ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Access => Ämnet startat av: Kenta45 skrivet 2 februari 2014 kl. 16:51:43

Titel: Access 300sp strypningar
Skrivet av: Kenta45 skrivet 2 februari 2014 kl. 16:51:43
Hej!
Jag har köpt mig en Access 300, har hört att strypningarna sitter i luftboxen, ljuddämparen och munstycket, är fler strypningar? Vid gas exempelvis. Hålet för insugsluften skulle göras större hörde jag, hur stort ska det vara?
Berätta gärna hur det ska göras!

Tack på förhand!
Mvh Kenta!
Titel: SV: Access 300sp strypningar
Skrivet av: Pv544 skrivet 3 februari 2014 kl. 07:39:23
En 300cc maskin är ju oftast inte direkt strypt som dom större maskinerna, dom har inte så hög effekt så det behövs.

Men, med tanke på att dom hållt igen lite pga avgaskrav, bränsleekonomi och hållbarhet så finns det väl lite mer att ta ut ändå.
En del kan också ha ett lägre varvstopp inbyggt i cdi-boxe, tex linhai 300. Dock ska man väl ha nedförsbacke och hemlängtan för att kunna utnyttja dom extra 1000 varven.

Och kolla att den öppnar helt i förgasaren vid fullgas, så inte skruven vid handtaget stoppar. Borde inte göra det...


Du kan ju prova ändra dom sakerna du beskrev, ljuddämpare med friare flöde gör att den vill ha mer luft och bränsle. Storleken på munstyckena beror ju på vilken dämpare du har, och luftburken kanske du kan testa dig fram med att lyfta på locket olika mycket.

Risken med annat avgas och öppnad luftburk är att den blir att låta lite väl mycket, men det är ju en smaksak för dig omgivningen. Men den låter snabbare också.

Finns en grej som heter dial-a-jet, som gör att du kan fininställa förgasaren utan att byta munstycken. Kanske kan vara nått att kolla på, om det är värt det.

Är bra att kolla tändstiftet ibland så man ser att maskinen går lagomt fett.

Är maskinen ny så brukar dom gå bättre när dom blivit inköra ordentligt.

Jagar du mycket effekt är det nog bättre att kliva upp på större maskiner.

Lycka till och välkommen!
Titel: SV: Access 300sp strypningar
Skrivet av: Kenta45 skrivet 4 februari 2014 kl. 13:13:02
Hej!
Jag tackar för ditt svar!
Då detta är min första atv så är jag inte ute efter så mycket effekt direkt, klart roligare med mer effekt ( ^-^ ) men det får bli om det blir någon mer fyrhjuling, tanken med att ta bort strypningarna var att den skulle gå mer "friskt" inte låta strypt, ni förstår säkert vad jag menar.

Om jag tar bort pluggen i avgasröret och öppnar luftflödet, måste jag byta munstycke då eller funkar de ändå?
Iofs är de inte så svårt att byta munstycke, fick även med ett annat när ja köpte maskinen.

Tack!
Mvh
Titel: SV: Access 300sp strypningar
Skrivet av: Pv544 skrivet 4 februari 2014 kl. 17:20:23
Om du kollar tändstiftet så ser du om den går bra, blir det för vitt och bränt så går den för snålt.

Sitter det en plugg i avgasröret så är det nog bra att ta bort den, så den går som det är tänkt. Får den för lite luft och/eller bränsle så märker du nog att den går lite illa och att det saknas kraft i registret.

Ibland kan det sitta en dämparinsats längst bak i dämparen, kan ju begränsa effekten lite men brukar göra stor skillnad på ljudet.
Man tröttnar fort på att åka runt på en alltför högljudd maskin, dina grannar tröttnar nog ännu fortare.  ()p

Var maskinen beg? Hur långt har den gått? Crossdäck eller väghjul?
Titel: SV: Access 300sp strypningar
Skrivet av: Kenta45 skrivet 4 februari 2014 kl. 22:57:08
Har tagit bort dämparinsatsen längst bak i avgasröret, vilken skillnad på ljud. Är den detsamma som pluggen eller sitter de något mer tro?

Maskinen var helt ny, sitter crossdäck på. Är lite sugen på väghjul ... kan tänka mig att det borde bli skillnad! Men jag har ingen koll, är de stor skillnad mellan väg däck och crossdäck? Kommer mest bli asfaltskörning.
Anledningen till att det blev just den var på grund av att jag är bekant med återförsäljaren. Annars kunde ja lagt dom pengarna på en större begagnad maskin men nu har jag 3 års garanti och bra hjälp!
Någon som har koll på bult mönstret på dessa fälgar?
Om jag sätter på väg däck borde det rimligen bli mindre omkrets på däcken, eller?
Får man då gå upp i drev fram för att kompensera fart eller hur funkar det ?
Tack på förhand!