ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: xzbatt skrivet 5 januari 2011 kl. 18:18:02

Titel: Nicasil eller inte? Lt250r -86
Skrivet av: xzbatt skrivet 5 januari 2011 kl. 18:18:02
Plockade av cylindern idag och såg då att kolven fått en spricka i kolvkjolen. Ingen skada skedd och cylindern ser ut att vara i god kondition trots många år på nacken. Funderar ändå på om man skulle gå upp till första ÖD men är osäker på om cylindern är nicasil behandlad eller inte? Om den är det så hoppar jag nog över det då det kostar lite väl mycket.

Mvh/ Johan
Titel: SV: Nicasil eller inte? Lt250r -86
Skrivet av: xzbatt skrivet 5 januari 2011 kl. 18:20:11
Undrar också om standard kolvstorlek är 70mm?
Titel: SV: Nicasil eller inte? Lt250r -86
Skrivet av: jenson skrivet 5 januari 2011 kl. 19:14:36
Hej, en nikasilcylinder är egenteligen oberarbetsbar (svårt ord) och då finns det inga överdim. kolvar, däremot kan kolvarna klassas A-D i dimension. Nikasilcylindrar är oftast i aluminium och ytan ser lite ut som en finprickig spegel. Om nikasil, så skall du bara trycka dit en ny kolv.
//jens
Titel: SV: Nicasil eller inte? Lt250r -86
Skrivet av: MinHoj.se skrivet 7 januari 2011 kl. 00:31:45
Svårt att tro på en nicasil-cylinder på en 86a...
Då är den eftermonterad isåfall...
/N
Titel: SV: Nicasil eller inte? Lt250r -86
Skrivet av: xzbatt skrivet 7 januari 2011 kl. 18:39:43
Tack för svaren grabbar ()p då fick jag lite mer kött på benen där.

mvh/ Johan
Titel: SV: Nicasil eller inte? Lt250r -86
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 8 januari 2011 kl. 21:07:49
lt 250´n har vanligt hederligt foder, borrning standard 70 mm, Kawasaki tecate körde med nicasil.

mvh