ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: martinnorman skrivet 21 augusti 2014 kl. 10:19:33
-
Här kommer en fråga från en glad amatör.
Jag har skadat min högerfot och har fått förbud att köra bil under en överskådlig tid.
För att få livspusslet att gå ihop har jag börjat titta på lösningar för att ta mig fram utan att behöva använda högerfoten.
Så
1. Finns det vägreggade ATV som saknar fotbroms eller har den på vänster sida?
2. Vilken storlek på motor är lämplig för att transportera en 90kg karl.
Är även ute efter automat.
-
En del maskiner har fram och bakbroms på styret, och sen tar fotbromsen på alla fyra.
Så hade jag på min förra maskin, kymco mxu300.
Det är en trevlig 2wd maskin. Kostar runt 20-25 beg.
Vilken prisbild hade du tänkt dig? Och är det stor motor och fyrhjulsdrift som lockar?
-
Alla permanent fyrhjulsdrivna fyrhjulingar bromsar alla hjul med handbroms. Min Honda tex.
Sen kör jag ju Raptor med enbart handbroms med, mest av gammal vana, men även då min högerfot inte riktigt är i form heller.
-
Jag är öppen för alla förslag men hade väl inte tänkt att lägga mycket mer än 20tkr (helst mindre)
Den ska användas för att åka och handla, skjutsa barn och åka till polarna. Enbart asfalt/grusväg. Inget krav på någon speciell storlek på motorn, annat än att den fixar ovan nämnda, på ett snabbare och bekvämare sätt än en 50cc
-
Man klarar sig med frambroms.
Stick och provkör lite så får du en referens så löser det sig säkert!
(för ombyggnad av bil är inte aktuellt då alltså?)
-
Båda mina har bakbroms på vänsterhandtaget + fotbromsen givetvis.
-
Nånting hitåt kanske skulle duga, budgeten begränsar ju lite
http://www.blocket.se/ostergotland/Dinli_450_55565276.htm?ca=11&w=3
Tänk på att om den ska vara helt laglig ska den vara strypt till 20 hk.
Spelar väl ingen roll om har fotbroms om den också har handbromsar?
-
Då tycker jag du ska satsa på en taiwanmaskin kring 250-300cc.
Då får du skaplig kvalitet och hyffsad bränsleförbrukning.
Jag hade som sagt en kymco mxu300, den är lite mindre än dom fullstora. Jag är 187 och bra mycket tyngre än dig, så skulle jag skjutsa så blev det lite trångt men det funkade.
Mxu är ju "arbetsmodell", med hela skärmar och fotbaljor. Och även lågväxel som är bra om man ska dra något eller köra i terrängen.
Finns ju sportigare maskiner, oftast kallas dom quads. I kymcovärlden heter dom maxxer eller kxr.
Kedjedrift och lite busigare stuk.
Finns ofta modeller av båda sorterna hos dom flesta märkena.
Men försök provkör några olika så känner du vad som lockar mest.
Kostnaden för maskinen vet du först den dagen du säljer, så lite dyrare inköp behöver ju inte betyda att den blir dyrare i slutänden.
Toppfarten ligger kring 80-90 på dessa maskiner.
-
En raptor 350 är perfekt för dina behov och din plånbok. Japankvalitet med allt vad det innebär.
Plus ett vettigt andrahandsvärde när du vill sälja.
-
En raptor 350 är perfekt för dina behov och din plånbok. Japankvalitet med allt vad det innebär.
Plus ett vettigt andrahandsvärde när du vill sälja.
Han ville ha automat, sen är det väl bra om man har handbroms på båda handtagen istället för ett kopplingsgrepp.
Hur har raptorn bromsen kopplad på handtaget? bara fram eller alla fyra?
-
Här är ju annars ett alternativ som jag använder som funkar på vilken hoj som helst men de kostar en slant och kräver lite arbete.
http://www.klever2.com/
-
Hur har raptorn bromsen kopplad på handtaget? bara fram eller alla fyra?
Fram.
Men att koppla om från fotens fyrhjulsbroms till att få den i greppet istället borde inte vara nån större operation.
Bygga om till automat är dock värre för oss vanliga.
Hell-man är i en annan division, med nån toarulle och ett gem så gör han dunderverk med det mesta.
-
Här är några exempel vad du kan titta efter. Sym:en och Can am:en är samma maskin med olika plast på så där är det en smaksak.
Jag har har själv en sådan och är nöjd och glad. Man sitter vettigt två
Kymco har jag nog aldrig hört någon gnälla på heller. Det enda är att modellen jag länkar till är rätt liten i formatet.
Accessen är rätt rymlig och verkar ha hyfsad kvalitet.
Ingen av dessa maskiner är några raketer men till det du beskrivit duger de gott.
http://www.blocket.se/ystad/Sym_Quadlander_250_55388543.htm?ca=17&w=3
http://www.blocket.se/arvidsjaur/Can_am_250_54717125.htm?ca=17&w=3&last=1
http://www.blocket.se/kalmar/Kymco_250_55352395.htm?ca=17&w=3
http://www.blocket.se/orebro/Access_sp250r_sport_racer_fyrhjuling_54926498.htm?ca=17&w=3
-
Den där SYM:en så ju oandvänd ut, bara och köpa.
-
Köp en bil med handreglage. Man ska vara fakir om ens enda transportmedel ska vara en fyrhjuling.
Finns gott om begagnade bilar med handreglage för gas/broms på Blocket.
http://www.blocket.se/osby/Handreglage_med_gas_och_broms__54976459.htm?ca=6&w=3
-
Access 400 har automat :)
Perfa
-
Köp en bil med handreglage. Man ska vara fakir om ens enda transportmedel ska vara en fyrhjuling.
Finns gott om begagnade bilar med handreglage för gas/broms på Blocket.
http://www.blocket.se/osby/Handreglage_med_gas_och_broms__54976459.htm?ca=6&w=3
Håller med om alltihop. En fyrhjuling är precis kass jämfört med bil när det gäller vardagsbehov.