Jättemycket på en maskin på 220kg. Dessutom har det visat sig flertalet gånger här att de specade vikterna inte stämmer jättebra när de vägt maskinerna själva..
-
sant. men ts undrade om varför access är tyngre, jag undrar om det verkligen är så. dinlin väger ju fan bly ju
-
Vet nån hur det är med vätske nivåerna på dom olika maskinerna
-
dinli 12l soppa ca 2 liter olja.
-
Torr vikt på . Netto vikt ?
1 . Access 450
2. Smc 500 wildcat
3. Dinli 450
Bruttovikt tjänstevikt ? Ink vätskor
1. Access 450
2.smc 500 wildcat
3. Dinli 450
Tänk om det är mer vätska i accessen OM den nu är tyngre :dntknow:
-
Vad spelar det för roll?
Fan tanka och kör.
-
Torr vikt på . Netto vikt ?
1 . Access 450
2. Smc 500 wildcat
3. Dinli 450
Bruttovikt tjänstevikt ? Ink vätskor
1. Access 450 14liter bränsle 2,7liter olja
2.smc 500 wildcat
3. Dinli 450 12liter bränsle 2liter olja
-
Vad spelar det för roll?
Fan tanka och kör.
du behöver inte svara om du inte är intresserad av ämnet ;)
-
hitta detta på detta forum i en tråd
torrvikten är på
198kg SMC
210KG DINLI
219KG ACCESS
-
låter lite på dinlin, det står 130 i mina papper :(
-
Någon som ens vägt någon av maskinerna ? kan ju va så att vikten inte stämmer. Kineserna kanske bara kopierat vikten från nåt liknande som allt annat ;D
-
stämmer detta är ju accessen tyngst och tyngre blir det med vätska i. då accessen har mer vätske mängd som jag började misstänka . inte enbart ramövervikt
känns bra med extra olja i maskinen . det borgar för hållbarhet .
skall forska vidare på sms wildcat
-
jag tar en tur till vågen på vägen, eller på besiktningen. då kan jag vara säker på mitt svar ()p
-
access 450
torrvikt 219kg
oljemängd totalt 2,7liter 2,6l vid byte
bränsle 14liter
storlek längd 1825mm bredd 1205mm
enligt min manual
-
dinli 450 lightning
torrvikt 210kg
oljemängd totalt 2,2liter ?
bränsle 11,5liter
storlek längd 1789mm bredd 1160mm
enligt atvhuset pdf
-
och dinli street?
-
smc wildcat 500
torrvikt 198kg 207kg fulltankad
oljemängd ?
bräsnle enligt vikt spec ca 9liter 10?
längd 1795mm bredd 1140mm
enligt atvhuset ganska fattig info från pdf
-
2,2liter olja vid oljebyte på smc wildcat 500
-
smc wildcat 500
torrvikt 198kg 207kg fulltankad
oljemängd 2,2liter vid oljebyte
bränsle enligt vikt spec ca 9liter 10L?
längd 1795mm bredd 1140mm
enligt atvhuset ganska fattig info från pdf
-
Nu börjar man få en bild av varför access 450 är tyngre. ':)
accessen är större än dom andra.
accessen har mer olja
accessen har mer bränsle
inga jätte skillnader med ca 4kg mer bränsle samt 0,5kg mer olja
aningen större ingen jätte skillnad med lite mer rör stumpar blir det;).
sen troligen biffigare ram förstärkningar ?
tycker det är intressanta fakta om skillnaderna på dessa olika maskiner.
sen kan man ju undersöka motorn med borr och slag samt komp.
där skiljer sej dom oxå åt. accessen har 96mm i kolvdiamter samt 62mm slag
dinli har 94mm kolv diameter men längre slag
-
bra jobbat ()p inte många har tänkt på längd och bredd på maskinen 8)
-
suzuki ltr 450
torrvikt 188kg
oljemängd vid byte 1,8liter
bränslemängd 9,85liter
storlek Längd 1844mm bredd 1244mm
-
bra jobbat ()p inte många har tänkt på längd och bredd på maskinen 8)
tackar. frugan jobbar tänkte passa på söka lite och kolla upp detta engång för alla.
tycker det kan vara intressant. accsessen skiljer sej en del när det gäller oljemängd.
och det är nåt jag tycker är VÄLDIGT bra.
mkt olja som kyler och smörjer är aldrig fel i en maskin som går hårt för det mesta
-
accessen skiljer sej oxå med bränsle mängden. våra accesser har alltså en längre räckvidd 50% typ nånting som man oxå gillar mkt. :D antar att access drar ungerfär lika som dom överiga i bränsle
-
can am ds 450
torrvikt 158.3
oljemängd vid oljebyte 1,8liter
bränslemängd 11,5liter
storlek längd 1839mm bredd 1168mm
borr 97mm slag 60,8mm
-
goes 450 quad
torrvikt 199kg
oljemängd ser ut att vara samma som access ca 2,6liter vid byte
bränslemängd 11liter
storlek längd 1965mm bredd 1160mm
borr 96 slag 62mm
-
Siffrorna är ju från papper, precis som effekten... så personligen skulle jag ta viktuppgifterna lite med en nypa salt.
Skall man sedan börja jämföra vikter med vätskor i så får man kanske dels använda rätt densitet (bensin väger ju tex knappast ett kilo per liter, snarare 750 gram) sen finns det ju fler vätskor på en quad än vad som räknats upp här, tex kylvätska, bromsvätska och batterivätska.
Visserligen småsaker kanske, men tycker denna tråd redan för länge sedan börjat komma ner på småsaksnivå, så....
Eller är det körabstinens det hela handlar om?
Verkar mer logiskt.
()p
-
jag är fet! jag kan banta! drag viktförhållnde? men jag är ändå nyfiken på vad väger olika maskiner? somjag sa innan. dinli väger bly
-
Tja!
Va det gäller vikter hit och dit... varför jämföra tillverkarnas uppgivna uppgifter... -som inte är standardiserade..!!
Kan vi inte bara ta badrummsvågen hemma, ställa under ett hjul i taget och mäta vad våra maskiner väger istället!??
All olja, all kylvätska, allt som gör hojen körklar (!!)
Med eller utan soppa...
SEN kan vi ju diskutera varför hojarna väger olika...
det borde ge resultat inom några kilo, och blir det några stycken så kan man ju börja diskutera...
mvh Dev
-
Typ som här?
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=23207.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=23207.0)
Väga ett hjul i taget är väl iofs inte så tillförlitligt, men visst blir det mer rättvist än papperssiffror.
Vad många kommer märka är att eftermarknadshjul oftast är betydligt mycket tyngre än vad man ofta tror.
-
Orka. Om nu access en är lite lite större har lite mer olja och bränsle kanske även kylvätska m.m så är det ganska troligt att den väger mer. Sen om bensin har annan vikt förhållande mot vatten är ju riktigt löjligt .
Tråden är mer tänkt att försöka fatta varför access väger mer. Och man kan ju urskilja vissa tydliga skillnader mot många andra quad ar
-
Precis, varför då blanda in våta vikten alls??
Helt ologiskt.
-
Angående effekten . Så har jag aldrig trott på den angivna.
Men vikt är ju rätt lätt att få till rätt. Och har access mer mängd vätska m.m så betvivlar jag inte vikt angivelserna.
Skulle man tvivla på dom kan man ju tvivla på samtliga.
-
Kanske access har angivit våt vikt istället ???
-
Efter tolv sidor med hårklyverier så vet man alltså inte ens vad den trådgrundande uppgiften gäller.
Så.. som sagt, jag gissar på körabstinens!
Då hittar man på alla möjliga och omöjliga "ursäkter" för att få befinna sig i ämnet... jag vet själv!
:headbang:
-
Ähh jag ger upp. Torrvikt som Torrvikt. Helt sant. Då ligger accessen 10-20kg mer sedan. Med vätska i väger den ännu mer jämfört sina konkurrenter.
-
Tror jag kör en sväng imon istället. :djump:
-
Om det nu va för jobbigt... så kan man ju oxå kolla regbeviset... där ska det va vägd tjänstevikt.
Alltså alla vätskor utan soppa. (Eller va det halv tank...? )
Huuuursomhällst, det blir ju lika..
Å Ingen behöver böja sig ner och lyffta den gigantiska badrummsvågen någonstans.....
Jag kan börja. 225 kg tjänstevikt på regbeviset :)
-Ja e fö feeet för ett fuck!!!
-
Det är ju helt fantastiskt vad denna tråd är fylld med gissningar och missförstånd.
Tydligen är det länge sedan flertalet här tog körkort, där fick man bla lära sig att i tjänstevikt ingår bränsle.
Full tank.
På en mc räknas inte föraren in, vilket man däremot gör på en bil.
...och då med en schablonvikt på 75 kg.
Varför inte tricket med badrumsvågen funkar är att maskinen då kommer luta och stå i obalans, dvs tyngdpunkten ändras.
Men ungefärliga siffror får man ju iofs...
-
Det är ju helt fantastiskt vad denna tråd är fylld med gissningar och missförstånd.
Tydligen är det länge sedan flertalet här tog körkort, där fick man bla lära sig att i tjänstevikt ingår bränsle.
Full tank.
På en mc räknas inte föraren in, vilket man däremot gör på en bil.
...och då med en schablonvikt på 75 kg.
Varför inte tricket med badrumsvågen funkar är att maskinen då kommer luta och stå i obalans, dvs tyngdpunkten ändras.
Men ungefärliga siffror får man ju iofs...
Jo det va ett tag sen ja tog körkortet... snart 17år faktiskt...
å ja orkade faktiskt inte dubbelkolla saken heller, men ja hade för mig att det va nått special med tjänstevikt på hoj..
Hur som hällst spelar det ju inte heller nån roll, eftersom oxå tankvolymen finns angiven på regbeviset... O0
Va ja försöker säga är ju bara att det r ju bara att det är bizzart att sitta och spekulera när man inte har faktan ens
-
Tryckfelsnisse igen!! :dntknow:
tankvolymen stod inte alls på regbeviset...
jajajajaja.
Fortsätt att diskutera ni...
min vikt, inklusive hoj blir 290 kilo.... det räcker för mig.
//Dev
-
Va ja försöker säga är ju bara att det r ju bara att det är bizzart att sitta och spekulera när man inte har faktan ens
Jo... därför jag ansåg tråden till stor del vara symptom på körabstinens.
()p
-
Vi har iaf kommit fram till samma sak som tråden började. Att accessen är lite tyngre
Torrvikt men framför allt tjänstevikt då accessen även har mer vätskemängd än sina konkurrenter . Och det är ifs väldigt bra.
Längre 50% längre räckvidd
5dl mer olja minst sagt. Vissa märkes maskiner hade ju bara 1.8l vilket nästan är 1 liter mindre olja .
såna grejer är viktigt. Och bra att veta inför tex köp. Sånt hade lätt avgjort mitt köp om jag stod och vägde mellan 2
-
Vänta nu, ingen har ännu bevisat att Accessen faktiskt ÄR tyngre. Vad tillverkaren anger har ju visat sig stämma rätt dåligt i vissa fall.
Att accessen skulle väga mer för att den har större volym vätska i sig tvivlar jag på, självklart tjänstevikt, men utan vätskor bör det ju inte skilja mer än nåt halvkilo för de större behållarna?
Sen förstår jag heller inte varför man skulle välja en Access framför t.ex. en LTZ bara för att man får i mer olja? Att accessen Skulle hålla bättre än LTZan pga det tvivlar jag starkt på.
Men men, mycket som inte jag förstår :dntknow:
-
Så du köper hellre en access än en Yamaha för den har mer olja och bensin :hmmm: :hmmm:
-
Har läst lite om yamha n det är inte alla som gillar den.
Och liten oljemängd skvallrar om tätare olje service.
Och den har kortare räckvidd.
Sen kostar dom väl en del mer och den sk super kvalitén kanske man inte behöver. Verkligen inte i mitt fall iaf.
Kommer nog aldrig vara på cross bana .
kommer köra mkt på vägarna då uppskattas verkligen räckvidd
-
Yamahan är helt oduglig. Byta olja stup i kvarten och tanka ännu oftare. Och med en kvalitetsnivå alldeles för högt satt.
Att folk ens köper skiten.
-
;D
-
http://www.motorbiten.se/files/user/serviceprotokoll/servicehafteaccess2010.pdf (http://www.motorbiten.se/files/user/serviceprotokoll/servicehafteaccess2010.pdf)
Access service var 150 mil....
är det lång räckvidd?
-
Har läst lite om yamha n det är inte alla som gillar den.
Och liten oljemängd skvallrar om tätare olje service.
Och den har kortare räckvidd.
Sen kostar dom väl en del mer och den sk super kvalitén kanske man inte behöver. Verkligen inte i mitt fall iaf.
Kommer nog aldrig vara på cross bana .
kommer köra mkt på vägarna då uppskattas verkligen räckvidd
Bara för att förtydliga det så är YFZ450 en ren crossmaskin och inte gjord för att gå på landsvägen eller fram och tillbaka till kiosken som accessen. Till det väljer man en Raptor.
Bevisa gärna vem som väljer en Access före en YFZ till crossåkning, eller en Access före en Raptor till vägåkning.
-
Nu kan jag inte låta bli att blanda mig i. Yamaha´s normala bruksmaskiner Raptor serien lär inte diffa i oljebytes intervall kontra kinesmaskiner. Däremot är det garanterat en jädra skillnad i övriga behöva byta saker intervaller. Att jämföra en köra på gatan maskin med en YFZ450 som Thyrén påpeka en tävlingsmaskin gjord för bankörning är ju lika relevant som att att jämföra äpplen och päron. Vikt är högst objektivt jag anser min Raptor 350 vara för tung för hur jag kör och den väger väl runt en 180kg medan YFZ450 ligger runt en 155-165kg nåt sånt rätta mig om jag har fel. Hursom så är det inte jämförbara maskiner och om någon anser det så ser jag gärna er köra på crossbana och ta en platå i 50km/h+ varv efter varv en dag och säg sen om det är någon skillnad.
-
Var på crossbanan med min DS450X och polarn med sin hyosung 450. Gissa vem som tyckte det var jobbigast och vilken maskin som ramen sprak på.
-
Nu kan jag inte låta bli att blanda mig i. Yamaha´s normala bruksmaskiner Raptor serien lär inte diffa i oljebytes intervall kontra kinesmaskiner. Däremot är det garanterat en jädra skillnad i övriga behöva byta saker intervaller. Att jämföra en köra på gatan maskin med en YFZ450 som Thyrén påpeka en tävlingsmaskin gjord för bankörning är ju lika relevant som att att jämföra äpplen och päron. Vikt är högst objektivt jag anser min Raptor 350 vara för tung för hur jag kör och den väger väl runt en 180kg medan YFZ450 ligger runt en 155-165kg nåt sånt rätta mig om jag har fel. Hursom så är det inte jämförbara maskiner och om någon anser det så ser jag gärna er köra på crossbana och ta en platå i 50km/h+ varv efter varv en dag och säg sen om det är någon skillnad.
()p ()p
Håller med.. jämför Äpplen med Äpplen och Päron med Päron.. (Betackar mig från kommentarer om ruttna saker)
TS ville ju jämför "Mellanskiktet" av 450 maskiner... inte kinaskräpet eller top of the line... sedan har du ju Cross kategorin ovanpå det..
Jo det är skillnad på serviceintervallen på en 450 som man tagit ur mycket effekt ur (ren Crossmaskin) och en "åka till kiosken" maskin med stora marginaler i... Men då är det ju Äpplen och Päron man jämför.. ;) vilket inte TS ville göra..
-
Lite som att köpa en 740 istället för en ny bil, man planerar ju inte att krocka ändå.
Det är inte speciellt täta oljebyten på en 450 crossmaskin som går motionskörning.
-
Hej Johannes!
Jag klassade ju denna tråd redan i början som en körabstinenstråd, och trodde den sedan skulle dö ut.
Men nu kommer det ena dummare argumentet efter det andra.
Du verkar vara en tabellbitare av guds nåde och hellre litar på siffror på ett papper än erfarenhet, kunskap och verklighet.
Att ens komma på idén med att kolla oljemängden och sedan ha det som ett bevis på att något håller längre/bättre faller ju på sin egen dumhet när man sedan kollar intervallet!
Raptorn har 240-300 mil på sina oljebyten, och när samma motor sitter i en tvåhjuling är det 1000 mil... vilket ju kan ge en hint om hur tätt man bör byta ifall man kör asfalt.
Accessen har tydligen 150 mil.
På vilket sätt är det då bättre med nån deciliter mer olja i den menar du?
Jag ser inte logiken i ditt resonemang alls, och jag är nog inte ensam.
Att en större tank är bra vid vägåka kan jag instämma i, allt bygger dock på teorier här och du verkar ju inte veta vad maskinen faktiskt drar per mil och tills man VET detta är ju även detta argument nollat.
Jättebra om du är nöjd med din maskin och ännu bättre om du planerar långresor, men varför "verifiera" sitt maskininköp genom påhittade och minst sagt märkliga argument?
Jag hade faktiskt just en sådan mc jag ovan nämnde, med Raptormotor.
Då heter maskinen XT660 och den har samma "lilla" oljemängd som Raptorn, dvs typ två liter.
Dessutom är den precis som din Access försedd med våtkoppling, vilket ju i sin tur innebär att oljan smutsas ner utav lamellrester osv, och att oljan inte har lika mycket "glid" som en olja för torrkoppling kan ha.
Lamellerna kan ju då riskera att slira.
Denna cykel hade som sagt intervall för oljeservice på 1000 mil.
Nu är jag inne på fjärde året med en annan motorcykel och den har torrkoppling.
Oljan smutsas alltså INTE ner av lameller, och intervallet kan därför i teorin utökas.
Dessutom kan man ha olja med mer "glid", dvs helt vanlig bilolja egentligen.
OCH!
...den rymmer 4 liter olja.
Dvs dubbelt mot 660:n.
Motorn är dessutom tvåcylindrig och med dubbla slagvolymen vilket gör att varvtalet hålls ner betydligt jämfört med 660:n.
Så, med din logik skulle alltså denna cykel ha ett extremt mycket längre oljeserviceintervall, eller?
Dubbla oljemängden, dubbla cylindervolymen, dubbla effekten, torrkoppling osv.
(och faktiskt oljekylare också!)
Skall jag berätta en hemlighet?
Serviceintervallet är samma.
-
Johannes, lägg istället din energi från körabstinensen på att planera rutter, körningar, resor, äventyr osv osv inför sommaren!
Det ger mer än påhittade argument uppbyggda utav låtsassiffror.
Jag kör periodvis rätt mycket och bor du i närheten så är du välkommen att hänga med på nån tur.
Jag har dock ingen vägreggad fyrhjuling i nuläget så det blir därför med mc, men har kört mycket ihop med folk på fyrhjuling och det är inget problem.
Jag föreslog tidigare att vi här på forumet skulle ha en avdelning för reseskildringar och i samma mening föreslog jag även teknikavdelningen.
Den sistnämnda slog väl ut trots mångas skepsis och nu snart kanske vi är mogna för en reseavdelning?
Alltså ett ställe där vi dels ger varandra inspiration och erfarenheter, men även ett ställe där man kan drömma sig bort lite och lägga upp trådar gällande saker man TÄNKT genomföra... planer som sedan kanske kan följas upp sen på hösten med nån eventuell skildring... av vad det nu blev av det hela.
Det kanske även vore en lösning på dina vikt/olje-funderingar?
()p
Utan att det rörde sig det minsta om nåt rekordförsök så blev min längsta dagsetapp på fyrhjuling 81 mil för några år sedan, och då matades det inte motorväg hela tiden utan det var besök vid Läckö slott, mm, mm och det var inga problem alls, varken med mackar eller kroppen... man blir ju härdad ju mer man kör!
-
Okej ()p
-
ni har rätt. jag köpte hojen har inte kunnat köra nånting nästan. :-\
har en familj och det blir ingen tid alls :-\ :(
har kunnat greja lite med den .
vet inte vad som gäller med att ta med en 5åring på fyrhjuling.
har försökt kolla upp det men hittar inte riktigt nåt.
så JA jag har nog kör abstinens .. :help: :D
mkt bra ide iaf roligt att träffas och köra några st.
tycker det är kul att disskutera våra hojar.
självklart är yamha suzuki m.m bättre hojar än access men jag gillar ändå att det är mer olja och bränsle . det passar mej väldigt bra. känns oxå som access har ett litet kvalitets tänk
vet ju själv hur viktigt det är med oljemängd då jag kör trimmad supra. då vevlagrena går ner sej eftersom oljan kan överhettas när man trimmar mkt.
finns ju även nissan 200sx som ex och dom tidigare wag med 1,8l turbo motorn
med den erfarenheten ser jag det som väldigt posetivt.
-
Förutsatt att du kör vägreggat så är det ok så länge barnet sitter bakom dig och har hjälm. Upp till 7år har jag dessutom för mig att cykelhjälm räcker. Men det kanske jag har drömt.
-
jag tror inte du drömt detta. jag har läst någonstans typ samma sak men hittar det inte nu, själv tycker jag det låter helt korkat med en sån hjälm
-
Det beror på vikten och risken för nackskador.
-
...känns oxå som access har ett litet kvalitets tänk...
Precis ()p
Nä nu ska vi inte vara sånna, ut och kör i stället! Nåt bättre än en cykelhjälm skulle jag dock sätta på barnet.. Typ slalomhjälm, en bra sån väger inte så mycket mer än en cykelhjälm.
Lite konstigt det där med att barnet ska sitta bakom, själv föredrar jag framför.. Men det är klart, lättare för dem att hålla i sig bak, om de nu är tillräckligt stora för att klara det själva :dntknow:
-
Kan de inte hålla i sig själva på ett vettigt sätt är de för små för att åka.
-
o det är detta jag har läst oxå på transportstyrelsens sida . trodde inte om jag tolka det rätt.
men tydligen är det så. det verka aningens luddigt på nåt sätt.
har köpt en riktig klassad mc hjälm kolfiber som väger lite men tyvärr lite stor. grabben ser riktigt rolig ut i den,. men jag har inte vågat ta med han förrän jag vet exakt vad som gäller. vill inte bli stannad och utskälld för att vara en ovarsam förälder
-
Det är för sådana här lägen som mamman uppfanns. Fråga henne.
-
Ja då får jag bara köra på små vägar ej i trafik så att säga :(
hon har väl rätt .Men det känns ändå säkrare jämfört när jag cyklar med han och har han i en cykel stol på pakethållaren. En cykel känns väldigt utsatt.
-
Min son sitter framför mig när vi åker, det anser jag vara säkrare då mina ben och armar håller honom på plats samt att blir det ett hastigt gas pådrag tar han i bröstet på mig.
-
Min son sitter framför mig när vi åker, det anser jag vara säkrare då mina ben och armar håller honom på plats samt att blir det ett hastigt gas pådrag tar han i bröstet på mig.
Ja och krockar du kläms han mot styret.
-
Ja och krockar du kläms han mot styret.
Jo men ska man se till ena eller andra risken så är det nog värre bak . Då det är troligare att han släpper än att jag krockar. Kör aldrig över 40km/h med honom på och aldrig på trafikerad väg.
-
Om man är nervös.. skaffa ett ryggstöd.. har man inte plats för en hel låda med ryggstöd så finns det smidiga utan lådan.. dom finns tom med handtag (Cectek har en med pytteliten låda samt även CF har en variant utan låda)
Man kan även fixa en av ett ryggstöd till en kontorsstol.. (om man har tummen lite åt ena sidan)
Sedan om dom har svårt att hålla i sig.. ja underlätta den med ett spännband runt magen på föraren så dom har ordentligt att hålla i så är det löst..
-
och dinli street?
Och vad är skillnaden på Dinli Street och Dinli Lightning? Bara undrar.
-
Beställde en pakethållaren bak typ last galler. Tänkte att man ev kunde montera stöd för grabben s rygg. Så känns det ännu säkrare när han sitter bak.
Angående dinli street . Så är väl den bredare och lägre och väg däck.
-
På tal om säkerhet för barn...
-
Ett tips just nu tror jag är att lägga ner denna tråden, för nu har vi bytt ämne helt och hållet.
Om du vill ha en tråd där du kan klura lite på saker och ting så brukar en projekttråd vara bättre. Detta är mer en konkret frågetråd som har fått sitt svar.
Starta hellre en ny tråd med rubriken "Johannes Access" eller liknande så blir det lite mer logiskt.
-
Jag tror jag fått svar på den ursprungliga frågan. Så det är ok för mej iaf.